A Volvo XC90 tavalyi bemutatásával a svéd autógyártó új családot alapított saját modellpalettáján belül. A típusnév XC jelölése a Cross Country elnevezésre utal, vagyis az autó az aszfalt-járás mellett a kisebb terepakadályok leküzdésére is alkalmas. A Volvo modelljei közt azonban már létezett korábban is hasonló filozófiájú modell, a V70 összkerékhajtással és különleges műanyag elemekkel felvértezett verziója, a V70 Cross Country. 2002 közepétől kissé átalakul a V70 Cross Country, nevét pedig XC70-re változtatják, hogy jobban kihangsúlyozzák az XC70 és az XC90 egy családba tartozását.

A Volvo V70 kombiból kialakított XC70 hasmagasságát enyhén megemelték, a sérülékeny helyekre pedig műanyag elemeket szereltek. Így fekete betét védi az első lökhárítót, a küszöböket és a hátsó lökhárítót is. Az XC70 további praktikus eleme a tetősín is, mely a többi kombihoz csak felárért kapható.

A Volvo XC70 ugyanarra a platformra épül, mint az S60-as, S80-as vagy az XC90-es Volvo. A Haldex-kuplungos összkerékhajtás pedig ugyanaz, mint ami az XC90-ben található. Ennek köszönhetően könnyebb terepen az XC70 is remekül helyt áll. Amikor azonban nincs szükség a négykerék-hajtás áldásos tevékenységére, az elektronika szinte a nyomaték teljes egészét az első kerekhez juttatja. A Haldex-kuplung az első kerekek minimális kipörgését érzékeli, és ilyenkor a szükséges arányban hajtást a hátsó kerekre is.

Az XC70 szériában 16 colos könnyűfémfelnit kap, melyre 215/65-ös gumikat szerelnek. A Pirelli abroncsok nem csak aszfalton teszik kezes báránnyá a Volvo kombit, hanem terepen és hóban is megfelelő teljesítményt nyújtanak.

Ami az XC70 utasterét illeti, klasszikus Volvo-kombi maradt. A 485 literes csomagtartó nem első sorban szimplán nagy méretével hívja fel a figyelmet, hanem azzal, hogy szögletes formája miatt jól használható, a kisebb fedeles rekeszek, a 12 voltos csatlakozó, az opciós gyermekülés, a három részben osztott üléstámla, vagy éppen a kihajtható asztalka miatt pedig szerfelett praktikus.

A 2003-as modellévtől nem csak a név változik, hanem az XC70 motorpalettája is. A korábbi 2,4 literes benzines turbómotort egy 2521 köbcenti erőforrás váltja le. Az 210 lóerős motor a korábbinál 10 lóerővel lett erősebb, nyomatéka pedig 320 Nm, az előző változat 285 Nm-ével szemben. A teljesítmény-liftnek köszönhetően természetesen javult az XC70 menetteljesítménye is. A végsebesség 200 km/óra a százas sprint pedig 8,5 másodpercig tart. A benzinmotor választható kézi és automata sebességváltóval is.

Talán sokkal érdekesebb alternatíva a Volvo első saját fejlesztésű dízelmotorja. A D5-ös dízel a Volvo limuzinokba sorra került be, és most már az XC70-ben is elérhető. A 2401 köbcentis dízelmotor 163 lóerős, maximális nyomatéka pedig 340 Nm. Ezzel a motorral is sportos-közeli menetteljesítményekre képes az autó, mivel sem a 11 és fél másodperces százra gyorsulás, sem a 195 km/órás végsebessége nem mondható rossz értéknek egy összkerékhajtású dízel kombinál. Mindeközben az átlagfogyasztás csak 8,5 liter 100 kilométeren.

A D5-ös dízelmotor csak automatikus váltóval rendelhető, de ehhez felárért kérhető a Geartronic funkció is. Ilyenkor maximálisan kiélvezhetjük a kézi váltás előnyeit, a kuplungolás fáradalmai nélkül.

A Volvo XC70 augusztus óta Magyarországon is megrendelhető. A dízelmotoros 12 490 000, a benzines pedig 12 890 000 forintért vásárolható meg.