Tavaly történetének legsúlyosabb veszteségét jegyezte az Opel. Az új Vectrára vár a feladat, hogy a 2006-ig teljesen lecserélendő kínálat megújítását elkezdje. A Vectrán nagyon sok múlik, kifejlesztésekor az Opel semmin nem garasoskodott. A feladat nem kevesebb, mint visszaszerezni az elvesztett elsőséget a középkategóriás autók európai értékesítési rangsorában.

101 milliméterrel hosszabb, 54-gyel szélesebb és 37 milliméterrel magasabb elődjénél az új Vectra. A limuzin 500 literes csomagtere nem változik. A tágasabb belső terű karosszériában 15 féle acélt használnak.

A súlycsökkentés részeként alumínium található a lökhárítóban. Alumínium a motorháztető és a kényelmet rontó rugózatlan tömeget is ezzel az anyaggal csökkentik a futóműben. Magnéziumból van a műszerfal kereszttartója, a kábelek számát és súlyát CANBUS rendszerrel szorították le. Ezzel csökken a kontakthibák lehetősége.

A belső térben használt anyagok minősége sokat javul. Csillapítottan nyílik a kesztyűtartó fedele és csukódnak a kapaszkodók. Nagyon sokat tettek az utastér csendjéért.

Magyarországon a kategória listavezetője volt az Opel Vectra. A népszerű cégautó több mint 80 százalékos arányban az 1598 köbcentiméteres benzinessel kelt el hazánkban, így nálunk ez a motor is szerepel majd az árlistán.

Az öblösebb benzinmotorok 1,8 illetve 2,2 literesek. Előbbi 122, utóbbi 147 lóerős. A Szentgotthárdon készülő 1,8 literes motor legnagyobb nyomatéka 167 Nm. Ennek 90 százaléka 2400 és 5700 között a vezető rendelkezésére áll. A csúcsmodell a 211 lóerős, ferdehátú GTS, amely az Omega 3,2 literes hathengeresét kapja. A változtatható hosszúságú szívócső javítja a rugalmasságot. A menetteljesítmények igen meggyőzőek: nulláról százra 7,5 másodperc alatt gyorsul a Vectra GTS, végsebessége súrolja a 250 kilométer/órát.

Két dízelmotor szerepel a kínálatban. A 100 lóerőst a Zafirában már teszteltük. A 230 Nm-es nyomaték már 1500-as fordulaton megjelenik. Az átlagfogyasztás 5,9 liter, a végsebesség a 100 lovas dízelek között magas, 192 km/óra. A 2,2 literes turbódízel legnagyobb nyomatéka 280 newtonméter, a Vectra 2.2 DTI átlagfogyasztása 6,5 liter. Járását két kiegyensúlyozó tengely simítja ki.

A benzinmotorok teljesítik az Euro4, a dízelek az Euro3 károsanyag-kibocsátási normát. A környezetszennyezés csökkentését a fogyasztás leszorításával is segíteni lehet. A Vectra alaktényezője 0,28. Ez véletlenül megegyezik az 1987-es Év Autójának megválasztott A sorozatú Omegáéval.

Háromféle sebességváltó rendelhető modelltől függően: ötfokozatú kézi és automata, illetve fokozatmentes automata. Ez az 1,8 literes motorhoz rendelhető és Szentgotthárdon készül. A számítógépes vezérlésű CVT követi a vezető stílusát. Kézi üzemmódban hat előre programozott áttétel választható.

Elöl marad a McPherson kerékfelfüggesztés, hátul négylengőkaros futómű található. A menetstabilizáló elektronika nemcsak az ívbelső hátsó vagy az ívkülső első kerék fékezésével korrigálja az alul- vagy túlkormányozottságot, hanem egyszerre három kereket képes fékezni. Az ESP Plus a Vectrában debütál, működése az Opel szerint jóval pontosabb és hatásosabb a jelenlegi rendszereknél. Az Opel IDS-nek (Interactive Driving System) nevezi az új Vectra részben alumínium futóművét. Ennek része a gumik légnyomását felügyelő rendszer.

A vezethetőséget és a passzív biztonságot javítja a karosszériamerevség javulása. A hajlítási szilárdság 62, a csavarodási merevség 74 százalékkal jobb a típuselődnél. 18 000 Nm-es erővel lehet a karosszériát egy fokos elcsavarodásra bírni.

A passzív biztonságot alapfelszerelésként négy első és függönylégzsák javítja. Marad az Opel-szabadalom pedálkioldó rendszer, amely a lábsérülés veszélyét csökkenti. Alapfelszerelés az aktív fejtámla.

A gazdaságosság jellegzetesen Opel műfaj. Az új Vectrát a használat intenzitásától függően kell szervizbe vinni. Az olajcsere periódus a benzineseknél elérheti a 30 000 kilométert vagy a két évet, a dízelek esetében ez legfeljebb 50 000 km vagy két év. Az átrozsdásodás ellen 12 évre szól a garancia. A könnyű és kedvező költségű javíthatóság érdekében gyűrődő dobozokat alkalmaznak. Ütközés után ezek könnyen cserélhetőek. A gyertyák élettartama 8 év vagy 120 000 kilométer.

Rüsselsheimben évente 270 000 Vectra gyártására van kapacitás. Az Opel történetének legnagyobb átfogó képzési programját hajtotta végre a Vectra bevezetése előtt. 7000 dolgozó részesült képzésben. Minden munkahely fölött lóg egy sárga és egy piros zsinór. A sárgát meghúzva a munkacsoport tagjai segítséget kérhetnek. Japán mintára a pirosat meghúzva egy ember leállíthatja a teljes szalagot.

Az Opel Vectra harmadik generációja nyáron jelenik meg a magyar piacon. Az árakat és a felszereltséget a hazai bevezetéskor hozzák nyilvánosságra. Jelenleg annyit tudni, hogy Németországban a felszereltséghez viszonyítva elődjénél olcsóbb az új Vectra.