Nehéz szülés volt a Volvónak az XC90-re keresztelt jármű. A terv régóta megvolt a svéd márka vezetésében, már 1990 körül felmerült egy szabadidőautó kifejlesztése. A tervből ekkor nem lett semmi, mert egy sokat fogyasztó és ez által környezetszennyező autófajta nem illett a Volvo imázsához. A másik probléma az, hogy az Amerikában nagyon kedvelt szabadidőautók ütközéskor nem kímélik a balesetben részes gyengébb járművet. Egy Volvo ilyesmit nem engedhet meg magának, így leállították a fejlesztést.

A megvalósulásig eljutott autó az ötödik Volvo SUV-változat (ejtsd:eszjúví). A padlólemezt és a hajtásláncot a V70 kombiból veszik át. A Haldex-kuplungos összkerékhajtás a Volvo S60 limuzinban is megtalálható. Az XC90 nem dzsip, könnyebb terepen azonban elboldogul. Hétköznapi körülmények között az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás majdnem 100 százalékban az első tengelyhez továbbítja a vonóerőt. Az első kerekek kipörgését érzékelve a Haldex kuplungon keresztül a hátsó kerekekhez is jut nyomaték.

Aszfaltozott utakon nagyon színvonalas kényelmet és személyautós viselkedést ígérnek a Volvo kifejlesztői. A vészfékezést felismerő elektronika lerövidíti a féktávolságot.

Az XC90-hez hasonló autók legnagyobb piaca Észak-Amerika Az új Volvo bemutatóját ezért Detroitban, az amerikai autógyártás fellegvárában tartották, egy hónappal ezelőtt. A legnagyobb bővülést a magas, összkerékhajtású járművek piaca ígéri. A Volvo XC90 ezért neves konkurensek ellenében küzd a vásárlók kegyeiért. Fontos vetélytárs a Mercedes M-osztály, a BMW X5, a Lexus RX sorozat. Még az idén megjelenik a közös műszaki alapra épülő Porsche Cayenne és a Volkswagen Tuareg.

A jelenleg értékesített közvetlen konkurensekkel szemben a Volvo nem öt, hanem hát utasnak ad helyet. Ezt a pluszt a fő felvevőpiacon kifejezetten keresik a vásárlók. A belső tér az ülések eltolásával és lehajtásával variálható.

Évente 50 000 XC90-est gyárt a Volvo. Ennek két harmada kerül az Egyesült Államokba a várakozások szerint.

A hosszú, széles és igen magas karosszéria orr-részébe tudatosan némi agresszivitást vittek a tervezők. A határozott fellépésű autó tömegénél és méreteinél fogva tekintélyt sugároz.

Felárért infravörös kamerával látják el a legújabb Volvót, ami sokkal biztonságosabbá teszi az éjszakai vezetést. Két benzines és egy dízelmotorral választható az XC90. A kisebbik benzines 210 lóerős, az erősebb a 272 lovas T6. A közös nyomócsöves dízelmotor 163 lóerős. A dízel piaca Európa, a benzinesek várhatóan a tengerentúlon lesznek kelendőbbek.

Motortól függően négyfokozatú, kézzel is kapcsolható automata vagy ötfokozatú kézi váltó csatlakozik a motorhoz.

A biztonság elsődleges szempont volt az XC90 kifejlesztésekor. Egy ilyen nagy és üresen kéttonnás kocsinál már fontos feladat, hogy óvja a vele ütköző autót is. Az orr egy eleme az átlagos személyautók orrának magasságában nagyon jól felemészti az ütközési energiát. A nagyobb autó így némileg óvhatja a kisebbet. Gázolásnál a motorház kialakítása védi a gyalogosokat. A könnyen deformálódó gépháztető alatt nyolc centiméter üres hely van, ami csökkenti az elütött ember sérülésveszélyét.

A magas súlypontú szabadidőautók könnyebben felborulnak a személyautóknál. Ezt megelőzendő a Volvo menetstabilizáló elektronikája borulás közeledtével is beavatkozik.

A Volvo XC90 értékesítése ez év őszén kezdődik meg.