Külseje nem sokat változik a jelenleg futó golf IV-hez képest, a Golf V méretei azonban jóval meghaladják majd az aktuális Golfét. 9,5 centiméterrel nő a Golf tengelytávja, ami sokat javíthat a hátsó lábtér sokszor kritizált szűkösségén. A tengelytávnál kisebb mértékben nő a teljes hossz. 415 helyett 421 centiméteres lesz a Golf V hossza. 5 milliméterrel, 1740 milliméterre nő a külső szélesség, a magasság várhatóan nem változik. Kissé tágasabb lesz a csomagtér, de a valószínűleg 345 literes csomagtér továbbra sem tartozik az alsó-középkategória élvonalába.
A hagyományos automata és a kéziváltó mellett a tervek szerint a Golf V is megkapja az Audi A6-ból ismert Multitronic fokozatmentes automataváltót.

A motorpaletta legkisebb erőforrásai a Polo-val közösek. Bekerül az új Golfba az 1,4 literes motor 75 lóerővel és ugyanez a blokk közvetlen befecskendezéses (FSI) (ld. TechABC – Közvetlen benzinbefecskendezés). változatban, 85 lóerővel. Az ezerhatos benzinmotort kezdetben szívócső befecskendezéssel hozzák forgalomba 105 lóerős teljesítménnyel. Később az ezerhatos motort is átállítják közvetlen befecskendezésesre, ami mintegy 10 lóerővel növeli meg a teljesítményt. Továbbra is kínálnak kétezres motor, az új Golfban közvetlen benzinbefecskendezéssel és 135-140 lóerő körüli teljesítménnyel. A benzines motorpaletta csúcsán egy 3,2 literes V6-os FSI áll körülbelül 230 lóerővel. A két nagyobb motor közötti közel száz lóerős rést egy 170 lóerő körül teljesítő FSI motor töltheti be a szériagyártás megindulását követő egy-két évben. Négy dízelmotor szerepel majd a Golf V motorkínálatában. 70 lóerővel a két literre növő SDI (közvetlen befecskendezése szívódízel) nyitja a sort. A követező lépcsőt a 100 és a 136 lóerős PD TDI jelenti (ld. TechABC – Adagoló-porlasztó elem). A Golf V megjelenik egy öthengeres, 175 lóerős TDI-vel is. Mind a benzines, mind a dízel csúcsmodell összkerékhajtást kap.

A csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű helyét egy a Ford Focus-éhoz hasonlóan igényes kialakítású kerékfelfüggesztés veszi át. Elöl a Volkswagen kitart a kompaktautók között általánosan használt McPherson felfüggesztésnél.

Mivel a következő Passat motorját a Golffal megegyezően keresztben építik be, a VW konszern legalább 10 százalékkal csökkenteni tudja a két autó fejlesztési költségét. Jellemzően mindkét modellbe bekerülnek a kerékdobok, a fékek, tengelyek és kormányzási alkatrész elemek. A Passat a Golf V meghosszabbított padlólemezére épül.

Az új Golf padlólemezt a hétüléses Golf egyterű vezeti be 2002-ben. Egy évvel később jelenik meg a három- és az ötajtós meredekhátú modell. Újabb egy év elteltével váltják le a Bora-t, 2004 év végén pedig a Golf V kombi és a kabrióváltozat érkezik.