Forgalmi vizsgát az önjáró autóknak?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.27. 16.55

Egy amerikai kutatócsoport szerint a hamarosan már az utakon felbukkanó önjáró autók esetében is szükség lehet valamilyen vizsgáztatási rendszerre.

Egyre közeledik az idő, amikor az önjáró autók a forgalom szereplőiként jelennek meg, azonban a szoftveres “tudás” nem biztos, hogy elég lesz a valóban biztonságos közlekedéshez. 
A Michigani Egyetem Közlekedéskutató Intézetének két kutatója, Michael Sivak és Brandon Schoettle által jegyzett friss tanulmány szerint az autonóm közlekedésre képes autók esetében is be kellene vezetni az emberi vezetőkéhez hasonló vizsgarendszert.
A szakemberek szerint az önjáró autók nem képesek tanulni úgy az eltérő, komplex közlekedési szituációkból (éjszakai körülmények, szélsőséges időjárás, más, a szabályokat nem követő vezetőkkel való találkozás stb.), mint mi, emberek.
“Az önjáró járműnek vagy megvan a hardveres és szoftveres képessége arra, hogy kezeljen egy bizonyos szituációt, vagy nincs. Ha nincs, akkor a különböző helyzetek megtapasztalásával sem fog fejlődni” – írják.

A Google autója inkább médiahekk, mint komoly prototípus

A Google autója inkább médiahekk, mint komoly prototípus


A kutatók példaként felidéznek egy esetet, amikor egy Google-autó egy körforgalomban úgy oldotta meg a többi, “agresszív” emberi sofőr által támasztott kihívást, hogy egyszerűen nem sorolt ki, hanem csak körbe-körbe járt.
“Az, hogy az emberi vezetők viszonylag lazán kezelik a szabályokat, komoly dilemmát okoz: vajon az autógyártóknak szabad legyen-e úgy programozni a járművet, hogy képes legyen szándékosan megszegni a szabályokat? Jó lenne, ha az ilyen etikai problémákat sikerülne a társadalmi normákhoz illeszkedően feloldani, ahogy az emberi vezetők esetében legtöbbször történik.”
A tanulmány következtetése az, hogy az önjáró autók forgalomba engedése előtt egy többlépcsős “vizsgafolyamaton” kellene átmenniük a járműveknek, amely során kiderülne, hogy az adott autonóm járgány milyen helyzetekkel képes megbirkózni és milyenekkel nem. Az eredményektől függően egyes autók például csak korlátozott, megszabott feltételek és körülmények mellett üzemelhetnének önjáróan (pl. csak nappal, csak országúton), majd ha a gyártók fejlesztenének a hardveren és szoftveren, újabb vizsga után magasabb szabadságfokú, akár korlátlan minősítést kaphatnának.

Kommentek

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.