Forgalmi vizsgát az önjáró autóknak?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.27. 16.55

Egy amerikai kutatócsoport szerint a hamarosan már az utakon felbukkanó önjáró autók esetében is szükség lehet valamilyen vizsgáztatási rendszerre.

Egyre közeledik az idő, amikor az önjáró autók a forgalom szereplőiként jelennek meg, azonban a szoftveres “tudás” nem biztos, hogy elég lesz a valóban biztonságos közlekedéshez. 
A Michigani Egyetem Közlekedéskutató Intézetének két kutatója, Michael Sivak és Brandon Schoettle által jegyzett friss tanulmány szerint az autonóm közlekedésre képes autók esetében is be kellene vezetni az emberi vezetőkéhez hasonló vizsgarendszert.
A szakemberek szerint az önjáró autók nem képesek tanulni úgy az eltérő, komplex közlekedési szituációkból (éjszakai körülmények, szélsőséges időjárás, más, a szabályokat nem követő vezetőkkel való találkozás stb.), mint mi, emberek.
“Az önjáró járműnek vagy megvan a hardveres és szoftveres képessége arra, hogy kezeljen egy bizonyos szituációt, vagy nincs. Ha nincs, akkor a különböző helyzetek megtapasztalásával sem fog fejlődni” – írják.

A Google autója inkább médiahekk, mint komoly prototípus

A Google autója inkább médiahekk, mint komoly prototípus


A kutatók példaként felidéznek egy esetet, amikor egy Google-autó egy körforgalomban úgy oldotta meg a többi, “agresszív” emberi sofőr által támasztott kihívást, hogy egyszerűen nem sorolt ki, hanem csak körbe-körbe járt.
“Az, hogy az emberi vezetők viszonylag lazán kezelik a szabályokat, komoly dilemmát okoz: vajon az autógyártóknak szabad legyen-e úgy programozni a járművet, hogy képes legyen szándékosan megszegni a szabályokat? Jó lenne, ha az ilyen etikai problémákat sikerülne a társadalmi normákhoz illeszkedően feloldani, ahogy az emberi vezetők esetében legtöbbször történik.”
A tanulmány következtetése az, hogy az önjáró autók forgalomba engedése előtt egy többlépcsős “vizsgafolyamaton” kellene átmenniük a járműveknek, amely során kiderülne, hogy az adott autonóm járgány milyen helyzetekkel képes megbirkózni és milyenekkel nem. Az eredményektől függően egyes autók például csak korlátozott, megszabott feltételek és körülmények mellett üzemelhetnének önjáróan (pl. csak nappal, csak országúton), majd ha a gyártók fejlesztenének a hardveren és szoftveren, újabb vizsga után magasabb szabadságfokú, akár korlátlan minősítést kaphatnának.

Kommentek

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.