A Ford már a tájszólást is megérti

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.09.24. 17.30

A Ford hangvezérlésű technológiája felismeri a különböző nyelvjárásokat, a vezető természetes beszédstílusban kimondott parancsokkal irányíthatja az autó funkcióit.

A Ford SYNC rendszer 17 nyelven “ért” – sajnos a magyar egyelőre nincs köztük -, és a bajor németet ugyanúgy képes értelmezni, mint a liverpooli angolt; a vezetőnek elég néhány szót mondania, és a berendezés máris felismeri és megjegyzi a nyelvjárást.
Az akusztikus modellek megalkotása és a hangutasítások szótárának kifejlesztése során a mérnökök több ezer autóst kértek meg arra, hogy olvassanak fel néhány bekezdésnyi szöveget, mondjanak néhány üdvözlő kifejezést, és soroljanak számokat


Volt idő, amikor a hangvezérlésű technológiák arra kényszerítették felhasználóikat, hogy ugyanolyan kimérten és mesterkélten beszéljenek, mint a My Fair Lady hősnője. A Ford és partnere, a Nuance Communications ezért úgy fejlesztette ki a SYNC rendszert, hogy az autósok természetes beszédstílusban kimondott parancsokkal kezdeményezhessenek telefonhívásokat, játszhassanak le zenéket, vagy kezelhessék a navigációt. A rendszer a bajorországi némettől kezdve a liverpooli angolig számos nyelvjárást megért, és néhány szó után felismeri – és megjegyzi – az autós sajátos beszédmódját.
“Az emberek teljes joggal vélik úgy, hogy akcentusuk meghatározza az egyéniségüket. Praktikus ötlet tehát biztosítanunk, hogy ugyanolyan egyszerűen kommunikálhassanak autójukkal, mint a környékükön élő emberekkel, hiszen ez is hozzájárul a kellemes utazás élményéhez” – nyilatkozta Christof Kellerwessel, a Ford Európa elektronikus és elektromos rendszereit tervező részlegének globális főmérnöke.
A világszerte 12 millió Fordban működő SYNC rendszerekben egy szótár található, amely az egyes szavak különböző kiejtési módjait tárolja; ezt az adatbázist a világ különböző tájain élő autósok segítségével sikerült létrehozni. A különböző nyelvek SYNC-szótárainak fejlesztése során a kutatók számos ország legtávolabbi szegleteibe is elutaztak, és felvételeket készítettek a legjelentősebb nyelvjárásokról, folyamatosan gyarapítva ezzel a hangadatbázist.


Az Egyesült Királyságban a kutatók Londonban, Liverpoolban és Newcastle-ben különböző korú autósokat kértek meg arra, hogy olvassanak fel néhány bekezdésnyi szöveget, mondjanak néhány üdvözlő kifejezést, és soroljanak számokat. Ugyanígy jártak el Németországban is, amelynek 16 államában rengeteg nyelvjárás él – a torokhangú, reszelős ?kh? hangot használó erőteljes, pörgős északnémettől kezdve a dallamosabb déli bajorig. A keleti parttól a nyugati partig bejárták az Amerikai Egyesült Államokat, Kínában pedig több mint 2000 különböző társadalmi osztályú és kiejtésű emberrel készítettek felvételeket.
“A nemzeti nyelvek, például az angol, a francia vagy a német meghonosítása láthatóan csökkentette a nyelvjárások számát,” mondta el Dominic Watt, a York Egyetem nyelvtudományi tanszékének adjunktusa. “Pedig sok olyan vidék akad, ahol az emberek kifejezetten büszkék az akcentusukra. Ezért is fontos dolog egy olyan hangvezérlés-technológia, ami arra biztat minket, hogy a magunk módján beszéljünk, ahelyett hogy sablonos kiejtést erőltetne ránk.”
A SYNC rendszert úgy tervezték, hogy gyorsan alkalmazkodjon a vezető nyelvjárásához és beszédritmusához. Az autó gyújtásának lekapcsolása után a rendszer elmenti a fájlt a memóriájába. Ha ezután egy másik vezető használja a járművet, a berendezés frissíti a fájlt, hogy az ő beszédét is felismerje.

Kommentek

  • vaLacky

    Ez itt a lényeg, nem érti a Magyar nyelvet. Ezért nem szabadna Magyarországon engedni a forgalmazását egyetlen fordnak sem.

Vin Diesel máris lebuktatta a brutális Dodge-ot?

A pokolian erős Dodge Challenger csak áprilisban mutatkozik be hivatalosan, de a Halálos Iramban filmek forgatásán már előfordulhatnak álcázatlan példányok.

Érthetetlen dolog történik a magyar utak mellett

A hó alatt sem kanászodhat el a természet, töretlenül folyik a kaszálás az utak mentén.

Az utolsó simításokat végzik a Renault sportkupéján

Idén végre tényleg visszatér az Alpine sportmárka; a Renault középmotoros kalandja alumínium platformra épül.

Kabrióként is megújult a Ford Mustang

A kupé után a Ford Mustang kabrió kivitele is megújult. A változások megegyeznek a fémtetős változatéval.

Peugeot 3008 – az alakváltó

Hatalmasat változott a Peugeot 3008-as és állítólag mi akartuk így

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.