Nanocsövekkel fűtenék az elektromos autókat

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.09.09. 16.20

Az elektromos autók fűtését forradalmasíthatja egy új megoldás, amely egyszerre több okból is növeli a hatótávot.

Elektromos autóval addig jó járni, amíg nincs szükség az utastér hűtésére vagy fűtésére, hiszen ezek igen komolyan zabálják az energiát, amelyet a hajtásra lehetne fordítani amúgy.
A fűtés terén komoly fejlesztéssel állt elő a német Fraunhofer Intézet magdeburgi Gyártástechnológiai és Automatizálási Intézete. 
Míg a belső égésű motorral is rendelkező autóknál az erőforrás hőjéből könnyedén megoldható a meleg levegő előállítása, az elektromos autóknál jelenleg szilikonpárnákba ágyazott réz fűtőszálakkal oldják meg a dolgot, ezek azonban nagyok, nehezek és egyetlen drótszál sérülése is tönkretehet egy egész panelt.
A magdeburgi kutatók a mostani megoldás helyett karbon nanocsövekből összeállított filmet ajánlanak, amelyet a rajta keresztülfutó áram – az ellenállásnak köszönhetően – melegít fel. A nanocsöves film felmelegítése jóval kisebb fogyasztással jár, a hőt pedig gyorsan leadja, hatékonyan fűtve ezzel az utasteret. A néhány mikrométer vastagságú réteg természetesen sokkal könnyebb a jelenlegi megoldásoknál, további előnye pedig, hogy a felület sérülése esetén is képes funkcionálni.
A fűtésre fordított kisebb áramfogyasztás és a kisebb tömeg együttesen természetesen az elektromos autó hatótávjának növekedésével jár.
A Fraunhofer Intézet szakemberei egyelőre domború felületekre csak egyesével tudják felvinni a mikroszkopikus karbonszálakat, de dolgoznak rajta, hogy hamarosan egyszerű permetezéssel képesek legyenek felületeket beborítani velük.
A rendszert a Frankfurti Autószalonon is kiállítják hamarosan.

Kommentek

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.