Az autó hatodik érzékét fejleszti a Jaguar

Agyhullámokat, szívritmust figyelhet a járgány

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.06.18. 15.15

A Jaguar Land Rover nem áll le az újdonságokkal, most a vezető életjeleit figyelő, valamint a veszélyhelyzeteket a pedálon keresztül jelző rendszerekről adtak hírt.

Az elmúlt napokban a Jaguar Land Rover (JLR) komoly híroffenzívát indított, a kátyúfelismerő, valamint az okostelefonos távirányítás után újabb autóipari fejlesztésekről számolt be az indiai kézben lévő brit gyártó.
A legújabb “csomagban” több fejlesztést is bemutattak, a JLR boszorkánykonyhájában a vezető agytevékenységét figyelő “Mind Sense”, a más élettani adatokat ellenőrző “Driver Wellness Monitoring” és a gázpedálon keresztül figyelmeztetéseket adó “Haptic Accelerator Pedal” is készülget.
Agyhullám-detektor
A Jaguar Land Rover “agyfigyelő” kutatása a vezető agyhullámait figyelve – az emberi agy négy különféle, jó azonosítható és eltérő tudatállapotot jelző hullámot produkál -, képes meghatározni, ha a sofőr elbambul vagy elálmosodik vezetés közben. 
A fejlesztés a domináns agyhullámokat nem a hagyományos, az autóban a legkevésbé sem praktikus fejszenzorokkal, hanem a NASA és az USA bobcsapata által is használt technológiával, a kormányba épített bőrérzékelővel figyeli. 
A tenyéren keresztül szerzett, gyengébb jelek még erősítésre szorulnak, hogy a tiszta agyhullámokat dolgozhassa fel a szoftver, ezen dolgoznak jelenleg, ugyanakkor az adatok értékelését neurológus szakemberekkel közösen végzik. 
Életjel-ellenőr
A Jaguar Land Rovernél nem csak a vezető agyhullámait, hanem életjeleit is figyelnék, egy  Jaguar XJ ülésébe épített, eredetileg kórházi felhasználásra kifejlesztett szenzorrendszerrel  a pulzust és a lélegzést detektálhatják. 
A sofőr fizikai állapotának monitorozásával nem csak vezetést ellehetetlenítő, balesetveszélyes hirtelen rosszulléteket lehetne előrejelezni, az adatok alapján a belső, műszerfali világítás, az audiobeállítások és a klíma megfelelő hangolásával stressz is csökkenthető.
Érintés nélküli érintőképernyő
A brit gyártó az infotainment-rendszer és a vezető közti interakciók hatékonyabbá tételén is dolgozik, a cél, hogy a sofőr a lehető legrövidebb ideig vegye le a szemét az útról. A Predictive Infotainment Screen (kb. előrelátó érintőképernyő) kamerákkal figyeli a vezető kézmozdulatait, így képes megjósolni, melyik gombot szándékszik megnyomni a felhasználó, amit aztán helyette meg is tesz, nincs is szükség valódi érintésre. 
A kísérletek szerint a technológia 22 százalékkal csökkenti a gombnyomásra fordított időt.
És hogy a vezető honnan tudja, hogy “megnyomta” a kívánt gombot? A prototípusban ultrahanggal keltenek érintést, bizsergést az ujjbegyen.
Rezgő pedál
A kéz mellett a lábnak is jut valami: a Jaguar Land Rovernél rezgő-pulzáló visszajelzésekre képes gázpedált is fejlesztenek. A pedál tövénél elhelyezett elektromotorral működő “rezgető” figyelmeztethet mondjuk a megengedett sebesség túllépésére, vagy épp dugóban araszolásnál a ráfutásos ütközés veszélyére anélkül, hogy további hang- vagy vizuális ingerekkel zavarná a sofőrt.

Kommentek

Fontos határidő jön a kötelezőnél

Annak a 120 ezer személyautó-tulajdonosnak, aki év végi évfordulóval kötötte újra kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását, március elsejéig kell rendeznie az esedékes, baleseti adóval növelt díjrészletét.

Ráhajtottak a magyarok a kedvezményes e-autókra

Jelentős érdeklődés mutatkozik az elektromos autókra az állami támogatásnak köszönhetően.

F1: Hamiltonnak nem hiányzik Rosberg

Lewis Hamilton azt mondja, kicsit furcsa lesz, hogy immár Valtteri Bottas dolgozik a garázs túlfelén, de nem igazán izgatja a dolog.

Napokon belül elintézik az Opel eladását

Március elejére elkészül a megállapodás arról, hogy az Opel az amerikai General Motorstól (GM) átkerül a francia PSA Peugeot Citroën tulajdonába.

F1: Besült a Toro Rosso első futása

A Toro Rosso csütörtökön küldte pályára első ízben 2017-es modelljét, de motorhiba miatt nem jutott messzire az STR12-es.

Szavazz! Melyik legyen Az Év Autója?

Március 6-án kiderül, melyik típus nyeri a hét döntős közül Az Év Autója 2017 címet. Addig szavazzon Ön is!

Kiderült, hogy az autósok nem hülyék

Az adatok azt mutatják, hogy az autósok odafigyelnek úthasználati jogosultságuk lejárati idejére – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

Videóra vették, ahogy a rendőr beléjük rohan a Kálvárián

Kollégánk feleségének autójába rongyolt egy szirénázó rendőr a Kálvária téren, miközben gyermekük az első ülésen utazott, gyerekülésben.

A legerősebb Porsche … egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google-cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozícionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.