Az autó hatodik érzékét fejleszti a Jaguar

Agyhullámokat, szívritmust figyelhet a járgány

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.06.18. 15.15

A Jaguar Land Rover nem áll le az újdonságokkal, most a vezető életjeleit figyelő, valamint a veszélyhelyzeteket a pedálon keresztül jelző rendszerekről adtak hírt.

Az elmúlt napokban a Jaguar Land Rover (JLR) komoly híroffenzívát indított, a kátyúfelismerő, valamint az okostelefonos távirányítás után újabb autóipari fejlesztésekről számolt be az indiai kézben lévő brit gyártó.
A legújabb “csomagban” több fejlesztést is bemutattak, a JLR boszorkánykonyhájában a vezető agytevékenységét figyelő “Mind Sense”, a más élettani adatokat ellenőrző “Driver Wellness Monitoring” és a gázpedálon keresztül figyelmeztetéseket adó “Haptic Accelerator Pedal” is készülget.
Agyhullám-detektor
A Jaguar Land Rover “agyfigyelő” kutatása a vezető agyhullámait figyelve – az emberi agy négy különféle, jó azonosítható és eltérő tudatállapotot jelző hullámot produkál -, képes meghatározni, ha a sofőr elbambul vagy elálmosodik vezetés közben. 
A fejlesztés a domináns agyhullámokat nem a hagyományos, az autóban a legkevésbé sem praktikus fejszenzorokkal, hanem a NASA és az USA bobcsapata által is használt technológiával, a kormányba épített bőrérzékelővel figyeli. 
A tenyéren keresztül szerzett, gyengébb jelek még erősítésre szorulnak, hogy a tiszta agyhullámokat dolgozhassa fel a szoftver, ezen dolgoznak jelenleg, ugyanakkor az adatok értékelését neurológus szakemberekkel közösen végzik. 
Életjel-ellenőr
A Jaguar Land Rovernél nem csak a vezető agyhullámait, hanem életjeleit is figyelnék, egy  Jaguar XJ ülésébe épített, eredetileg kórházi felhasználásra kifejlesztett szenzorrendszerrel  a pulzust és a lélegzést detektálhatják. 
A sofőr fizikai állapotának monitorozásával nem csak vezetést ellehetetlenítő, balesetveszélyes hirtelen rosszulléteket lehetne előrejelezni, az adatok alapján a belső, műszerfali világítás, az audiobeállítások és a klíma megfelelő hangolásával stressz is csökkenthető.
Érintés nélküli érintőképernyő
A brit gyártó az infotainment-rendszer és a vezető közti interakciók hatékonyabbá tételén is dolgozik, a cél, hogy a sofőr a lehető legrövidebb ideig vegye le a szemét az útról. A Predictive Infotainment Screen (kb. előrelátó érintőképernyő) kamerákkal figyeli a vezető kézmozdulatait, így képes megjósolni, melyik gombot szándékszik megnyomni a felhasználó, amit aztán helyette meg is tesz, nincs is szükség valódi érintésre. 
A kísérletek szerint a technológia 22 százalékkal csökkenti a gombnyomásra fordított időt.
És hogy a vezető honnan tudja, hogy “megnyomta” a kívánt gombot? A prototípusban ultrahanggal keltenek érintést, bizsergést az ujjbegyen.
Rezgő pedál
A kéz mellett a lábnak is jut valami: a Jaguar Land Rovernél rezgő-pulzáló visszajelzésekre képes gázpedált is fejlesztenek. A pedál tövénél elhelyezett elektromotorral működő “rezgető” figyelmeztethet mondjuk a megengedett sebesség túllépésére, vagy épp dugóban araszolásnál a ráfutásos ütközés veszélyére anélkül, hogy további hang- vagy vizuális ingerekkel zavarná a sofőrt.

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.