Az autó hatodik érzékét fejleszti a Jaguar

Agyhullámokat, szívritmust figyelhet a járgány

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.06.18. 15.15

A Jaguar Land Rover nem áll le az újdonságokkal, most a vezető életjeleit figyelő, valamint a veszélyhelyzeteket a pedálon keresztül jelző rendszerekről adtak hírt.

Az elmúlt napokban a Jaguar Land Rover (JLR) komoly híroffenzívát indított, a kátyúfelismerő, valamint az okostelefonos távirányítás után újabb autóipari fejlesztésekről számolt be az indiai kézben lévő brit gyártó.
A legújabb “csomagban” több fejlesztést is bemutattak, a JLR boszorkánykonyhájában a vezető agytevékenységét figyelő “Mind Sense”, a más élettani adatokat ellenőrző “Driver Wellness Monitoring” és a gázpedálon keresztül figyelmeztetéseket adó “Haptic Accelerator Pedal” is készülget.
Agyhullám-detektor
A Jaguar Land Rover “agyfigyelő” kutatása a vezető agyhullámait figyelve – az emberi agy négy különféle, jó azonosítható és eltérő tudatállapotot jelző hullámot produkál -, képes meghatározni, ha a sofőr elbambul vagy elálmosodik vezetés közben. 
A fejlesztés a domináns agyhullámokat nem a hagyományos, az autóban a legkevésbé sem praktikus fejszenzorokkal, hanem a NASA és az USA bobcsapata által is használt technológiával, a kormányba épített bőrérzékelővel figyeli. 
A tenyéren keresztül szerzett, gyengébb jelek még erősítésre szorulnak, hogy a tiszta agyhullámokat dolgozhassa fel a szoftver, ezen dolgoznak jelenleg, ugyanakkor az adatok értékelését neurológus szakemberekkel közösen végzik. 
Életjel-ellenőr
A Jaguar Land Rovernél nem csak a vezető agyhullámait, hanem életjeleit is figyelnék, egy  Jaguar XJ ülésébe épített, eredetileg kórházi felhasználásra kifejlesztett szenzorrendszerrel  a pulzust és a lélegzést detektálhatják. 
A sofőr fizikai állapotának monitorozásával nem csak vezetést ellehetetlenítő, balesetveszélyes hirtelen rosszulléteket lehetne előrejelezni, az adatok alapján a belső, műszerfali világítás, az audiobeállítások és a klíma megfelelő hangolásával stressz is csökkenthető.
Érintés nélküli érintőképernyő
A brit gyártó az infotainment-rendszer és a vezető közti interakciók hatékonyabbá tételén is dolgozik, a cél, hogy a sofőr a lehető legrövidebb ideig vegye le a szemét az útról. A Predictive Infotainment Screen (kb. előrelátó érintőképernyő) kamerákkal figyeli a vezető kézmozdulatait, így képes megjósolni, melyik gombot szándékszik megnyomni a felhasználó, amit aztán helyette meg is tesz, nincs is szükség valódi érintésre. 
A kísérletek szerint a technológia 22 százalékkal csökkenti a gombnyomásra fordított időt.
És hogy a vezető honnan tudja, hogy “megnyomta” a kívánt gombot? A prototípusban ultrahanggal keltenek érintést, bizsergést az ujjbegyen.
Rezgő pedál
A kéz mellett a lábnak is jut valami: a Jaguar Land Rovernél rezgő-pulzáló visszajelzésekre képes gázpedált is fejlesztenek. A pedál tövénél elhelyezett elektromotorral működő “rezgető” figyelmeztethet mondjuk a megengedett sebesség túllépésére, vagy épp dugóban araszolásnál a ráfutásos ütközés veszélyére anélkül, hogy további hang- vagy vizuális ingerekkel zavarná a sofőrt.

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.