Teszt: Smart Ebike

Két keréken, okosan

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.17. 07.00

Villanybringával a kerékpározásnak pont a nemszeretem részét lehet elfelejteni, a lámpánál megindulást, illetve az emelkedőn felfelé küzdést.

Röviden – Smart villanybringa

Mi ez?

Elektromos rásegítéssel dolgozó városi kerékpár
Mit tud? Olyan vele tekerni, mintha mindig lejtőn mennénk
Mibe kerül? Kapaszkodjanak meg, 750 ezer forintot kérnek érte
Kinek jó?  Bárkinek, aki szeretne fáradság nélkül tekerni a városban

Erős formatervű, de dögnehéz a smart E-bringája

Külső

A Smart bringa egyértelműen a dizájnjával, rafinált vázkiképzésével viszi el a show-t. A formaterv még ma, a bemutatás után sok-sok évvel is meggyőző. Klassz ívek, jól eltalált arányok jellemzőek rá, a vezetékek a váz belsejében futnak, és a ritkára fűzött küllők is egyedivé teszik a bicaj megjelenését. Felépítés szempontjából egész régimódi ez a bringa, az akksicsomag a vázon, míg a hajtásról gondoskodó villanymotor a hátsó kerékben foglal helyet. 
Nem túl esztétikus, nagy, szürke korong pöffeszkedik a hátsó kerék küllői között. Okos dolog, hogy a kötelező első-, hátsólámpa, prizmakészlet már gyárilag felkerült a bringára, és otthon sem lehet hagyni. Emellett hasznos is a lámpa, nemcsak dísznek van, sötétben teljesen korrekt fényt ad, vidáman, illetve biztonságosan lehet a fényénél kerékpározni.

Agymotor szürkéllik hátul

Pedálja, kormánymarkolata sem nevezhető hagyományos darabnak, mégis az első pár kilométer után úgy érzi magát rajta az ember, hogy valami otthonos, ismert bringán ül. Pedig nem. A Smart Ebike váza okosan kialakított, van hol megragadni a bringát. A fogantyúként is használható vázdarab annyira kitalált helyen van, hogy a bringa szépen kiegyensúlyozva áll az ember kezében.
Adatlap Smart Ebike
Motorteljesítmény 250 W
Motor márka BionX
Akkumulátor 48 V / 8,8 Ah
Nyomaték 35 Nm
 
Váltó 3 fokozatú Sram agyváltó
Töltési idő, hatótáv 5-6 óra, ~ 100 km
Már ha fel bírja emelni egy kézzel. A rásegítés mértéke több lépcsőben állítható, ami kell is, hiszen villanymotor nélkül már nem akkora élvezet a harminc kiló felé tendáló Ebike tekerése. Rásegítéssel viszont roppant szórakoztató, a kerékpározásnak pont a nemszeretem részét lehet elfelejteni, a lámpánál megindulást, illetve az emelkedőn felfelé küzdést, izzadást. Szépen, hangtalanul gyorsul, de lazsálni nem lehet rajta, csak addig száll be a melóba a villanymotor, amíg mi is dolgozunk a nyergében.

Nincs olajos, koszos lánc, csak tiszta bordásszíj

Azt gondolhatnánk, hogy a hangos és karbantartás-igényes lánc helyett használt bordásszíjnak köszönhetően a Smart Ebike néma csendben gurul. Hát nem. Ugyan a lánc helyett használt szíj valóban csendes és a gyanútlan bringás gatyaszárára is veszélytelen, de az agyváltó és a hátsó racsni rettenetesen hangosan kerregnek. Persze lehet vele élni, meg is lehet szokni, de nem jó.
A lendületben lévő tömeget persze megállítani is tudni kell, ebben a hidraulikus Magura tárcsafékek segítenek. Használatuk élményszámba megy, fékerejük jól adagolható, hatékony, precíz darabok.

Magura tárcsafékek lassítják. A kormánymarkolat nagyon jó fogású valami

Mit tud?

Papíron 25 km/órás csúcssebességre és motorfék-üzemre is képes, amikor is a villanymotor a mozgási energiát elektromos energiává alakítja át. Igaz, a tesztidőszak alatt még hosszú hegyről lefelé csorgással sem sikerült egyetlen kis pöcköt sem visszatermelni a műszerfalon látható akksi töltöttséget jelző ábrára. Szóval nem vagyok róla meggyőződve, hogy bármi is történik ilyenkor, de ha a katalógus ezt állítja, akkor nem lehet másként.. 

Jól jön a kapaszkodó, ha cipelni akarjuk

Bármennyire is időtálló a Smart villanybringájának formaterve, a nehézkes agymotoros változatnál manapság már sokkal praktikusabbakat, elegánsabbakat, jobban használhatókat is találni a piacon. Gondoljunk csak bele, mennyivel egyszerűbb egy Bosch rendszerű, középen hajtott bringának kiszedni a kerekeit és betenni az autó csomagtartójába. Emellett a háromfokozatú agyváltó sem ad túl sok lehetőséget a kerékpárosnak, és a menet közben jelentkező zajok miatt is nehéz rajongani ezért a bringáért. Ja, és még nem is olcsó. Persze ettől ez még egy remek, jó megjelenésű, okos villanybringa.

Megvan a kötelező prizma is

Mellette – Ellene
  • Egyedi, vonzó dizájn
  • Könnyű kezelhetőség
  • Beépített kötelező biztonsági felszerelések
  • Remek fék
  • Régimódi hajtáslánc
  • Zajos üzem
  • 3 fokozatú agyváltó
  • Nehéz

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a Smart villanybringája? Kéne, nem kéne? Pontozz!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.