Teszt: Smart Ebike

Két keréken, okosan

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.17. 07.00

Villanybringával a kerékpározásnak pont a nemszeretem részét lehet elfelejteni, a lámpánál megindulást, illetve az emelkedőn felfelé küzdést.

Röviden – Smart villanybringa

Mi ez?

Elektromos rásegítéssel dolgozó városi kerékpár
Mit tud? Olyan vele tekerni, mintha mindig lejtőn mennénk
Mibe kerül? Kapaszkodjanak meg, 750 ezer forintot kérnek érte
Kinek jó?  Bárkinek, aki szeretne fáradság nélkül tekerni a városban

Erős formatervű, de dögnehéz a smart E-bringája

Külső

A Smart bringa egyértelműen a dizájnjával, rafinált vázkiképzésével viszi el a show-t. A formaterv még ma, a bemutatás után sok-sok évvel is meggyőző. Klassz ívek, jól eltalált arányok jellemzőek rá, a vezetékek a váz belsejében futnak, és a ritkára fűzött küllők is egyedivé teszik a bicaj megjelenését. Felépítés szempontjából egész régimódi ez a bringa, az akksicsomag a vázon, míg a hajtásról gondoskodó villanymotor a hátsó kerékben foglal helyet. 
Nem túl esztétikus, nagy, szürke korong pöffeszkedik a hátsó kerék küllői között. Okos dolog, hogy a kötelező első-, hátsólámpa, prizmakészlet már gyárilag felkerült a bringára, és otthon sem lehet hagyni. Emellett hasznos is a lámpa, nemcsak dísznek van, sötétben teljesen korrekt fényt ad, vidáman, illetve biztonságosan lehet a fényénél kerékpározni.

Agymotor szürkéllik hátul

Pedálja, kormánymarkolata sem nevezhető hagyományos darabnak, mégis az első pár kilométer után úgy érzi magát rajta az ember, hogy valami otthonos, ismert bringán ül. Pedig nem. A Smart Ebike váza okosan kialakított, van hol megragadni a bringát. A fogantyúként is használható vázdarab annyira kitalált helyen van, hogy a bringa szépen kiegyensúlyozva áll az ember kezében.
Adatlap Smart Ebike
Motorteljesítmény 250 W
Motor márka BionX
Akkumulátor 48 V / 8,8 Ah
Nyomaték 35 Nm
 
Váltó 3 fokozatú Sram agyváltó
Töltési idő, hatótáv 5-6 óra, ~ 100 km
Már ha fel bírja emelni egy kézzel. A rásegítés mértéke több lépcsőben állítható, ami kell is, hiszen villanymotor nélkül már nem akkora élvezet a harminc kiló felé tendáló Ebike tekerése. Rásegítéssel viszont roppant szórakoztató, a kerékpározásnak pont a nemszeretem részét lehet elfelejteni, a lámpánál megindulást, illetve az emelkedőn felfelé küzdést, izzadást. Szépen, hangtalanul gyorsul, de lazsálni nem lehet rajta, csak addig száll be a melóba a villanymotor, amíg mi is dolgozunk a nyergében.

Nincs olajos, koszos lánc, csak tiszta bordásszíj

Azt gondolhatnánk, hogy a hangos és karbantartás-igényes lánc helyett használt bordásszíjnak köszönhetően a Smart Ebike néma csendben gurul. Hát nem. Ugyan a lánc helyett használt szíj valóban csendes és a gyanútlan bringás gatyaszárára is veszélytelen, de az agyváltó és a hátsó racsni rettenetesen hangosan kerregnek. Persze lehet vele élni, meg is lehet szokni, de nem jó.
A lendületben lévő tömeget persze megállítani is tudni kell, ebben a hidraulikus Magura tárcsafékek segítenek. Használatuk élményszámba megy, fékerejük jól adagolható, hatékony, precíz darabok.

Magura tárcsafékek lassítják. A kormánymarkolat nagyon jó fogású valami

Mit tud?

Papíron 25 km/órás csúcssebességre és motorfék-üzemre is képes, amikor is a villanymotor a mozgási energiát elektromos energiává alakítja át. Igaz, a tesztidőszak alatt még hosszú hegyről lefelé csorgással sem sikerült egyetlen kis pöcköt sem visszatermelni a műszerfalon látható akksi töltöttséget jelző ábrára. Szóval nem vagyok róla meggyőződve, hogy bármi is történik ilyenkor, de ha a katalógus ezt állítja, akkor nem lehet másként.. 

Jól jön a kapaszkodó, ha cipelni akarjuk

Bármennyire is időtálló a Smart villanybringájának formaterve, a nehézkes agymotoros változatnál manapság már sokkal praktikusabbakat, elegánsabbakat, jobban használhatókat is találni a piacon. Gondoljunk csak bele, mennyivel egyszerűbb egy Bosch rendszerű, középen hajtott bringának kiszedni a kerekeit és betenni az autó csomagtartójába. Emellett a háromfokozatú agyváltó sem ad túl sok lehetőséget a kerékpárosnak, és a menet közben jelentkező zajok miatt is nehéz rajongani ezért a bringáért. Ja, és még nem is olcsó. Persze ettől ez még egy remek, jó megjelenésű, okos villanybringa.

Megvan a kötelező prizma is

Mellette – Ellene
  • Egyedi, vonzó dizájn
  • Könnyű kezelhetőség
  • Beépített kötelező biztonsági felszerelések
  • Remek fék
  • Régimódi hajtáslánc
  • Zajos üzem
  • 3 fokozatú agyváltó
  • Nehéz

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a Smart villanybringája? Kéne, nem kéne? Pontozz!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.