Bringa biciklizhetetlen terepre

Kipróbáltuk: Bulls Monster E Fatbike

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.07.04. 06.00

Hóban, homokban, vagy szántásban nem érdemes biciklizni. Vagy mégis?

Röviden – Bulls Monster E Fatbike

Mi ez?

Újabb divatos hülyeség bringarajongóknak
Mit tud? Oda is lehet vele biciklizni, ahová eddig semmivel nem juthatott el bringás
Mibe kerül? Az alapáras verzió 1,1 millió forint
Kinek jó?  Annak, akinek eddig sivár volt az élete, mert nem volt mivel hóban, szántásban bringáznia

Van, ahol más már nem menne el

Valószínűtlenül húsos kerekek, rettentően széles kormány az amúgy normális méretű vázon. Nagyjából így néz ki a Bulls elektromos rásegítésű fatbike-ja. A váz aljában villanymotor, a kulacs helyén pedig az akksipakk. De utóbbit úgysem veszi észre senki, a brutális, 4 col széles mortadella szélességű abroncsok mellett.

Mire jó?

A fatbike leginkább ott van elemében, ahol más, átlagos, vagy akár terepre szánt bringával már megállnánk, mint a szög. Mély, süppedős homokban, hóban, szántásban, combig érő susnyásban, vagy éppen egyenetlen macskakövön is problémamentesen, kényelmesen átgázol. Kérdés, mi a vérhabos túróért akarna épeszű ember hóban, szántásban biciklizni? Mondjuk miért is ne? 

Hogy néz ki?

Vérmérséklet és az újdonságokra való nyitottság szerint kétféle választ is adhatunk a kérdésre. Az egyik szerint baromi menő a meghökkentően széles gumis brutálbringa, míg a másik verzió szerint inkább a Csim-Bum cirkusz bohócbiciklije lehet ilyen. Csak egy piros orrú, kócos szerencsétlen hiányzik róla. Az viszont tuti, hogy boldog-boldogtalan megnézi, van, aki csak mosolyog, mások – főleg gyerekek – üvöltve szaladnak utána, hogy ááá, defrankó.

26x4,0 abroncsméret

Milyen tekerni?

A korábbi fekvőbringás kaland óta komolyabban veszem a tesztbiciklikhez kapott használati utasításokat. Anno a fekvőbringához annyi segítséget kaptam, hogy mielőtt hosszabb útra megyek vele, tekerjek 30-40 kilométert, hogy megszokjam a reku sajátosságait. Persze tojtam az egészre, mégiscsak egy bicikliről van szó, nem holdkompról, fog az menni. Nagyjából 30 km szenvedés után éreztem rá az izére, ezek után talán nem meglepő, hogy most figyeltem. A fatbike-nál a kanyarodásra kell nagyon odafigyelni, mert a 4 col széles abroncsok egész furcsán fordulnak. Másként működik, így más technikát igényel aszfalton és terepen, homokon, fűben. Ha elfeledkezünk róla, vagy bepánikolunk, hogy nem azt csinálja, amit kívánunk tőle, parádés esés lehet a vége. 

Levehető fedélzeti számítógép. Mindent megmond, amire csak szükség lehet

Elektromos rásegítés nélkül egy ennyire széles gumijú bringát rettenetes feladat tekerni. Mintha mézzel telt medencében kéne vele haladni, nagyjából olyan. Legalábbis aszfalton. Terepen már nem annyira vészes, de ebbe az is belejátszik, hogy megszoktuk, a homokban úgyis hamar elsüllyed és megáll az összes bicikli. Ez meg varázslatos módon halad. Villanyhajtással teljesen elsunnyoghatjuk a tekerést, csupán a hajtókart kell mozgásban tartani, és máris jön a középmotor 250 wattos teljesítménye, amellyel akár 25 km/órás tempót is elérhetünk, nulla izommunkával.

10-es fogaskoszorú hátul

A Bosch villanymotorja a korábbi középhajtású villanybicikliknél jóval kifinomultabb valami. Ebben már a vázat is úgy tervezték, hogy a hajtást egyszerűen csak alá kelljen tenni. Ami furcsa, hogy a megszokott, nagy első lánckerék helyett egy komikus méretű fogaskerék látszik csak elöl. A trükk odabent van, ahol egy lassító-áttételtől válik használhatóvá a rendszer. Elöl nincs váltó, be kell érni a hátsó fogaskoszorú 10 fogaskerekével, ami bőven elég. A Shimano XT váltó olyan határozottan, keményen dobálja a láncot a fogaskerekek között, hogy néha összerezzenek a csattanástól.

A motort a spéci váz aljára szerelik fel

Milyen terepen?

A látszat ellenére a járdára hajtást nem viseli jól a bringa, hiába a nagy, brutális kerék, a relatív alacsony légnyomás miatt a padka könnyen tönkreteheti a felnit. Terepen, csalitosban, homokban viszont igazi mágia, amit művel a szerkezet. Kényelmes, teleszkópokra szinte nincs is szükség, hanem lágyan, könnyedén megy át mindenen. Eleinte fura, hogy bármit meg lehet vele csinálni, aztán már kifejezetten keresi vele az ember a kihívásokat. Talán leginkább sima, jó minőségű aszfalton nem jó vele bringázni. 

A sofőr ezt látja a bringából. Egy rettentő széles kereket

Mennyibe kerül?

Mint minden mókás dolog, a Bulls fatbike-ja sem olcsó. Alapáron durván 1,1 millió forintba kerül, az első, vagy full teleszkópos változat még ennél is többe, 1,23, illetve 1,5 millió forintba. 
Technikai adatok:
Felhasználási terület: terep
Motor teljesítménye 250 W
Akkumulátor-kapacitás 11 Ah
Nyomatékérzékelő Igen
Motor elhelyezése Közép
Gyártó BULLS
Akkumulátor-feszültség 36 V
Gumik Schwalbe Jumbo Jim Snake Skin 26 x 4.1
Fokozatok száma 10
Váz 7005 alumínium
Tömeg 23,9 kg
Villa Rock Shox Bluto RL Solo Air, 120 mm
Első váltó nincs
Beépített rendszer Bosch
Akkumulátor-típus Li-ion
Hátsó váltó Shimano Deore XT
Váltókarok Shimano Deore XT
Hajtómű FSA
Nyereg Selle Royal Seta M1

Szavazás

Szerinted menő, vagy inkább vicces ez a bringa?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.