A Camping-bringák Rolls-Royce-a

Teszt: Brompton összecsukható bicikli

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.10.06. 16.30

Ha ki akarsz lógni a városi bringás tömegből, adunk egy tippet, hogy mivel csináld.

A Camping-bringák Rolls-Royce-a
Az összecsukható kerékpárok egyik legkifinomultabb, legdivatosabb darabjára tettük rá a kezünket. A britek téliszalámija, Unicuma főleg városi használatra készült, pompás helykihasználású, főleg rövidtávra való prémium ingabringa.

Hosszú tengelytáv, stabil acélváz, összecsukva elhanyagolható helyigény

Nincs két egyforma

A Brompton vásárlása nem úgy megy, mint ahogy azt az átlagos bringavásárlásnál megszokta az ember. Nem púposra pakolt bringaboltban kell kiválasztani a gépet, hanem sokkal inkább az autószalonokban bevett beszélgetős, konfigurálós közös játék keretében szokás ilyen cangát venni. Jobb is, ha rábízzuk magunkat egy szakértőre, mert a lehetőségek a végtelenhez tartanak, és ha tudjuk, pontosan mire és hogyan szeretnénk használni a bringát, az eladó úgyis jobban tudja majd, hogy mi kell nekünk a boldogsághoz, mint mi. Mivel ő ismeri az összes felhasználható alkotóelemet.

Egyszerűen elrejthető bárhová

Egyedül a hajlított acélból készülő íves váz egyforma minden bringán – de a drágábbakhoz titán hátsó és első villa is választható, amellyel akár egy kilogramm is lefaragható a tömegből – ezen felül a nyeregcső, kormányforma, váltók száma, illetve ezek áttétele, világítás, nyereg, rugózás, anyámkínja mind-mind darabonként személyre szabható. Ha az összeállítás nagyjával végeztünk  jöhetnek a kiegészítők, amelyből szintén akkora a választék, hogy jó időbe telik, mire átrágjuk magunkat rajta. Akinek kedve van ezzel játszadozni, az erre a képre kattintva összerakhat magának egyet:

 

A Camping-bringák Rolls-Royce-a 1

 

 

Nem lopják el?

Ha úgy használjuk, ahogy kell, akkor valószínűleg sohasem tudják ellopni. A Brompton bringa egyik legnagyobb előnye, hogy sehol sincs útban. Nincs olyan iroda, ahová összecsukott állapotban ne tudnánk bevinni és eldugni az asztal alatt, de az öltözőszekrénytől a smart csomagtartóján keresztül akár a buszon, metrón is elfér, csak érdemes álcázni a saját kis zsákocskájával. Szóval sosem kell utcán, kétes biztonságú biciklitárolókban, lépcsőházakban hagyni az aranyáron mért különlegességet. Ja, és a bő tíz-húszezres lakat megvételét is megúszhatjuk. Már ha ez számít valamit.

Szervizállás

Milyen összehajtani?

Amikor a tulaj kölcsönadta a bringát, tartott egy rövid, de látványos bemutatót, hogyan is kell összecsukni a járgányt. Első blikkre utánozhatatlannak tűnt a mutatvány, de másodikra, harmadikra már ráérez az átlagember is. A folyamat amúgy zseniális, minden mozdulata jól kitalált, és annyira finoman, pontosan működik, mintha japánok álmodták volna meg.
Csodálatos pillanat, amikor rájön az ember, hogy jé, nem borul fel, jé, nem csípi be a kezem, jé, az összehajtott cucc egyben marad, minden pánt, madzag nélkül. Kis gyakorlás után már látványos transformer show-t is előadhatunk a közeli ovisok elkápráztatására.

Második lépés

Hogy megy?

Összecsukható bringától nem azt várja az ember, hogy hosszabb távot is meg lehessen vele tenni, hiszen nem erre való. Azért összecsukható, hogy jellemzően városban használjuk, ott, ahol nincs elég hely egy igazi biciklinek. De napi párszor tíz kilométer kényelmesen átvészelhető vele, és az apró, de keményre fújt 16 colos kerekekkel meglepően könnyen lehet vele haladni.
A kipróbált példányt gazdája már évek óta használja – tehát nem új – főleg dimbes-dombos környéken, így a bringa emelkedőkre optimalizált váltórendszere nem bizonyult túl gyorsnak a főként sík szakaszokból álló tesztúton. Kényelmesen 16-20 km/óra közötti tempóval lehet vele haladni, viszont a Szépvölgyi úton felfelé nem kellett kiköpnöm a tüdőmet a nyergében. A járdára ugratást el kell vele felejteni, de mivel egész könnyű lelépni az amúgy igen merev, masszív vázú bringáról, így nem is lett volna erre szükség.

Végül ennyi maradt a bringából

Az agy- és külső váltó kombinációjával nem lehet keresztbe váltani, mégis aránylag sok fokozat áll rendelkezésre a kényelmes tekeréshez. Ugyan a váltókezelés nem ergonómia díjas megoldás, de nézzük el a briteknek, hogy ebben is inkább sajátot hoztak össze és nem a jól bevált szerkezeteket aggatták a bringára. Igazából a Brompton minden porcikája egyedi, erre még egy csengőt sem találunk más gyártótól.  A felcserélt fékek – az elsőt működtetjük jobb, míg a hátsót bal kézzel – megszokást igényelnek, de ez is biztos valami brit hóbort, mint a jobbkormányos közlekedés.

Hopp, mi van a zsákban?

Egy darabig a kitámasztót is keresi rajta az egyszeri bringás, majd előbb-utóbb rájön, hogy szervizállásban – maga alá húzott hátsó kerékkel – stabilan áll a bicikli, mindenféle külön kitámasztó nélkül. Bámulatos, hol tart már a tudomány.

Történelem

A Bromtom bringa története 1976-ig nyúlik vissza, az ötlet akkor pattant ki Andrew Ritchie fejéből, de különféle bonyodalmak miatt a nagyobb szériás sorozatgyártás csak egy évtized múlva indult be igazán. Innen aztán egyre jobban futott a szekér, ma már évente nagyjából 20 ezer kerékpárt gyártanak, főként kézimunkával. Az eladott bringák 70 százaléka megy külföldre.

Verseny

A britek bármivel képesek versenyezni, így nem meglepő, hogy kifejezetten Brompton bringáknak is rendeznek futamokat. Mókás, ahogy a rajtnál zakós, nyakkendős figurák tülekednek az összehajtott pózban parkoló bringáik felé, majd kapkodva próbálják versenyzésre alkalmas állapotba hozni őket, majd pattannak nyeregbe. Valahogy így:

Mennyibe kerül?

Sokba. Persze ezért a pénzért nem csupán egy közlekedési eszközt kapunk, hanem egy életérzést is, és biztos jó alaposan megbámulnak majd vele a városban. A képzettebbek, akik tudják mi a menő és mi nem, azok azért, hogy “húdejónekünk, dögöljünkmeg”, a pórnép pedig, aki csak az idétlen, kiskerekű bringát látja, az meg azért hogy,” nézdaztahülyét a túlméretes rolleren”. Persze az ár – ugyanúgy, mint a bicikli tömege – nagyban függ attól is, hogy mit ikszelünk be az opciós listán.

A kép közepén lévő billentyűtől omlik össze a bringa

A minimál Brompton ára úgy 270 ezer forint körül kezdődik. Ennyi pénzért lehet valaki részese az eredeti Brompton életérzésnek. Ja, és ennyiért lesz egy ingázásra remekül használható, könnyű, elegáns bringája annak, aki fogékony a hasonló úri cuccokra. Ja igen, hamarosan itthon is megkezdődik a Brompton forgalmazása, már csak párat kell aludni, hogy olyan kerékpárod legyen, amilyen biztos nincs a szomszédnak.

Szavazás

Praktikus okosság, vagy úri huncutság a Brompton? Szavazz!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Sosem hallottam felőlük, de királymenő ez a canga. Mekkora a pakk összehajtva? Mint az az elöl nagy, hátul kis kerekű, narancssárga velociroller?

  • Xebulon

    Én mindig átszerelem a fékeket a kerékpáron, hogy a jobb legyen az első, és bal legyen a hátsó. Mert a motoron/robogón így szoktam meg.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.