A Camping-bringák Rolls-Royce-a

Teszt: Brompton összecsukható bicikli

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.10.06. 16.30

Ha ki akarsz lógni a városi bringás tömegből, adunk egy tippet, hogy mivel csináld.

Az összecsukható kerékpárok egyik legkifinomultabb, legdivatosabb darabjára tettük rá a kezünket. A britek téliszalámija, Unicuma főleg városi használatra készült, pompás helykihasználású, főleg rövidtávra való prémium ingabringa.

Hosszú tengelytáv, stabil acélváz, összecsukva elhanyagolható helyigény

Nincs két egyforma

A Brompton vásárlása nem úgy megy, mint ahogy azt az átlagos bringavásárlásnál megszokta az ember. Nem púposra pakolt bringaboltban kell kiválasztani a gépet, hanem sokkal inkább az autószalonokban bevett beszélgetős, konfigurálós közös játék keretében szokás ilyen cangát venni. Jobb is, ha rábízzuk magunkat egy szakértőre, mert a lehetőségek a végtelenhez tartanak, és ha tudjuk, pontosan mire és hogyan szeretnénk használni a bringát, az eladó úgyis jobban tudja majd, hogy mi kell nekünk a boldogsághoz, mint mi. Mivel ő ismeri az összes felhasználható alkotóelemet.

Egyszerűen elrejthető bárhová

Egyedül a hajlított acélból készülő íves váz egyforma minden bringán – de a drágábbakhoz titán hátsó és első villa is választható, amellyel akár egy kilogramm is lefaragható a tömegből – ezen felül a nyeregcső, kormányforma, váltók száma, illetve ezek áttétele, világítás, nyereg, rugózás, anyámkínja mind-mind darabonként személyre szabható. Ha az összeállítás nagyjával végeztünk  jöhetnek a kiegészítők, amelyből szintén akkora a választék, hogy jó időbe telik, mire átrágjuk magunkat rajta. Akinek kedve van ezzel játszadozni, az erre a képre kattintva összerakhat magának egyet:

A Camping-bringák Rolls-Royce-a 1

Nem lopják el?

Ha úgy használjuk, ahogy kell, akkor valószínűleg sohasem tudják ellopni. A Brompton bringa egyik legnagyobb előnye, hogy sehol sincs útban. Nincs olyan iroda, ahová összecsukott állapotban ne tudnánk bevinni és eldugni az asztal alatt, de az öltözőszekrénytől a smart csomagtartóján keresztül akár a buszon, metrón is elfér, csak érdemes álcázni a saját kis zsákocskájával. Szóval sosem kell utcán, kétes biztonságú biciklitárolókban, lépcsőházakban hagyni az aranyáron mért különlegességet. Ja, és a bő tíz-húszezres lakat megvételét is megúszhatjuk. Már ha ez számít valamit.

Szervizállás

Milyen összehajtani?

Amikor a tulaj kölcsönadta a bringát, tartott egy rövid, de látványos bemutatót, hogyan is kell összecsukni a járgányt. Első blikkre utánozhatatlannak tűnt a mutatvány, de másodikra, harmadikra már ráérez az átlagember is. A folyamat amúgy zseniális, minden mozdulata jól kitalált, és annyira finoman, pontosan működik, mintha japánok álmodták volna meg. 
Csodálatos pillanat, amikor rájön az ember, hogy jé, nem borul fel, jé, nem csípi be a kezem, jé, az összehajtott cucc egyben marad, minden pánt, madzag nélkül. Kis gyakorlás után már látványos transformer show-t is előadhatunk a közeli ovisok elkápráztatására.

Második lépés

Hogy megy?

Összecsukható bringától nem azt várja az ember, hogy hosszabb távot is meg lehessen vele tenni, hiszen nem erre való. Azért összecsukható, hogy jellemzően városban használjuk, ott, ahol nincs elég hely egy igazi biciklinek. De napi párszor tíz kilométer kényelmesen átvészelhető vele, és az apró, de keményre fújt 16 colos kerekekkel meglepően könnyen lehet vele haladni. 
A kipróbált példányt gazdája már évek óta használja – tehát nem új – főleg dimbes-dombos környéken, így a bringa emelkedőkre optimalizált váltórendszere nem bizonyult túl gyorsnak a főként sík szakaszokból álló tesztúton. Kényelmesen 16-20 km/óra közötti tempóval lehet vele haladni, viszont a Szépvölgyi úton felfelé nem kellett kiköpnöm a tüdőmet a nyergében. A járdára ugratást el kell vele felejteni, de mivel egész könnyű lelépni az amúgy igen merev, masszív vázú bringáról, így nem is lett volna erre szükség.

Végül ennyi maradt a bringából

Az agy- és külső váltó kombinációjával nem lehet keresztbe váltani, mégis aránylag sok fokozat áll rendelkezésre a kényelmes tekeréshez. Ugyan a váltókezelés nem ergonómia díjas megoldás, de nézzük el a briteknek, hogy ebben is inkább sajátot hoztak össze és nem a jól bevált szerkezeteket aggatták a bringára. Igazából a Brompton minden porcikája egyedi, erre még egy csengőt sem találunk más gyártótól.  A felcserélt fékek – az elsőt működtetjük jobb, míg a hátsót bal kézzel – megszokást igényelnek, de ez is biztos valami brit hóbort, mint a jobbkormányos közlekedés.

Hopp, mi van a zsákban?

Egy darabig a kitámasztót is keresi rajta az egyszeri bringás, majd előbb-utóbb rájön, hogy szervizállásban – maga alá húzott hátsó kerékkel – stabilan áll a bicikli, mindenféle külön kitámasztó nélkül. Bámulatos, hol tart már a tudomány.

Történelem

A Bromtom bringa története 1976-ig nyúlik vissza, az ötlet akkor pattant ki Andrew Ritchie fejéből, de különféle bonyodalmak miatt a nagyobb szériás sorozatgyártás csak egy évtized múlva indult be igazán. Innen aztán egyre jobban futott a szekér, ma már évente nagyjából 20 ezer kerékpárt gyártanak, főként kézimunkával. Az eladott bringák 70 százaléka megy külföldre.

Verseny

A britek bármivel képesek versenyezni, így nem meglepő, hogy kifejezetten Brompton bringáknak is rendeznek futamokat. Mókás, ahogy a rajtnál zakós, nyakkendős figurák tülekednek az összehajtott pózban parkoló bringáik felé, majd kapkodva próbálják versenyzésre alkalmas állapotba hozni őket, majd pattannak nyeregbe. Valahogy így:

Mennyibe kerül?

Sokba. Persze ezért a pénzért nem csupán egy közlekedési eszközt kapunk, hanem egy életérzést is, és biztos jó alaposan megbámulnak majd vele a városban. A képzettebbek, akik tudják mi a menő és mi nem, azok azért, hogy “húdejónekünk, dögöljünkmeg”, a pórnép pedig, aki csak az idétlen, kiskerekű bringát látja, az meg azért hogy,” nézdaztahülyét a túlméretes rolleren”. Persze az ár – ugyanúgy, mint a bicikli tömege – nagyban függ attól is, hogy mit ikszelünk be az opciós listán. 

A kép közepén lévő billentyűtől omlik össze a bringa

A minimál Brompton úgy 270 ezer forint körüli ártól kezdődik. Ennyi pénzért lehet valaki részese az eredeti Brompton életérzésnek. Ja, és ennyiért lesz egy ingázásra remekül használható, könnyű, elegáns bringát vihet haza, aki fogékony a hasonló úri cuccokra. Ja igen, hamarosan itthon is megkezdődik a Brompton forgalmazása, már csak párat kell aludni, hogy olyan bringád legyen, amilyen biztos nincs a szomszédodnak. 

Szavazás

Praktikus okosság, vagy úri huncutság a Brompton? Szavazz!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Sosem hallottam felőlük, de királymenő ez a canga. Mekkora a pakk összehajtva? Mint az az elöl nagy, hátul kis kerekű, narancssárga velociroller?

  • Xebulon

    Én mindig átszerelem a fékeket a kerékpáron, hogy a jobb legyen az első, és bal legyen a hátsó. Mert a motoron/robogón így szoktam meg.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.