Vigyázz a bringásra, akkor is, ha bunkó!

Pontosabban: mindenki vigyázzon mindenkire

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 15.30

Nemrég elkezdtem tekerni, és lesújtott, hogy magamat meghúzva is csak dudálást, anyázást kapok az autósoktól.

Örök harc dúl az autósok és a kerékpárosok között. Itthon a nagyvárosok, főleg Budapest úthálózata még nem tudja tökéletesen szolgálni a két keréken közlekedőket, ezért sok a konfliktus- gondolnánk naivan, de ha beletúrunk a videós archívumokba, láthatjuk, hogy több, nyugati, fejlett országban hasonló a helyzet.

Eddig nem foglalkoztatott különösebben a kérdés. Autósként óvatosan kerültem a bringásokat, néha elmorzsoltam egy-egy halk anyázást, amint láttam, hogy átslisszolnak a piroson, vagy tekernek a 4-6-os villamos sínjei között. Később elkezdtem tekerni, és lassan megérteni a kétkerekűek látásmódját. Nem melóba járás volt a cél, vagy hogy jól mutasson a Csepel egy romkocsma előtt.

A kezdő bringás élményei


(Itt az autós a hibás – nem veszi észre az egyenesen közlekedő bringást, aki már nem tudja elkerülni az ütközést. Csodával határos módon talpra érkezik.)

Mozgás, csak azért hogy elmozduljak a punnyadt hájmassza szintjéről. Tehát amikor nyeregbe pattanok, csak az vezérel, hogy minél hamarabb kiérjek a zajos szmogfelhőből, és a várost elhagyva tudjak túrázni. Erre mi az első tapasztalatom? Dudálás, feszült grimaszok az ablakokból, ökölrázás. Hát ördögpatám nőtt? Megkarcolja a fényezést a villás farkam?


(Itt egy csokor példa arról, hogy hány alkalommal kerül életveszélybe az ember két keréken. Sokszor.)

Igen, kerültem a kátyúkat. Jobb, mint az autók elé esni. Igen, behúzódtam a sáv közepére, mikor parkoló sor mellett haladtam. Jobb, mint ha rám nyitnák az ajtót. Így nő pata, és ördögszarv a bringásra. Mert a szélvédő mögül csak idegesítő darázsnak tűnünk, aki mindig ott zizeg, cikázik, és lassú forgalomban még lehagyni is lehetetlen.

Mindenki frusztrált

A fülbe vágó dudaszó pedig felbőszíti az ördögi darazsat. Nyugodt természetem ellenére könnyen begurultam. Éledt a kerékpáros öntudat, hogy én izomból, izzadva tolom előre, ők meg a zárt acélkapszulák tökéletesen komfortos univerzumából ugatnak. Úgy, hogy fogalmuk sincs az égészről.

Természetesen a frusztráció hasonló a másik oldalon is, tudom, átéltem. A különbség annyi, hogy a kerékpáros védtelen, csupasz csiga az autóshoz képest. Ezért vigyázni kell rá, még akkor is, ha bunkó. Mert ami nekünk egy karcolás, az nála törött csukló, kifordult térd, és több hónapos lábadozás.

Nyilván sokrétű a történet, jöhet az érv, hogy ki fizet az utakért, vagy kinek, hol, mennyi joga van közlekedni. Ez szélsőséges esetben odáig fajulhat, mint a következő felvételen. A 74 éves Sherman Ralph Clark baseball ütővel fenyegette a környéken edző országúti kerékpárosokat, majd a nyomaték kedvéért áthajtott egy bringán. Bíróság elé került tette miatt, de a helyi autósok megértették a nagyobb csoportokban közlekedő kerékpárosok okozta frusztrációját.


Mindenkinek igaza van

Látni kell a másik oldalt is, a bunkó bringások is sokat tesznek azért, hogy ne javuljon a helyzet, és maradjon egyfajta állandó feszültség a közutakon közlekedők között. A következő két videó főszereplői egyaránt buszokkal izmoznak, tökéletesen feleslegesen. 


Második videónk főszereplője is láthatóan csak keresi a bajt.


Nincs szükség komolyabb elemzésre. Ezeknek a srácoknak is kisebb arccal kellene nyeregbe szállni, ekkora pofával már a légellenállás is életbevágó probléma. Következő példaként pedig jöjjön a “tipikus” piroson áthajtó bringás. A drága lendületét nem akarta elemészteni holmi fékezéssel a babakocsival közeledő gyalogos miatt.


Hazai példák és a nagy igazság

A cikk megírását nagyban motiválta két a közelmúltban, Budapesten történt baleset. Durván egy hónapja történt, hogy a 133-as busz vezetője csúnyán legyalult egy bringást a Thököly úton. Hét törött borda – amikből több áthatolt a tüdőn -, öt nap az intenzív osztályon és még három hét a kórházban. Ez lett az eredménye a busszal való találkozásnak.

A cikket újraolvasva akadtam meg az áldozat kerékpáros hozzászólásán: “Ezúttal elkaptak. Amire nem számítottam, az a fájdalom. Eltaláltam a korlátot a mellkasom jobb oldalával, eltört hét bordám, azok átszúrták a tüdőm, aminek egy része levált” – Elkapták? A buszsofőrök vadásznak a bringásokra? Ez a szóhasználat is jelzi, hogy vannak, akik a kerekek számától függetlenül, nem egyszerűen útnak indulnak, hanem harcba. Harcba a többiek ellen.


A második, frissebb videón parkoló rendőrbusz előtt sodort el egy kerékpárost a figyelmetlen BMW-s, amit szintén rögzített a biciklin ülő férfi kamerája.


A kerékpáros ugyan nem tart jobbra a rendőrautó mögött, de mivel a rendőrautó mellett már álló járművet kerül ki, nem követ el szabálytalanságot, még ha nem is tart kellő oldaltávolságot.

Szavazás

Melyik félnek kellene többet tennie a civilizált együttközlekedésért?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Minden balesetnél előkerül ez a vitatéma, és ahogy egyre többen tekernek Budapesten, valamint a könnyű kameráknak köszönhetően egyre több kerékpáros életét látjuk belülről, a problémák is más megvilágításba kerülnek. A legkézenfekvőbb, de legnehezebb feladat, hogy mielőtt gyalog, kerékpáron, vagy autóval útnak indulunk, srófoljuk civilizált szintre a bennünk bujkáló toleranciát.

Talán így csökkenhet az a szomorú szám, ami az idei baleseti statisztikákban szerepel a kerékpáros halálesetek mellett. 2014 első félévében jelentős, 50% feletti a növekedés: 23 fő helyett 37 áldozat a tavalyi évhez képest.

Kommentek

  • szyly

    Érthető a szavazás állása, mivel az oldalon nagyrészt autósok vannak. Ám azok,akik azt szavazták meg, hogy a “bringásoknak kell többet tennie a civilizált együttközlekedésért” javasolnám, hogy próbáljanak meg néha kerékpárral járni, és észrevennék, hogy mennyi bunkó autós van, akik észre sem veszik a bicikliseket. Én személy szerint mindkét közlekedési eszközt használom és az a tapasztalatom, hogy az autósok között több a figyelmetlen, aki észre sem veszi a bringásokat. A budapesti BMW-s gázoláshoz hasonló történt velem is, csakhogy én az út szélén tekertem, egy figyelmetlen Opeles meg leszorított és észre sem vette. Szerencsére nem esett komoly bajom. Viszont szinte mindig, amikor biciklizem, találkozok olyan autóssal,aki figyelmetlenül elém vág. Ezzel nem azt akarom mondani,hogy a bringások között nincsenek bunkók, minkét oldalon vannak figyelmesek és tahók is, csakhogy biciklizés közben gyakrabban találkozok elém vágó autóssal, mint fordított esetben. Mindkét félnek változtatnia kellene a közlekedésén, és akkor nem lennének problémák…

  • Pocketforce

    Pont ezt akartam írni, amit az előttem szóló a végén leírt, hogy ilyen hülye szavazási lehetőségeket kirakni bakker. Persze, hogy mindenkinek oda kell figyelni, mind bicikliseknek mind autósoknak, hiszen ez egy nagy csapatjáték és nem volt poénos a végére odaírni, hogy Chuck Norris (különbenis nem unjátok már?).

  • CoIie

    “…nem követ el szabálytalanságot, még ha nem is tart kellő oldaltávolságot.”
    Ezt mintha egy kerékpáros írta volna!
    Azt állítja nem szabálytalankodik, de mégis bevallja, hogy mégis! :)

  • kocogok

    Nem vettem részt a szavazásban, mert mind az autósoknak, mind a kerékpárosoknak, mind a gyalogosoknak tenni kéne a biztonságosabb, normálisabb közlekedésért!
    Mindhárom kategóriában vannak normálisak és barmok is!

  • ferrarista

    Szerintem egy dolog oldaná meg ezt a problémát. Egyszerűen ki kell tiltani az autós forgalmat a városokból. A mozgáskorlátozottaknak pedig (hiszen csak azok közlekednek városban autóval) elkülönített sávot kell kijelölni, ahol közlekedhetnek emberi erővel hajtott buszokkal.
    Így a levegő is sokkal tisztább volna.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.