Vigyázz a bringásra, akkor is, ha bunkó!

Pontosabban: mindenki vigyázzon mindenkire

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 15.30

Nemrég elkezdtem tekerni, és lesújtott, hogy magamat meghúzva is csak dudálást, anyázást kapok az autósoktól.

Örök harc dúl az autósok és a kerékpárosok között. Itthon a nagyvárosok, főleg Budapest úthálózata még nem tudja tökéletesen szolgálni a két keréken közlekedőket, ezért sok a konfliktus- gondolnánk naivan, de ha beletúrunk a videós archívumokba, láthatjuk, hogy több, nyugati, fejlett országban hasonló a helyzet.

Eddig nem foglalkoztatott különösebben a kérdés. Autósként óvatosan kerültem a bringásokat, néha elmorzsoltam egy-egy halk anyázást, amint láttam, hogy átslisszolnak a piroson, vagy tekernek a 4-6-os villamos sínjei között. Később elkezdtem tekerni, és lassan megérteni a kétkerekűek látásmódját. Nem melóba járás volt a cél, vagy hogy jól mutasson a Csepel egy romkocsma előtt.

A kezdő bringás élményei


(Itt az autós a hibás – nem veszi észre az egyenesen közlekedő bringást, aki már nem tudja elkerülni az ütközést. Csodával határos módon talpra érkezik.)

Mozgás, csak azért hogy elmozduljak a punnyadt hájmassza szintjéről. Tehát amikor nyeregbe pattanok, csak az vezérel, hogy minél hamarabb kiérjek a zajos szmogfelhőből, és a várost elhagyva tudjak túrázni. Erre mi az első tapasztalatom? Dudálás, feszült grimaszok az ablakokból, ökölrázás. Hát ördögpatám nőtt? Megkarcolja a fényezést a villás farkam?


(Itt egy csokor példa arról, hogy hány alkalommal kerül életveszélybe az ember két keréken. Sokszor.)

Igen, kerültem a kátyúkat. Jobb, mint az autók elé esni. Igen, behúzódtam a sáv közepére, mikor parkoló sor mellett haladtam. Jobb, mint ha rám nyitnák az ajtót. Így nő pata, és ördögszarv a bringásra. Mert a szélvédő mögül csak idegesítő darázsnak tűnünk, aki mindig ott zizeg, cikázik, és lassú forgalomban még lehagyni is lehetetlen.

Mindenki frusztrált

A fülbe vágó dudaszó pedig felbőszíti az ördögi darazsat. Nyugodt természetem ellenére könnyen begurultam. Éledt a kerékpáros öntudat, hogy én izomból, izzadva tolom előre, ők meg a zárt acélkapszulák tökéletesen komfortos univerzumából ugatnak. Úgy, hogy fogalmuk sincs az égészről.

Természetesen a frusztráció hasonló a másik oldalon is, tudom, átéltem. A különbség annyi, hogy a kerékpáros védtelen, csupasz csiga az autóshoz képest. Ezért vigyázni kell rá, még akkor is, ha bunkó. Mert ami nekünk egy karcolás, az nála törött csukló, kifordult térd, és több hónapos lábadozás.

Nyilván sokrétű a történet, jöhet az érv, hogy ki fizet az utakért, vagy kinek, hol, mennyi joga van közlekedni. Ez szélsőséges esetben odáig fajulhat, mint a következő felvételen. A 74 éves Sherman Ralph Clark baseball ütővel fenyegette a környéken edző országúti kerékpárosokat, majd a nyomaték kedvéért áthajtott egy bringán. Bíróság elé került tette miatt, de a helyi autósok megértették a nagyobb csoportokban közlekedő kerékpárosok okozta frusztrációját.


Mindenkinek igaza van

Látni kell a másik oldalt is, a bunkó bringások is sokat tesznek azért, hogy ne javuljon a helyzet, és maradjon egyfajta állandó feszültség a közutakon közlekedők között. A következő két videó főszereplői egyaránt buszokkal izmoznak, tökéletesen feleslegesen. 


Második videónk főszereplője is láthatóan csak keresi a bajt.


Nincs szükség komolyabb elemzésre. Ezeknek a srácoknak is kisebb arccal kellene nyeregbe szállni, ekkora pofával már a légellenállás is életbevágó probléma. Következő példaként pedig jöjjön a “tipikus” piroson áthajtó bringás. A drága lendületét nem akarta elemészteni holmi fékezéssel a babakocsival közeledő gyalogos miatt.


Hazai példák és a nagy igazság

A cikk megírását nagyban motiválta két a közelmúltban, Budapesten történt baleset. Durván egy hónapja történt, hogy a 133-as busz vezetője csúnyán legyalult egy bringást a Thököly úton. Hét törött borda – amikből több áthatolt a tüdőn -, öt nap az intenzív osztályon és még három hét a kórházban. Ez lett az eredménye a busszal való találkozásnak.

A cikket újraolvasva akadtam meg az áldozat kerékpáros hozzászólásán: “Ezúttal elkaptak. Amire nem számítottam, az a fájdalom. Eltaláltam a korlátot a mellkasom jobb oldalával, eltört hét bordám, azok átszúrták a tüdőm, aminek egy része levált” – Elkapták? A buszsofőrök vadásznak a bringásokra? Ez a szóhasználat is jelzi, hogy vannak, akik a kerekek számától függetlenül, nem egyszerűen útnak indulnak, hanem harcba. Harcba a többiek ellen.


A második, frissebb videón parkoló rendőrbusz előtt sodort el egy kerékpárost a figyelmetlen BMW-s, amit szintén rögzített a biciklin ülő férfi kamerája.


A kerékpáros ugyan nem tart jobbra a rendőrautó mögött, de mivel a rendőrautó mellett már álló járművet kerül ki, nem követ el szabálytalanságot, még ha nem is tart kellő oldaltávolságot.

Szavazás

Melyik félnek kellene többet tennie a civilizált együttközlekedésért?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Minden balesetnél előkerül ez a vitatéma, és ahogy egyre többen tekernek Budapesten, valamint a könnyű kameráknak köszönhetően egyre több kerékpáros életét látjuk belülről, a problémák is más megvilágításba kerülnek. A legkézenfekvőbb, de legnehezebb feladat, hogy mielőtt gyalog, kerékpáron, vagy autóval útnak indulunk, srófoljuk civilizált szintre a bennünk bujkáló toleranciát.

Talán így csökkenhet az a szomorú szám, ami az idei baleseti statisztikákban szerepel a kerékpáros halálesetek mellett. 2014 első félévében jelentős, 50% feletti a növekedés: 23 fő helyett 37 áldozat a tavalyi évhez képest.

Kommentek

  • szyly

    Érthető a szavazás állása, mivel az oldalon nagyrészt autósok vannak. Ám azok,akik azt szavazták meg, hogy a “bringásoknak kell többet tennie a civilizált együttközlekedésért” javasolnám, hogy próbáljanak meg néha kerékpárral járni, és észrevennék, hogy mennyi bunkó autós van, akik észre sem veszik a bicikliseket. Én személy szerint mindkét közlekedési eszközt használom és az a tapasztalatom, hogy az autósok között több a figyelmetlen, aki észre sem veszi a bringásokat. A budapesti BMW-s gázoláshoz hasonló történt velem is, csakhogy én az út szélén tekertem, egy figyelmetlen Opeles meg leszorított és észre sem vette. Szerencsére nem esett komoly bajom. Viszont szinte mindig, amikor biciklizem, találkozok olyan autóssal,aki figyelmetlenül elém vág. Ezzel nem azt akarom mondani,hogy a bringások között nincsenek bunkók, minkét oldalon vannak figyelmesek és tahók is, csakhogy biciklizés közben gyakrabban találkozok elém vágó autóssal, mint fordított esetben. Mindkét félnek változtatnia kellene a közlekedésén, és akkor nem lennének problémák…

  • Pocketforce

    Pont ezt akartam írni, amit az előttem szóló a végén leírt, hogy ilyen hülye szavazási lehetőségeket kirakni bakker. Persze, hogy mindenkinek oda kell figyelni, mind bicikliseknek mind autósoknak, hiszen ez egy nagy csapatjáték és nem volt poénos a végére odaírni, hogy Chuck Norris (különbenis nem unjátok már?).

  • CoIie

    “…nem követ el szabálytalanságot, még ha nem is tart kellő oldaltávolságot.”
    Ezt mintha egy kerékpáros írta volna!
    Azt állítja nem szabálytalankodik, de mégis bevallja, hogy mégis! :)

  • kocogok

    Nem vettem részt a szavazásban, mert mind az autósoknak, mind a kerékpárosoknak, mind a gyalogosoknak tenni kéne a biztonságosabb, normálisabb közlekedésért!
    Mindhárom kategóriában vannak normálisak és barmok is!

  • ferrarista

    Szerintem egy dolog oldaná meg ezt a problémát. Egyszerűen ki kell tiltani az autós forgalmat a városokból. A mozgáskorlátozottaknak pedig (hiszen csak azok közlekednek városban autóval) elkülönített sávot kell kijelölni, ahol közlekedhetnek emberi erővel hajtott buszokkal.
    Így a levegő is sokkal tisztább volna.

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.