Vigyázz a bringásra, akkor is, ha bunkó!

Pontosabban: mindenki vigyázzon mindenkire

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 15.30

Nemrég elkezdtem tekerni, és lesújtott, hogy magamat meghúzva is csak dudálást, anyázást kapok az autósoktól.

Örök harc dúl az autósok és a kerékpárosok között. Itthon a nagyvárosok, főleg Budapest úthálózata még nem tudja tökéletesen szolgálni a két keréken közlekedőket, ezért sok a konfliktus- gondolnánk naivan, de ha beletúrunk a videós archívumokba, láthatjuk, hogy több, nyugati, fejlett országban hasonló a helyzet.

Eddig nem foglalkoztatott különösebben a kérdés. Autósként óvatosan kerültem a bringásokat, néha elmorzsoltam egy-egy halk anyázást, amint láttam, hogy átslisszolnak a piroson, vagy tekernek a 4-6-os villamos sínjei között. Később elkezdtem tekerni, és lassan megérteni a kétkerekűek látásmódját. Nem melóba járás volt a cél, vagy hogy jól mutasson a Csepel egy romkocsma előtt.

A kezdő bringás élményei


(Itt az autós a hibás – nem veszi észre az egyenesen közlekedő bringást, aki már nem tudja elkerülni az ütközést. Csodával határos módon talpra érkezik.)

Mozgás, csak azért hogy elmozduljak a punnyadt hájmassza szintjéről. Tehát amikor nyeregbe pattanok, csak az vezérel, hogy minél hamarabb kiérjek a zajos szmogfelhőből, és a várost elhagyva tudjak túrázni. Erre mi az első tapasztalatom? Dudálás, feszült grimaszok az ablakokból, ökölrázás. Hát ördögpatám nőtt? Megkarcolja a fényezést a villás farkam?


(Itt egy csokor példa arról, hogy hány alkalommal kerül életveszélybe az ember két keréken. Sokszor.)

Igen, kerültem a kátyúkat. Jobb, mint az autók elé esni. Igen, behúzódtam a sáv közepére, mikor parkoló sor mellett haladtam. Jobb, mint ha rám nyitnák az ajtót. Így nő pata, és ördögszarv a bringásra. Mert a szélvédő mögül csak idegesítő darázsnak tűnünk, aki mindig ott zizeg, cikázik, és lassú forgalomban még lehagyni is lehetetlen.

Mindenki frusztrált

A fülbe vágó dudaszó pedig felbőszíti az ördögi darazsat. Nyugodt természetem ellenére könnyen begurultam. Éledt a kerékpáros öntudat, hogy én izomból, izzadva tolom előre, ők meg a zárt acélkapszulák tökéletesen komfortos univerzumából ugatnak. Úgy, hogy fogalmuk sincs az égészről.

Természetesen a frusztráció hasonló a másik oldalon is, tudom, átéltem. A különbség annyi, hogy a kerékpáros védtelen, csupasz csiga az autóshoz képest. Ezért vigyázni kell rá, még akkor is, ha bunkó. Mert ami nekünk egy karcolás, az nála törött csukló, kifordult térd, és több hónapos lábadozás.

Nyilván sokrétű a történet, jöhet az érv, hogy ki fizet az utakért, vagy kinek, hol, mennyi joga van közlekedni. Ez szélsőséges esetben odáig fajulhat, mint a következő felvételen. A 74 éves Sherman Ralph Clark baseball ütővel fenyegette a környéken edző országúti kerékpárosokat, majd a nyomaték kedvéért áthajtott egy bringán. Bíróság elé került tette miatt, de a helyi autósok megértették a nagyobb csoportokban közlekedő kerékpárosok okozta frusztrációját.


Mindenkinek igaza van

Látni kell a másik oldalt is, a bunkó bringások is sokat tesznek azért, hogy ne javuljon a helyzet, és maradjon egyfajta állandó feszültség a közutakon közlekedők között. A következő két videó főszereplői egyaránt buszokkal izmoznak, tökéletesen feleslegesen. 


Második videónk főszereplője is láthatóan csak keresi a bajt.


Nincs szükség komolyabb elemzésre. Ezeknek a srácoknak is kisebb arccal kellene nyeregbe szállni, ekkora pofával már a légellenállás is életbevágó probléma. Következő példaként pedig jöjjön a “tipikus” piroson áthajtó bringás. A drága lendületét nem akarta elemészteni holmi fékezéssel a babakocsival közeledő gyalogos miatt.


Hazai példák és a nagy igazság

A cikk megírását nagyban motiválta két a közelmúltban, Budapesten történt baleset. Durván egy hónapja történt, hogy a 133-as busz vezetője csúnyán legyalult egy bringást a Thököly úton. Hét törött borda – amikből több áthatolt a tüdőn -, öt nap az intenzív osztályon és még három hét a kórházban. Ez lett az eredménye a busszal való találkozásnak.

A cikket újraolvasva akadtam meg az áldozat kerékpáros hozzászólásán: “Ezúttal elkaptak. Amire nem számítottam, az a fájdalom. Eltaláltam a korlátot a mellkasom jobb oldalával, eltört hét bordám, azok átszúrták a tüdőm, aminek egy része levált” – Elkapták? A buszsofőrök vadásznak a bringásokra? Ez a szóhasználat is jelzi, hogy vannak, akik a kerekek számától függetlenül, nem egyszerűen útnak indulnak, hanem harcba. Harcba a többiek ellen.


A második, frissebb videón parkoló rendőrbusz előtt sodort el egy kerékpárost a figyelmetlen BMW-s, amit szintén rögzített a biciklin ülő férfi kamerája.


A kerékpáros ugyan nem tart jobbra a rendőrautó mögött, de mivel a rendőrautó mellett már álló járművet kerül ki, nem követ el szabálytalanságot, még ha nem is tart kellő oldaltávolságot.

Szavazás

Melyik félnek kellene többet tennie a civilizált együttközlekedésért?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Minden balesetnél előkerül ez a vitatéma, és ahogy egyre többen tekernek Budapesten, valamint a könnyű kameráknak köszönhetően egyre több kerékpáros életét látjuk belülről, a problémák is más megvilágításba kerülnek. A legkézenfekvőbb, de legnehezebb feladat, hogy mielőtt gyalog, kerékpáron, vagy autóval útnak indulunk, srófoljuk civilizált szintre a bennünk bujkáló toleranciát.

Talán így csökkenhet az a szomorú szám, ami az idei baleseti statisztikákban szerepel a kerékpáros halálesetek mellett. 2014 első félévében jelentős, 50% feletti a növekedés: 23 fő helyett 37 áldozat a tavalyi évhez képest.

Kommentek

  • szyly

    Érthető a szavazás állása, mivel az oldalon nagyrészt autósok vannak. Ám azok,akik azt szavazták meg, hogy a “bringásoknak kell többet tennie a civilizált együttközlekedésért” javasolnám, hogy próbáljanak meg néha kerékpárral járni, és észrevennék, hogy mennyi bunkó autós van, akik észre sem veszik a bicikliseket. Én személy szerint mindkét közlekedési eszközt használom és az a tapasztalatom, hogy az autósok között több a figyelmetlen, aki észre sem veszi a bringásokat. A budapesti BMW-s gázoláshoz hasonló történt velem is, csakhogy én az út szélén tekertem, egy figyelmetlen Opeles meg leszorított és észre sem vette. Szerencsére nem esett komoly bajom. Viszont szinte mindig, amikor biciklizem, találkozok olyan autóssal,aki figyelmetlenül elém vág. Ezzel nem azt akarom mondani,hogy a bringások között nincsenek bunkók, minkét oldalon vannak figyelmesek és tahók is, csakhogy biciklizés közben gyakrabban találkozok elém vágó autóssal, mint fordított esetben. Mindkét félnek változtatnia kellene a közlekedésén, és akkor nem lennének problémák…

  • Pocketforce

    Pont ezt akartam írni, amit az előttem szóló a végén leírt, hogy ilyen hülye szavazási lehetőségeket kirakni bakker. Persze, hogy mindenkinek oda kell figyelni, mind bicikliseknek mind autósoknak, hiszen ez egy nagy csapatjáték és nem volt poénos a végére odaírni, hogy Chuck Norris (különbenis nem unjátok már?).

  • CoIie

    “…nem követ el szabálytalanságot, még ha nem is tart kellő oldaltávolságot.”
    Ezt mintha egy kerékpáros írta volna!
    Azt állítja nem szabálytalankodik, de mégis bevallja, hogy mégis! :)

  • kocogok

    Nem vettem részt a szavazásban, mert mind az autósoknak, mind a kerékpárosoknak, mind a gyalogosoknak tenni kéne a biztonságosabb, normálisabb közlekedésért!
    Mindhárom kategóriában vannak normálisak és barmok is!

  • ferrarista

    Szerintem egy dolog oldaná meg ezt a problémát. Egyszerűen ki kell tiltani az autós forgalmat a városokból. A mozgáskorlátozottaknak pedig (hiszen csak azok közlekednek városban autóval) elkülönített sávot kell kijelölni, ahol közlekedhetnek emberi erővel hajtott buszokkal.
    Így a levegő is sokkal tisztább volna.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.