Kerékpáros lámpák – olcsótól a fényvetőig

Megvilágosodás két keréken

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.08.21. 17.00

A KRESZ látni és látszani alapvetése fokozottan érvényes, ha kerékpárra pattanunk, megfelelő világítás nélkül csak út szélén kódorgó kockázati tényezők vagyunk.

A KRESZ látni és látszani alapvetése fokozottan érvényes, ha kerékpárra pattanunk, megfelelő világítás nélkül csak út szélén kódorgó kockázati tényező a két keréken közlekedő. Hogy ne büntessen a rendőr elég a legolcsóbb halványan villogó LED, de ha azt is akarjuk látni, melyik kátyú ér nyolcast a következő tíz méteren, akkor már komolyabb felszerelésre van szükségünk.

Ezért az őszi szezon közeledtével, a rövidülő nappalok rémítő jövőképére készülve kipróbáltunk három kormányra szerelhető lámpát, a legolcsóbb bóvlitól a legdurvább fényvetőig.

Vásárlási tanácsok

Ne szavazz a legolcsóbb termékekre. Átmeneti megoldásnak jók, de ha tényleg tekerünk sötétben, megéri a párezer forintos többletkiadás a megfelelő fényért cserébe.

Nézd meg a feltüntetett a fényerőt, de ne bízz meg az értékben. Cseles dolog ez, minden gyártó más mértékegységgel jellemzi az adott terméket a Lux/Lumen/Candela hármasból bármelyik előfordulhat (és a fényerősség (cd) nem azonos a megvilágítással (Lux). A vakító fényerő pedig nem egyenlő az egyenletes jó megvilágítással, így a legjobb, ha vásárlás előtt kipróbáljuk a kiszemelt árut!

Tudd, mire akarod használni a bringát. Városban inkább a láthatóság a lényeges, felesleges a külső akkuval felszerelt reflektor. Viszont, hosszú erdei túrákra már érdemes befektetni egy olyan modellbe, ami bír 8-9 órát.

A legolcsóbb

Tesztünk első darabja a súlytalan, szinte láthatatlan, bárhol 1000-1500 forintért beszerezhető szilikonpántos fényszóró. Felhelyezni pofonegyszerű, egy mozdulat, szinte bárhol elfér, városi használatra villogó üzemmódban elégséges a teljesítménye, és az igazoltató járőrök sem tudnak belekötni.

Kerékpáros lámpák – olcsótól a fényvetőig 1
Mivel Cr2032-es gombelemmel működik, nem tölthető, viszont a csekély áramfelvételű LED fényforrásnak köszönhetően pokoli hosszú az üzemideje. Már ha nem hagyjuk bekapcsolva, miután leszálltunk a bringáról.

Viszont a közvilágítással felszerelt övezetet elhagyva előtérbe kerülnek az apró lámpa hátrányai. Csak halvány, elmosott fényt ad, egy szűk kört világít meg, ami rendkívül kevés, ha haladni akarunk. Viszont sokat segít abban, hogy az autósok észrevegyenek minket, filléres befektetés, aggódni nem kell miatta, csekély eséllyel lopják el, tehát ez a kötelező alap, ha még ennyit sem teszünk meg a láthatóságért, arra nincs mentség.

A népszerű

A középszintet képviselő hatezer forintos Cateye HL-EL135 az egyik legkedveltebb típus a kerékpározók körében, nem véletlenül. Elérhető áron, kompakt méretben, egyszerű kialakítással kínál használható teljesítményt. Az OptiCube lencsében három LED található, melyek 150 cd fényerővel világítanak. 

Kerékpáros lámpák – olcsótól a fényvetőig 2

Folyamatos fénnyel 80 órán át működik, villogó üzemben (ez a városban feltűnőbb is) azonban 320 órát tud, fekete és fehér színben is kapható, súlya mindössze 94 g, ebben az elemek és a tartó is benne van. 

Felszerelni szintén gyerekjáték, és akárcsak a legtöbb ilyen lámpát egy mozdulattal lepattinthatjuk a tartójáról. Fényereje városban tökéletesen elég, túrázásra viszont már kevés a két AA ceruzaelem energiájából születő fény.  Rengeteg felhasználói véleményt olvashatunk róla a testbike.hu oldalon, a bringások java része elégedet a Cateye-al, csak a törékeny műanyagházra, és a szintén meghibásodó műanyag rögzítőbilincsre panaszkodtak többen.

A legerősebb

Végül jöjjön a nehéztüzérség, az OSRAM új kerékpárokra tervezett FX lámpacsaládjának csúcsmodellje, az FX70. Ez a termetes fényvető a kompromisszumokat hírből sem ismerő kerékpárosoknak készült, akiket nem zavar, ha erdei ösvényeken köszönt rájuk az éjszaka, vagy bármikor megbirkóznak egy 24 órás verseny jelentette kihívással. 

Kerékpáros lámpák – olcsótól a fényvetőig 3

Kicsomagolva kerékpárlámpáktól szokatlan látványt nyújt a robusztus felépítésű és ultra-széles, 180 fokos megvilágítással rendelkező lámpatest. A komoly méretből látszik, hogy itt nem csak a 70 Lux értékű megvilágítás (ez a piacon kapható legerősebb, tanúsítvánnyal rendelkező lámpa) jelent nagy segítséget sötétben, hanem a fénykéve formáját, terítését nagyban befolyásoló fényvisszaverő felület kialakítása.

Többféle üzemmódban használható lámpatest, ideális partner lehet hosszú túrákon, ezzel tényleg időben észre lehet venni az akadályokat, úthibákat, nagy magabiztosságot ad közvilágítás nélküli területeken is.

Az OSRAM FX70 legnagyobb előnye, hogy egyenletesen, széles sávban teríti a fényt.

Az autókhoz hasonlóan, a kerékpárlámpa nappali menetjelző fényként jobb láthatóságot biztosít a nap folyamán, és sötétedéskor egy érzékelő automatikusan kapcsolja be a teljes fényt. Az USB-vel tölthető beépített lítium-ion akkumulátor ennek köszönhetően akár 7 órán át működik, a töltöttségi szintről az akku állapotát jelző lámpa tájékoztat.

Balról-jobbra: 1500 forintos legolcsóbb, Cateye HL-EL135, OSRAM FX70

Első használatkor meglepő élmény, hogy kerékpáron ülve is ennyire fényes út lehet előttünk, a köhögve mellettem elfüstölő pizzafutár robogóját is simán lekörözte. Legnagyobb előnye az egyenletes fényeloszlás, egy jól megvilágított pont helyett az egész sáv kitűnően látható.

Hátránya a 3,3 Wattos teljesítményből és a hosszú üzemidőből fakad, a külső akkumulátor nem könnyű darab, a lámpatesttel együtt 230 grammot nyom, ami rémisztő érték, ha egy több százezer forintos felárért 6-7 kilogrammos országúti kerékpárra akarjuk felszerelni. A túrázók, hegyi bringások számára igaz ez nem túl vészes hátrány, de a körülményes felszereléssel a külön vázra rögzíthető akkuval, vezetékkel nekik is vesződni kell.


Ez a brutális fény ára, többet kell vele szöszölni mint a kisebb, könnyebb, egyszerűbb lámpákkal, mégis, ha a szokásos magyar útminőséget hozó szakaszon próbáljuk koromsötétben, minden macera megbocsájtható. Jelenleg 19 900 forintért mérik az FX70-est, ami nem túl borsos összeg, ha a hasonló magasabb kategóriát képviselő konkurenciával hasonlítjuk össze, a 70 lux körül teljesítő lámpákért könnyedén fizethetünk 30-40 ezer forintot.

Szavazás

Te melyik kerékpárlámpát vennéd?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Hawaii-

    Örömmel olvasnék összehasonlító tesztet az Osram FX70 mellett például a Magicshine MJ-808(E), MJ-856, MJ-816(E), MJ-880 részvételével, mert ez így még nem győzött meg.

  • v_gabe

    Azért a 20 ezer forintos magasságban már Lezyne és más komolyabb játékos is kapható, de alapvetően tetszik az Osram. Kipróbálnám.

  • zselatyne

    Mi a helyzet a dinamós megoldásokkal? Én túrabiciklin egy Busch & Müller Lumotec IQ T Senso Plus első lámpát használok. Ez 60 LUX-os és ugyanúgy mindent bevilágít és nem is kell soha tölteni. Egy jó hatásfokú Shimano XT agydinamótól kapja az elektronokat, van rajta nappali fény is, ami sajnos csak csökkenti az első fő lámpatest teljesítményét, nem lekapcsolja (alul 4 LED világít folyamatosan).
    Ja és ebből van egy premium verzió, ami 80 LUX-os. De ez a 60 LUX-os is elég mindenre. Vak sötétben mentem már vele több száz kilómétert biztonsággal. Hátul egy két LED-es folyamatosan világító, nagy testű, fényvisszaverős lámpa van.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.