Az utóbbi idők talán legjobban használható elektromos kerékpárját próbáltuk ki nemrég. Feltéve, ha ingázásra, és nem komoly biciklitúrára készülünk. Nem olyan brutális és gyors, mint a Grace One, nem olyan elegáns, mint a Gocycle, de könnyebb, és csinosabb, mint a Greenspark hasonló szerkezete és akár buszra, vonatra is fel lehet tenni, plusz költségek nélkül. 

Külső

Termetre akkora, akár a szép emlékű Camping bicikli. 20 colos kerekeivel, kilométeres nyeregcsövével, magas kormányával vidám kinézetű kis cucc. Hogy a rendőrök ne húzhassák le a gazdáját ordas nagy bírsággal, van rajta minden kötelező kiegészítő – lámpa, prizma, csengő – sőt, csomag- és kulacstartó is. A 250 wattos villanymotor a hátsó kerékben dolgozik, az akksit viszont nem látni sehol. Pedig van benne, méghozzá a vázba rejtve. Cserélni sem nehezebb, mint más villanybiciklik esetében, csak a vázat kell jó helyen kettéhajtani.

Gyerek és hórihorgas felnőtt is tud vele tekerni

Kényelem

A Crussis összehajtható biciklijének szinte mindene pillanatok alatt a megfelelő méretre szabható. A nyeregcső és a kormánymagasság is egy-egy mozdulattal állítható, így gyereknek, langaléta felnőttnek is kényelmes a bringa. Kezelése egyszerű, a kormányon lévő vezérlőpanel bekapcsolása után már csak a rásegítés mértékét kell kiválasztani és indulhat is a menet. Ugyanitt kapcsolható a gyári világítás is. Négy fokozat között lehet válogatni, attól függően, hogy milyen gyorsan és  milyen kényelmesen akarunk tekerni. A rásegítés akkor indul, ha rendszer érzékeli, hogy mi is tekerünk. Jó hír, hogy lehet rajta lógni, mert azt már semmi nem nézi, hogy adunk-e erőt is a műveletbe, vagy csak alibiből forgatjuk az első lánckereket. 

A hátsó kerékben van a motor

Crussis

A Crussis egy viszonylag fiatal, de nagyon dinamikusan fejlődő márka. Az 1997-ben alapított cseh anyacég 2009 óta tevékenykedik aktívan a megújuló energiaforrások területén, és ennek kapcsán kezdtek el elektromos kerékpárok gyártásával is foglalkozni. Köszönhetően annak, hogy 2003 óta saját ellenőrző irodával rendelkeznek Ázsiában, nagyon jól ismerik az ottani lehetőségeket, kiterjedt és rendkívül jó kapcsolatot építettek ki a legjobb távol-keleti kerékpárgyártókkal.

Nagy előny, hogy a helyi alkalmazottaik révén egyrészt nincsenek nyelvi, kulturális és törvényi nehézségeik, könnyen tudják személyesen ellenőrizni az elektromos kerékpárok gyártását, az elvárt minőség betartását még a szállítás előtt.

Mennyire bonyolult összecsukni?

Egyáltalán nem az. Zsigerből idegenkedem az összecsukható, hajtogatható dolgoktól, mert azok lötyögnek, zörögnek, nyeklenek-nyaklanak. A Crussis bringája szerencsére nem ilyen. Sőt. Valóban pillanatok alatt szét- és összehajtható, és közben nem csípi be az ember a kezét, nem kell hozzá három ember, valamint annak a veszélye is csekély, hogy valamit rosszul illesztünk a helyére és egy kritikus pillanatban széthullik alattunk a bringa. Például a kormányrögzítő zár olyan okosan kitalált darab, amely egy az összecsukott állapotból történő szimpla felnyitás után is üzembiztos. Persze muszáj lebiztosítani, de akkor sem büntet a bicaj a feledékenységért, ha valamiért ez elmarad. 

Összecsukva nemcsak ekkora autó hátuljában fér el vidáman a bringa

A szétszedett kerékpár a legtöbb autó csomagtartójába könnyedén belefér, és mivel mindössze 19 kilogrammot nyom, nem kell többmázsás vasdarabot emelgetni, így bárki képes a helyére emelni. Bár egy fogantyú még elférne rajta, de így is megmarkolható a 20 kiló alatti villanybringa. (Az újabb modellen már van fogantyú…)
Menet közben csendes a nagyjából 20 km/órás sebességig segítő motor, a nyereg kényelmes, és a V-fékek is biztonságosan lassítják a kis gördülési ellenállású abroncsokon guruló kétkerekűt. 

Egyszerű darab a vezérlőegység, a rásegítés négyféle erősségű lehet. Innen kapcsolható a világítás is

Hibák

Az első szembetűnő hibát már javították is, a most piacra kerülő biciklik már valamivel nagyobb első lánckereket kapnak, így kényelmesebb vele a gyors bringázás is, nem kell eszelős fordulatszámon taposni a pedált. A másik bosszantó dolog az elektronika késése. Magyarul ha abbahagyjuk a tekerést – piros lámpa, vagy akármi más miatt – a villanymotor egy bő másodpercig biztos hogy még tolja a bringát. Persze fékezni így is lehet, és ilyenkor a motort is kikapcsolja a vezérlés. 
Ha már vezérlés, akkor azt is el kell mondani, hogy a töltöttségmérő igen rapszodikusan mutatja az akksik állapotát. Például ha durva emelkedőn megyünk felfelé, néhány kilométer után már azt látjuk, hogy vége a telepek teljesítőképességének, majd újra vízszintes szakaszra érve csodálatos feltámadásnak lehetünk tanúi. Az viszont jó hír, hogy a 30 kilométeres gyári hatótávot röhögve teljesíti a kerékpár. Akár úgy is, hogy nem tekerünk semmit, csupán az érzékelőt ejtjük át. 
Amatőr biciklihajtogató első próbálkozása. Ennél csak gyorsabban és szebben lehet csinálni:
Technikai adatok:
 

Technikai paraméterek
Motorteljesítmény250W
Akkumulátorfeszültség36V
Nyomatékérzékelőnincs
Motor elhelyezésehátsó agymotor
GyártóCrussis
GumikKenda 20x 1,75
Fokozatok Száma7
Tömeg19,3 kg
Vázalumínium
Villamerev
Beépített RendszerCrussis
Akkumulátor Típus:Samsung Li-ion 324 Wh
Első VáltóN/A
Hátsó VáltóSHIMANO TX35
VáltókarokShimano
GyártóCrussis
Hatótáv30 km

Mennyibe kerül?

Az elektromos bicikli nem olcsó mulatság, azonban a Crussis összecsukható gépe a maga 279 ezer forintos árával egyáltalán nem tartozik a megfizethetetlen kategóriába. Persze ha azt nézzük, hogy ennyiért akár már autót is kaphatunk, akkor valóban nem olcsó, de ha ki tudjuk vele váltani a BKV-bérletet, akkor egész hamar visszajöhet az ára. És ha valamivel ki lehet váltani, akkor ez az.