Camping bringa villanymotorral

Teszt: Crussis

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.07.15. 07.00

Könnyű, kis helyen is elfér és még tekerni sem feltétlenül kell.

Az utóbbi idők talán legjobban használható elektromos kerékpárját próbáltuk ki nemrég. Feltéve, ha ingázásra, és nem komoly biciklitúrára készülünk. Nem olyan brutális és gyors, mint a Grace One, nem olyan elegáns, mint a Gocycle, de könnyebb, és csinosabb, mint a Greenspark hasonló szerkezete és akár buszra, vonatra is fel lehet tenni, plusz költségek nélkül. 

Külső

Termetre akkora, akár a szép emlékű Camping bicikli. 20 colos kerekeivel, kilométeres nyeregcsövével, magas kormányával vidám kinézetű kis cucc. Hogy a rendőrök ne húzhassák le a gazdáját ordas nagy bírsággal, van rajta minden kötelező kiegészítő – lámpa, prizma, csengő – sőt, csomag- és kulacstartó is. A 250 wattos villanymotor a hátsó kerékben dolgozik, az akksit viszont nem látni sehol. Pedig van benne, méghozzá a vázba rejtve. Cserélni sem nehezebb, mint más villanybiciklik esetében, csak a vázat kell jó helyen kettéhajtani.

Gyerek és hórihorgas felnőtt is tud vele tekerni

Kényelem

A Crussis összehajtható biciklijének szinte mindene pillanatok alatt a megfelelő méretre szabható. A nyeregcső és a kormánymagasság is egy-egy mozdulattal állítható, így gyereknek, langaléta felnőttnek is kényelmes a bringa. Kezelése egyszerű, a kormányon lévő vezérlőpanel bekapcsolása után már csak a rásegítés mértékét kell kiválasztani és indulhat is a menet. Ugyanitt kapcsolható a gyári világítás is. Négy fokozat között lehet válogatni, attól függően, hogy milyen gyorsan és  milyen kényelmesen akarunk tekerni. A rásegítés akkor indul, ha rendszer érzékeli, hogy mi is tekerünk. Jó hír, hogy lehet rajta lógni, mert azt már semmi nem nézi, hogy adunk-e erőt is a műveletbe, vagy csak alibiből forgatjuk az első lánckereket. 

A hátsó kerékben van a motor

Crussis

A Crussis egy viszonylag fiatal, de nagyon dinamikusan fejlődő márka. Az 1997-ben alapított cseh anyacég 2009 óta tevékenykedik aktívan a megújuló energiaforrások területén, és ennek kapcsán kezdtek el elektromos kerékpárok gyártásával is foglalkozni. Köszönhetően annak, hogy 2003 óta saját ellenőrző irodával rendelkeznek Ázsiában, nagyon jól ismerik az ottani lehetőségeket, kiterjedt és rendkívül jó kapcsolatot építettek ki a legjobb távol-keleti kerékpárgyártókkal.

Nagy előny, hogy a helyi alkalmazottaik révén egyrészt nincsenek nyelvi, kulturális és törvényi nehézségeik, könnyen tudják személyesen ellenőrizni az elektromos kerékpárok gyártását, az elvárt minőség betartását még a szállítás előtt.

Mennyire bonyolult összecsukni?

Egyáltalán nem az. Zsigerből idegenkedem az összecsukható, hajtogatható dolgoktól, mert azok lötyögnek, zörögnek, nyeklenek-nyaklanak. A Crussis bringája szerencsére nem ilyen. Sőt. Valóban pillanatok alatt szét- és összehajtható, és közben nem csípi be az ember a kezét, nem kell hozzá három ember, valamint annak a veszélye is csekély, hogy valamit rosszul illesztünk a helyére és egy kritikus pillanatban széthullik alattunk a bringa. Például a kormányrögzítő zár olyan okosan kitalált darab, amely egy az összecsukott állapotból történő szimpla felnyitás után is üzembiztos. Persze muszáj lebiztosítani, de akkor sem büntet a bicaj a feledékenységért, ha valamiért ez elmarad. 

Összecsukva nemcsak ekkora autó hátuljában fér el vidáman a bringa

A szétszedett kerékpár a legtöbb autó csomagtartójába könnyedén belefér, és mivel mindössze 19 kilogrammot nyom, nem kell többmázsás vasdarabot emelgetni, így bárki képes a helyére emelni. Bár egy fogantyú még elférne rajta, de így is megmarkolható a 20 kiló alatti villanybringa. (Az újabb modellen már van fogantyú…)
Menet közben csendes a nagyjából 20 km/órás sebességig segítő motor, a nyereg kényelmes, és a V-fékek is biztonságosan lassítják a kis gördülési ellenállású abroncsokon guruló kétkerekűt. 

Egyszerű darab a vezérlőegység, a rásegítés négyféle erősségű lehet. Innen kapcsolható a világítás is

Hibák

Az első szembetűnő hibát már javították is, a most piacra kerülő biciklik már valamivel nagyobb első lánckereket kapnak, így kényelmesebb vele a gyors bringázás is, nem kell eszelős fordulatszámon taposni a pedált. A másik bosszantó dolog az elektronika késése. Magyarul ha abbahagyjuk a tekerést – piros lámpa, vagy akármi más miatt – a villanymotor egy bő másodpercig biztos hogy még tolja a bringát. Persze fékezni így is lehet, és ilyenkor a motort is kikapcsolja a vezérlés. 
Ha már vezérlés, akkor azt is el kell mondani, hogy a töltöttségmérő igen rapszodikusan mutatja az akksik állapotát. Például ha durva emelkedőn megyünk felfelé, néhány kilométer után már azt látjuk, hogy vége a telepek teljesítőképességének, majd újra vízszintes szakaszra érve csodálatos feltámadásnak lehetünk tanúi. Az viszont jó hír, hogy a 30 kilométeres gyári hatótávot röhögve teljesíti a kerékpár. Akár úgy is, hogy nem tekerünk semmit, csupán az érzékelőt ejtjük át. 
Amatőr biciklihajtogató első próbálkozása. Ennél csak gyorsabban és szebben lehet csinálni:
Technikai adatok:
 
Technikai paraméterek
Motorteljesítmény 250W
Akkumulátorfeszültség 36V
Nyomatékérzékelő nincs
Motor elhelyezése hátsó agymotor
Gyártó Crussis
Gumik Kenda 20x 1,75
Fokozatok Száma 7
Tömeg 19,3 kg
Váz alumínium
Villa merev
Beépített Rendszer Crussis
Akkumulátor Típus: Samsung Li-ion 324 Wh
Első Váltó N/A
Hátsó Váltó SHIMANO TX35
Váltókarok Shimano
Gyártó Crussis
Hatótáv 30 km

Mennyibe kerül?

Az elektromos bicikli nem olcsó mulatság, azonban a Crussis összecsukható gépe a maga 279 ezer forintos árával egyáltalán nem tartozik a megfizethetetlen kategóriába. Persze ha azt nézzük, hogy ennyiért akár már autót is kaphatunk, akkor valóban nem olcsó, de ha ki tudjuk vele váltani a BKV-bérletet, akkor egész hamar visszajöhet az ára. És ha valamivel ki lehet váltani, akkor ez az.

Kommentek

  • oszkopeter

    Tipikusan a semmire nem jó kategória. Ahhoz túl nagy és túl nehéz hogy fel lehessen vele szállni a metróra vagy buszra, de még a csomagtartóból is jókora helyet foglal. 20 Kg nagyon sok egy ekkora biciklihoz mérten, komolyabb, mindennel felszerelt Trekking kerékpárok megálnnak 14-15 Kg-ból.
    Holland és német nyugdíjasoknak jó lakóautós körutazásokhoz, ők ki is tudják fizetni.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.