Camping bringa villanymotorral

Teszt: Crussis

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.07.15. 07.00

Könnyű, kis helyen is elfér és még tekerni sem feltétlenül kell.

Az utóbbi idők talán legjobban használható elektromos kerékpárját próbáltuk ki nemrég. Feltéve, ha ingázásra, és nem komoly biciklitúrára készülünk. Nem olyan brutális és gyors, mint a Grace One, nem olyan elegáns, mint a Gocycle, de könnyebb, és csinosabb, mint a Greenspark hasonló szerkezete és akár buszra, vonatra is fel lehet tenni, plusz költségek nélkül. 

Külső

Termetre akkora, akár a szép emlékű Camping bicikli. 20 colos kerekeivel, kilométeres nyeregcsövével, magas kormányával vidám kinézetű kis cucc. Hogy a rendőrök ne húzhassák le a gazdáját ordas nagy bírsággal, van rajta minden kötelező kiegészítő – lámpa, prizma, csengő – sőt, csomag- és kulacstartó is. A 250 wattos villanymotor a hátsó kerékben dolgozik, az akksit viszont nem látni sehol. Pedig van benne, méghozzá a vázba rejtve. Cserélni sem nehezebb, mint más villanybiciklik esetében, csak a vázat kell jó helyen kettéhajtani.

Gyerek és hórihorgas felnőtt is tud vele tekerni

Kényelem

A Crussis összehajtható biciklijének szinte mindene pillanatok alatt a megfelelő méretre szabható. A nyeregcső és a kormánymagasság is egy-egy mozdulattal állítható, így gyereknek, langaléta felnőttnek is kényelmes a bringa. Kezelése egyszerű, a kormányon lévő vezérlőpanel bekapcsolása után már csak a rásegítés mértékét kell kiválasztani és indulhat is a menet. Ugyanitt kapcsolható a gyári világítás is. Négy fokozat között lehet válogatni, attól függően, hogy milyen gyorsan és  milyen kényelmesen akarunk tekerni. A rásegítés akkor indul, ha rendszer érzékeli, hogy mi is tekerünk. Jó hír, hogy lehet rajta lógni, mert azt már semmi nem nézi, hogy adunk-e erőt is a műveletbe, vagy csak alibiből forgatjuk az első lánckereket. 

A hátsó kerékben van a motor

Crussis

A Crussis egy viszonylag fiatal, de nagyon dinamikusan fejlődő márka. Az 1997-ben alapított cseh anyacég 2009 óta tevékenykedik aktívan a megújuló energiaforrások területén, és ennek kapcsán kezdtek el elektromos kerékpárok gyártásával is foglalkozni. Köszönhetően annak, hogy 2003 óta saját ellenőrző irodával rendelkeznek Ázsiában, nagyon jól ismerik az ottani lehetőségeket, kiterjedt és rendkívül jó kapcsolatot építettek ki a legjobb távol-keleti kerékpárgyártókkal.

Nagy előny, hogy a helyi alkalmazottaik révén egyrészt nincsenek nyelvi, kulturális és törvényi nehézségeik, könnyen tudják személyesen ellenőrizni az elektromos kerékpárok gyártását, az elvárt minőség betartását még a szállítás előtt.

Mennyire bonyolult összecsukni?

Egyáltalán nem az. Zsigerből idegenkedem az összecsukható, hajtogatható dolgoktól, mert azok lötyögnek, zörögnek, nyeklenek-nyaklanak. A Crussis bringája szerencsére nem ilyen. Sőt. Valóban pillanatok alatt szét- és összehajtható, és közben nem csípi be az ember a kezét, nem kell hozzá három ember, valamint annak a veszélye is csekély, hogy valamit rosszul illesztünk a helyére és egy kritikus pillanatban széthullik alattunk a bringa. Például a kormányrögzítő zár olyan okosan kitalált darab, amely egy az összecsukott állapotból történő szimpla felnyitás után is üzembiztos. Persze muszáj lebiztosítani, de akkor sem büntet a bicaj a feledékenységért, ha valamiért ez elmarad. 

Összecsukva nemcsak ekkora autó hátuljában fér el vidáman a bringa

A szétszedett kerékpár a legtöbb autó csomagtartójába könnyedén belefér, és mivel mindössze 19 kilogrammot nyom, nem kell többmázsás vasdarabot emelgetni, így bárki képes a helyére emelni. Bár egy fogantyú még elférne rajta, de így is megmarkolható a 20 kiló alatti villanybringa. (Az újabb modellen már van fogantyú…)
Menet közben csendes a nagyjából 20 km/órás sebességig segítő motor, a nyereg kényelmes, és a V-fékek is biztonságosan lassítják a kis gördülési ellenállású abroncsokon guruló kétkerekűt. 

Egyszerű darab a vezérlőegység, a rásegítés négyféle erősségű lehet. Innen kapcsolható a világítás is

Hibák

Az első szembetűnő hibát már javították is, a most piacra kerülő biciklik már valamivel nagyobb első lánckereket kapnak, így kényelmesebb vele a gyors bringázás is, nem kell eszelős fordulatszámon taposni a pedált. A másik bosszantó dolog az elektronika késése. Magyarul ha abbahagyjuk a tekerést – piros lámpa, vagy akármi más miatt – a villanymotor egy bő másodpercig biztos hogy még tolja a bringát. Persze fékezni így is lehet, és ilyenkor a motort is kikapcsolja a vezérlés. 
Ha már vezérlés, akkor azt is el kell mondani, hogy a töltöttségmérő igen rapszodikusan mutatja az akksik állapotát. Például ha durva emelkedőn megyünk felfelé, néhány kilométer után már azt látjuk, hogy vége a telepek teljesítőképességének, majd újra vízszintes szakaszra érve csodálatos feltámadásnak lehetünk tanúi. Az viszont jó hír, hogy a 30 kilométeres gyári hatótávot röhögve teljesíti a kerékpár. Akár úgy is, hogy nem tekerünk semmit, csupán az érzékelőt ejtjük át. 
Amatőr biciklihajtogató első próbálkozása. Ennél csak gyorsabban és szebben lehet csinálni:
Technikai adatok:
 
Technikai paraméterek
Motorteljesítmény 250W
Akkumulátorfeszültség 36V
Nyomatékérzékelő nincs
Motor elhelyezése hátsó agymotor
Gyártó Crussis
Gumik Kenda 20x 1,75
Fokozatok Száma 7
Tömeg 19,3 kg
Váz alumínium
Villa merev
Beépített Rendszer Crussis
Akkumulátor Típus: Samsung Li-ion 324 Wh
Első Váltó N/A
Hátsó Váltó SHIMANO TX35
Váltókarok Shimano
Gyártó Crussis
Hatótáv 30 km

Mennyibe kerül?

Az elektromos bicikli nem olcsó mulatság, azonban a Crussis összecsukható gépe a maga 279 ezer forintos árával egyáltalán nem tartozik a megfizethetetlen kategóriába. Persze ha azt nézzük, hogy ennyiért akár már autót is kaphatunk, akkor valóban nem olcsó, de ha ki tudjuk vele váltani a BKV-bérletet, akkor egész hamar visszajöhet az ára. És ha valamivel ki lehet váltani, akkor ez az.

Kommentek

  • oszkopeter

    Tipikusan a semmire nem jó kategória. Ahhoz túl nagy és túl nehéz hogy fel lehessen vele szállni a metróra vagy buszra, de még a csomagtartóból is jókora helyet foglal. 20 Kg nagyon sok egy ekkora biciklihoz mérten, komolyabb, mindennel felszerelt Trekking kerékpárok megálnnak 14-15 Kg-ból.
    Holland és német nyugdíjasoknak jó lakóautós körutazásokhoz, ők ki is tudják fizetni.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.