A kerékpárok Fiat Multiplája

Csúf, de sokoldalú jószág

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.05.23. 16.00

Teherszállító kerékpárnak tervezték, de végső soron utasokkal is jól elboldogul: a Yuba elMundóval akár taxizni is lehetne, ha akad, aki felkapaszkodik hátra.

Ilyen névvel akár a pesti aluljáróban muzsikáló perui zenekar is lehetne, de a Yuba elMundo kerékpár, nem is akármilyen. Csúnya. 
A Fiat Multipla az előző évtized legkülönlegesebb járgánya volt. Szépsége egy kiszáradt dagonyában ébredő, zavart varangyéhoz volt fogható, de sajátos fizimiskája mögött máig utánozhatatlan, hiperpraktikus beltér rejlett; hat embert és csomagjaikat szállította könnyedén egy kisautónyi helyen. Egyébként meg szerintem szép volt, de ez már igazán egyéni ízlés(telenség) kérdése. 
Hasonló vitákra adhat okot a Yuba elMundo kerékpár. Ha a sarkon fordul be, először olyan, mint bármely átlagos bicikli. Aztán a vázon megpillantjuk az akkucsomagot – aha, elektromos segédmotoros kerékpár! Aztán meg várunk, várunk, várunk, de az agymotoros hátsó kerék csak nem akar megérkezni: bizony, alaposan megnyújtották a bringa vázát. Nem csak megnyújtották, át is szabták: a csövek a hátsó tengely után folytatódnak. és egy kunkorral visszatérve kétoldalt masszív fellépőt formáznak. 
Hogy ezt mire használjuk, már rajtunk múlik: a hátsó sárvédő fölött kialakított dupla ülőpárnán akár ketten is elférnek, de ha leszereljük ezeket, és a reciklált műanyagból vagy bambuszból készült lábtartókat, egyszerű csomagtartó keretet kapunk, amikre gumipókokkal bármi felerősíthető. 
Ezzel sincs azonban vége a lehetőségeknek, a Yuba elMundo ugyanis vontatni is képes: a lábtartó trepniken kialakított résekbe pont belecsusszan egy első kerék (ld. fent), így ha elfárad a gyerek a túrán, őt magát és kerékpárját is el tudjuk szállítani, bár kérdés, hogy ehhez mit szól a rendőr. 
Pontosan az ilyen málhás feladatok indokolják egyébként a kerékpár villamosítását: két utassal, sok csomaggal vagy dupla vontatmánnyal bizony beleizzadnánk a tekerésbe. De nem úgy a villanymotor: a 350 wattos agymotor akár 32 km/óra sebességgel képes mozgatni a harminc kilós (plusz emberek és csomagok) biciklit, Európában ez értelemszerűen 25 km/órára korlátozódik, de legalább maradnak tartalékok. A 425 wattórás LiIon akkucsomag maximum 60 kilométeres hatótávolságot nyújt; teljes terheléssel nyilván ennek töredékét. 
Könnyű belelátni a retro stílusú bringát a budapesti éjszakába, akár bérfuvarosként, akár szabadelvű kerékpárosok öntudatos járműveként. Ennek csupán két akadálya lehet: az egyik a 3199 dolláros (711 ezer Ft) vételár, a másik, hogy Európában jelenleg csak egy németországi cég forgalmazza a Yuba termékeit, és ott sem kapható még az elMundo. A furmányos kiegészítők egyébként külön kaphatók, még szép…
A legszebb egyébként, hogy a Mundo száraz, motor nélküli kivitelben is megvásárolható (képeink java részén ilyen látható), sőt, felszerelték a NuVinci zseniális, fokozatmentes sebességváltójával, aminek működéséről itt gyorsan meg is nézhetsz egy kisfilmet.

Kommentek

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.