A kerékpárok Fiat Multiplája

Csúf, de sokoldalú jószág

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.05.23. 16.00

Teherszállító kerékpárnak tervezték, de végső soron utasokkal is jól elboldogul: a Yuba elMundóval akár taxizni is lehetne, ha akad, aki felkapaszkodik hátra.

Ilyen névvel akár a pesti aluljáróban muzsikáló perui zenekar is lehetne, de a Yuba elMundo kerékpár, nem is akármilyen. Csúnya. 
A Fiat Multipla az előző évtized legkülönlegesebb járgánya volt. Szépsége egy kiszáradt dagonyában ébredő, zavart varangyéhoz volt fogható, de sajátos fizimiskája mögött máig utánozhatatlan, hiperpraktikus beltér rejlett; hat embert és csomagjaikat szállította könnyedén egy kisautónyi helyen. Egyébként meg szerintem szép volt, de ez már igazán egyéni ízlés(telenség) kérdése. 
Hasonló vitákra adhat okot a Yuba elMundo kerékpár. Ha a sarkon fordul be, először olyan, mint bármely átlagos bicikli. Aztán a vázon megpillantjuk az akkucsomagot – aha, elektromos segédmotoros kerékpár! Aztán meg várunk, várunk, várunk, de az agymotoros hátsó kerék csak nem akar megérkezni: bizony, alaposan megnyújtották a bringa vázát. Nem csak megnyújtották, át is szabták: a csövek a hátsó tengely után folytatódnak. és egy kunkorral visszatérve kétoldalt masszív fellépőt formáznak. 
Hogy ezt mire használjuk, már rajtunk múlik: a hátsó sárvédő fölött kialakított dupla ülőpárnán akár ketten is elférnek, de ha leszereljük ezeket, és a reciklált műanyagból vagy bambuszból készült lábtartókat, egyszerű csomagtartó keretet kapunk, amikre gumipókokkal bármi felerősíthető. 
Ezzel sincs azonban vége a lehetőségeknek, a Yuba elMundo ugyanis vontatni is képes: a lábtartó trepniken kialakított résekbe pont belecsusszan egy első kerék (ld. fent), így ha elfárad a gyerek a túrán, őt magát és kerékpárját is el tudjuk szállítani, bár kérdés, hogy ehhez mit szól a rendőr. 
Pontosan az ilyen málhás feladatok indokolják egyébként a kerékpár villamosítását: két utassal, sok csomaggal vagy dupla vontatmánnyal bizony beleizzadnánk a tekerésbe. De nem úgy a villanymotor: a 350 wattos agymotor akár 32 km/óra sebességgel képes mozgatni a harminc kilós (plusz emberek és csomagok) biciklit, Európában ez értelemszerűen 25 km/órára korlátozódik, de legalább maradnak tartalékok. A 425 wattórás LiIon akkucsomag maximum 60 kilométeres hatótávolságot nyújt; teljes terheléssel nyilván ennek töredékét. 
Könnyű belelátni a retro stílusú bringát a budapesti éjszakába, akár bérfuvarosként, akár szabadelvű kerékpárosok öntudatos járműveként. Ennek csupán két akadálya lehet: az egyik a 3199 dolláros (711 ezer Ft) vételár, a másik, hogy Európában jelenleg csak egy németországi cég forgalmazza a Yuba termékeit, és ott sem kapható még az elMundo. A furmányos kiegészítők egyébként külön kaphatók, még szép…
A legszebb egyébként, hogy a Mundo száraz, motor nélküli kivitelben is megvásárolható (képeink java részén ilyen látható), sőt, felszerelték a NuVinci zseniális, fokozatmentes sebességváltójával, aminek működéséről itt gyorsan meg is nézhetsz egy kisfilmet.

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.