Kétkerekű Hummer

Grace One: Fegyvernek látszó tárgy

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.04.11. 17.00

A Grace One nevű szörnyetege bringának nagy, motornak kicsi. De a legjobb villanyhajtású kétkerekű, ami eddig a kezünkbe került.

A Grace One elektromos kétkerekű nagyjából olyan a bringák közt, mint egy Lamborghini LM002-es a városi kiskocsik között. Nem túl praktikus, de roppant szórakoztató, látványos valami.

33 kilogramm. Még éppen betehető a liftbe, felvihető egy lépcsőn

Először is könnyű vele ismerkedni. Sajnos azonban szinte kizárólag hozzám hasonló, szőrős, ronda férfiak jöttek oda, hogy mi ez a szörnyeteg. Ami érthető is, hiszen a Wehrmacht-szürke bringa nem egy finom, nőnek való darab. A formaterv amúgy remek – a karvastagságú csövek mellett a szögletes, minden aerodinamikai szabályra fittyet hányó arc is dögös – de nem kell velem egyetérteni, csajok nyugodtan lerondázhatják.  

Kulcs helyett kártyával kell indítani

Bringa, vagy motor?

A Grace One nevű félszerzete bringának nagy, motornak kicsi. De a legjobb villanyhajtású kétkerekű, ami eddig a kezünkbe került. Európa villanybiciklikkel jobban ellátott területein ez a szerkezet már nem is lehet villanybicikli. Az 1300 wattos motor miatt bőven kilóg ebből a kategóriából, és a 45 km/órás csúcssebesség miatt sem való mezei kerékpárok közé, sokkal inkább kismotor, mint bringa. Így többek között a hagyományos biciklis fejfedő sem elég a vezetéséhez, annál komolyabbat illik – sőt kell – felvenni hozzá. Itthon egyelőre csak a bringautakon érvényes sebességkorlátozás az, ami miatt nem használhatjuk bicikliként.

Halogén izzós a fényszóró

Teljesítményre nagyjából a jó öreg Babetta szintjén áll a szerkezet, így az sem meglepő, hogy a különféle kiegészítői is a motoros szabványhoz állnak közelebb. Például szabályos tompított és távolsági fényszórója van, csengő helyett dudával lehet jelezni, és van igazi féklámpája is. És nem büdös, nem hangos. 

Hogy megy? 

Bitang módon. Ugye ez nem a hagyományos, én tekerem a pedált, a villanymotor meg majd segít elven működik, hanem inkább motorszerű a kezelése, a jobboldali markolatot kell tekerni, ha ki akarunk vele lőni. Lábbal tekerni egyáltalán nem kell. Az 1,3 kW-os agymotor némán, de ellentmondást nem tűrően tépi meg alattunk a vázat. Háromféle karakter közül lehet választani, attól függően, hogy a megtehető legnagyobb táv, vagy az elmebeteg gyorsulás és tempó hozza lázba a vezetőjét. Én az utóbbit választottam. Száguldani meg büntetlenül lehet vele, a két óriási 20 centis tárcsát markoló Magura fékek ereje finoman adagolható, és ha kell, keményen megfogják a száguldó bringát.
Unalmas, 24 perces villanybringás ámokfutás:
A felvétel Garmin Virb akció-kamerával készült. A sebesség adatok véletlenül lemaradtak…

Finoman adagolható a hidraulikus tárcsafék fékereje

Kipróbálnál te is valami hasonlót?

Aki maga is kipróbálná, milyen egy elektromos bringa nyergében, izzadság nélkül tekerni, az nézzen el Budakalászra. Az AMBringa boltjában a brutális teljesítményű gépektől az összecsukható változatokig többféle közül lehet válogatni. Akár egy hétvégére is elvihetők, kipróbálhatók. 

Elöl csak egy lánckerék van. nem is kell több.

Bringaként is működik?

Igen. Bár bő 33 kilogrammos biciklivel combos a tekerés, de nem lehetetlen. Igaz, nem erre tervezték, de ha kicsúszunk az elméleti 60-70 kilométer körüli hatótávból – akkor sem válunk mozgásképtelenné. Csak jobban izzad majd rajta a bringás. Emellett a lakótelepi liftbe simán be lehet tenni, és a bringa rövidebb cipelése sem reménytelen. Apró könnyítés, hogy ha felüljárón, vagy rámpán kell tolni, akkor finom gázadással sokat könnyíthetünk a magunkon. 
A kilométeróra többféle információt is képes megjeleníteni. A rásegítés aktuális mértékét, az akksi töltöttségét, illetve a megtett távot, elhasznált energia mennyiségét is:
Kétkerekű Hummer 1

Teljesítmény:

 1300 W
Nyomaték: 50 Nm
Csúcssebesség: (korlátozott)   45 km/óra
 Tömeg: ~33,5 kg 
 Akkumulátor:  12 Ah / 518 Wh
 Ár: 4399 euro (1,35 millió forint) 

Ami nem tetszett

Nyilván én vagyok a nyálas puhány – aki ráadásul egy elektromos izén pöffeszkedik és nem is teker, csak sír, mint egy öregasszony – de én egy első teleszkópnak bizony nagyon örültem volna – nyugalom, rendelhető hozzá extraként. A komoly tempó, a kőkeményre fújt gumik illetve a hitvány aszfalt miatt párszor nagyot nyekkent a kezem. Szintén nem túl égető probléma, de a balkézhez került markolatváltó – jobbra a gázkar van – is szokatlan, hiszen pont fordítva dolgozik, mint a megszokott helyén, jobboldalon. Magyarul, ha magunk felé tekerjük a markolatváltót, akkor vált fel.

Ehhez nem kapni szabványos nyeregcsövet. Ide kályhacső kell.

Meg egy patentes pedál is elkelt volna rá, ha nem is azért, hogy húzni is lehessen, ne csak taposni, hanem azért, hogy 45 km/órás sebességnél is biztosan lehessen rajta ülni. 

Kéne?

Persze hogy kéne. Teleszkóppal, és sárvédőkkel. Dugót kerülni, munkába járni, városban ide-oda elrohanni, visítva száguldozni vele, tökéletes darab lenne. Ha nem kerülne 1,3 millió forintba.

Szavazás

Mennyire kéne? Mint púp a hátadra, vagy mint egy falat kenyér?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely a legjobb, amit megszerezhetünk

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.