A Balassi Intézet berlini kulturális intézetének (CHB) Moholy-Nagy Galériája a Velofetish című utazó kiállítás első állomása. A tárlat a nyugati világ nagyvárosaiban az utóbbi 10-15 évben kialakult kerékpáros mozgalomnak a magyarországi művészetre és tárgyi kultúrára gyakorolt hatását mutatja be.

A modern technológiára alapuló autózással ellentétben a városi biciklizés kultúrájára a hagyományos eljárások alkalmazása és a takarékos anyaghasználat jellemző. Erre példa a főszervező Füsun Ipek Türkoglu iparművész saját márkája, az úgynevezett recycling dizájn egyik legsikeresebb magyar műhelye, a 2005 óta működő Balkantango, amely a kidobott kerékpárgumi-belsőből készült táskáiról, tárcáiról híres.

A tervező a színtér csaknem valamennyi szereplőjét bemutató kiállítást szervezett, a német fővárosban így bemutatkozik például a futártáskákat készítő Bagaboo, a női biciklis öltözékekre szakosodott Urban Legend és a Felvarrom manufaktúra.

A Velofetish az új magyar városi biciklis kultúrát egyebek között néprajzi kutatásokhoz készült fényképek, a kerékpározáshoz kapcsolódó ékszerek és fétisszobornak nevezett alkotások – köztük egy miniatűr biciklivilla-talizmán – révén is közelebb viszi a látogatókhoz. A tárlat az iparművészeti, képzőművészeti hatások mellett átfogó képet nyújt a kerékpáros mozgalom mozgóképes lenyomatáról is, a kiállítási tárgyak közé függesztett képernyőkön látható egyebek mellett Somogyvári Gergő Riksaláz című dokumentumfilmje az Amszterdamban dolgozó magyar riksásokról, vagy éppen a Flaszter Maszter című videoklip Buppától, az IMMC futárzenekar vezetőjétől.

(Forrás: MTI)