Mikor kezd a próbaüzem, és kikkel? BKV-s próbatekerők tesztelik majd a Bubit?

Lesz egy belső teszt BKK-s munkatársakkal, majd ezt egy előregisztrációhoz kötött nyilvános próbaüzem követ. Nincs még napra pontos dátum, zajlik a kivitelezés, de április elején elindul a próbaüzem mindenképp.

4 év csúszás, 20-szoros ár, de legalább elindul

Az évtized egyik legjobb közlekedésszervezési ötletét Budapesten kvázi ingyenes kerékpárkölcsönzőként harangozták be 2009-ben. Akkor szimbolikus, évi ezer forintos bérleti díjban gondolkodott a Fővárosi Önkormányzat, és 2010-re ígérte a rendszer működésének indítását – amely végül 2014 áprilisában válik valósággá. Közel 20-szoros áron 1100 darab kerékpárt lehet majd igénybe venni a város belső részére a napokban telepített 75 dokkolóállomásról. A rendszer felállítási költségeinek 85 százalékát az Európai Unió fizeti.

Ha csak 100 kerékpárt lopnak el, boldog lesz Budapest 1

Kétféleképpen vehető igénybe a Bubi, előre kifizetett regisztrációs díjért, vagy bankkártyával alkalmi összegért, plusz kaucióért. Nézzük meg az elsőt: mennyibe kerül majd, hol, és hogyan lehet regisztrálni?

A MOL Bubit rendszeresen használók féléves, illetve éves bérletet válthatnak. Nekik személyesen kell szerződést kötniük a BKK ügyfélszolgálatán, utána pedig már a kártyájukkal használhatják a rendszert. Az éves díj 18 900 forint, de éves Budapest bérlettel rendelkezők ezt féláron vehetik meg, és mindkét változat esetén 5000 forint lekerékpározható lesz a díjmentes 30 percen túl. A féléves bérlet 12 500 forint lesz, ebből 2000 forint lesz lekerékpározható. Ezért az összegért tetszőleges számban egyszerre maximum 30 percig lehet használni a rendszert. A kezdeti időszakban ezekből az árakból még várhatóan biztosítunk kedvezményeket.

Igaz, hogy nem használhatjuk úgy a rendszert, hogy 29 perc után lerakjuk a dokkolóba a bringát, majd azonnal kiveszünk egy másikat újabb 29 percre?

Valóban így van, két kerékpárhasználat között el kell telni 10-10 percnek. Addig bemegy az üzletbe a használó, vagy vesz egy fagyit, 10 percig valamit csinálni kell. Fél órán belül egyébként szinte bármelyik állomásról el lehet érni bármelyik másikra.

Mennyi a büntetőösszeg, ha 30 perc után adja vissza a használó a bringát?

Ez nem büntető összeg, hanem az ingyenes 30 percen utáni használatért fizetendő használati díj. A 30-60 perc közötti használat pl. 500 forintba kerül, utána a díjak progresszíven emelkednek. A sokadik 30 perc már több ezer forintba kerülhet. Ezzel a díjstruktúrával a díjmentes félórán belüli használatot ösztönözzük, illetve azt, hogy a biciklikhez minél többen hozzáférjenek. Ne vigyék el a felhasználók egész napra és tárolják a biciklit pl. munkahelyükön, amíg dolgoznak.

Az elmúlt hetekben rakták össze a dokkolókat városszerte

Milyen okmányok szükségesek a regisztrációhoz és hol lehet majd bérletet váltani?

Előregisztráció lehetséges az interneten, vagy az ingyenesen elérhető mobilapplikáción keresztül, aztán egyszer be kell fáradni – ma még – a Rumbach Sebestyén utcai BKK ügyfélszolgálatra, de folyamatosan bővül az igénybe vehető ügyfélpontok száma. Később a nagyobb metróállomásokon és a végállomásokon is lesznek ilyenek. Személyazonosításra alkalmas dokumentumot kell bemutatni, amelyek felsorolását az ÁSZF fogja tartalmazni.

Át kell majd adnom a személyimet a pénztárosnak?

Igen, egyszer igazolni kell a személyazonosságot, onnantól névre van véve a használhatóság.

Mikor állnak fel ezek a pultos regisztrációs pontok?

A 4-es metróval Kelenföldön és Őrmezőn nyílik ilyen, aztán ezt évente 2-3 új helyszínnel szeretnénk bővíteni, amíg eléri a tucatnyit. A BKK Deák Ferenc térhez közeli ügyfélszolgálati központja lesz azonban az elsődleges helyszín.

A rendszerbe belépni nem akaró alkalmi használók mennyiért, és miként tudnak biciklihez jutni? Mennyi kauciót von le tőlük a rendszer, és mikor kapják azt vissza?

Bankkártyával az érintőképernyős termináloknál, a rendszer honlapján, és a mobil applikáción keresztül lehet jogosultságot vásárolni.  Napi (500 forint), 72 órás (1000 forint), illetve 3 napi (2000 forint) jogosultság megvásárlására van lehetőség.  A vásárlásakor 25 000 Ft kaució terhelődik a számlára, amelyből a jegy lejártakor levonják az árát, és az esetleges 30 percen túli használat díját. A fennmaradó összeg az érvényességi idő lejártát követő 2-5 banki napon belül szabadul fel.

Ránézésre kész

Korrekt használat mellett is meghibásodhat a kerékpár, lehet kátyú, akármi. Sőt, el is lophatják. Ki a felelős ilyenkor?

Rendeltetésszerű használat során is előfordulhat, ilyenkor természetesen nem a használó a felelős, az egyedi eseteket megvizsgáljuk. Probléma esetén rögtön a kerékpáron lévő ügyfélszolgálati számot kell hívni, éjjel-nappal segítenek a munkatársaink. Azt meg nem feltételezzük senkiről, hogy rongálási szándékkal viszi el, de ha ezt teszi, akkor kártérítési felelősséggel tartozik. A kaució részben az ilyen esetek megelőzésére is szolgál.

Diszpécserszolgálat, dokkolók kameráit figyelő emberek, az állomások között kerékpárokat szállító fuvarozók – mennyi ember működteti majd a rendszert?

Körülbelül ötfős csapat szervezi, menedzseli, és ellenőrzi majd a BKK részéről a napi működést. Ezen felül vannak munkatársak  a Csepel Kerékpárgyár és a T-Systems konzorciumában létrejött Közbringa Kft.-ben is, amely öt évre megnyerte az üzemeltetést. Ők tudják pontosan, de 10-20 ember biztosan benne lesz a részükről is napi szinten ebben a munkában. Ők egy belső munkamegosztás szerint felelnek a logisztikáért, a kerékpárok szereléséért és a dokkolók elektronikájáért. Ezen felül a dokkoló állomásokon felszerelt kamerákat is be fogjuk kötni a rendészeti szervekhez.

A rendőrséghez?

Nem a rendőrséghez, hanem valószínűleg a közterület-felügyelethez, és nem lesznek erre plusz emberek, hanem a meglévő működésükbe illeszkedik majd be a kamerák figyelése. És nyilván lesz javítószolgálat, 5-10 százaléknyi tartalék kerékpár áll majd készen az 1100-on felül, és kell a szállítószolgálat, amely a különféle telítettségű dokkolók között szállítja a kerékpárokat.

Tudják garantálni, hogy üresen nem marad dokkolóállomás? Ha nem, akkor milyen időhatár van meghatározva, ha mondjuk egy 20 fős turistacsoport bicajra pattan, és kiürít ezzel egy állomást? Mennyi időn belül pótolják a bringákat?

Ezt nyilván nem lehet kivédeni, de van a szolgáltatási szintre vonatkozó szerződés, eszerint kell eljárnia a konzorciumnak. Ebben meghatároztuk,  hogy max. 75 percen belül fel kell a dokkolókat tölteni. A kerékpárok mindenkori visszaadását segíti az ún. vészlerakási lehetőség: a felhasználók telített állomás esetén a kerékpárt egy, az állomáson elhelyezett extra támaszhoz rögzíthetik.  Ezt, ha nem is 100 százalékkal, de azt közelítő pontossággal tudnia kell a rendszernek. Ha ez nem sikerül, akkor kötbért kell fizetni, az persze bele van kalkulálva, hogy időnként egy-egy csoport elviszi az összes bicajt. Az még belefér.

Ezt napi szinten ellenőrzi majd a BKK, vagy a használók esetleges panaszaira hagyatkoznak?

Minden bejelentést komolyan veszünk, másrészt látjuk az informatikai rendszerüket a dokkolók foglaltságáról.

Él majd az első naptól a mobilalkalmazás?

Igen, lehet nézni a dokkolók telítettségét, nem kell majd elsétálni az állomáshoz, hogy kiderüljön, tudunk-e ott kerékpárt felvenni.

Beszéljünk a kerékpárokról. A városi használat miatt erős, míg a lopások megelőzése miatt szabványos alkatrészeket nélkülöző bringák lesznek. Mondjon konkrétumokat.

Erősebb lesz a váz, a kerék, a gumi  defektmentes tömörgumi lesz, ezért a kerékpárok nehezebbek lesznek egy átlagos biciklinél, mintegy 25 kilósak. A biciklik alkotóelemei nem csereszabatosak a boltokban kapható kerékpárokéival, ezen felül GPS-alapú jeladók is el lesznek rejtve bennük.  Eleve speciális  célszerszámokkal lehet a bringákat szerelni.

Spéci szerszámmal

Vannak nemzetközi tapasztalatok az amortizációra. Önök mivel számolnak idehaza?

Nem kell számolgatnunk, a hibákat az üzemeltetőnek megadott határidőn belül ki kell javítania.

Barcelonában és Párizsban jobban lopják a kölcsönzős bicikliket, a német városokban vagy Bécsben kevésbé. Felkészültek rá, hogy akár fémhulladéknak lenyúlják a jelentős részét a készletnek? Egy hamis okmánnyal megejtett regisztráció után mennyi bringát tud valaki a kártyájával elvinni az állomásokról?

A regisztrált felhasználók egyszerre maximum 4 kerékpár használatára jogosultak, ezek sorsáért az adott felhasználót terheli a felelősség. Ha valaki nettó fémtolvaj, akkor azt gondolom, hogy nehézkes az útja. Nagyon keveset tudok erről a világról, de szerintem van az az áldozat, aminél már nem éri meg. Hamis személyi, kártyakiváltás, kamera néz…, lehet persze álarcot felvenni, de ha 5 percenként álarcosok mennek oda, akkor az feltűnik. Nem lesz gazdaságos ellopni.

Mégis nyilván kalkulálnak? Mennyivel?

Nincs ebben tapasztalatunk, nem mertünk becsülni. Vegyesek a nemzetközi tapasztalatok, és valóban van olyan külföldi nagyváros, ahol fél év alatt ellopták a harmadát a kerékpároknak, aztán leszoktak róla. Bízunk benne, hogy a budapestiek nem fogják lopni, de ha mégis, akkor fellépünk ellene, megtesszük a feljelentéseket, és ne felejtsük, hogy lesz a kerékpárokban nyomkövető. A legreálisabban inkább attól kell tartanunk, hogy megrongálják őket, bár tudjuk azt is, hogy miközben Bécsben nem nagyon lopják a kerékpárokat, a magyar határhoz közelebbi Kismartonban már sokkal jobban.

Tényleg nincs semmiféle becslésük erre?

Nulla és 50 százalék között lopják őket az európai városokban. Ha nálunk a 10 százalékát ellopják, akkor azt mondjuk, hogy nem annyira rossz a helyzet, nyilván ha a felét ellopják egy fél év alatt, akkor azon el kell gondolkodni. De ez sem jelenti, hogy butaság volt bevezetni, és meg kell hátrálni.

Soha ne legyen ilyen, de van az a pont, amikor azt mondják, hogy nem érte meg, mert olyan mértékűek a rongálódások és a lopások?

Biztos van, de itt bármi történik, ezt a rendszert 5 évig működteti majd a győztes konzorcium, a Közbringa Kft. Azért kaptunk egymilliárdos támogatást az Európai Uniótól, hogy legyen közbringa nálunk is. Nem is mondhatjuk a harmadik napon, hogy kevesen használják, sok a macera vele, hagyjuk. Mi azt várjuk, hogy sokan használják majd, de nem vagyok jós, meglátjuk 1,5 hónap múlva. Sokszorosára nőtt Budapesten a kerékpározók száma, bár az autós-kerékpáros barátságot még nem mondanám töretlennek, de reméljük, hogy a békülés útjára léptek.

Ide kell bepattintani

Legyünk optimisták, sikertörténet lesz a Bubi. Merre terjeszkedhetnek tovább?

A szerződésünk tartalmaz bővítési lehetőségeket a mostani területnek körülbelül a háromszorosára. Ha valahonnan lesz rá pénz, akkor 3000 kerékpárig bővülhet a rendszer. Már most is vannak olyan helyszínek, ahová kértek, de nem tudtunk telepíteni. Például Alkotás út, BAH-csomópont, Kosztolányi tér, a VI., VII. és a XIII. kerületben több helyszín, bevásárlóközpontok, de kávézók is.

A végén még profitot termel a rendszer.

Nem számolunk ilyennel, az éves 250 millió forintos működtetési költség felét így is a szponzor fizeti majd. Ez egy közszolgáltatás, nincs benne a profit lehetősége. Az egymilliárdos beruházás 15 százalékát tette hozzá a főváros, azzal sem számolunk, hogy ez megtérülne. Azt várjuk, hogy a ránk eső 125 millió forint körüli működtetési költség fele jön majd be a díjbevételekből. Ez nem üzleti vállalkozás, hanem nagyrészt uniós, kisebb részben közpénzből működő városfejlesztés.

Máshol olcsóbb kerékpárt bérelni

310 forintos euróárfolyammal számolva kb. 61 euróra jön ki a 18.900 forintos éves díj, ami európai összehasonlításban kimondottan magasnak számít. Íme néhány példa:

Lyon – 25 euró az éves díj, a 25 alattiaknak pedig csak 15 euró (kb. 7800 és 4700 forint)
Párizs – 29 euró az éves díj (kb. 9000 forint)
Brüsszel – 32 euró az éves díj (kb. 9900 forint)
Németország – 36 euró az éves díj (kb. 11.100 forint)
Barcelona – 45 euró az éves díj (kb. 14.000 forint)