Feldühödött kerékpárosok százai tüntettek szerdán a nyáron életbe lépett jogszabály ellen, amely 32 útról teljesen száműzi a kerékpárosokat és az egyéb, nem motorizált járműveket, a város további 142 útján pedig csak bizonyos napszakokban engedélyezi a biciklik, a gyalogos vontatású riksák és a mozgóárusok taligáinak közlekedését a kelet-indiai metropoliszban.

A szabálysértőket megbírságolják, sőt előfordul, hogy a tiltott helyen biciklizők kerékpárját elkobozzák. Emellett a rendőrök önkényesen határozhatják meg a bírság összegét 100 és 500 rúpia (350-1750 forint) között. Ez érzékenyen érinti a szegényebb néprétegeket, benne az újságkihordókat, a tejesembereket, a mozgó gyümölcsárusokat, akiknek a megélhetése került veszélybe.

“Teljesen értelmetlen betiltani a kerékpárt egy olyan városban, mint Kolkata. Ez egy teljesen őrült döntés” – hangoztatta a Ride 2 Breathe (“jog a tiszta levegőhöz”) nevű egyesületbe tömörült bringások szóvivője, Gautam Shroff. A nemzeti ünnepen, Mahatma Gandhi születésnapján tartott szerdai demonstráción a tüntetők a kerékpározás témáját körüljáró színdarabokat mutattak be. Transzparenseiken rámutattak, hogy a bicikli nem fogyaszt benzint, nem szennyezi a levegőt, és arra szólították fel az autósokat, hogy a gyermekek tüdeje védelmében állítsák le a motort.

Madan Mitra, Nyugat-Bengál állam közlekedési minisztere azzal indokolta a kerékpárforgalom korlátozását, hogy az egykori brit gyarmati fővárosban az országos átlagnál is lassúbb a forgalom, a járműfolyamok csak 14-18 kilométeres sebességgel tudnak haladni, míg más indiai nagyvárosok főbb útjain a 22 kilométert is eléri az átlagsebesség.

Igaz ugyan, hogy Kolkatában kevesebb az autó, mint más nagyvárosokban, de az utcák is szűkebbek – tette hozzá. A miniszter hangoztatta, hogy a mellékutcákban korlátlanul lehet továbbra is biciklizni, a bringások szerint azonban képtelenség úgy közlekedni, hogy csak a mellékutcákban engedélyezett a forgalom. A gépkocsiforgalom növekedésével párhuzamosan romlik a levegő minősége az indiai nagyvárosokban, ahol a hatóságok késlekednek a tömegközlekedés fejlesztésével, a kerékpársáv pedig ritka, mint a fehér holló, holott a kerékpár a szegények fő közlekedési eszköze.

(Forrás: MTI)