A cikk apropóját egy július 14-i hír adta: “Ketten megsérültek, amikor a tetejére borult egy személygépkocsi egy másik autóról leesett bicikli miatt vasárnap az M3-as autópályán Hatvan térségében – közölte a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-vel.”
Vajon tényleg ennyire veszélyes lehet egy egyszerű kerékpárszállítás? Megnéztük a lehetőségeket, szabályokat, buktatókat és megkérdeztük, mennyire büntetnek. 

Hová tegyük?

A legkézenfekvőbb válasz a tető. Hosszú évekig, évtizedekig mindenki ott szállította a bringát, aki nem platós IFA-val járt nyaralni. Aránylag olcsó és egyszerű megoldás, csak egy átlagos tetőcsomagtartó, tetősín kell hozzá, amire pár csavarral lehet rögzíteni a bicikliket tartó felépítményt. Előnye, hogy nem kerül sokba, hátránya, hogy túl gyorsan nem érdemes vele menni, mert éles kanyarban, vagy vészfékezésnél közel sem biztos, hogy nem szakad le a fejünk fölé rögzített biciklikupac.  Ennél csövesebb megoldás – emlékszem életem első és egyetlen duatlon futamára érkeztünk így a Trabanttal – ha csak úgy lapjával egymásra illeszti a bringákat az ember és alaposan lekötözi őket. Igaz, ezt drágább bringákkal senki nem teszi meg nyugodt szívvel.
Az állított bringákkal a száguldozás mellett még akkor is érhet kellemetlen meglepetés, ha megszokásból hajtunk be vele a mélygarázsba. Emellett a felpakolás, lerámolás sem éppen könnyű feladat, az alacsonyabb, vagy éppen kevésbé erős emberek megszenvednek majd vele. 
Alább az AAC által készített teszt, amelyben néhány hagyományos elrendezésű, illetve az autó vonóhorgára, hátra felszerelhető biciklitartót próbálnak ki, melyik mennyire biztonságos, ha nemcsak békésen autózunk velük. Az eredmény talán nem meglepő, a drága, márkás cuccok jobban teljesítettek, mint a filléres vetélytársak. 

Mit mond a KRESZ?

Különösebb szabályt nem találunk a kerékpárszállítással kapcsolatban, így legfeljebb a rakományszállítással kapcsolatos rendelkezések között próbálhatunk eligazodni.
Tehát:
(2) A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány
a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
d)291 úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
f) magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert ne haladja meg;
g)292 a járművön – a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.
(3)293 Zárt kocsiszekrényű jármű tetején rakományt elhelyezni csak abban az esetben szabad, ha a járműre tetőcsomagtartó van felszerelve. Személygépkocsi tetőcsomagtartóján rakomány abban az esetben is szállítható, ha a járművön előre és hátra legfeljebb 40-40 cm-re túlnyúlik.
 (7)294 A gépkocsi hátsó részéhez rögzített rakományt úgy kell elhelyezni, hogy
a) a gépkocsi hátsó részén elhelyezett világító és fényjelző berendezések és a rendszámtábla látható legyen,
b) a gépkocsi hossztengelye irányában hátrafelé legfeljebb 1 m-re, oldal irányban legfeljebb 0,4 m-re nyúljon ki,
c) a rakomány szélessége 2,5 m-t ne haladja meg,

Kényelmes, de drága

Aki gyakran és messzire szállít kerékpárokat, és nincs különösebb autómárka-heppje, annak érdemes szétnézni az Opel kínálatában. Az ő fiókos, az autó hátuljából kirángatható megoldásukba még a hazai rendőrök sem tudnak belekötni, mivel itt a rendszám az eredeti helyén marad, csak a fiókkal együtt hátrébb csúszik. 
A FlexFix fantázianevű megoldás alapból két kerékpárnak kínál elég helyet, de kiegészítővel akár négy darab is felpakolható hátra, a gyári két helyre darabonként 30 kilós biciklit lehet rögzíteni – tehát akár az elektromos kerékpárt is elbírják – a kiegészítős helyekre pedig 20 kilogrammos bringákat lehet rögzíteni. Mindezt modelltől függően, nagyjából 200-220 ezer forintért. A felpakolás itt kényelmes, könnyű, a bringák stabilan utaznak, és mindezt teljesen szabályosan teszik. A megoldás egyetlen hátránya – ha ez egyáltalán az – hogy csak Opelhez rendelhető, és azokból sem mindhez.

Kényelmes, megfizethető, de itthon szabálytalan

A tetőcsomagtartók után aztán valakinek eszébe jutott, hogy sokkal jobb helyen vannak a kerékpárok az autó háta mögött, vagy a vonóhorogra, vagy a hátsó ajtóra rögzített tartón. Könnyen fel és lerámolhatóak, emellett alacsonyabb súlypontjuk miatt nem is lobognak ijesztően a kanyarokban, és gyorsabban is lehet velük autózni. Csupán egyetlen hátránya van, a szerkezet megrakva könnyen kitakarhatja az autó hátsó rendszámát, lámpáját. A bajt hamar orvosolták, kiegészítő lámpák felszerelésével, illetve pótrendszám kiadásával. De mi egy kicsit lemaradtunk.
Nálunk ugyanis a szabályok szerint nem takarhatja ki semmi a rendszámot, de nem is szerelhető le a gyári helyéről büntetlenül, hogy jobban látható helyre tegye a sofőr. 

Egy magyar példa. A vezető jóhiszeműen, de szabálytalanul járt el, amikor átszerelte a rendszámot a bringatartóra.

Megkérdeztük a rendőrséget is, hogy ők mit szólnak ehhez a Nyugat-Európában bevett szokáshoz, magyarul  van-e arra mód, hogy az autó rendszámával megegyező tartalmú pót-rendszámot szerezzen be a tulaj, hogy jól olvasható legyen úgy is, hogy 3-4 bicikli lóg az autó hátulján. Pláne annak fényében, hogy külföldön büntet azért a rendőr, ha nincs ilyen extra rendszámunk.  
Az első válasz meglepő volt: “A rendszámtáblára vonatkozó hazai rendelkezések a nemzetközi normáknak megfelelnek. Nincs információnk a levélben említett külföldi példára vonatkozóan.”
Aztán elküldtem azt a dán példát, ahol tisztán látszik a piros pótrendszám. Erre már valóban használható válasz érkezett, aminek a lényege az, hogy a rendszámot a kerékpárok nem takarhatják el, és a hátsó rendszámot sem szabad leszedni és máshová rögzíteni. Sakk-matt. Ha nem látszik a rendszám, azért büntetnek, ha látszik, mert átraktuk, akkor azért. 

Mennyire büntetnek?

“A szabályok megsértése alkalmas lehet a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 224. §-ba ütköző, a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértési tényállás megállapítására, és 5 ezertől 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal, vagy – szabálysértési eljárás lefolytatását követően – 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal büntethető.”
Logikusnak tűnik, egy a rendszámmal megegyező tartalmú másolat vagy matrica készítése is, de ettől is óvnánk mindenkit. Ne próbálják meg.
“A rendszám másolatának elkészítése, annak járműre, vagy járműtartozékra való felszerelése megvalósíthatja a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 347. §-ban foglalt, az egyedi azonosító jellel visszaélés bűncselekmény törvényi tényállását.”
Puff neki, ez sem működik.

Európában bevett gyakorlat a pótrendszám. Itthon még nem sikerült elérni, hogy legyen valami hasonló megoldás, pedig már a rendőrség is jelezte, hogy volna rá igény.

Jó hír, hogy a rendőrséget már sokszor megkeresték a témában, így “a rendőrség többször fordult jogszabály-módosító javaslattal a jogalkotó irányába, amelynek célja egy olyan rendszámtábla kiadásának biztosítása, amelyet külön engedéllyel fel lehet szerelni a kerékpárszállító eszközökre.”
Szóval itthon akármennyire is ez tűnik a legjobb megoldásnak, az autó hátuljára szerelhető bringatartó sajnos egyelőre kiesik a választható lehetőségek közül. Hacsak nem sikerül olyat szerezni, amely valamilyen csoda folytán nem takarja el a rendszámot, lámpát. 

Te hogyan szállítod a bringát?

  • Az autó hátuljára szerelhető tartón76%
  • Tetőcsomagtartón15%
  • Nem szállítok kerékpárt5%
  • Szétszedem és a csomagtartóban5%

Te hogyan szállítod a bringát?