A kerékpáros KRESZ sötét oldala

Szabályok, amelyekről úgy fest, senki nem tud

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.05.22. 04.05

Gondolták volna, hogy a bringás nyugodtan hazatekerhet a kocsmából, hogy senki nem bringázhat együtt a gyermekével sem járdán, sem főúton, hogy a biciklis nem mehet annyival, amennyivel csak tud, és hogy illegális a fék nélküli örök-hajtós – fixi – kerékpár? De vannak még egyéb érdekességek is.

Városban közlekedve bárki meggyőződhet róla, hogy az autós-kerékpáros együttélés nem mindig felhőtlen. Pedig a KRESZ ismerete, ne adj’ Isten betartása nem egy szaftos anyázástól menthetné meg a feleket.

Egy nemrég készült felmérés is azt igazolja, hogy amíg a kerékpárutak megfelelő használatával a biciklisek többség tisztában van, a járda, a közös gyalog- és kerékpárutak, valamint az autóbusz-forgalmi sáv, illetve az egyirányú utcák esetén már sok a félreértés. Vegyünk sorra párat a problémás szabályok közül!

A kevéssé cizellált, “mit okoskodsz, büdös, gyökér autós” kezdetű levelek, hozzászólások elküldése nem feltétlenül szükséges, de persze azoknak is örülünk a magunk módján. A szerző amellett, hogy autós lapnál dolgozik, nem keveset tölt biciklisként is úton. Sem autóval, sem biciklivel nem megy át piroson, nem terrorizál gyalogost, bringást, nem rúgja le a ki tudja miért bringaúton parkoló autók tükrét, és bármikor képes lemondani az elsőbbségéről, ha ettől életben marad, vagy nem öl meg másokat.

Zebra

Ez aránylag könnyen felfogható, egyértelmű dolog, bár a biciklisek döntő többségének ez nem tiszta. A “kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia”. Világos, zebrán átbiciklizve egyáltalán nincs elsőbbsége a bringásnak, mert nagyjából annyi keresnivalója van ott, mint egy hóekés Kraznak. Ennek ellenére ha a váratlanul az útra ugrató bringást elcsapja az autós, akkor a közösségi oldalak rögvest tele vannak a sofőr nyilvános felnégyelését követelő bejegyzésekkel, hozzászólásokkal.

Persze az autósoknak is bőven van mit feleleveníteni a KRESZ szabályok közül. Legtöbbjüknek erről a kiegészítő tábláról nincs fogalma:

Autósoknak ezt a kiegészítő táblát kellene jól bemagolni. A lényeg, hogy a biciklisnek itt elsőbbsége van.

Autósoknak ezt a kiegészítő táblát kellene jól bemagolni. A lényeg, hogy a biciklisnek itt elsőbbsége van.

Az elsőbbségadás kötelező tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van, abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.

Bár a KRESZ szerint megengedett, talán mégsem túl átgondolt dolog, hogy “ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.”

Biciklis-bajok:

A statisztikák szerint a leggyakoribb baleseti okok között szerepel a kerékpárok kivilágításának hiánya, a fényvisszaverő ruházat viselésének elmaradása, a kanyarodás, irányváltoztatás nem megfelelő jelzése, valamint a szeszes ital fogyasztása.

Egyirányú utca

Bár nem tegnap került bele a KRESZ-be, hogy kerékpárral be lehet hajtani egyes egyirányú utcákba, a fejekben mégis téveszmék élnek a témával kapcsolatban. Ugyanis szó sincs arról, hogy a biciklis minden egyirányú utcába behajthat akárhonnan. Csupán ott tehet ilyet, ahol erről tájékoztató kiegészítő tábla látható a behajtani tilos alatt. Hogy az autósok is tudjanak a dologról, az utca másik oldalán szintén kiegészítő táblának kell lennie, hogy ő is számíthasson a szemből, szabályosan érkező kerékpárokra.  Ahol nincs kiegészítő tábla, ott ezt nem teheti meg a bringás.

Kivéve a gyevi bíró

Autósokat figyelmeztet a kiegészítő tábla. Itt jöhetnek szembe kerékpárosok.

Hol lehet/kell bringázni?

Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Azt viszont már nem sokan tudják, vagy akarják tudni, hogy ahol az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni.

Itt sajnos a bringaútnak vége, és az autós mehet. Még a fekete BMW-s is.

Itt sajnos vége a bringaútnak, és az autósnak van elsőbbsége. Még akkor is, ha fekete BMW-s.

Persze arról sem regél a KRESZ, hogy az úttest mitől alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, mikor mehetünk fel a járdára biciklivel. Itt is rendőri segítséget kértünk az értelmezéshez, és ezt a választ kaptuk: “Az úttest alkalmatlanságát a KRESZ nem határozza meg, és nem utal arra sem, hogy az milyen szempontok alapján vizsgálandó. Általános gyakorlat, hogy alkalmatlannak tekintjük az úttestet kerékpározásra, ha a folyamatos közlekedés nem biztosított, vagy fizikailag, egyéb esemény miatt lehetetlen a továbbhaladás. A sűrű gépjárműforgalom és az úttest minősége nem ok a járdán való kerékpározásra.”

Kerékpárút

Talán váratlan, de a kerékpárút nemcsak a bicikliseké. A kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelzi; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. Autósoknak pedig azt nem szabad elfelejteni, hogy a kerékpárúton más jármű közlekedése tilos. Kerékpárút, nyitott kerékpársáv és kerékpársáv mellett tilos úgy haladni, hogy a jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljék.

Buszsávban lehet biciklizni?

Nem, alapesetben nem lehet buszsávban kerékpározni. De ha tábla engedi, akkor igen. Ilyet tessék keresni:

Bár ha a buszvezetőket is megkérdezték volna, ők jó eséllyel nem támogatták volna a biciklisávval közös buszsávok bevezetését. Nem lehet lélekemelő tömött busszal a 20-30-cal guruló bringás után haladni.

Sebességkorlátozás:

Bármilyen hihetetlen, bringával sem lehet ész nélkül száguldozni. Lakott területen 40, lakott területen kívül biciklis sisak nélkül 40, sisakkal 50 km/óra a sebességkorlátozás. Kerékpárúton 30, gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel legfeljebb 20 km/óra a megengedett sebesség. Ezen kívül egyes esetekben a járdán is lehet bringázni, a gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10-zel.

Sör, bor, pálinka

A zéró tolerancia nyomasztó terhe alól a bringásoknak sikerült kibújni. Szerencsére. Egy-egy nyáresti, hangulatos sörözésre az ember mivel menjen, ha nem bringával? Utána kerékpár-, vagy mellékúton minden baj nélkül, békében haza lehet keveredni. Ezt a jogalkotó is belátta, így a főútvonalon bringázást kivéve – falvak közt, kannás bortól dermedten ezután sem lehet tekerni – nem kizárt az alkoholos befolyásoltság, csupán egy dolgot kell szem előtt tartani: a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie a biciklisnek.

Egy idétlenül elforgatott tábla. A legtöbb helyen nehezen beláthatóak a hasonló kereszteződések. Vigyázzunk egymásra!

Világítás

Egyre gyakrabban látni oldalról fényvisszaverő bevonattal ellátott gumiabroncsokat bringákon. Jogos a kérdés, hogy ez vajon jó-e prizma helyett? Nem, sajnos ez nem helyettesíti a minimum egy darab – ilyenkor az első kerékre szerelendő – borostyánsárga fényvisszaverő prizmát. Szintén nem kifogás, hogy csak nappal használja valaki a biciklit, a kötelező első, hátsó lámpa mellett hátra piros prizmát is fel kell szerelni. Sőt, mivel a rendelet nem tesz különbséget felnőtt és gyerekpár között, ezeknek a gyerekbringákon is meg kell lenniük, ugyanúgy, mint a csengőnek. Ennek ellenére nem túl életszerű, hogy a játszótéren prizma és csengő nélkül farolgató Pistikét megbírságolja a rendőr.

Ha már gyerekbringánál tartunk, azt ugye mindenki tudja, hogy 12 évnél fiatalabb biciklis, nem tekerhet főúton? Nekik a járdán kell haladni. Azonban az őt kísérő szülőnek tilos a járdán tekerni, így bizonyos esetekben lőttek a közös bringázásnak.

Szabálytalan a fixi

Bár a jogszabály rendelkezése alapján nem releváns az, hogy a kerékpár fékszerkezetei milyen technikai elv alapján működnek, hogy azok az izomerővel szabályozhatóak, vagy erőkar és az erőt továbbító technikai berendezéssel.

Közúton illegális a kiegészítő fék nélküli fixi

Közúton illegális a kiegészítő fék nélküli fixi. Hiába, ezt zárt pályára tervezték, nem autók, gyalogosok közé.

Alapvető kritérium mindössze annyi, hogy két, egymástól független működtethető fékrendszerrel legyen ellátva, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat. Tehát a fék nélküli fixik – szinte mind ilyen – teljesen illegális járművek a közúti forgalomban. Igaz, nem is forgalomba, hanem pályára tervezték őket, mégis jópáran akadnak, akik a divat miatt mégis felelőtlenül kimerészkednek vele az autók közé. Fennhangon hirdetve, hogy a fixivel nem kell megállni soha, hogy ötven méterrel előre gondolkodnak, és mindig van kiút egy közlekedési helyzetből. Aztán ők sértődnek meg, ha nincs. Feltéve, hogy túlélik.

Szerző:

Kommentek

  • autoaudit

    Jó kis cikk, mondjuk nekem egyedül az volt újdonság, hogy lehet bicajjal sörözni.
    Jó tipp, persze csak ésszel.

  • mtbe

    nekem is tetszik a cikk
    sokat biciklizem szabadidőmben de én se tudtam mindenről
    a fixis része különösen tetszett, ezekből elég sokat látok, menőgyerek megy át vele piroson, járdán…

  • Dunapentele

    A cikk nagyon jó,főleg az alkoholfogyasztásról.
    Viszont tudomásom szerint,ha bicikliút és gyalogút egyben van,amit tábla jelez,akkor lehet menni az úttesten is kerékpárral,ha a gyalogosok akadályoznak a szabad haladásban…

  • Ph?nök

    A probléma gyökere, hogy a kerékpárutakat olyan emberek találták ki, akik nem kerékpároznak, nincsenek tisztában a kerékpár mozgásával, és nem kevés pénzért kerékpározásra alkalmatlan objektumokat terveznek, padkákkal, 90 fokos kanyarokkal, nem is részletezném, a megfelelő fórumokon már megtették ezt. Talán már javul a helyzet, amiket mostanában adnak át, már egészen használhatóak. A buszsávos dologról annyit, próbáljatok a Rákóczin szabályosan, a buszsávtól balra tekerni… Kurranyáztak már le a buszsávról balra, és kurranyáztak már vissza is onnét (ménem a szélén mész ccsőőőg). Lehet a szabályokra is hivatkozni, pl a zebránál leszállás esetében, de mit szólnának az autósok, ha mostantól a zebránál ki kéne szállni és kézzel áttolni a kocsit?
    Béke

  • troll

    nálunk ez nem téma, itt nincs bicikli, mert mindenki átlag 5 ezer köbcentis, 20 litert fogyasztó kocsival jár, még szarni is.

    sőt a nyári hőségben le se állítják a motort ha kiszállnak 1-2 órára, hagy mennyen a klíma.

    nálatok magyarba egész más világ van, bár kitudja melyik a jobb.

  • men?manó

    Ph?nök:”Lehet a szabályokra is hivatkozni, pl a zebránál leszállás esetében, de mit szólnának az autósok, ha mostantól a zebránál ki kéne szállni és kézzel áttolni a kocsit?”

    Igen csak hülye hasonlat.
    Elvből nem állok meg, ha nem száll le a bringás. Ez a alap. Meg van az oka. És nem a bringást sajnálnám egy balesetnél, hanem az autóst, mert meghurcolják egy kretén miatt.

  • hajdub

    Buszsávban lehet biciklizni?
    Nem, alapesetben nem lehet buszsávban kerékpározni. De…
    … ki tetszett már próbálni, hogy balról mennek el szabályosan az ember fia mellett az autók, teherautók, és jobbról meg a buszok? Megnézném a szabály alkotóit, ahogy tízszer oda-vissza megjárják bringával a budapesti Rákóczi utat a Dunától a Keletiig.

  • Poronty

    Nem tartom jó ötletnek az egyirányú úton a bringást forgalommal szemben engedni, a kocsik közt a sorban előre engedni és a piát meg főleg nem!
    Nagy városokban a szűk egyirányú utcákban éppen elég arra figyelni, hogy a parkoló autók közül mikor lép ki valaki, főleg gyerek, amit nem is lehet látni, már csak amikor az úton van, nem még egy elszabadult kamikazéval összefutni, akinek joga van szembe jönni és a tükröt letörni, ja meg a “jobbkezes kereszteződésben villamosként haladni!
    Joga van a sor mellett előreállni, az ajtót végighúzni és amikor a művelet közben megindul a sor, akkor ő bent marad az autó mellett sőt még erőlködik is, hogy előrébb kerüljön, aztán amikor az autó elkanyarodik jobbra mert nem látja a szerencsétlen az autó irányjelzőjét, hát hogy is látná, hisz mellette halad akkor meg csodálkozik és veri a palávert, meg a tetőt, hogy majdnem elsodorták!
    Én úgy gondolom, hogy aki a közúti forgalom részt akar venni, mindegy mivel lovasfogattal, bringával, motorral, autóval vagy a fásládával az legyen teljesen józan, “zéró” szesz, legyen egy alap kreszvizsgája, és legyen kötelező biztosítása!
    Nálunk vidéken meglehet nézni ahogy a bringások zsonglőrködnek hol keresztben, hol hosszában az utakon, aztán egyszer csak csendben betakaródzik a biciklijével és elalszik az útközepén, ha valaki meg elcsapja, akkor meg évekig rángatják érte!
    Ez nem igazán szezonális jelenség inkább a kocsmazárás utáni mindennapos kihívás, a bringásnak a hazajutás, nekünk autósoknak a kikerülés.
    Használja az Istenadta a mellényt csak éppen ősszel meg tavasszal fázik és ráhúzza a bekecset, egyéb esetben meg csak a hátizsákot, így legalább elölről látható.
    A hátsó lámpát is bekapcsolja, de hát mögötte ott van a csomagtartón a kosárka, ami tele van mindennel és takarja az üléscsőre szerelt lámpa fényét.
    Én jobbnak tartottam azt rendszert, amikor a rendőr a bringásokat is ellenőrizte, aztán ha valami nem volt rendben egyszerűen kivette a kerekekből a szelepeket, és lehetett hazatolni a bringát.
    Tudom kapok majd hideget-meleget a bringásoktól, de attól még az ő életük a tét, és ha ezt nem tudják fölfogni, akkor így jártak!

  • blekybari

    Engem leginkább az érdekelne, hogy például a Soroksári úton hol lehet közlekedni?? Mert ugye ott 70 km/h a megengedett sebesség, négy sáv……bent teperni a buszsáv melletti sávban kifejezetten életveszélyes….és én már sokszor végig szemléltem a táblákat, de semmi értelmeset, ránk bringásokra vonatkozót nem láttam… Ez egyébként azért érdekelne, mert egyszer majdnem leütött egy gyalogos és közölte takarodjak a helyemre az úttestre. Megköszönném, ha ezt valaki megválaszolná nekem :-)))

  • Xebulon

    Nekem az egyirányú utcába való behajtással az nem tiszta, hogy a balról jobbra egyirányú az utca, akkor amúgy autóval nem gondolnám megadni a jobbkezet, mert onnan az egyirányú utca miatt úgysem jöhet semmi. De ha ki van téve a kerékpárral való behajtás, akkor a kerékpárnak jobbkezet kellene adni???

  • v_gabe

    A zebrás dolog azért elég kemény. Nem engedek át senkit, hacsak le nem száll. Volt aki a másik oldalról indult át a nyeregben, szándékosan közel álltam meg -de még a zebra előtt-, hogy érezze a törődést. A “legdurvább” esetem mégsem kocsival történt. Bringával mentem, hát láttam ám, hogy a járdáról jön le a srác és hajt át a zebrán. Előttem, a bringás előtt! Jól közel mentem, blokkoltam és rászóltam: Öcsém, te mit csinálsz itt a zebrán?
    Értetlenül lesett rám. Na mondom ennyi, tekertem tovább…

  • prs

    “Ez aránylag könnyen felfogható, egyértelmű dolog, bár a biciklisek döntő többségének ez nem tiszta. A “kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia”. ”

    Sajnos a cikkírónak meg a szövegértelmezéssel vannak gondjai, úgy látom, ő is beleesett abba a nagyon alap hibába, mint oly sokan, miszerint kiragadunk egy mondatot a kreszből, és szabadon ráhúzzuk egy helyzetre.
    A fent idézett mondatra ugyanis nem véletlenül nem tud paragrafus/pontként hivatkozni, mivel az egy paragrafus pontjának egy RÉSZE, így nem bír önálló értelemmel.

    Lássuk a teljes pontot:
    “54§. (4) Kerékpárral
    a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
    b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
    nem szabad.
    A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.”

    Ugye, hogy mindjárt más. Az idézett mondat csak LAKOTT TERÜLETEN KÍVÜLRE és főútvonalra vonatkozik.

    Tetszik vagy nem tetszik, a KRESZ jelenleg nem tartalmaz arra vonatkozóan semmit, hogy szabad-e zebrán bringával áttekerni. Ez van. A cikkíró által is említett dolog egyértelmű, hogy a zebrán bringával áttekerő kerékpárosnak a zebrán NINCS ELSŐBBSÉGE. (Igazából a kerékpáros számára a zebra “nem létezik”, neki olyan, mintha bárhol keresztezné az úttestet. A zebra a gyalogosoknak biztosít előnyt.)

    A fent említett kiragadott idézet az egyik, amire “hivatkozni” szoktak (haha), azt az egetrengető ostobaságot, miszerint azért kell leszállni a zebrán a bringáról, mert az a neve, hogy GYALOGOSátkelőhely, válaszra sem méltatnám. (Avagy akkor mi a helyzet a VILLAMOSsínnel, az AUTÓpályával?!)
    ———————————–

    “a kötelező első, hátsó lámpa mellett hátra piros prizmát is fel kell szerelni.”
    Itt azért tegyük hozzá, hogy a legtöbb hátsó lámpában a prizma be van építve, van egy világító rész és egy prizma belül. Nem kell különállónak lennie, nincs ilyen kitétel a kreszben (és a 6/1990. Köhém rendeletben sem, mert valójában ez ír a kerékpár tartozékairól, a kreszben egy szó nincs róluk. :-)))

    (A rendelet számát nem véletlenül írtam be, látszik, mennyire elavult az egész, pl. ezért sem fogadják el a fényvisszaverő abroncsokat sem. Akkor még nem volt. olyan. :-))

    És ami még kimaradt, amit tilos a kerékpárosnak:
    – Előre zöld vagy piros lámpát feltenni. (Valaha árultak előre zöld lámpát, remélem már nem lehet kapni. Aki meg előre pirosat tesz, az komplett hülye. A fehér drágább volt, mi?)
    – Kutyát sétáltatni.
    – Elengedett kormánnyal kerékpározni.
    (Bizony, mindkettő ott van a KRESZ 54.§ 7-es pontjában.)
    – Mobiltelefonálni. (Igen, bringásnak sem, lásd KRESZ 3.§ 2-es pont.)

  • men?manó

    prs
    Igazad van a zebrával kapcsolatban, de mi is az értelme a kötözködésednek?
    1. nincs elsőbbséged
    2. csak akkor van elsőbbséged, ha leszállsz
    3. ha gyorsan hajtasz át, akkor nagy valószínűséggel elütnek, hiszen nem tudnak időben reagálni
    Azt el tudom képzelni, hogy valaki nagyon lassan, gyalogos tempóban hajtson át, de abban meg az a bibi, hogy nem fognak neki megállni és elsőbbséget adni az autók. Tehát meg kell várnia amíg nem jön több autó.
    Ha leszáll, előbb átjuthat.

  • prs

    “men?manó – 2013.05.23 08:34 ÚJ”

    Nem tudom miért veszed kötözködésnek.

    Én nem szállok le (mert nem kell), és nem csinálok belőle ügyet, ha várnom kell. TUDOM, hogy nincs elsőbbségem. És működni szokott a kb. 5-10 km/h közötti áttekerés. (Ugyanis ha tolom, akkor az autós többet vár. És ezt úgy tűnik ők is tudják.)

    Ja, a 3. pontod: Ez a józan paraszti ész kategória, hogy egy biciklis rájöjjön, hogy ezért nincs elsőbbsége zebrán. És nem okos dolog átszáguldani zebrán bringával. Mert egy autós egy gyalogos sebességére számít. De ez alapján futva is tilos volna átkelni zebrán! Hiszen az is gyorsabb annál, mint amire egy egy autós számít.

  • Xerome

    Én azt nem értem, hogy a kerékpáros, hogy kerül olyan forgalmi szituációba, hogy a zebrán kelljen átmenni.
    Azt elmúlt 4 évben a munkába járásomat 95%-ban biciklivel oldottam meg (Bp.2x16km) és egyszer sem kerültem olyan helyzetbe, hogy át kellett volna mennem a zebrán.
    Ugyebár a járda a gyalogosoké és a korábban már említett pár kivételtől eltekintve nem lehet ott biciklizni, a kerékpár-gyalogjárda nevű förmedvénynél meg szokott lenni kerékpáros átvezetés.

  • KoboldInside

    Igen… igaz volt az a meglátás, hogy ezeket a szabályokat (is) olyanok alkotják, akik évente kb 10m-t tesznek meg kerékpárral… halvány-segédtervezői fogalma nincs a témáról. (mint ahogy aki megállapítja a minimálbért, az sem próbált meg még az ötszöröséből sem megélni soha!)
    Szóval nagyjából itt be is fejezhetjük a mesét…

  • eddiboy

    Xerome: gyere el Paksra, és próbálj végigkerékpározni a városban létesített kerékpárút-hálózaton. Elárulom, 3-4-szer zebrán kell majd átkelned, mert teljesen érthetetlen módon a kereszteződések egy része előtt kerékpárút vége táblával van a kerékpárút megszakítva, majd a túloldalon újrakezdve. Érdekes módon a főúton való átvezetéskor nem szűnik meg a kerékpárút, viszont elsőbbséget ad a főútnak. Én sem szoktam leszállni a kerékpárról, de lelassítok, megállok a zebra előtt, tudván, hogy ilyen esetben nincs ott elsőbbségem, a legtöbb autó mégis át szokott engedni, sőt a főút kereszteződésénél is, ahol pedig nekem van háromszögem. Pakson kicsit más a közlekedési kultúra, a gyalogosokat is rendszeresen átengedik az autósok a zebránál.

  • Guevara

    Xerome: Csatlakozom az előttem szólóhoz, Budapest sem mentes az olyan kerékpárutaktól ahol kvázi össze van engedve a gyalogos a biciklissel illetve csak egy csíkkal van elválasztva a járdától. Ha egy ilyen “kombinált” út kereszteződéshez ér, nem mindig van ott kerékpáros átvezetés (vagy mi) hanem kiteszik a táblát hogy bicikliút vége. Járdán ugyan nem szabad biciklizni, de autóutat kerszetezni lehet, ha jól tudom. Viszont elsőbbsége nincs a biciklinek ilyenkor.

  • Phőnök

    Menőmanó:
    “Igen csak hülye hasonlat.”
    miért is?…
    “Elvből nem állok meg, ha nem száll le a bringás. Ez a alap.”
    Tehát egy embert, mint bringást kezelsz, és ehhez még elvet is gyártasz. Fasza!
    “És nem a bringást sajnálnám egy balesetnél, hanem az autóst, mert meghurcolják egy kretén miatt.”

    Ebből a kommentből az szűrődik le, hogy a közlekedési eszköz alapján ítéled meg és adott esetben utálod az embereket, és a végén még a 0 empátiádat is sikerült megcsillogtatni. Zsír, hogy egy ilyen rövid mondat mennyire helyettesíteni tud egy hosszú jellemleírást.

  • men?manó

    Phőnök
    A későbbiekben leírtam részletesebben az álláspontomat.
    Ott elolvashatod.

  • Batukhan

    Jó, informatív cikk, de azért érződik, hogy autós írta!
    Leszögezhetjük, hogy sajnos Magyarország közlekedési szempontból a Balkánhoz tartozik. Gyalogos, kerékpáros, autós szempontból egyaránt. A gyalogos simán átkel a “zebra” mellett 5-10 méterrel, és nem csak a fiatalok, hanem a lassú, félsüket, félvak idősebbek is, simán sétálnak a kerékpárúton hiába van mellette 2 méterrel a járda. A kerékpárosok 10-20%-a használ csak világítást, és végül az autóvezetők, akik az egész világot parkolónak tekintik, kerékpárutat, járdát, kereszteződésekben, nemhogy 5 méterre, de belelógva a kereszteződésbe, a stop tábla mintha nem is létezne, a pirosas-narancssárga az még zöld szerintük. Négy éve tekerek Székesfehérváron napi min. 10km-t, eleinte leszáltam a zebráknál, de akkor sem állnak meg, ha a túloldalon gyalogos vár, érdekes módon kivételt talán csak a Suzuki és Toyota tulajdonosok képeznek.
    Béke!

  • Gyurkesz

    A írás jónak sikerült, igaz egy két dologgal nem értek egyet. A fixi miért illegális? Azért mert kör pályára tervezték a vázat? Az író milyen fixivel tekert? Látott már fixit fékekkel? Most mondom, hogy fékekkel adják hivatalosan. Sokak használnak fékeket a térdük miatt. Akkor a MTB is illegális mert hegyekbe tervezték? Közlekedés kerékpárral így is úgy is életveszélyes Magyarországon a közlekedési morál hiánya miatt. A nem odafigyelés miatt.

  • zsalbert

    Sziasztok!
    Nekem csak egy problémám van a kerékpárosok egy bizonyos rétegével, és ezek a VERSENY BRINGÁSOK !!!
    Nekik miért kell az úttesten hajtani, mikor melletük 5 méterre a kiépített kerékpár út? Konkrét példa: Agárdtól-Velencéig szépen kiépített kerékpár út van, de ŐK az úttesten, és annak is a közepén, minden KRESZ-nek elő írt tartozék nélkül egymás mellet hajtanak. A rendőrség rá sem b…ik!!

  • kisfero

    Rosszul tudja a fényvisszaverő körgyűrű felületet is a keréken. Teljesen szabályosan használható a prizma helyet.
    Akit érdekel itt vannak a változások:
    http://www.sportpiac.hu/varosi-kerekpar/megvaltozott-a-kerekparos-kresz/5100/

  • Pantarhei

    A gyalogátkelő helyen ott is le kell szállni a kerékpárról ahol a kerékpártút közvetlen a zebra mellett fel van festve? Láttam már olyan emberkét aki ott is tolta a bringát.

Az autózás történetének nagy lépése

Megmondja az út, hogy van-e baja, kell-e karbantartást végezni. Hamarosan elkészül az első németországi okoshíd.

Katonák a hazai autópályákon

Ne ijedjen meg, ha néhány nap múlva katonákat lát vonulni az autópályákon. Csak gyakorlatoznak.

A Bosch is benne volt a VW-csalásban?

Állítólag a Bosch is részt vett a csaló szoftver kifejlesztésében, amely lehetővé tette, hogy a Volkswagen egyes dízelmodelljei átmenjenek a károsanyag-kibocsátási ellenőrzésen, miközben valós körülmények között az engedélyezettnél szennyezőbbek.

F1: Massa beköszönt az Eau Rouge-ban, de még hogy!

Spa-Francorchamps-ba érkezve első dolga volt Felipe Massának, hogy emlékezetess fotót készíttessen magáról az Eau Rouge-ban.

F1: Katonák lepték el a belga pályát

A terrorveszélyt a Forma-1-ben is komolyan veszik, Spa-Francorchamps-ban jelentősen megerősítették a biztonságot.

F1: Hamilton belevetette magát a bulizásba

Lewis Hamilton néhány órával a Német Nagydíj után már partizott, a nyári szünetben pedig hetedhét országot is megjárt.

F1: Hamilton megerősítette, hogy büntetést kap

Lewis Hamilton megerősítette, hogy különböző komponensek cseréje miatt rajtbüntetéssel vág neki a belgiumi hétvégének.

F1: Perez még nem tudja, hol versenyez jövőre

Noha több tárgyalása is volt a nyáron, Sergio Perez szerint továbbra sem született döntés a jövőjéről.

Ma kamionos felvonulás lesz a fővárosban

Családi programokkal és kedvező jegyárakkal várják a szervezők a nézőket a kamion-Európa-bajnokság hétvégén sorra kerülő magyarországi állomására a Hungaroringen. Ma még kamionos felvonulás is lesz.

A japán anyukák a legjobbak?

Fehér bőrszerkóban semmiképpen, de a nagy koffer hátul előny. Mitől jó egy családi autó?

Veszett gyors lesz az Opel új villanyautója, az Ampera-e

Szeptemberben mutatja be kompakt elektromos modelljét az Opel. Az Opel Ampera-e sportos menetdinamikát és fejlett kapcsolódási szolgáltatásokat ígér.

Elindultak a világ első önjáró taxijai

A világon elsőként a szingapúri közutakon álltak szolgálatba vezető nélküli taxik. Ingyen lehet kipróbálni őket.