Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Még több kamera az autópályákon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2005.06.24. 14:55
Megduplázódik a matricafigyelő kamerák száma a hazai autópályákon, a pihenőhelyeken pedig az aszfaltba épített mérlegeken ellenőrzik majd a kamionosokat. Közeleg az elektronikus díjszedés is.

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz "matricához" jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is "befizethetjük" az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett "free flow" (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Két egyedi példánnyal bővült a legnagyobb Viper-gyűjtemény

Hűtőmágnes, akciófigura, söröskupak vagy szalvéta. Ezeket mind lehet gyűjteni, de van, aki picit magasabbra emeli a lécet.

40 évig sofőrködött jogosítvány nélkül

Egy román férfi 1976 óta dolgozik hivatásos gépkocsi-vezetőként. Egy apró baj van csak ezzel: nincs érvényes jogosítványa.

Alakul a Kia új kompakt szabadidőjárműve

A Hyundai ix35/Tucson nyomán a testvérmodell Kia Sportage is megújul. Hasonlóan mélyreható változásokra számítunk.

Ezzel verné a BMW X6-ot az Audi?

Egy német autós szakfolyóirat elképzelte, milyen lehet az Audi közelgő, elektromos szabadidőjárműve. A sportos modell a Q7 alá ...

4
Íme a világ legstresszesebb 'Y'-fordulása

Íme a világ legstresszesebb 'Y'-fordulása

Egy jó tanács: ne fulladj le, ha jön az áradás. Inkább égjen a kuplung, nyikkanjon a gumi, de semmiképp ne fulladj le!

Dögös motorok, vad csajok

A motorosok között vannak hölgyek akikkel vigyázni kell, mert mindig szeretnek nyeregben maradni, és nem tűrik a férfiuralmat.

Két egyedi példánnyal bővült a legnagyobb Viper-gyűjtemény

Hűtőmágnes, akciófigura, söröskupak vagy szalvéta. Ezeket mind lehet gyűjteni, de van, aki picit magasabbra emeli a lécet.


40 évig sofőrködött jogosítvány nélkül

Egy román férfi 1976 óta dolgozik hivatásos gépkocsi-vezetőként. Egy apró baj van csak ezzel: nincs érvényes jogosítványa.


Alakul a Kia új kompakt szabadidőjárműve

A Hyundai ix35/Tucson nyomán a testvérmodell Kia Sportage is megújul. Hasonlóan mélyreható változásokra számítunk.


Ezzel verné a BMW X6-ot az Audi?

Egy német autós szakfolyóirat elképzelte, milyen lehet az Audi közelgő, elektromos szabadidőjárműve. A sportos modell a Q7 alá ...


Használt autó: nagy fogás Németországból

Valaki nagyon megcsípte ezt a német eredetű használt autót, de az Opel Vectra B a kevésbé szerencséseknek is érdekes használtan.


4
Íme a világ legstresszesebb 'Y'-fordulása

Íme a világ legstresszesebb 'Y'-fordulása

Egy jó tanács: ne fulladj le, ha jön az áradás. Inkább égjen a kuplung, nyikkanjon a gumi, de semmiképp ne fulladj le!


Dögös motorok, vad csajok

A motorosok között vannak hölgyek akikkel vigyázni kell, mert mindig szeretnek nyeregben maradni, és nem tűrik a férfiuralmat.


F1: A Mercedes nem érdemelt dobogós helyezést

A Mercedes csapatfőnöke komoly önkritikával értékelte a múlt hétvégi Magyar Nagydíjon mutatott produkcióikat.


1
Egy lépésen múlt a halál ennél a benzinkutas balesetnél

Egy lépésen múlt a halál ennél a benzinkutas balesetnél

Lehet a tankolás életveszélyes tevékenység? A következő videó megmutatja, hogy bizonyos körülmények között igen.


F1: Szerencsénk volt a Magyar Nagydíjjal

Az őrületesen alakult 30. Magyar Nagydíj nagyon tetszett az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-nak, a látottak alapján a további ...


Tovább esik az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken még jobban lemegy a benzin ára, és tovább mérséklődik a gázolajé is.


Így újítja meg a BMW az elektromos bringákat

A BMW i részlege nem csak az autók terén foglalkozik előremutató megoldásokkal, most épp az elektromos kerékpárok hajtásán újítanak. ...