Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

Még több kamera az autópályákon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2005.06.24. 14:55

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz "matricához" jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is "befizethetjük" az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett "free flow" (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

F1: A Renault tovább araszol a maximum felé

A 2014-es motorokkal alaposan mellényúló Renault a Kínai Nagydíjra újabb javításokat, nagyobb teljesítményt ígér.

Ezzel ünnepel a Mazda

Jubileumi példányt készít MX-5 roadsteréből a Mazda. A negyed évszázados sportkocsi ünnepi kiadása mellett a következő generáció ...

F1: Alonsónak nincs baja Räikkönennel

Fernando Alonso újra leszögezte, hogy nagyon jól megvannak Kimi Räikkönennel, kollegiális, tiszteleten alapuló a viszonyuk.

Halálos iramban 7. Paul Walker testvéreivel

Testvérei ugranak be Paul Walker helyett a Halálos iramban 7. című akciófilmbe, hogy be lehessen fejezni a produkciót - derült ...

Buszgarázs-túra Kelenföldön

A hétvégi nyílt napon bárki megnézhette a Kelenföldi buszgarázst belülről. Ha elmulasztotta, most megnézheti, mit hagyott ki.

Hihetetlen, hogy ezt túlélte!

Ha irányíthatatlanul célba vesz egy kamion, annak jó vége nem lehet - vagy mégis?

Az összeomlás felé rohan a Forma-1?

A kiscsapatok attól tartanak, hogy költségplafon nélkül összeomolhat a Forma-1, míg a nagyok inkább más módon, a műszaki szabályokon ...

Az első képek a Mercedes kompakt szupersportkocsijáról!

A versenysportból vett megoldások és elegáns részletek adnak randevút egymásnak az AMG második saját fejlesztésű sportkocsijában. ...

F1: Egy zseniális srác, akinek valóra vált az álma

A fiatal srác csak szeretett papírból Forma-1-es modelleket építeni, meghökkentő aprólékossággal, és precizitással.


13
Félelmetes törésteszt, városi terepjárókkal

Félelmetes törésteszt, városi terepjárókkal

A SUV-ok nagyobb biztonságérzetet nyújtanak ez tény, de még véletlenül sem tankok, úgy törnek 60 km/óránál mit a ropi


1
Hülyeség és zsenialitás fél percben

Hülyeség és zsenialitás fél percben

Miért ne lehetne platóra dönteni a törzset, majd diadalittasan elhajtani a helyszínről? Nos, a videóból kiderül, miért nem!


1
Finisben a hazai automata segélyhívó rendszer

Finisben a hazai automata segélyhívó rendszer

Utolsó fázisába ért az eCall segélyhívó rendszer tesztelése, amely közúti baleset esetén automatikusan riasztja a mentőket a ...


1
Ezt soha, de soha ne próbáld ki otthon!

Ezt soha, de soha ne próbáld ki otthon!

Nézzétek meg az őrült ugratást, de nyomatékosan kérünk mindenkit, hogy ne utánozzátok!


2
Európa nem kap Citroën luxusterepjárót

Európa nem kap Citroën luxusterepjárót

A kínai piacra készült, ott is mutatja be új prémium szabadidőjárművét a Citroën. Európai forgalmazása egyelőre nincs terítéken.


Alonso: Két bajnoki cím nem elég!

Fernando Alonso nem titkolja, hogy, büszke, de nem teljesen elégedett a Forma-1-es karrierje alakulásával. Nagy szó volt bekerülni, ...


2
Űrtechnika a terepjárásban

Űrtechnika a terepjárásban

Intelligens ablakok, lézeres fényszórók, kézmozdulatot felismerő kezelőszervek, távirányítható hajtáslánc: a Land Rover Discovery ...


2
Elhagyja a Földet a Land Rover

Elhagyja a Földet a Land Rover

Richard Branson polgári űrprogramjának első globális partnere lesz a Land Rover. A megállapodás egyelőre flottaszolgáltatóként ...


F1: Ricciardót feltüzelte a fellebbezési bukta

Hiába próbálta visszaszerezni a Red Bull Daniel Ricciardo melbourne-i második helyét, az FIA fellebbviteli bírósága elutasította ...


F1: A Ferrari csak második akar lenni

A bahreini csalódás után a Ferrari rövid távú célja egyelőre csak annyi, hogy a második legerősebb csapattá váljon.


8
Fura tuning egy diplomata-kisbuszon

Fura tuning egy diplomata-kisbuszon

Van ennek értelme? És ha van, mi lehet az?