Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:413.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Még több kamera az autópályákon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2005.06.24. 14:55

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz "matricához" jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is "befizethetjük" az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett "free flow" (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Szeptember végéig nem jár a fogaskerekű

Csütörtöktől várhatóan szeptember 26-ig nem közlekedik a fogaskerekű vasút Budapesten a Városmajor utcai, a Béla király úti és ...

F1: Az FIA elájult az orosz pályától

Fennakadás nélkül zajlott az FIA kötelező rutinellenőrzése az októberi Orosz Nagydíjnak otthont adó szocsi pályán.

Az autóhiteleseket is mentené a kormány

A Kúria kimondta, a bankok szerződései tisztességtelenek, így a kormány szerint az autóhiteleseket éppen úgy meg kell menteni, ...

Ha kevés az 520 lóerő...

A Turbo S után a kisebbik Porsche 911 Turbo modellhez is elkészítette tuningcsomagját a Techart.

Büszkeség és balítélet?

Hús-vér wankeles élményautó 2000 euróért. Még kétmillió forint, és 230-nál húzod be az 5-ik fokozatot, de van tovább. Tempóban ...

F1: Hivatalos, pilótát cserél a Caterham

A Caterham-csapat szerda délután bejelentette, hogy a hétvégi Belga Nagydíjra Kobajasi Kamui helyére a Le Mans-bajnok André Lotterert ...

Okostelefonokra kerülnek a teherautók

A digitális korszak a felhasználói kézikönyveket sem kíméli, ráadásul a Volvo Trucks szerint a fejlesztéssel az üzemidő is nőhet. ...

1
Így fogyaszt keveset egy Volkswagen

Így fogyaszt keveset egy Volkswagen

Áramvonalasítás, tömegcsökkentés, start-stop rendszer, kis ellenállású gumiabroncs - egy sor megoldás, ami nem mai találmány. ...

3
Ilyen lesz a következő VW Golf

Ilyen lesz a következő VW Golf

A Volkswagen már gőzerővel dolgozik a nyolcadik generációs Golfon. Néhány fejlesztési részlet kiszivárgott.

Súlyos égési sérüléseket okozott az ülésfűtés!

Egy végtagbénult hölgy bíróság elé citálja a GM-et, miután harmadfokú égési sérüléseket szenvedett egy Chevrolet utasülésén. ...


Kamionos vs. motoros - ki húzza a rövidebbet?

A bukósisak sokat segített a felbőszült kamionos ellen.


3
Ha elromlik a fék a buszon, az para!

Ha elromlik a fék a buszon, az para!

Féktelenül ugratott le a busz az alsó szinten lévő útra, majdnem egy másik busz tetején landolt.


8
Top 10 - Magyar katonai járgányok

Top 10 - Magyar katonai járgányok

Voltál katona? Akkor ezt a sorozatot nem hagyhatod ki. Ha nem voltál, akkor meg azért nézd meg!


2
Erre a Trabantra a tervezője se ismerne rá!

Erre a Trabantra a tervezője se ismerne rá!

Hatkerekű, pick-up Trabant, hatalmas fényszórókkal, matt-fekete festéssel. Menő, vagy nagyon menő???


F1: Motorhangok, amiktől garantált a libabőr

Ne! Ne nézd meg laptopon, telefonon fülhallgató nélkül! Ez a libabőröztető zaj megérdemli a jó minőségű lejátszást. V10-es motorok ...


F1: Hamilton a frászt hozta egy humoristára

Hogy kell beharangozni egy Hamilton-interjút? Hát így! Pörgés, lóerők, humor!


A busz rakterében utazott Horvátországba

Az országból kilépésre jelentkező busz aljában egy férfit találtak a rendőrök a beregsurányi határátkelőn.


F1: Räikkönen újraírná a történelmet Spában

Kimi Räikkönen bízik benne, hogy a történelem ismétli önmagát a Belga Nagydíjon, és győzelemmel tud nekifutni a szezon második ...


Nem vehetnek külföldi autókat az oroszok

Oroszország kész további importkorlátozásokat bevezetni, akár gépjárművekre is, ha az Egyesült Államok és az EU újabb szankciókat ...


12
Érdemes BMW-t venni félmillióért?

Érdemes BMW-t venni félmillióért?

Olvasónk félmillió forintért szeretne E36-os generációjú BMW-t, de a gazdaságosság miatt hezitál. Szakértőnk segít dönteni a ...


Ingyenes versenyhétvége a Hungaroringen

Családi programok, látványos, gyors autóversenyek, Forma-1-es parádé David Coultharddal... idén nyolcadszor is World Series by ...