Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:350.0 Ft
Dízel:371.0 Ft

Még több kamera az autópályákon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2005.06.24. 14:55

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz "matricához" jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is "befizethetjük" az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett "free flow" (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Le kellett vágni egy buszt a szalagkorlátról az M3-ason

Az M3-as autópálya 20. kilométerénél, Mogyoród közelében a szalagkorlátnak ütközött egy busz csütörtök este.

Volkswagennek álcázták a kínai autót

Rendesen lenyúlta a derék kínai autógyártó a Volkswagen formatervét a Glory megrajzolásakor. A jókora egyterű itthon is megjelenhet. ...

Már hozzák az első új budapesti villamost

Elindult Budapestre az a kamion, amely az első elkészült CAF villamost szállítja a spanyolországi gyárból.

2
Elindult az új Suzuki sorozatgyártása

Elindult az új Suzuki sorozatgyártása

Elindult az új Suzuki Vitara gyártása Esztergomban. Ebből az alkalomból Orbán Viktor azt is elárulta miért számít a Suzuki a ...

A román csapat már két éve megcsinálta minden idők autós videóját

Két tuningolt ikon feszül egymásnak egy halálos gyorsulási versenyen. Ilyen Lada és Dacia nincs minden bokorban.

F1: A hétvégén eldől, lesz-e Német Nagydíj

Úgy tűnik, komoly esély van rá, hogy a tervezett 20 futamos idény megint nem valósul meg, hajszálon függ a Német Nagydíj rendezése. ...

Csak csajok a Genfi Autószalonról

Kicsit késve, de végre megérkezett szokásos fotógyűjteményünk, ahol az autók elmosódnak a háttérben, és a hoszteszhölgyek huncut ...

Sofőr nélkül, luxusban

Stílusos, bődületesen erős, és tele van modern megoldásokkal: az Italdesign megálmodta a maga autonóm gépkocsiját.

Végre egy kívánatos villanyautó

A vízhajtású luxusautó tervezői újat alkottak: friss munkájuk egy könnyűléptű sportautó nulla emisszióval. Kell.


F1: Rosberg nem jópofizik Hamiltonnal

Nico Rosberg szerint nem valószínű, hogy az idén jelentősen változik a kapcsolata csapattársával, Lewis Hamiltonnal.


Alonso elfelejtette, hogy Forma-1-es bajnok?

Spanyol sajtóértesülés szerint Fernando Alonso barcelonai tesztbalesetét követően arra sem emlékezett, hogy Forma-1-es versenyző, ...


Defekttűrő prémiumabroncsok Nyíregyházáról

A Michelin bővíti nyíregyházi termelőegységét, amelyben nagyteljesítményű prémiumabroncsokat gyárt.


F1: Bojkottal fenyegetőznek Alonso miatt

Egy német lap szerint több csapat is bojkottot helyezett kilátásba arra az esetre, ha nem kapnak részletesebb információkat Fernando ...


A Renault új crossoverei Genfben

A Renault attól fél, hogy elfogynak az aszfaltozott utak? Két új crossovert hozott Genfbe, így a Koleosszal és a Capturrel már ...


F1: 2014-et ismétli a Pirelli

A Forma-1 gumiszállítója a tavalyival megegyező kombinációkat szán a 2015-ös idény első négy versenyhétvégéjére.


1
Nincs nála keményebb 911-es

Nincs nála keményebb 911-es

Nem okozott csalódást a Porsche: az eredeti várakozásoknak megfelelően 500 lóerővel lépett színre a 911 GT3 RS.


1
Így működik a román tolatóradar

Így működik a román tolatóradar

Íme a legmodernebb, és a legolcsóbb parkolássegítő rendszer, amit bármilyen autóba be lehet építeni.


F1: Ülést perelne magának a tesztpilóta

A Saubertől elküldött Giedo van der Garde a szezonnyitó előtt perrel szeretne visszaülni a svájci csapat autójába.


Árverésen a millió dolláros motor

Las Vegasban kerül kalapács alá a Harley-Davidson 97. példánya, amit 1907-ben készítettek.


Beültünk a leggyorsabb Audiba

Az új Audi R8 V10 plus minden idők legerősebb és leggyorsabb sorozatgyártású Audija. Megnéztük közelről.