Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Még több kamera az autópályákon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2005.06.24. 14:55

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz "matricához" jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is "befizethetjük" az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett "free flow" (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Multimédiás luxustárgyaló négy keréken

Hogy mi mindent lehet építeni egy szerény Mercedes Sprinterből: a Brabus ezúttal motortuning helyett infotainment-szakértőként ...

Négyszeres szabálysértéssel kapcsolták le a motorost

Kilencven órányi közérdekű munkára ítélte a Mosonmagyaróvári Járásbíróság azt a férfit, akit a hétvégén négyszeres szabálysértésen ...

F1: A Ferrari visszavárja Ross Brawnt

A Ferrari csapatfőnöke nyíltan elismerte, hogy szeretnék visszahívni Maranellóba az egykori technikai főnököt, az F1-től tavaly ...

F1: Ricciardo megkapta a kitüntetést

Hétfő délután Daniel Ricciardo Olaszországban átvehette a rangos Forma-1-es kitüntetést, a Lorenzo Bandini-díjat.

Csőstül jönnek az elsőkerekes BMW-k!

Ha azt hitted, a 2-es Active Tourerrel vége a mókának, tévedtél: a BMW egész kis családot épít az új MINI padlólemezére

3
Ez már nem a nyugdíjasok Golfja?

Ez már nem a nyugdíjasok Golfja?

Nem nyer ralikat, a csajokról sem robbantja le a bugyit és 60 év múlva nem lesz restaurátorok főműve. De saját feladatát megejtő ...

2
Rengeteg pénz ömlött az útra

Rengeteg pénz ömlött az útra

Ha felborul egy teherautó, olykor egészen gusztustalan dolgok kenődnek az aszfaltra. Ezúttal azonban rengeteg pénz borította ...

A Porschénak mindent lehet?

Tizenkilencre húzott lapot ezzel a színezéssel a német gyártó, döntsétek el Ti, hogy illik-e a márkához

Elakadt Ladán ennyire jót ritkán röhög az ember

Nehéz eldönteni, hogy kívül vagy belül áztak-e el jobban a felvételen szereplő srácok. Annyi biztos, hogy elakadt Ladán ennyire ...

Átlagos garázs volt, F1-es boksz lett

A Renault meglepett egy Clio RS-tulajdonost, akinek átlagos garázsában hatalmas átalakításokat eszközöltek.


Hangtalan, szagtalan

Mennyire lehet takarékos egy tágas szabadidő-autó, ha konnektorból is tölthetjük?


F1: A Lotus semmi jót nem vár Monzától

Romain Grosjean és Pastor Maldonado szerint a Lotus szenvedni fog a hétvégi Olasz Nagydíjon, a csapatnak a szingapúri versenyre ...


Titokzatos új modell a Suzukitól

A Worldcarfans.com egyelőre nem azonosított Suzuki prototípusról közölt felvételeket. Mini egyterűnek tűnik.


F1: Vettel szerint brutális a monzai pálya

Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo szerint egyaránt nehéz összerakni egy igazán jó kört az Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai ...


Csupasz és nagyon siet

Az egykori caterhames mérnökök által alapított Zenos Cars tavaly mutatta be első modelljét, a burkolatlan E10-est. Most itt a ...


5 videó, amit imádni fognak a kutyások

A nap kérdése: miért szeretnek a kutyák kihajolni az ablakon?


F1: A dobogóért küzdhet a Force India?

Bár a fejlesztési versenyben és a bajnokságban is lemaradtak nyáron, a Force Indiánál sokat várnak a monzai pályától, a hétvégi ...


Ezért ne vigyél nőt a versenypályára

Amikor az embert megpróbálja kilapítani másfél tonna, kontrollálatlanul repülő acél, nem hiányzik a nyakára még egy ijedős őzike. ...


A Ford Focus beelőzte a ©koda Octaviát

Augusztusban is nőtt a forgalomba helyezett új autók száma Magyarországon. Az Octavia csak második lett a modellek versenyében.


Ismét gyártja nyugdíjazott modelljét a Toyota

Tíz év szünet után visszatér a Land Cruiser 70, hogy megörvendeztesse rajongóit. Csupán 12 hónapig lesz kapható.


Meghalt az F1 nagy öregje

Elhunyt a Forma-1-es versenyszervezők egyik veteránja, a Paul Ricard, a szepangi és az abu-dzabi pálya atyja.