Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:381.0 Ft

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.04.09. 09:00
Az osztrák autóklubok szerint nem kizárólag az olajtársaságok felelősek a magas üzemanyagárakért.
Igazából nincs is értelme magas üzemanyagárakról beszélni, hiszen az üzemanyag az aktuális ártól függetlenül folyamatosan "túl drága", mivel elsősorban szubjektív, érzelmi kérdésről van szó - vélik az osztrák autóklubok szakértői.

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Az ÖAMTC (Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club) és az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szakértői szerint az olaj kitüntetett gazdasági szerepe miatt alakulhatott ki az a gyakorlat, hogy az olajtársaságoknak - más ágazatoktól eltérően - valamilyen módon indokolniuk kell áraikat. "Az olaj gazdasági szerepe az emberi szervezet vérkeringéséhez hasonlítható" - fogalmazott az ARBÖ autóklub főtitkára, Lydia Ninz.

Az üzemanyagárak kérdése erőteljes indulatokat kelt, ezt az is mutatja, hogy más, sokkal kisebb technológiai háttérrel előállítható termékek árát jóval engedékenyebben kezeli a közvélemény. Például valamely kurrens vízmárka literje a szupermarketekben 30 centbe kerül, ami 170-szerese a csapvíz árának. A sör pedig - amelynek gyártása semmiféle különösebben fejlett technológiai hátteret nem igényel - körülbelül annyiba kerül, mint maga a dízel üzemanyag.

Az osztrák autóklubok a "drága üzemanyag" probléma okát részben abban látják, hogy az olajtársaságok "hallgatólagos egyetértésben" a rotterdami spot nyersolajárhoz igazítják áraikat. Lydia Ninz azonban elzárkózott attól, hogy ármegállapodásnak nevezze ezt a mostanra már "polgárjogot" nyert, az olajtársaságok közötti versenyt korlátozó gyakorlatot.

"A spot ár már eleve magas viszonyítási pont" - mutatott rá Elisabeth Brandau, az ÖAMTC osztrák autóklub közlekedésgazdasági szakértője. Szerinte a szuperbenzinnek jelenleg literenként 6 centtel, a dízelnek legalább 2 centtel kellene olcsóbbnak lennie.

Az üzemanyagárak csökkentésére Lydia Ninz nem tartja célravezetőnek a hatósági ármaximalizálást, mivel "akkor mindenki egyrészt egyszerűen az ármaximumot alkalmazná". Ehelyett az olajár-spekuláció megfékezését javasolja, például tranzakciós adó bevezetésével, illetve a fedezet nélküli "pőre" származékos befektetési eszközök kereskedelmének korlátozásával. A magas üzemanyagárakért nem egyedül az olajtársaságok felelősek, hanem "a tőzsdével és az adójövedelemben érdekelt állammal folytatott összjáték" - fogalmazott.

Forrás: MTI

Tudni akarod mennyi autód valós fogyasztása? A Vezess.hu online autós naplója megadja a választ!

12 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

péloday - 2012.04.10   17:16

Figyelj te kis görény ! Írom te vadparaszt még egyszer az olaj nem drága ,ha az lenne akkor a világon egyetlen ország sem lenne ahol olcsón juthatnál benzinhez ! Felteszem a kérdést neked te kretén a világon mindenhol drága a benzin ? Válaszolok helyetted te hulladék . NEM B..D MEG ! Erről ennyit te gyökér ! :)

nevezess - 2012.04.09   19:23

péloday: No, veled ez nem fordulhat elő, mert te semmit sem tudsz, tehát nem is hitethettek el veled semmit sem. :)
Nem drága az olaj? Te tudod egyáltalán milyen cikkhez szóltál hozzá? Nem, nem kell válaszolni, csak költői kérdés volt, tökéletesen bebizonyítottad, hogy fingod sincs. :)
Leülhetsz, elégtelen.

péloday - 2012.04.09   18:59

nevezess :Látszik,hogy egy tudatlan p...cs vagy !! Te csak azt nyüszögöd amit elhitetnek veled!!!! Gondolom te csak kenyéren és vízen élsz mert azt mondták neked ,hogy csak az az egészséges !! Ha az Olaj igencsak kifogyóban lenne akkor drága lenne ...DE NEM AZ!!! Csak mire hozzánk kerül addigra "drágul"meg !

nevezess - 2012.04.09   17:08

péloday: Üvölt, hogy lövésed sincs a kérdéshez. Majdnem 100 éve végeznek kutatásokat új olaj-földgáz-szén lelőhelyek után ráadásul egyre nagyobb intenzitással, ennek ellenére olajból már 40 év óta(!!!) meredeken csökken a sikeres felfezezések száma és az ott becsült készletek mennyisége. Szerinted ebből mi következik, hogy még hatalmas felfedezetlen készletek lennének? LOL! :)
Másrészről teljesen mindegy milyen készletek vannak, a kinyerhetőség (EROEI) a fontos, ami drámaian zuhan, 100 éve még 100 : 1-hez volt, most már alig 10 : 1-hez, azaz 1 hordó energiáját használjuk fel arra hogy 10 hordónyi olajat hozzunk felszínre. Ha ez megközelíti az 1-et - és ez hamarosan meg lesz - teljesen mindegy mennyi olaj van még a földben, energiahordozónak azt soha senki nem fogja már kitermelni mert az szinte több energiába kerülne, mint amennyit az olajból kinyerni lehetne.

nevezess - 2012.04.09   16:57

petros: Rossz helyre írtál, az egy másik cikknél volt de mindegy :)
Nem az elektromotoron javítottak a fejlesztéskor, az baromira nem ez a lényeg, az összes elektromos járműnek olyan jellegűek a menetdinamikai tulajdonságai mint amik úgy lenyűgöztek az Eliica-ban, de ez nem az elektromotorok továbbfejlesztésének következménye, hanem magának a villanymotornak, nem kell azt különösen fejleszteni, már 50 éve is 1000x jobb volt jármű hajtására mint akármelyik belsőégésű motor.
Ha neked nem tetszik, hogy kiröhögöm az idiótákat az a te egyéni szoc. problémád. Van egy szint ami alá menve nem kegyelmezek senkinek, ha idiótaságot állít, megkapja érte a magáét! :)

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

F1: Sportszerűen hozta legjobbját a Red Bull

A Red Bull idei legjobb idei eredményét érte el a Monacói Nagydíjon, és még a csapatutasítás is simán működött.

F1: A többiek versenyeznek, Alonso csak nyilatkozik

A McLaren a Monacói Nagydíjon megszerezte idei első pontjait, de a csapatnál nem voltak túl boldogok, Fernando Alonso megint ...

F1: Verstappen nem is akart előzni

A Monacói Nagydíjat balesetével megfordító Max Verstappen a verseny után azt mondta, nem készült előzésre, amikor Grosjeannal ...

F1: Räikkönen kiakadt Ricciardo manőverén

Kimi Räikkönen nem érti, hogyan úszhatta meg Daniel Ricciardo büntetés nélkül a verseny utolsó köreiben végrehajtott manőverét.

F1: Hamilton is benne volt az év bakijában

Lewis Hamilton elismerte, hogy részben a saját döntése volt a második kiállás a Monacói Nagydíjon. Elment rajta a győzelme.

Wolff: Ezt jól elcsesztük Hamiltonnak

A Mercedes rögtön a Monacói Nagydíj leintése után elnézést kért Lewis Hamiltontól az érthetetlen bokszutcai döntés miatt. Toto ...

F1: Sportszerűen hozta legjobbját a Red Bull

A Red Bull idei legjobb idei eredményét érte el a Monacói Nagydíjon, és még a csapatutasítás is simán működött.


F1: A többiek versenyeznek, Alonso csak nyilatkozik

A McLaren a Monacói Nagydíjon megszerezte idei első pontjait, de a csapatnál nem voltak túl boldogok, Fernando Alonso megint ...


F1: Verstappen nem is akart előzni

A Monacói Nagydíjat balesetével megfordító Max Verstappen a verseny után azt mondta, nem készült előzésre, amikor Grosjeannal ...


F1: Räikkönen kiakadt Ricciardo manőverén

Kimi Räikkönen nem érti, hogyan úszhatta meg Daniel Ricciardo büntetés nélkül a verseny utolsó köreiben végrehajtott manőverét.


F1: Hamilton is benne volt az év bakijában

Lewis Hamilton elismerte, hogy részben a saját döntése volt a második kiállás a Monacói Nagydíjon. Elment rajta a győzelme.


Wolff: Ezt jól elcsesztük Hamiltonnak

A Mercedes rögtön a Monacói Nagydíj leintése után elnézést kért Lewis Hamiltontól az érthetetlen bokszutcai döntés miatt. Toto ...


Rosberg: Ezt Hamilton érdemelte volna!

Nico Rosberg a monacói dobogón elismerte, hogy csak szerencsével nyerte meg a versenyt. A dobogósok nyilatkozatai.


F1: Hamiltonék elszúrták, Rosberg újra győzött

Max Verstappen balesete utáni rossz döntéssel a Mercedes eldobta a címvédő győzelmét, Nico Rosberg sorozatban harmadszor győzött ...


F1: Hatalmas baleset Monte-Carlóban

Max Verstappen orral a falba repült nem sokkal a futam vége előtt.


F1: Szigorítanak a motorfejlesztésen

A Nemzetközi Automobil Szövetség igyekszik kiküszöbölni, hogy a gyártók megbízhatósági javítás ürügyén teljesítményjavító fejlesztéseket ...


Driftelni márpedig nyergesvontatóval is lehet

Ha egy teherautó driftelni kezd, akkor azt inkább távolról nézed, hiszen nem pehelysúlyú jószágról van szó.


F1: Három csapat is kliensautóra váltana?

Bár a Force India, a Lotus és a Sauber is határozottan ellenzi a kliensautók bevezetését, a Mercedes főnöke azt állítja, több ...