Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:350.0 Ft
Dízel:371.0 Ft

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.04.09. 09:00
Igazából nincs is értelme magas üzemanyagárakról beszélni, hiszen az üzemanyag az aktuális ártól függetlenül folyamatosan "túl drága", mivel elsősorban szubjektív, érzelmi kérdésről van szó - vélik az osztrák autóklubok szakértői.

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Az ÖAMTC (Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club) és az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szakértői szerint az olaj kitüntetett gazdasági szerepe miatt alakulhatott ki az a gyakorlat, hogy az olajtársaságoknak - más ágazatoktól eltérően - valamilyen módon indokolniuk kell áraikat. "Az olaj gazdasági szerepe az emberi szervezet vérkeringéséhez hasonlítható" - fogalmazott az ARBÖ autóklub főtitkára, Lydia Ninz.

Az üzemanyagárak kérdése erőteljes indulatokat kelt, ezt az is mutatja, hogy más, sokkal kisebb technológiai háttérrel előállítható termékek árát jóval engedékenyebben kezeli a közvélemény. Például valamely kurrens vízmárka literje a szupermarketekben 30 centbe kerül, ami 170-szerese a csapvíz árának. A sör pedig - amelynek gyártása semmiféle különösebben fejlett technológiai hátteret nem igényel - körülbelül annyiba kerül, mint maga a dízel üzemanyag.

Az osztrák autóklubok a "drága üzemanyag" probléma okát részben abban látják, hogy az olajtársaságok "hallgatólagos egyetértésben" a rotterdami spot nyersolajárhoz igazítják áraikat. Lydia Ninz azonban elzárkózott attól, hogy ármegállapodásnak nevezze ezt a mostanra már "polgárjogot" nyert, az olajtársaságok közötti versenyt korlátozó gyakorlatot.

"A spot ár már eleve magas viszonyítási pont" - mutatott rá Elisabeth Brandau, az ÖAMTC osztrák autóklub közlekedésgazdasági szakértője. Szerinte a szuperbenzinnek jelenleg literenként 6 centtel, a dízelnek legalább 2 centtel kellene olcsóbbnak lennie.

Az üzemanyagárak csökkentésére Lydia Ninz nem tartja célravezetőnek a hatósági ármaximalizálást, mivel "akkor mindenki egyrészt egyszerűen az ármaximumot alkalmazná". Ehelyett az olajár-spekuláció megfékezését javasolja, például tranzakciós adó bevezetésével, illetve a fedezet nélküli "pőre" származékos befektetési eszközök kereskedelmének korlátozásával. A magas üzemanyagárakért nem egyedül az olajtársaságok felelősek, hanem "a tőzsdével és az adójövedelemben érdekelt állammal folytatott összjáték" - fogalmazott.

Forrás: MTI

Tudni akarod mennyi autód valós fogyasztása? A Vezess.hu online autós naplója megadja a választ!

Cikk nyomtatása

12 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

péloday - 2012.04.10   17:16

Figyelj te kis görény ! Írom te vadparaszt még egyszer az olaj nem drága ,ha az lenne akkor a világon egyetlen ország sem lenne ahol olcsón juthatnál benzinhez ! Felteszem a kérdést neked te kretén a világon mindenhol drága a benzin ? Válaszolok helyetted te hulladék . NEM B..D MEG ! Erről ennyit te gyökér ! :)

nevezess - 2012.04.09   19:23

péloday: No, veled ez nem fordulhat elő, mert te semmit sem tudsz, tehát nem is hitethettek el veled semmit sem. :)
Nem drága az olaj? Te tudod egyáltalán milyen cikkhez szóltál hozzá? Nem, nem kell válaszolni, csak költői kérdés volt, tökéletesen bebizonyítottad, hogy fingod sincs. :)
Leülhetsz, elégtelen.

péloday - 2012.04.09   18:59

nevezess :Látszik,hogy egy tudatlan p...cs vagy !! Te csak azt nyüszögöd amit elhitetnek veled!!!! Gondolom te csak kenyéren és vízen élsz mert azt mondták neked ,hogy csak az az egészséges !! Ha az Olaj igencsak kifogyóban lenne akkor drága lenne ...DE NEM AZ!!! Csak mire hozzánk kerül addigra "drágul"meg !

nevezess - 2012.04.09   17:08

péloday: Üvölt, hogy lövésed sincs a kérdéshez. Majdnem 100 éve végeznek kutatásokat új olaj-földgáz-szén lelőhelyek után ráadásul egyre nagyobb intenzitással, ennek ellenére olajból már 40 év óta(!!!) meredeken csökken a sikeres felfezezések száma és az ott becsült készletek mennyisége. Szerinted ebből mi következik, hogy még hatalmas felfedezetlen készletek lennének? LOL! :)
Másrészről teljesen mindegy milyen készletek vannak, a kinyerhetőség (EROEI) a fontos, ami drámaian zuhan, 100 éve még 100 : 1-hez volt, most már alig 10 : 1-hez, azaz 1 hordó energiáját használjuk fel arra hogy 10 hordónyi olajat hozzunk felszínre. Ha ez megközelíti az 1-et - és ez hamarosan meg lesz - teljesen mindegy mennyi olaj van még a földben, energiahordozónak azt soha senki nem fogja már kitermelni mert az szinte több energiába kerülne, mint amennyit az olajból kinyerni lehetne.

nevezess - 2012.04.09   16:57

petros: Rossz helyre írtál, az egy másik cikknél volt de mindegy :)
Nem az elektromotoron javítottak a fejlesztéskor, az baromira nem ez a lényeg, az összes elektromos járműnek olyan jellegűek a menetdinamikai tulajdonságai mint amik úgy lenyűgöztek az Eliica-ban, de ez nem az elektromotorok továbbfejlesztésének következménye, hanem magának a villanymotornak, nem kell azt különösen fejleszteni, már 50 éve is 1000x jobb volt jármű hajtására mint akármelyik belsőégésű motor.
Ha neked nem tetszik, hogy kiröhögöm az idiótákat az a te egyéni szoc. problémád. Van egy szint ami alá menve nem kegyelmezek senkinek, ha idiótaságot állít, megkapja érte a magáét! :)

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

(Majdnem) sportos pici autó

Motortuning még nem készült az új generációs Smarthoz, de optikailag már ott van a szeren a Brabus-csomagos apróság.

1
Még élesebb a sport-Clio

Még élesebb a sport-Clio

Átdolgozott váltómű, nagyobb teljesítmény, még mélyebbre ültetett futómű: a Trophy modell még több élményt ígér.

Négy literrel elmegy a Mazda kis terepese

A Mazda is beszáll a kompakt méretű szabadidő-autók versenyébe. A Genfi Autószalonon megnéztük a japán újdonságot.

3 perc alatt tölthető villanyautók

Beültünk az immár teljesen kész Toyota Mirai hidrogénautóba, és sajnos a Honda prototípusába, az FCV-be is, aminek soha többé ...

F1: Elüldözheti a rajongókat a Mercedes előnye

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint nem elég, hogy anyagi problémákkal küzd a sport, a rajongókat a Mercedes nagy ...

Jönnek a kultúrát terjesztő múzeumbuszok

A kultúra terjesztése érdekében múzeumbuszokat állítanak szolgálatba Hongkongban, amelyek szó szerint házhoz viszik a művészetet. ...

F1: Szükség van az olyan csapatokra, mint a Marussia!

A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds őszintén örülne annak, ha a melbourne-i idénynyitón ott lenne a mezőnyben a Manor ...

Okostelefonnal tölthetők az elektromos Fordok

A Ford a barcelonai Mobil Világkongresszuson mutatta be a MyFord Mobile okostelefonos alkalmazást, és a hozzá kapcsolódó honlapot. ...

1
3 l/100 km: dízellel ezt is lehet

3 l/100 km: dízellel ezt is lehet

Egymillió autó eladása után megérett az idő a 208 átdolgozására. A Peugeot új kisautóját is megnéztük a Genfi Autószalonon.


Kipróbáltuk a jövő Budiiját

Sajnos nem sikerült átlépni gyermeteg lelkünk korlátain, így nem tudtunk röhögés nélkül beülni a Budiiba.


F1: A Williams tart a Ferraritól

A Williamsnél úgy vélik, hogy a Mercedes mögött zajló küzdelemben veszélyes ellenfél lehet majd számukra a Ferrari.


Genfben debütál a Caddy Maxi

A holnap kezdődő genfi autószalonon már látható lesz az új Caddy Maxi. A családi furgon kizárólag Euro6-os motorokkal készül ...


1
Visszatért a Honda kis szabadidő-autója

Visszatért a Honda kis szabadidő-autója

Elsőkerék-hajtású kis szabadidő-autóval bővít a Honda. Visszatért Európába a Honda HR-V.


1
Ezermilliárd forint jut közlekedésfejlesztésre

Ezermilliárd forint jut közlekedésfejlesztésre

Az önrésszel együtt 2400 milliárd forint uniós támogatás nyerhető el közlekedési, környezeti és energiahatékonysági beruházásokra ...


F1: Minden bejött a Lotusnak

A 2014-ben borzalmasan küszködő Lotusnál idén egyértelmű az előrelépés, az erőforrás és a kasztni is sokkal jobb.


1
A slágerkategóriában támad az Infiniti

A slágerkategóriában támad az Infiniti

Jövőre prémium kompakt szabadidőjárművet dob piacra az Infiniti. Az előtanulmány látványos, izgalmas autót ígér.


4
Téli gumi? Felejtsd el! Örökre.

Téli gumi? Felejtsd el! Örökre.

Míg Genfben dübörög az autószalon, addig a Michelin pár elrabolt újságírónak megmutatta a jövőt: elfelejthetjük a téli-nyári ...


F1: Jó döntés Alonso kimaradása?

A barcelonai tesztbalesete miatt Fernando Alonso kihagyja a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat. Logikus lépés vagy tényleg kavarnak ...


1
És igen, megvan, sikerült: beültünk egy Mansoryba!

És igen, megvan, sikerült: beültünk egy Mansoryba!

Hosszas könyörgésbe került, és megnézték, nincs-e a kárpitra veszélyes kulcs, karabiner vagy harci buzogány az övünkön, de végül ...


1
Saját autója ütötte el a dunakiliti asszonyt

Saját autója ütötte el a dunakiliti asszonyt

Nem húzta be a kéziféket a 49 éves nő, az autó visszagurult és elütötte.