Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:362.0 Ft
Dízel:368.0 Ft

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.04.09. 09:00
Igazából nincs is értelme magas üzemanyagárakról beszélni, hiszen az üzemanyag az aktuális ártól függetlenül folyamatosan "túl drága", mivel elsősorban szubjektív, érzelmi kérdésről van szó - vélik az osztrák autóklubok szakértői.

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Az ÖAMTC (Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club) és az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szakértői szerint az olaj kitüntetett gazdasági szerepe miatt alakulhatott ki az a gyakorlat, hogy az olajtársaságoknak - más ágazatoktól eltérően - valamilyen módon indokolniuk kell áraikat. "Az olaj gazdasági szerepe az emberi szervezet vérkeringéséhez hasonlítható" - fogalmazott az ARBÖ autóklub főtitkára, Lydia Ninz.

Az üzemanyagárak kérdése erőteljes indulatokat kelt, ezt az is mutatja, hogy más, sokkal kisebb technológiai háttérrel előállítható termékek árát jóval engedékenyebben kezeli a közvélemény. Például valamely kurrens vízmárka literje a szupermarketekben 30 centbe kerül, ami 170-szerese a csapvíz árának. A sör pedig - amelynek gyártása semmiféle különösebben fejlett technológiai hátteret nem igényel - körülbelül annyiba kerül, mint maga a dízel üzemanyag.

Az osztrák autóklubok a "drága üzemanyag" probléma okát részben abban látják, hogy az olajtársaságok "hallgatólagos egyetértésben" a rotterdami spot nyersolajárhoz igazítják áraikat. Lydia Ninz azonban elzárkózott attól, hogy ármegállapodásnak nevezze ezt a mostanra már "polgárjogot" nyert, az olajtársaságok közötti versenyt korlátozó gyakorlatot.

"A spot ár már eleve magas viszonyítási pont" - mutatott rá Elisabeth Brandau, az ÖAMTC osztrák autóklub közlekedésgazdasági szakértője. Szerinte a szuperbenzinnek jelenleg literenként 6 centtel, a dízelnek legalább 2 centtel kellene olcsóbbnak lennie.

Az üzemanyagárak csökkentésére Lydia Ninz nem tartja célravezetőnek a hatósági ármaximalizálást, mivel "akkor mindenki egyrészt egyszerűen az ármaximumot alkalmazná". Ehelyett az olajár-spekuláció megfékezését javasolja, például tranzakciós adó bevezetésével, illetve a fedezet nélküli "pőre" származékos befektetési eszközök kereskedelmének korlátozásával. A magas üzemanyagárakért nem egyedül az olajtársaságok felelősek, hanem "a tőzsdével és az adójövedelemben érdekelt állammal folytatott összjáték" - fogalmazott.

Forrás: MTI

Tudni akarod mennyi autód valós fogyasztása? A Vezess.hu online autós naplója megadja a választ!

12 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

péloday - 2012.04.10   17:16

Figyelj te kis görény ! Írom te vadparaszt még egyszer az olaj nem drága ,ha az lenne akkor a világon egyetlen ország sem lenne ahol olcsón juthatnál benzinhez ! Felteszem a kérdést neked te kretén a világon mindenhol drága a benzin ? Válaszolok helyetted te hulladék . NEM B..D MEG ! Erről ennyit te gyökér ! :)

nevezess - 2012.04.09   19:23

péloday: No, veled ez nem fordulhat elő, mert te semmit sem tudsz, tehát nem is hitethettek el veled semmit sem. :)
Nem drága az olaj? Te tudod egyáltalán milyen cikkhez szóltál hozzá? Nem, nem kell válaszolni, csak költői kérdés volt, tökéletesen bebizonyítottad, hogy fingod sincs. :)
Leülhetsz, elégtelen.

péloday - 2012.04.09   18:59

nevezess :Látszik,hogy egy tudatlan p...cs vagy !! Te csak azt nyüszögöd amit elhitetnek veled!!!! Gondolom te csak kenyéren és vízen élsz mert azt mondták neked ,hogy csak az az egészséges !! Ha az Olaj igencsak kifogyóban lenne akkor drága lenne ...DE NEM AZ!!! Csak mire hozzánk kerül addigra "drágul"meg !

nevezess - 2012.04.09   17:08

péloday: Üvölt, hogy lövésed sincs a kérdéshez. Majdnem 100 éve végeznek kutatásokat új olaj-földgáz-szén lelőhelyek után ráadásul egyre nagyobb intenzitással, ennek ellenére olajból már 40 év óta(!!!) meredeken csökken a sikeres felfezezések száma és az ott becsült készletek mennyisége. Szerinted ebből mi következik, hogy még hatalmas felfedezetlen készletek lennének? LOL! :)
Másrészről teljesen mindegy milyen készletek vannak, a kinyerhetőség (EROEI) a fontos, ami drámaian zuhan, 100 éve még 100 : 1-hez volt, most már alig 10 : 1-hez, azaz 1 hordó energiáját használjuk fel arra hogy 10 hordónyi olajat hozzunk felszínre. Ha ez megközelíti az 1-et - és ez hamarosan meg lesz - teljesen mindegy mennyi olaj van még a földben, energiahordozónak azt soha senki nem fogja már kitermelni mert az szinte több energiába kerülne, mint amennyit az olajból kinyerni lehetne.

nevezess - 2012.04.09   16:57

petros: Rossz helyre írtál, az egy másik cikknél volt de mindegy :)
Nem az elektromotoron javítottak a fejlesztéskor, az baromira nem ez a lényeg, az összes elektromos járműnek olyan jellegűek a menetdinamikai tulajdonságai mint amik úgy lenyűgöztek az Eliica-ban, de ez nem az elektromotorok továbbfejlesztésének következménye, hanem magának a villanymotornak, nem kell azt különösen fejleszteni, már 50 éve is 1000x jobb volt jármű hajtására mint akármelyik belsőégésű motor.
Ha neked nem tetszik, hogy kiröhögöm az idiótákat az a te egyéni szoc. problémád. Van egy szint ami alá menve nem kegyelmezek senkinek, ha idiótaságot állít, megkapja érte a magáét! :)

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Másnaposan is veszélyes vezetni

Nem vezetünk járművet alkoholos befolyásoltság alatt, mert veszélyes. De az alkohol hatásai akkor is érvényesülnek, ha a szervezetből ...

Nincs messze a 490 forintos benzinár

Sokat esett a kőolaj ára, ám több országban így is 500 Ft felett maradt a benzin literje. Top 10 cikk az országokról, ahol a ...

Ebédet főz az Audi A8

Limitált különkiadást készített zászlóshajójából az Audi. Az A8 5.5 hátsó utasai menet közben főzhetik meg az ebédhez való rizst. ...

Márciusban alig nőtt az autópiac, élen az Octavia

Márciusban 6305 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, 2 százalékkal többet, mint tavaly ugyanebben a hónapban.

Ennyire rémisztő az éjszakai vadgázolás

Te is bármikor kerülhetsz ilyen helyzetbe, de ha megfelelően választod meg a sebességet, nem kerülsz életveszélybe.

A nap képe - homokvihar az M35-ös autópályán

Járművek a homokviharban az M35-ös autópályán, Debrecen közelében szerdán.

Pisztolyt rántott a bunkón parkoló férfi

A srácoknak van vér ott ahol kell lennie, és keményen felveszik a harcot a szabálytalanul parkolókkal...Oroszországban!

F1: Barcelonáig nem remél pontokat a McLaren

Jenson Button szerint a McLaren-Honda legjobb esetben is csak a Bahreini Nagydíjon, de még inkább csak az európai szakasz kezdetétől ...

1
Marad a havas idő

Marad a havas idő

Az autópályák, főutak már szárazak, de sokfelé találkozhatunk még csúszós havas útszakaszokkal. Továbbra is téli időjárásra kell ...


1
Mivel jár a Mikulás?

Mivel jár a Mikulás?

A marketing legenda szerint a Mikulás a messzi északon lakik és rénszarvasszánon közlekedik. Szerintünk pedig inkább valami méretes, ...


1
Könnyű spórolni a kötelezővel

Könnyű spórolni a kötelezővel

Magyarországon minden évben csak novemberben válthatunk kötelezőbiztosítást. A 2008-as tarifák ismertek, a díjak és a kedvezmények ...


1
Éles verseny az autósokért

Éles verseny az autósokért

A korábbiaknál is nagyobb verseny alakulhat ki a társaságok között, miután valószínűleg minden korábbinál többen cserélik le ...


1
Nagyvad lett a kis Merciből

Nagyvad lett a kis Merciből

Egyedi sportkocsit épített a Mercedes-Benz SLK alapjaira a dán Kleemann. Az autó ezúttal nemcsak nagyon gyors, de úgy is néz


1
A Volvo átment brutálba

A Volvo átment brutálba

Idén is rákészült a Volvo Észak-Amerika legfontosabb tuningkiállítására. Öt modellt hoztak a SEMA show-ra.


1
Négycsillagos a Smart ForTwo

Négycsillagos a Smart ForTwo

A Smart ForTwo sem kerülhette el a sorsát, az EuroNCAP szakemberei a miniautót is összetörték, hogy elmondhassák, mekkora eséllyel ...


1
Négycsillagos a VW Caddy

Négycsillagos a VW Caddy

A Volkswagen családi batárja, a megújított Caddy Life az EuroNCAP-nál négy csillagra vizsgázott.


F1: A Ferrarinak nem hiányzik Alonso

A Ferrari köszöni szépen, jól megvan Fernando Alonso nélkül, Jarno Trulli szerint a csapat nem fogja visszasírni a spanyolt. ...


Így nosztalgiázhat húsvétkor

Nem jutott fel tavaly gyermeke a favázas villamosra? Nem tudta még kipróbálni az Ikarus 180-ast?


F1: Tárgyalnak az Olasz Nagydíj megmentéséről

Ivan Capelli, az Olasz Nagydíj szervezőbizottságának új főnöke minden követ megmozgat azért, hogy megmentse a legendás monzai ...


Színváltó autó, gombnyomásra

Menet közben, tetszés szerint változtatható az autó színe, hála a ©koda új technológiájának.