Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:301.0 Ft
Dízel:300.0 Ft

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.04.09. 09:00
Az osztrák autóklubok szerint nem kizárólag az olajtársaságok felelősek a magas üzemanyagárakért.
Igazából nincs is értelme magas üzemanyagárakról beszélni, hiszen az üzemanyag az aktuális ártól függetlenül folyamatosan "túl drága", mivel elsősorban szubjektív, érzelmi kérdésről van szó - vélik az osztrák autóklubok szakértői.

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Az ÖAMTC (Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club) és az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szakértői szerint az olaj kitüntetett gazdasági szerepe miatt alakulhatott ki az a gyakorlat, hogy az olajtársaságoknak - más ágazatoktól eltérően - valamilyen módon indokolniuk kell áraikat. "Az olaj gazdasági szerepe az emberi szervezet vérkeringéséhez hasonlítható" - fogalmazott az ARBÖ autóklub főtitkára, Lydia Ninz.

Az üzemanyagárak kérdése erőteljes indulatokat kelt, ezt az is mutatja, hogy más, sokkal kisebb technológiai háttérrel előállítható termékek árát jóval engedékenyebben kezeli a közvélemény. Például valamely kurrens vízmárka literje a szupermarketekben 30 centbe kerül, ami 170-szerese a csapvíz árának. A sör pedig - amelynek gyártása semmiféle különösebben fejlett technológiai hátteret nem igényel - körülbelül annyiba kerül, mint maga a dízel üzemanyag.

Az osztrák autóklubok a "drága üzemanyag" probléma okát részben abban látják, hogy az olajtársaságok "hallgatólagos egyetértésben" a rotterdami spot nyersolajárhoz igazítják áraikat. Lydia Ninz azonban elzárkózott attól, hogy ármegállapodásnak nevezze ezt a mostanra már "polgárjogot" nyert, az olajtársaságok közötti versenyt korlátozó gyakorlatot.

"A spot ár már eleve magas viszonyítási pont" - mutatott rá Elisabeth Brandau, az ÖAMTC osztrák autóklub közlekedésgazdasági szakértője. Szerinte a szuperbenzinnek jelenleg literenként 6 centtel, a dízelnek legalább 2 centtel kellene olcsóbbnak lennie.

Az üzemanyagárak csökkentésére Lydia Ninz nem tartja célravezetőnek a hatósági ármaximalizálást, mivel "akkor mindenki egyrészt egyszerűen az ármaximumot alkalmazná". Ehelyett az olajár-spekuláció megfékezését javasolja, például tranzakciós adó bevezetésével, illetve a fedezet nélküli "pőre" származékos befektetési eszközök kereskedelmének korlátozásával. A magas üzemanyagárakért nem egyedül az olajtársaságok felelősek, hanem "a tőzsdével és az adójövedelemben érdekelt állammal folytatott összjáték" - fogalmazott.

Forrás: MTI

Tudni akarod mennyi autód valós fogyasztása? A Vezess.hu online autós naplója megadja a választ!

12 hozzászólás

További cikkek

comment11 hozzászólás

péloday - 2012.04.10   17:16

Figyelj te kis görény ! Írom te vadparaszt még egyszer az olaj nem drága ,ha az lenne akkor a világon egyetlen ország sem lenne ahol olcsón juthatnál benzinhez ! Felteszem a kérdést neked te kretén a világon mindenhol drága a benzin ? Válaszolok helyetted te hulladék . NEM B..D MEG ! Erről ennyit te gyökér ! :)

nevezess - 2012.04.09   19:23

péloday: No, veled ez nem fordulhat elő, mert te semmit sem tudsz, tehát nem is hitethettek el veled semmit sem. :)
Nem drága az olaj? Te tudod egyáltalán milyen cikkhez szóltál hozzá? Nem, nem kell válaszolni, csak költői kérdés volt, tökéletesen bebizonyítottad, hogy fingod sincs. :)
Leülhetsz, elégtelen.

péloday - 2012.04.09   18:59

nevezess :Látszik,hogy egy tudatlan p...cs vagy !! Te csak azt nyüszögöd amit elhitetnek veled!!!! Gondolom te csak kenyéren és vízen élsz mert azt mondták neked ,hogy csak az az egészséges !! Ha az Olaj igencsak kifogyóban lenne akkor drága lenne ...DE NEM AZ!!! Csak mire hozzánk kerül addigra "drágul"meg !

nevezess - 2012.04.09   17:08

péloday: Üvölt, hogy lövésed sincs a kérdéshez. Majdnem 100 éve végeznek kutatásokat új olaj-földgáz-szén lelőhelyek után ráadásul egyre nagyobb intenzitással, ennek ellenére olajból már 40 év óta(!!!) meredeken csökken a sikeres felfezezések száma és az ott becsült készletek mennyisége. Szerinted ebből mi következik, hogy még hatalmas felfedezetlen készletek lennének? LOL! :)
Másrészről teljesen mindegy milyen készletek vannak, a kinyerhetőség (EROEI) a fontos, ami drámaian zuhan, 100 éve még 100 : 1-hez volt, most már alig 10 : 1-hez, azaz 1 hordó energiáját használjuk fel arra hogy 10 hordónyi olajat hozzunk felszínre. Ha ez megközelíti az 1-et - és ez hamarosan meg lesz - teljesen mindegy mennyi olaj van még a földben, energiahordozónak azt soha senki nem fogja már kitermelni mert az szinte több energiába kerülne, mint amennyit az olajból kinyerni lehetne.

nevezess - 2012.04.09   16:57

petros: Rossz helyre írtál, az egy másik cikknél volt de mindegy :)
Nem az elektromotoron javítottak a fejlesztéskor, az baromira nem ez a lényeg, az összes elektromos járműnek olyan jellegűek a menetdinamikai tulajdonságai mint amik úgy lenyűgöztek az Eliica-ban, de ez nem az elektromotorok továbbfejlesztésének következménye, hanem magának a villanymotornak, nem kell azt különösen fejleszteni, már 50 éve is 1000x jobb volt jármű hajtására mint akármelyik belsőégésű motor.
Ha neked nem tetszik, hogy kiröhögöm az idiótákat az a te egyéni szoc. problémád. Van egy szint ami alá menve nem kegyelmezek senkinek, ha idiótaságot állít, megkapja érte a magáét! :)

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Teszt: Opel Insignia 1.6 CDTI EcoFlex

Leköszönő típusként, modellciklusa alkonyán érdemes az utolsó új kivitelek egyikét az 1,6 literes 136 lóerős dízelmotorral szerelt ...

F1: Kimi beült az új Ferrariba - videó

A Ferrari újabb kis videóval készíti elő a 2016-os autó bemutatkozását. Most Kimi Räikkönen üléspróbáját villantják meg.

A jeges vízből mentették ki az anyát és csecsemőjét

Négy idegen villámgyors, önfeláldozó reakciójának köszönheti saját és gyermeke életét az a holland édesanya, akinek az autója ...

Teszt: Opel Insignia 1.6 CDTI EcoFlex

Leköszönő típusként, modellciklusa alkonyán érdemes az utolsó új kivitelek egyikét az 1,6 literes 136 lóerős dízelmotorral szerelt ...


A jeges vízből mentették ki az anyát és csecsemőjét

Négy idegen villámgyors, önfeláldozó reakciójának köszönheti saját és gyermeke életét az a holland édesanya, akinek az autója ...


F1: Kimi beült az új Ferrariba - videó

A Ferrari újabb kis videóval készíti elő a 2016-os autó bemutatkozását. Most Kimi Räikkönen üléspróbáját villantják meg.


A Kia két új típussal támad, és ez csak a kezdet

Egyszerre két aktuális modellt mutattak be a hazai sajtónak, a generációváltáson átesett Kia Sportage mellett az Optima is komoly ...


7
Bunkónak nézték a győri BMW-st, frappáns választ adott

Bunkónak nézték a győri BMW-st, frappáns választ adott

Pontosan úgy kell reagálni az ilyen helyzetekre, ahogy ez a magyar autós tette.


F1: Vettelt majdnem kilapította egy konténer - videó

Sebastian Vettel képes megborotválkozni annyi idő alatt, hogy ne lapítsa ki egy helikopterről lehajított konténer.


Ezt a Porschét hallanod kell!

Az Akrapovic olyan reklámot rittyentett a Porsche 911 GT3 alá szánt szettnek, amitől szem nem marad szárazon.


F1: Elúszik az Olasz Nagydíj?

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint "olaszos" a helyzet az Olasz Nagydíjat illetően, ő nem tehet semmit, a szervezőkön ...


F1: Önálló csapattal jönne az Alfa Romeo

Az Alfa Romeót is magába foglaló Fiat Chrysler Automobiles elnöke, Sergio Marchionne önálló csapattal, valódi konstruktőrként ...


F1: A Ferrarinak árt a nyeretlenség

A Ferrari elnöke szerint árt a márka megítélésének, és így eladásainak is, ha hamarosan nem nyernek újra bajnoki címet.


6
Az autók harmadát kitilthatják a pesti utakról

Az autók harmadát kitilthatják a pesti utakról

Kiterjesztenék a forgalomkorlátozást szmogriadó esetén. A jelenlegi szabályozás a járművek 7-8 %-ának közlekedését tiltja, az ...


Márciusban jön a legfrissebb Suzuki!

Európában is megkezdi új ferdehátúja forgalmazását a Suzuki. A Baleno más piacokon már arat.