Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.04.09. 09:00
Az osztrák autóklubok szerint nem kizárólag az olajtársaságok felelősek a magas üzemanyagárakért.
Igazából nincs is értelme magas üzemanyagárakról beszélni, hiszen az üzemanyag az aktuális ártól függetlenül folyamatosan "túl drága", mivel elsősorban szubjektív, érzelmi kérdésről van szó - vélik az osztrák autóklubok szakértői.

A drága benzin csak érzelmi kérdés

Az ÖAMTC (Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club) és az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szakértői szerint az olaj kitüntetett gazdasági szerepe miatt alakulhatott ki az a gyakorlat, hogy az olajtársaságoknak - más ágazatoktól eltérően - valamilyen módon indokolniuk kell áraikat. "Az olaj gazdasági szerepe az emberi szervezet vérkeringéséhez hasonlítható" - fogalmazott az ARBÖ autóklub főtitkára, Lydia Ninz.

Az üzemanyagárak kérdése erőteljes indulatokat kelt, ezt az is mutatja, hogy más, sokkal kisebb technológiai háttérrel előállítható termékek árát jóval engedékenyebben kezeli a közvélemény. Például valamely kurrens vízmárka literje a szupermarketekben 30 centbe kerül, ami 170-szerese a csapvíz árának. A sör pedig - amelynek gyártása semmiféle különösebben fejlett technológiai hátteret nem igényel - körülbelül annyiba kerül, mint maga a dízel üzemanyag.

Az osztrák autóklubok a "drága üzemanyag" probléma okát részben abban látják, hogy az olajtársaságok "hallgatólagos egyetértésben" a rotterdami spot nyersolajárhoz igazítják áraikat. Lydia Ninz azonban elzárkózott attól, hogy ármegállapodásnak nevezze ezt a mostanra már "polgárjogot" nyert, az olajtársaságok közötti versenyt korlátozó gyakorlatot.

"A spot ár már eleve magas viszonyítási pont" - mutatott rá Elisabeth Brandau, az ÖAMTC osztrák autóklub közlekedésgazdasági szakértője. Szerinte a szuperbenzinnek jelenleg literenként 6 centtel, a dízelnek legalább 2 centtel kellene olcsóbbnak lennie.

Az üzemanyagárak csökkentésére Lydia Ninz nem tartja célravezetőnek a hatósági ármaximalizálást, mivel "akkor mindenki egyrészt egyszerűen az ármaximumot alkalmazná". Ehelyett az olajár-spekuláció megfékezését javasolja, például tranzakciós adó bevezetésével, illetve a fedezet nélküli "pőre" származékos befektetési eszközök kereskedelmének korlátozásával. A magas üzemanyagárakért nem egyedül az olajtársaságok felelősek, hanem "a tőzsdével és az adójövedelemben érdekelt állammal folytatott összjáték" - fogalmazott.

Forrás: MTI

Tudni akarod mennyi autód valós fogyasztása? A Vezess.hu online autós naplója megadja a választ!

12 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

péloday - 2012.04.10   17:16

Figyelj te kis görény ! Írom te vadparaszt még egyszer az olaj nem drága ,ha az lenne akkor a világon egyetlen ország sem lenne ahol olcsón juthatnál benzinhez ! Felteszem a kérdést neked te kretén a világon mindenhol drága a benzin ? Válaszolok helyetted te hulladék . NEM B..D MEG ! Erről ennyit te gyökér ! :)

nevezess - 2012.04.09   19:23

péloday: No, veled ez nem fordulhat elő, mert te semmit sem tudsz, tehát nem is hitethettek el veled semmit sem. :)
Nem drága az olaj? Te tudod egyáltalán milyen cikkhez szóltál hozzá? Nem, nem kell válaszolni, csak költői kérdés volt, tökéletesen bebizonyítottad, hogy fingod sincs. :)
Leülhetsz, elégtelen.

péloday - 2012.04.09   18:59

nevezess :Látszik,hogy egy tudatlan p...cs vagy !! Te csak azt nyüszögöd amit elhitetnek veled!!!! Gondolom te csak kenyéren és vízen élsz mert azt mondták neked ,hogy csak az az egészséges !! Ha az Olaj igencsak kifogyóban lenne akkor drága lenne ...DE NEM AZ!!! Csak mire hozzánk kerül addigra "drágul"meg !

nevezess - 2012.04.09   17:08

péloday: Üvölt, hogy lövésed sincs a kérdéshez. Majdnem 100 éve végeznek kutatásokat új olaj-földgáz-szén lelőhelyek után ráadásul egyre nagyobb intenzitással, ennek ellenére olajból már 40 év óta(!!!) meredeken csökken a sikeres felfezezések száma és az ott becsült készletek mennyisége. Szerinted ebből mi következik, hogy még hatalmas felfedezetlen készletek lennének? LOL! :)
Másrészről teljesen mindegy milyen készletek vannak, a kinyerhetőség (EROEI) a fontos, ami drámaian zuhan, 100 éve még 100 : 1-hez volt, most már alig 10 : 1-hez, azaz 1 hordó energiáját használjuk fel arra hogy 10 hordónyi olajat hozzunk felszínre. Ha ez megközelíti az 1-et - és ez hamarosan meg lesz - teljesen mindegy mennyi olaj van még a földben, energiahordozónak azt soha senki nem fogja már kitermelni mert az szinte több energiába kerülne, mint amennyit az olajból kinyerni lehetne.

nevezess - 2012.04.09   16:57

petros: Rossz helyre írtál, az egy másik cikknél volt de mindegy :)
Nem az elektromotoron javítottak a fejlesztéskor, az baromira nem ez a lényeg, az összes elektromos járműnek olyan jellegűek a menetdinamikai tulajdonságai mint amik úgy lenyűgöztek az Eliica-ban, de ez nem az elektromotorok továbbfejlesztésének következménye, hanem magának a villanymotornak, nem kell azt különösen fejleszteni, már 50 éve is 1000x jobb volt jármű hajtására mint akármelyik belsőégésű motor.
Ha neked nem tetszik, hogy kiröhögöm az idiótákat az a te egyéni szoc. problémád. Van egy szint ami alá menve nem kegyelmezek senkinek, ha idiótaságot állít, megkapja érte a magáét! :)

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Kamionnal ekkorát még nem ugrattak

Ötven méter meg egy fél - Ez az új rekord, de inkább nézd meg

F1: Kvjat győzelméről álmodnak Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői a Red Bull-os Danyiil Kvjat hungaroringi második helyezése után már azt remélik, hogy Szocsiban győzhet ...

3
A bringás erőemelő csúnyán elbánt a bunkó parkolóval

A bringás erőemelő csúnyán elbánt a bunkó parkolóval

Ha minden bringás hasonló kvalitásokkal bírna, kétszer is megnéznék az autósok, hogy nem parkoltak-e rá a biciklisutra.

A Forma-1-ben 4., pedig jogsija sincs

A Magyar Nagydíjon nem sok hiányzott a dobogós helyezéshez Max Verstappennek, pedig a Toro Rosso holland ifjonca még nem is vezethet ...

Navi, asszisztens és dashcam egyben

A Mio új, Combo névre hallgató eszközei messze nem csak a navigációban segítenek, fedélzeti kamera, alkalmazkodó, tanuló szoftver ...

1
10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

Fülemben csengnek apám szavai: "Ne dobjuk ki, jó lesz az még valamire, anya!"

Kamionnal ekkorát még nem ugrattak

Ötven méter meg egy fél - Ez az új rekord, de inkább nézd meg


3
A bringás erőemelő csúnyán elbánt a bunkó parkolóval

A bringás erőemelő csúnyán elbánt a bunkó parkolóval

Ha minden bringás hasonló kvalitásokkal bírna, kétszer is megnéznék az autósok, hogy nem parkoltak-e rá a biciklisutra.


F1: Kvjat győzelméről álmodnak Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői a Red Bull-os Danyiil Kvjat hungaroringi második helyezése után már azt remélik, hogy Szocsiban győzhet ...


A Forma-1-ben 4., pedig jogsija sincs

A Magyar Nagydíjon nem sok hiányzott a dobogós helyezéshez Max Verstappennek, pedig a Toro Rosso holland ifjonca még nem is vezethet ...


2
Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál

Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál

Egyre több Suzuki Vitarát látni az utakon, de nem a korábban tesztelt csúcsváltozatban. Megnéztük, mit tud a földközeli modell.


Navi, asszisztens és dashcam egyben

A Mio új, Combo névre hallgató eszközei messze nem csak a navigációban segítenek, fedélzeti kamera, alkalmazkodó, tanuló szoftver ...


1
10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

Fülemben csengnek apám szavai: "Ne dobjuk ki, jó lesz az még valamire, anya!"


Kínai-amerikai közös autó készül

A GM a kínai SAIC állami céggel közösen gyárt új autót a jövőben. A feltörekvő piacokoat támadják.


F1: A nyári szünetben nem foglalkoznak Räikkönennel

A Ferrari csapatfőnöke azt mondja, a nyári szünetben biztosan nem születik döntés Kimi Räikkönen 2016-os szerződéshosszabbításáról. ...


Megérkezett Európába a Suzuki luxus-kisautója

Megkezdődtek az YRA kódjelű Suzuki kisautó prototípusának európai, közúti tesztjei. Az autót iK-2 néven ismerhettük meg.


2
A Volkswagen a legnagyobb autógyártó a világon!

A Volkswagen a legnagyobb autógyártó a világon!

A féléves eladási statisztikák szerint a Volkswagen-csoport megelőzte ősellenségét, a Toyotát. Egyikük sem örülhet azonban felhőtlenül. ...


1
Zseniális autófeliratot lőttünk Pesten

Zseniális autófeliratot lőttünk Pesten

Mert nem csak a vér menthet életet.