Példátlanul sok, 15 autómárka található az idei Best Global Brands százas toplistáján. Az autóipar az év legdinamikusabban gyarapodó iparági szektora, összesített márkaértékük 9,5 százalékkal nőtt tavaly óta, és eléri a 256,604 milliárd dollárt.

Ugyanakkor, világít rá a tanulmány, az IBM közelmúltban készített felmérése szerint miközben az emberek 86 százaléka tervezi új autó vásárlását a következő 10 évben, a fiatal válaszadóknak csupán 50 százaléka gondolja úgy, hogy a személygépkocsi lesz az elsődleges közlekedési eszközük.

Egyre népszerűbb a közös birtoklás, a sharing gondolata, ami a vásárlás, a magántulajdon háttérbe szorulásával jár. Egy másik ok az urbanizáció vészes ütemű gyorsulása: 2050-ra a világ lakosságának 70 százaléka nagyvárosokban él majd, ahol az autó inkább probléma forrása, mint valós mobilitási megoldás lehet. Egy amerikai felmérés szerint az USA lakosai kilométerben ugyanannyit utaznak, mint 2005-ben, ám együttvéve 6,9 milliárd órával többet töltenek autójukban – nem nehéz megfejteni, hogy súlyosan romlik az autózás, mint helyváltoztatási módszer hatékonysága. Ezek a tényezők együttesen vadonatúj helyzet elé állítják az autógyárakat, akik vagy megtorpannak, és teret vesztenek, vagy ők maguk állítják elő azt a platformot, amely meghatározza a következő évtized mobilitását.

Ez persze a jövő; nézzük most a jelent.

Továbbra is a Toyota vezeti a mezőnyt, ahogy 2004 óta minden évben, de 6 százalékkal csökkent márkaértéke (50,291 milliárd USD), és az ötödikről visszaesett a hetedik abszolút helyre.

A második helyen 14. éve hagyományosan a Mercedes-Benz áll, őrizve abszolút 9. helyét; márkaértéke 10 százalékkal 47,829 milliárd dollárra nőtt.

A harmadik a BMW (szintén 2004 óta őrzi ezt a helyet, bár 2015-ben helyet cserélt a Mercedesszel) 41,521 milliárd dolláros márkaértékkel. A növekedés mértéke minimális tavalyhoz képest, ezzel az abszolút 11.-ről a 13. helyre csúsztak vissza.

A Honda stabilan a negyedik legértékesebb autógyártó, 22,696 milliárd dolláros értékével alaposan lemaradva az élmezőnytől. 3%-ot nőtt tavaly óta a márka értéke, az akkori 21. helyről mostanra egy helyezést előrébb lépett.

Az egykor magasan piacvezető Ford ma már csak az ötödik, de fejlődő (+5%) tendenciát mutat; 13,643 milliárdos értékével az abszolút 33. helyen áll, ahogy tavaly is.

Továbbra is a Toyota vezeti a mezőnyt, ahogy 2004 óta minden évben, de 6 százalékkal csökkent márkaértéke (50,291 milliárd USD), és az ötödikről visszaesett a hetedik abszolút helyre.

A második helyen 14. éve hagyományosan a Mercedes-Benz áll, őrizve abszolút 9. helyét; márkaértéke 10 százalékkal 47,829 milliárd dollárra nőtt.

A harmadik a BMW (szintén 2004 óta őrzi ezt a helyet, bár 2015-ben helyet cserélt a Mercedesszel) 41,521 milliárd dolláros márkaértékkel. A növekedés mértéke minimális tavalyhoz képest, ezzel az abszolút 11.-ről a 13. helyre csúsztak vissza.

A Honda stabilan a negyedik legértékesebb autógyártó, 22,696 milliárd dolláros értékével alaposan lemaradva az élmezőnytől. 3%-ot nőtt tavaly óta a márka értéke, az akkori 21. helyről mostanra egy helyezést előrébb lépett.

Az egykor magasan piacvezető Ford ma már csak az ötödik, de fejlődő (+5%) tendenciát mutat; 13,643 milliárdos értékével az abszolút 33. helyen áll, ahogy tavaly is.

A 6-15. helyeken álló márkákat az alábbi táblázat tartalmazza.