A J.D. Power technológiai élményindex felmérése (Tech Experience Index Study, TXI) azt vizsgálja, a vásárlást követő 90 nap után menyire elégedettek az emberek új autójuk szolgáltatásaival. Kifejezetten azokat a funkciókat nézik, amelyekre még normális magyar kifejezés sincs: infotainment (szórakoztatás és tájékoztatás), konnektivitás (online kapcsolat), okostelefon-integráció és -tükrözés, (mobiltelefonos funkciók fedélzeti használhatósága) és így tovább.

Kisautók
Kia Niro
(Kia Sportage, Jeep Renegade)

Annyira újak ezek a szolgáltatások, hogy a J.D. Power tavaly vizsgálta őket először. Idén 35 különböző tételre kérdeztek rá a felhasználóknál, a fent említett kényelmi szolgáltatások mellett a vezetőtámogató és biztonsági rendszerek is sorra kerültek.

A tanulságok meglehetősen ellentmondásosak. Az embereket izgatja a rengeteg lehetőség, ám egyben össze is zavarja őket. Nem tudják pontosan, hogy mit akarnak, és ha nem azt kapják, édes mindegy, hogy ők voltak bénák vagy a fejlesztők, szomorú smiley kerül a rubrikába.

Alsó-középkategória
Hyundai Elantra
(Chevrolet Cruze, Honda CR-V)

A prémium- és a tömegpiacon egyaránt 75 százalékos átlagos elégedettséget regisztráltak. A nagyautók vásárlói morognak a legkevesebbet (777/1000 pont), de a kompakt (753) és prémium középkategória (751) szegmensek is átlag fölött elégedettek. Lecsúsznak viszont a prémium felsőkategória (746), a középkategória (744), a prémium kompaktok (739) és a kisautók (732). A kategóriák értelmezésénél vegyük figyelembe, hogy a felmérés az észak-amerikai viszonyokat vizsgálta, ezért minden méretosztályt nyugodtan feljebb tolhatunk eggyel.

Középkategória
Chevrolet Camaro
(Chevrolet Malibu, Ford Mustang)

A gond igazából az, hogy tavaly 788 pontos átlagot ért el az autóipar, magyarul az emberek érdeklődőből kezdenek átcsúszni kétkedőbe.

Egyébként azok a rendszerek kaptak igazán magas pontszámot, amelyek régóta léteznek, működésük pedig rém egyszerűen – gyakorlatilag igen/nem dimenzió mentén – értelmezhető. A holttérfigyelő rendszerek 861, a tolatókamera vagy -radar 856 pontot kapott a maximális ezerből. A gyári navigációs rendszereket viszont nagyon sokan utálják (714).

Nagyautók
Chevrolet Tahoe
(Nissan Maxima, GMC Yukon)

Az is kiderült, hogy amennyiben egy ügyfélnek részletesen elmagyarázza a kereskedő a funkció működését, javul az elégedettség – kivéve, ha az a magyarázat 25 percnél tovább tart, mert onnantól elkezdjük utálni az egészet. Azt is megnézték, melyek azok a funkciók, amelyeket néhány próbálkozás után soha nem használnak az emberek: a legmagasabb arányban a fedélzeti wifi-hálózatot találták totál feleslegesnek az emberek.

Cikkünk illusztrációi azt mutatják, az egyes méretosztályokban mely autók tulajdonosai a leginkább elégedettek kocsijuk szolgáltatásaival (zárójelben a dobogós helyezettekkel).

 

Prémium kompakt
Audi A3
(Mercedes-Benz GLA)

Prémium középkategória
Lincoln MKC
(Audi A4, Porsche Macan)

Prémium felsőkategória
Audi Q7
(Lincoln Continental, Lincoln MKX)