Az autóipar folyamatosan keresi a kibúvót a kőolaj és az acél béklyójából: a cél a károsanyag-kibocsátás csökkentése, amit az alternatív üzemanyagok mellett a nagyon erős (hiszen a másik cél a tökéletes ütközésbiztonság), ám igen könnyű anyagok alkalmazásával lehetne elérni.

Ilyen anyag a cellulóz nanorost, amely fából nyert, nevéből adódóan iszonyatosan vékony (egy milliméteren többszázezer rostszál fér el egymás mellett), ám rendkívül erős matéria. Ötször könnyebb az acélnál, ám ötször erősebb annál – és most a Toyota-csoport egyik meghatározó tagja, a Denso azon munkálkodik, hogy autót építhessenek ebből az ellenálló, mégis nyom nélkül lebontható csodaanyagból.

Japán egyetemi kutatók és autóipari beszállítók laboratóriumi körülmények között már sikeresen megalkották az anyag különösen költséghatékonyan gyártható módozatát – a farostokat műanyaggal keverik, és csak utána vágják szét a mikron századrészénél is keskenyebb szálakra a cellulózt -, ám még így is drága az eljárás, így az ipari felhasználás még a jövő zenéje.

A cél mindenesetre az, hogy 2020-ra megépítsék a cellulóz nanorostokból felépülő autót – legalábbis egy prototípust.

Képeinken a fából készült Toyota Setsuna tanulmányautó