A közelmúltban a német UDV (Unfallforschung der Versicherer), saját adatbázisából merítve a biztosítói oldalról vizsgálta a parkoló gépkocsik kinyíló ajtójának ütköző kerékpáros balesetek körülményeit, és érdekes megállapításokra jutott.

Mint a rendőrség baleset-megelőzési honlapja leírja, megállapították, hogy Németországban a személygépkocsikat és a kerékpárokat érintő balesetek közül átlagosan minden tizennegyedik egy figyelmetlen ajtónyitásnak köszönhető. Legtöbbször a gépjárművezető nyitja ki a gépkocsi ajtaját, melynek a hátulról érkező kerékpáros nekiütközik. Az ilyen balesetek egyötödében a kerékpáros súlyos sérüléseket szenved. A sérülések közül elsősorban a fejsérülés emelhető ki, de a lábsérülések aránya is eléri a 40%-ot.

Az „ajtónyitásos” balesetek legtöbbször azokon a helyeken fordulnak elő, ahol nincs kerékpárút. De hasonló a helyzet azokon a helyeken is, ahol a kerékpársáv a gépjárműforgalomtól nincs megfelelően elkülönítve, és azt közvetlenül a forgalmi sáv vagy a parkolóhelyek mellett alakították ki.

Egy 20 km/óra sebességgel haladó kerékpárosnak akkor van esélye, hogy a parkoló jármű nyíló ajtaját észrevegye, fékezzen és megálljon, ha a gépkocsitól legalább 11 méter távolságra van.

Az elkerülési manőver az ilyen vészhelyzetekben biztonságosan nem mindig hajtható végre, hiszen annak a szemből jövő – vagy az esetleg hátulról érkező – járművek mellett akár az útburkolat nem megfelelő állapota is akadálya lehet. Emellett az is előfordulhat, hogy az ajtó nyílását látva a kerékpárosnak már nem maradt elegendő ideje a biztonságos körültekintésre, és ő inkább az ajtónak való ütközés kockázatát vállalja, mintsem „vakon” kezdjen neki a kikerülésnek.

Egyelőre ezek a balesetek akkor kerülhetők el, ha a parkoló gépjármű vezetője, illetve utasa mindig körültekintő, mielőtt kiszállna az autóból.

Magyar siker várható a Hungaroringen