Lehet ütközni autóval vagy fával, borulhatunk árokba, vezethetünk sportkocsit vagy távolsági buszt, egy ember minden esetben halálos veszélynek van kitéve: a vezető. Ő az, aki mindig ott van a kocsiban, és akinek a túlélőterét a kormányoszlop, a pedálsor és a műszerfal is csökkenti.

Az IIHS (az észak-amerikai közlekedésbiztonsági intézet) megvizsgálta tehát, hogy 2011 és 2014 között hogyan alakultak a vezetők túlélési esélyei az USA-ban. Az eredmények nyilván nem fordíthatók át teljes egészében Európára, de annak a két alapigazságnak a fényében, hogy kis autó, kis túlélőtér, nagy autó, jobb esélyek; illetve hogy minél jobban megy a gazdaság, annál többen és gyakrabban ülnek autóba, mégis csak van globális létjogosultsága a kutatásnak.

Annál is inkább, mert a legjobb tíz autó, amely a vizsgált három fő baleseti típus egyikében sem ölte meg vezetőjét, egyetlen kivétellel globális modell (ld. táblázat).

Az éremnek persze van egy másik oldala is: az alábbi táblázat azt mutatja meg, melyek voltak a legveszélyesebb modellek Amerika útjain. Itt már nem örülünk annyira, hogy sok köztük a globális típus.

A felmérés legnagyobb meglepetése egyébként, hogy a személygépkocsik egymillió járműre viszonyított halálos baleseti statisztikája jóval rosszabb, mint bármely más kategóriáé: míg itt átlagosan évente 39 sofőr veszítette életét balesetben, a buszlimuzinok körében csupán 19, a szabadidőjárműveknél 21, a pick-upoknál pedig 26 volt ugyanez a szám.

Különösen rosszul teljesítenek a városi négyajtós kisautók és ferdehátúak (87, illetve 61 haláleset/millió jármű), a középkategóriás sportautók (54) és a felső kategóriás kupék (80). A legbiztonságosabb járműtípus a prémium szabadidőjármű, méghozzá méretosztálytól függetlenül: a kicsik 8, a középkategóriások 7, a felsőosztálybeliek 6 halálos balesetet szenvedtek egymillió autóra vetítve.

Ellentmond a józan észnek az alvázas Toyota Tacoma makulátlan teljesítménye

Ha tehát biztosra akarsz menni, statisztikailag nincs jobb választás ez utóbbi csoportnál – mélyen a zsebedbe kell tehát nyúlni, ha szeretnéd túlélni a baleseteket.