Tizenkettedik alkalommal adta ki BrandZ Top 100-as listáját a Kantar Millward Brown piackutató szervezet. A világ legértékesebb fogyasztói márkáit rangsoroló lista összeállításához világszerte hárommillió fogyasztót interjúvoltak meg, valamint elemezték a vállalatok pénzügyi jelentéseit és egyéb gazdasági mutatóit.

Az autóiparban nincs meglepetés az élen: a dobogón változatlanul Toyota-BMW-Mercedes a sorrend. A lista tizenkét évében csupán kétszer változott ez a rangsor: 2010-ben BMW-Toyota-Honda, 2012-ben BMW-Toyota-Mercedes volt az első három. Ugyanakkor ha így folytatódnak a trendek, jövőre akár helyet cserélhet a két német prémium gyártó: a Toyota és a BMW veszített piaci értékéből, míg az MB növelni tudta azt.

Általános egyébként az értékvesztés az autóiparban: a 10 legértékesebb márka a tavalyi 139,9 milliárd dollár helyett ma már csak 139,2 milliárdot ér összesítésben. Ez azonban nem valódi veszteség: a vezető gyártók súlyos milliárdokat fordítanak az autonóm mobilitás, a kapcsolódási technológiák fejlesztésére, az ügyfelek elvárásainak a kielégítésére.

Elképesztő lendülettel menetel előre a Tesla, a tavalyi 10. hely után idén már a 8. legértékesebb autómárka. Annak ellenére meg tudta előzni a Land Rovert és a Porschét, hogy azok szintén jelentős mértékben növelni tudták márkaértéküket.

(*) Nem szerepelt a Top 100 listán
Forrás: Kantar Millward Brown

A tíz legértékesebb autómárka közül egyébként ma már csak hat fért bele a Top 100-ba. Elképesztő ütemben fejlődik a Tesla; az elemzők szerint a Facebook és az Apple produkált annak idején ehhez hasonló, kezdeti bizalomnyerést az ügyfelek körében – előbbi most az ötödik, utóbbi a második helyen áll a teljes globális listán, az első a Google, a harmadik és negyedik a Microsoft, illetve az Amazon. Ez az öt cég – a „Félelmetes Ötök” – adja egyébként a Top 100 vállalat összértékének (3,64 billió dollár) az egy negyedét.