A 2017-es Iseum Rallye – leánykori nevén Szombathely Rallye – kétségtelenül legnagyobb sztorija az lesz, hogy 12 év után itt ül majd ismét versenykörülmények között raliautóban a kétszeres abszolút magyar bajnok, Kiss Ferenc. A pécsi pilóta a 2005-ös visszavonulása után – kis túlzással- került mindent, ami a ralival volt kapcsolatos, versenyekre sem járt, mígnem tavaly egy baráti invitálásnak eleget téve részt vett egy teszten.

A kétszeres bajnok segített egy Ford Fiesta R5 beállításainak a tesztelésében, cserébe pedig beülhetett és ment egy kört az autóval. Azon a pár kilométeren el is dőlt minden, felébredt a szunnyadó oroszlán a pécsi pilótában. Tavaly szeptember óta dolgoznak azon a csapatvezetőjével, Tábori Józseffel és navigátorával, Patkó Gergellyel, hogy idén egy csúcs kategóriás autóval, egy R5-ös Ford Fiestával visszatérjenek a honi rali élmezőnyébe. A csapat idén még nem fut teljes bajnokságot, de a két murvás futamon, Szombathelyen és Veszprémben biztos ott lesznek, valamint a Baranya Kupa és a Mecsek Rallye is szerepel a programjukban, illetve lesz még egy ötödik verseny, amiről egyelőre még nem döntöttek.

Kiss Feri tehát a bajnokság harmadik futamán visszatér és a verseny előtt egy héttel, pénteken már tesztelt is jó 100 kilométert egy olyan EVO II-es specifikációjú R5-ös Fiestát, mint amilyennel a Szombathely Rallye-n láthatjuk majd. A tesztről, az ott szerzet tapasztalataikról és a maguk elé támasztott elvárásokról kérdeztük a csapat navigátorát, Patkó Gergőt.

„A tesztnek a 20-25. kilométere után már abszolút megjöttek azok az érzések, hogy Feri magabiztosan kezelte az autót, mind féktávokon, mind a kanyarokban. Amikor ez megvolt, elkezdtünk azzal foglalkozni, hogy mi az a legideálisabb fordulatszám-tartomány és sebességi fokozat, amiben teljesíteni kell egy adott kanyart. Ferinek nagyon fontos az, hogy ha megérkezik egy kanyarhoz, akkor pontosan tudja, hányadik sebességi fokozatban teljesíti azt. Ahogy ő fogalmazott: nem szeret bizonytalankodni egy kanyar előtt, közben vagy a kigyorsításkor, ezért a tesztnek egy kulcsfontosságú része volt, hogy a különböző kanyarerősségekre kitaláljuk, hogy milyen sebességi fokozatban fogunk megfordulni. Azt gondolom, hogy ezek is megvannak, mentünk hozzá eleget, hogy kitapasztaljuk.”

Az tehát elég hamar kiderült, hogy a vezetést nem lehet elfelejteni, csak elő kellett szedni, ha úgy tetszik, le kellett porolni a korábban megszerzett tudást, de az eredmények tekintetében vajon, mit vár magától a pécsi kettős?

„Hogyha egy kétszeres abszolút bajnok azt mondaná, hogy szeretne benne lenni az abszolút 10-ben, az azt jelenti, hogy egy középmezőnyben prognosztizálja magát. Egy sportoló nem mond, nem mondhat ilyet. Egy magyar bajnoknak mindig a győzelem, vagy legalábbis az első három hely valamelyike lehet a cél. Persze azt abszolút reálisan látjuk, hogy Magyarországon, ezeken a pályákon nagyon régóta mennek olyan pilóták, akik most ott vannak a mezőny elejében. Nagy tapasztalatuk van, sőt, van R5-ös tapasztalatuk is. Nem mondhatjuk azt, hogy ezt félre kell söpörni és ott kell lenni az elejében. Ugyanakkor azt sem lehet mondani, hogy egy sportoló úgy menjen oda egy versenyre, hogy nem szeretne ott lenni az első háromban.

Ha ez nem sikerül, akkor majd jól összehúzzuk magunkat és csendben ülünk az autóban felhúzott ablakkal. Gyorsak a mai pilóták, tehát bármi lehet. Nem akarjuk majd megmagyarázni a bizonyítványt. Ha vannak gyorsabbak nálunk, akkor azt elfogadjuk. Egy sportoló, aki nyerni szeretne, annak meg kell adnia a vetélytársakkal szembeni tiszteletet, illetve az elismerést, ha úgy hozza a helyzet. Ez része ennek a dolognak, még akkor is, ha abban a pillanatban ez nem egy kellemes érzés. Ha lesznek nálunk gyorsabbak, akkor azt nyilván elismerjük, és azt mondjuk, hogy ez igen!”

Kiss Feri visszatérése mellett az Iseum Rallye másik érdekessége, hogy Magyarországon most debütál a verseny előtti kvalifikáció, amit a Világ és Európa bajnokságokon évek óta alkalmaznak. Az új rendszerről a címvédő Herczig Norbertet kérdeztük.

„Jó ötletnek tartom két dolog miatt. Az egyik, és most nyilván hazabeszélek, hogy vezetjük a Magyar Bajnokságot, ennek megfelelően első rajthelyről kellene indulnunk a versenyen, ami egy murvás futamon mindenképpen hátrány. Hisz, aki elöl megy, az takarítja az utat. Ebből a szempontból mindenképpen hasznos a kvalifikáció, itt az abszolút első 15 helyezett párosnak van lehetősége arra, hogy ezen részt vegyen. Egy kört mindenképpen teljesíteni kell, azonban háromra van lehetőség, és a három időből a legjobb számít. A kvalifikációs futamon elért sorrendnek megfelelően lehet rajthelyet választani az első napra. A másik pedig a nézők oldala, ha már nincs prológ, akkor itt van egy kvalifikációs futam, ahol legalább látják akár háromszor is az első 15 autót.”

A pénteki kvalifikáció tehát mindenki számára egyenlő feltételeket teremt, hogy a versenyen valóban az győzzön, aki a legjobban teljesít, így a külső körülmények kevésbé befolyásolják a verseny végkimenetelét, ráadásul extra érdekességet nyújt a nézőknek is.

A kvalifikációt követően szombaton hat, vasárnap pedig öt gyorsasági szakaszt teljesít az ORB mezőnye, a bajnokság harmadik állomásán.

A verseny eredményeit erre linkre kattintva lehet követni.

Szöveg Vörös Gergely, Képek Molnár János, Szabó-Jilek Ádám