Csúcsautókkal indul a magyar raliszezon

2017 a változások éve lesz a magyar raliban?

Szerző: Szabó-Jilek Ádám levél küldés 
Dátum: 2017.03.07. 14.26

Európa legnívósabb nemzeti ralibajnoksága lehet a magyar az idei esztendőben. Várhatóan 15 R5-ös versenyautó sorakozik majd fel március végén a 23. Miskolc Rallye rajtjához.

Csúcsautókkal indul a magyar raliszezon

Március első hétvégéjén a 6. Kumrovec Rallyval megkezdődött a Horvát Rally Bajnokság. Hat magyar páros is tiszteletét tette a futamon.

Nincs ebben semmi extra, hisz déli szomszédjainknál általában hamarabb kezdetét veszi a pontvadászat, mint a Magyar Bajnokság. Az elmúlt években azt is megszokhattuk, hogy egyre több itthoni páros látogat el Horvátországba, hisz az ottani pályák és rendezvények kiváló terepet biztosítanak arra, hogy éles körülmények között készüljenek fel, vagy, ahogy a sajtóanyagokban előszeretettel puffogtatják a csapatok, teszteljenek hazánk fiai egy-egy honi bajnoki futam előtt. És éppen itt van a kutya elásva, hisz a kumroveci derbi kiváló apropót biztosít arra, hogy egy hónappal a Miskolc Rallye előtt végigvegyük, hogy mit is várhatunk az Országos Rallye Bajnokságtól 2017-ben.

Felkészülés Horvátországban

KACS0026A 3-4. Kumrovec Rallyn a mieink közül a Hideg-Kerék-kettősnek jött ki a legjobban a lépés, hisz az abszolút 4. helyen végzett a már jól megszokott Mitsubishi Lancerrel. Hidegék mögött 1 perc lemaradással következett az idei évre sötétkék köntösbe öltöztetett Skoda Fabia R5-össel a Puskádi-Gódor-duó, míg a hatodik pozíciót és ezzel együtt 2WD kategória első helyét a Klausz-Csányi-kettős szerezte meg a Peugeot 208 R2-vel. A másik három magyar egység balszerencsés futamot tudhat maga mögött, hisz az 1-es rajtszámmal versenyző Kovács-Istovics-páros már az első gyorson leesett az útról, a Szilágyi-Váradi-duó az utolsó szakaszon szenvedett balesetet, míg a Várkonyi-Makai-kettős sorsát egy jobb hátsó defekt pecsételte meg.

Az R4-es versenyautók, vagyis a Mitsubishik feje felett eljárt az idő Magyarországon. Az N csoportban, pardon a 3-as kategóriában, továbbra is megküzdhetnek egymással a széria Lancerek pilótái, de a 2-es kategóriából, homologizáció híján távoznia kell a háromgyémántos márkának. És hogy mi következik ebből? Pusztán csak annyi, hogy aki bajnokságot akar nyerni, annak bizony R5-ös autóra kell váltania 2017-től.

Kattints a képre! Galéria nyílik

Igen, tudjuk, ez sem újdonság, hisz Herczig Norbert kettő, egész pontosan, másfél éve ül egy R5-ös autóval a magyar rali trónján, köszönhetően a Skodának és az azt felkészítő félgyári Baumschlager Teamnek.

De 2017 valóban egy korszakhatár lesz a magyar raliban, mert az R4-es autók eltűntével – politikailag teljesen korrektül a P csoportba való száműzéssel -, aki csak dobogóra akar állni egy OB-futamon, sőt, akár csak ott akar lenni az abszolút pontszerzők között, annak bizony R5-ös autóban kell ülnie. Ennek megfelelően, aki tehette, az cefet módon beleerősített mind technikai és ebből kifolyólag az anyagi oldalon is, hisz egy top R5-ös versenygép, legyen az Skoda, Ford vagy Hyundai, háromszor akkora financiális terhet ró a versenyzőkre és a csapatokra, mint egy R4-es Mitsubishi vagy egy Subaru elversenyeztetése.

KACS9393

Ha eltekintünk attól az apróságtól, – amit az elmúlt egy évtizedben már megszokhattuk -, hogy március elején még mindig nincs egy épkézláb versenynaptára a Magyar Rallye Bajnokságnak és szigorúan csak a mezőny erősségét vesszük alapul, akkor kijelenthetjük, hogy az elmúlt 10 év legizmosabb pontvadászata elé nézünk.

Amit a téli zuhanyhíradó alapján tudhatunk, hogy jó esetben 8, de minimum 6 páros Skoda Fabiával vág neki a bajnokságnak, olyan pilótákkal a bal 1-ben, mint Herczig Norbert, Vincze Ferenc, Balogh János, Ollé Sándor, Ranga Péter és Ranga László.

A Ford Fiestás kontingens sem lesz sokkal kisebb, hisz az M-Sport R5-öseivel fut neki az idei szezonnak Hadik András, Kazár Miklós, Bodolai László, Ifj. Kiss László és Kovács Antal. Az R5-ös kategória legfrissebb modelljéből, a Hyundai i20-ából is lesz majd egy Magyarországon Lovász Pál jóvoltából, míg a „legrégebbi” R5-ből, azaz a Peugeot 208-ból is akad majd egy vagy kettő a honi ralipályákon.

IMG_4728

Az R5-ös autókban 1,6-os turbófeltöltős motorhoz ötfokozatú szekvenciális sebességváltó és négykerék-hajtás kapcsolódik. Az áruk 55 millió forint körül van.

A legoptimistább számítások alapján tehát 15, de rossz esetben is bőven 10 fölött lesz a WRC-k utáni legfejlettebb turbós, összkerekes versenyautók száma kis hazánkban, ami garanciát jelenthet egy kiélezett, nívós bajnokságra. Az persze egy másik kérdés, hogy a többiekhez képest jelentős tapasztalattal és szinte gyári háttérrel rendelkező Herczig Norbert hegemóniáját képes lesz-e valaki megtörni.

Az előjelek mindenképpen kedvezőek, hisz a rutinos, másfél-két évtizedes tapasztalattal rendelkező pilóták mellett a fiatal versenyzők is ott lesznek a március 31. és április 2.-a között a 23. Miskolc Rallye rajtjában, amiből akár egy szoros küzdelem is kisülhet a tervek szerint 7 futamos Magyar Bajnokságban.

Szöveg: Vörös Gergely,

fotó Kacsándi Norbert és Köbli Károly

Kommentek

Unod a dugókat? Ettől most eldobod az agyad

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.