Csúcsautókkal indul a magyar raliszezon

2017 a változások éve lesz a magyar raliban?

Szerző: Szabó-Jilek Ádám levél küldés 
Dátum: 2017.03.07. 14.26

Európa legnívósabb nemzeti ralibajnoksága lehet a magyar az idei esztendőben. Várhatóan 15 R5-ös versenyautó sorakozik majd fel március végén a 23. Miskolc Rallye rajtjához.

Csúcsautókkal indul a magyar raliszezon

Március első hétvégéjén a 6. Kumrovec Rallyval megkezdődött a Horvát Rally Bajnokság. Hat magyar páros is tiszteletét tette a futamon.

Nincs ebben semmi extra, hisz déli szomszédjainknál általában hamarabb kezdetét veszi a pontvadászat, mint a Magyar Bajnokság. Az elmúlt években azt is megszokhattuk, hogy egyre több itthoni páros látogat el Horvátországba, hisz az ottani pályák és rendezvények kiváló terepet biztosítanak arra, hogy éles körülmények között készüljenek fel, vagy, ahogy a sajtóanyagokban előszeretettel puffogtatják a csapatok, teszteljenek hazánk fiai egy-egy honi bajnoki futam előtt. És éppen itt van a kutya elásva, hisz a kumroveci derbi kiváló apropót biztosít arra, hogy egy hónappal a Miskolc Rallye előtt végigvegyük, hogy mit is várhatunk az Országos Rallye Bajnokságtól 2017-ben.

Felkészülés Horvátországban

KACS0026A 3-4. Kumrovec Rallyn a mieink közül a Hideg-Kerék-kettősnek jött ki a legjobban a lépés, hisz az abszolút 4. helyen végzett a már jól megszokott Mitsubishi Lancerrel. Hidegék mögött 1 perc lemaradással következett az idei évre sötétkék köntösbe öltöztetett Skoda Fabia R5-össel a Puskádi-Gódor-duó, míg a hatodik pozíciót és ezzel együtt 2WD kategória első helyét a Klausz-Csányi-kettős szerezte meg a Peugeot 208 R2-vel. A másik három magyar egység balszerencsés futamot tudhat maga mögött, hisz az 1-es rajtszámmal versenyző Kovács-Istovics-páros már az első gyorson leesett az útról, a Szilágyi-Váradi-duó az utolsó szakaszon szenvedett balesetet, míg a Várkonyi-Makai-kettős sorsát egy jobb hátsó defekt pecsételte meg.

Az R4-es versenyautók, vagyis a Mitsubishik feje felett eljárt az idő Magyarországon. Az N csoportban, pardon a 3-as kategóriában, továbbra is megküzdhetnek egymással a széria Lancerek pilótái, de a 2-es kategóriából, homologizáció híján távoznia kell a háromgyémántos márkának. És hogy mi következik ebből? Pusztán csak annyi, hogy aki bajnokságot akar nyerni, annak bizony R5-ös autóra kell váltania 2017-től.

Kattints a képre! Galéria nyílik

Igen, tudjuk, ez sem újdonság, hisz Herczig Norbert kettő, egész pontosan, másfél éve ül egy R5-ös autóval a magyar rali trónján, köszönhetően a Skodának és az azt felkészítő félgyári Baumschlager Teamnek.

De 2017 valóban egy korszakhatár lesz a magyar raliban, mert az R4-es autók eltűntével – politikailag teljesen korrektül a P csoportba való száműzéssel -, aki csak dobogóra akar állni egy OB-futamon, sőt, akár csak ott akar lenni az abszolút pontszerzők között, annak bizony R5-ös autóban kell ülnie. Ennek megfelelően, aki tehette, az cefet módon beleerősített mind technikai és ebből kifolyólag az anyagi oldalon is, hisz egy top R5-ös versenygép, legyen az Skoda, Ford vagy Hyundai, háromszor akkora financiális terhet ró a versenyzőkre és a csapatokra, mint egy R4-es Mitsubishi vagy egy Subaru elversenyeztetése.

KACS9393

Ha eltekintünk attól az apróságtól, – amit az elmúlt egy évtizedben már megszokhattuk -, hogy március elején még mindig nincs egy épkézláb versenynaptára a Magyar Rallye Bajnokságnak és szigorúan csak a mezőny erősségét vesszük alapul, akkor kijelenthetjük, hogy az elmúlt 10 év legizmosabb pontvadászata elé nézünk.

Amit a téli zuhanyhíradó alapján tudhatunk, hogy jó esetben 8, de minimum 6 páros Skoda Fabiával vág neki a bajnokságnak, olyan pilótákkal a bal 1-ben, mint Herczig Norbert, Vincze Ferenc, Balogh János, Ollé Sándor, Ranga Péter és Ranga László.

A Ford Fiestás kontingens sem lesz sokkal kisebb, hisz az M-Sport R5-öseivel fut neki az idei szezonnak Hadik András, Kazár Miklós, Bodolai László, Ifj. Kiss László és Kovács Antal. Az R5-ös kategória legfrissebb modelljéből, a Hyundai i20-ából is lesz majd egy Magyarországon Lovász Pál jóvoltából, míg a „legrégebbi” R5-ből, azaz a Peugeot 208-ból is akad majd egy vagy kettő a honi ralipályákon.

IMG_4728

Az R5-ös autókban 1,6-os turbófeltöltős motorhoz ötfokozatú szekvenciális sebességváltó és négykerék-hajtás kapcsolódik. Az áruk 55 millió forint körül van.

A legoptimistább számítások alapján tehát 15, de rossz esetben is bőven 10 fölött lesz a WRC-k utáni legfejlettebb turbós, összkerekes versenyautók száma kis hazánkban, ami garanciát jelenthet egy kiélezett, nívós bajnokságra. Az persze egy másik kérdés, hogy a többiekhez képest jelentős tapasztalattal és szinte gyári háttérrel rendelkező Herczig Norbert hegemóniáját képes lesz-e valaki megtörni.

Az előjelek mindenképpen kedvezőek, hisz a rutinos, másfél-két évtizedes tapasztalattal rendelkező pilóták mellett a fiatal versenyzők is ott lesznek a március 31. és április 2.-a között a 23. Miskolc Rallye rajtjában, amiből akár egy szoros küzdelem is kisülhet a tervek szerint 7 futamos Magyar Bajnokságban.

Szöveg: Vörös Gergely,

fotó Kacsándi Norbert és Köbli Károly

Kommentek

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.