Harc a szélvédőt borító jégpáncél ellen

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.15. 12.35

A hétköznapokon a legkényelmesebb, hatékony módszer egy legalább gumírozott véggel ellátott jégkaparó és jégoldó spray kettőse, ezeket az autóban tartva még a váratlanul jött lefagyott szélvédőt is pár perc alatt leküzdhetjük.

Ma a reggeli fagy hizlalta, szélvédőn tanyázó jég juttatta eszünkbe, hogy ideje újra felidézni mindent, amit a jégkaparásról eddig tudtunk. Szerencsére akad egy 2013-as cikk, ami ma is hasznos információkat hordoz. Elővettük.  

Legyőzni pofonegyszerű, temérdek módszerrel likvidálhatjuk a kilátást gátoló opálos réteget, viszont ha nem készülünk fel, csak a vészmegoldások maradnak. A reggeli rohanásban pedig komoly érvágást jelent tíz perc, amíg a zsebből előhúzott kuponkártyával akkora lőrést satírozunk magunk elé, amivel már megkockáztatható az indulás.

Legfontosabb a felkészülés!

Leghatásosabb módszerként a régóta alkalmazott garázs említhető meg. A takarítási idő így nullára csökken, az esetleges port elég teli tüdőből lefújni, és már készen is állunk az indulásra. Nyilván ár/érték arányban ez a legkomolyabb befektetés, de hosszú távon garantáltan megtérül. Második, szintén effektív megoldás az, ha valamilyen burkolattal távol tartjuk az ármánykodó jeget. Filléres trükk, elég egy lakásból kiebrudalt pokróc, amit az ablaktörlők alá is begyűrve, súlyokkal rögzítve fél percre szoríthatjuk le a reggeli jeges küzdelem időtartamát.

A felkészülés a legfontosabb, ha rendelkezünk a megfelelő eszközökkel, gyerekjáték a jég eltüntetése.

Természetesen az élelmes vállalkozók megtalálták ezt a piaci rést is, pár ezer forintért beszerezhetjük a célra fejlesztett fagyvédő fóliát, amit alkalmazva már garantált a siker. Amit semmiképp sem ajánlunk, az a kartonpapír! A kiadós hóesés, enyhébbre forduló, majd megint kopogóssá váló idővel könnyen kartoncafatokkal erősített jégréteget eredményez, amit még nehezebb levakarni.

Ha a környezetkímélő megoldások helyett inkább némi vegyszerre bíznánk a dolgot, akkor a kesztyűtartóban lakó jégoldó jelenthet gyógyírt a kialakult helyzetre. A spray erejét alkalmazva egy alapos permetezés után a munka nehezét elvégzi az ablaktörlő. Hátránya, hogy a vastagabb jéghez rengeteget kell fújni, ha nem akarjuk tönkre vágni a lapátokat. Költségfaktort tekintve ez a megoldás a második legdrágább a garázs után, mivel a jégkaparókkal, takarófóliákkal ellentétben itt nem egyszeri befektetésről van szó.

Telített a jégkaparók a piaca, a semmire sem jó 50 forintos vacaktól egészen a kombinált megoldást kínáló 800-1000 forintért árult luxus darabokig terjed a skála

A szilárd halmazállapotú víz elleni küzdelem Kalasnyikovja a jégkaparó. Világszerte elterjedt, egyszerű és megbízható konstrukció, nincs bonyolult alkotórésze, nem merül le az elem, nem fogy ki a hajtógáz. Csak célzunk és toljuk, a jég pedig pusztul.

Igaz, jégkaparó és jégkaparó között is akad különbség, a műanyag fröccsöntő üzemekben véletlenül pár millió darabban legyártott 50 forintos darabtól kezdve egészen a kézre húzható vagy kefével felturbózott 800-1000 forintos luxustípusokig terjed a skála. A témában végzett kimerítő, átfogó tesztünket ITT olvashatja.

Gyári megoldások

Az autógyártók sem siklottak el az évtizedek óta fennálló probléma felett. A Ford által divatba hozott, fűtőszálakkal ellátott első szélvédő mára egyre elterjedtebb, használatával a legkényelmesebb módon szabadulhatunk meg a kilátást zavaró rétegtől. A Skoda inkább a manuális takarításban nyújt segítő kezet a Rapid, Octavia, Kodiaq, Fabia típusok üzemanyagtöltő nyílásba rejtett gyári jégkaparójával.


A fűtött ablakmosó folyadékkal működő rendszerek alkalmazása szintén bevett szokás. Egy ilyen egyszerű, a hűtőfolyadékot felhasználó szerkezetet akár otthoni körülmények között is össze lehet ütni, de aki nem sajnálja a pénzt, és profi eszközre vágyik, annak a HeatShot jelenthet megoldást. Ez a kütyü igen hatékonynak tűnik a felvételek alapján, hirtelen halállal tünteti el a jeget, kérdés, hogy nálunk megéri-e ez a befektetés.

Mit tegyünk?

Az átlagautós három perc alatt szabadul meg a kocsija ablakaira fagyott csapadéktól. Évi összesítésben ezzel már elég üzemanyag válik feles energiává, hogy abból 13 ezerszer meg lehetne kerülni autóval a Földet – figyelmeztet egy angol biztosítótársaság felmérése.

Ha egy átlagos, négyhengeres benzines motor hidegen, amikor sokkal magasabb a fogyasztása, mint üzemmelegen, óránként mondjuk, 2 litert fogyaszt, akkor, aki három perc helyett 10 percet tölt jégkaparással, 0,33 deci benzint tüntet el tankjából feleslegesen. Ennek elégetésekor 388,3 gramm szén-dioxid keletkezik, teljesen értelmetlenül, mert hidegen járatva a motor nagyon lassan melegszik be. Érdemes a két folyamatot szétválasztva, már tiszta szélvédővel beröffenteni a blokkot, és menet közben enyhe gázzal, korán felkapcsolva, finoman vezetve bemelegíteni a motort.

Végszükség esetén jól jön egy pénztárcából előkapart felesleges plasztikkártya, de hosszú távon nem tesz jó a szélvédő egészségének

A lábasban lehozott forró vizet is illik elfelejteni. Bár megemlítettük a meleg folyadékkal működő rendszereket, nem mindegy, hogy megfelelő hőmérsékleten porlasztott anyag kerül a szélvédőre, vagy egyszerűen nyakon öntjük egy tál kopóvízzel. Nagy valószínűséggel túlélné a megpróbáltatást, de ha már van egy apró, alig látható sérülés, akkor a hirtelen hőmérséklet-változástól sokkal könnyebben végigszalad a repedés, ami már el nem odázható cserét von maga után.

Ne használjunk pontgyűjtő kártyát, személyigazolványt, CD-tokot, mobiltelefont a jég eltávolítására, csak végszükség esetén. A könnyen törő műanyagok maradandó nyomot hagyhatnak a szélvédőn, és bosszantóan meghosszabbítják a kaparással töltött időt.

Ha mégis alkalom szülte eszközeink vannak, akkor se siessünk a takarítással, és ne elégedjünk meg két szempár elé törölt tiszta területtel. Olyan tanács ez, amit mindenki tud, de egy álmos reggelen nem feltétlenül tart be. Viszont amikor pont az egyenrangú kereszteződést jelző táblát takarja ki egy folt, és emiatt ütközünk a jobbról érkezővel, akkor egyértelművé válik, jobb lett volna még öt percet a sikálással tölteni.

Nincs menőbb, mint Wampa manccsal irtani a jeget! A Star Wars rajongóknak ismerős wampa egy szarvval rendelkező, karmos, fehér bundájú, ragadozó élőlény, amely a Hoth nevű fagyott bolygón őshonos. A Birodalom Visszavág c. részben egy ilyen dög rabolja el Luke Skywalkert, és készíti be vacsorára, de az ifjú Jedi végül szó szerint kivágja magát szorult helyzetéből!

A hétköznapokon a legkényelmesebb, hatékony módszer egy legalább gumírozott véggel ellátott jégkaparó és jégoldó spray kettőse, ezeket az autóban tartva még a váratlanul jött lefagyott szélvédőt is pár perc alatt leküzdhetjük. Elég egyszer, még a szezon elején gondoskodni meglétükről, és nyugodtan várhatjuk a kaparással tarkított reggeleket.

Szavazás

Melyik fegyvert választod a jég ellen?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    A kaparó az viszonylag hatékony és olcsó eszköz, de az üveget mindenképpen károsítja. Van nekem fém élű és műanyag is, de mindkettő üveggyilkos, mert nem maga a kaparó karcol, még a sima (réznek látszó) fém sem olyan kemény mint az üveg maga, hanem az üvegen lévő, útról a vízzel felcsapódó homokszemek (kvarc) tudnak ártani. Sajnos a karcos üveg nem javítható, az már törni fogja a fényt, persze nem nappal érekes ez, hanem este, amikor jól láthatóvá válnak a szembe jövők lámpáinak fényénél.

  • apaarpi

    Ford Transit: fűthető szélvédő: áldom érte a kitalálóját.

  • v_johny

    “és menet közben enyhe gázzal, korán felkapcsolva, finoman vezetve bemelegíteni a motort.”
    Hát, ez így azért nem éppen a jó megoldás. Gondolom sokan hallották vagy olvasták már, hogy “a nyomaték öli meg hidegen a motort, nem a fordulat”.
    A hamar elváltás csak akkor jó, ha megfelelő fordulatszámot tartunk a motornak és nem erőltetjük… Persze hidegen forgatni sem szabad. Egy átlag szívó benzines esetében hidegen (1800) 2000-2500 közti tartományt kell használni. Aki 1500-on nyúzza (ott váltogat el), annak lehet hogy -talán- jobban melegszik, csak a hideg alkatrészeket extrém módon terheli, hosszútávon így sok mindent tönkre lehet tenni a motorban…

  • v_johny

    Guevara:

    Tudomásom szerint, az apróbb karcokat polírozással a szélvédősök tudják orvosolni (egy ideig, bizonyos mértékig)…

  • Chambery

    Én egy flakon LANGYOS víz ráöntésével simán megoldom a jégoldást… NEM FORRÓ VÍZZEL

  • HakapesziM

    Jaj, a kis hab kezük meghűl az embereknek, megcsípi a dér. Kis kesztyűben, kámzsában kapirgálják a jeget.
    Ez ilyen, nem lehet sokat tenni. Reggel berúgom a motort, az az első. Levegő a szélvédőre, csutkára feltekerem, szélvő-, tükör-, ülés fűtést bekapcsolom, asszony már odabent piheghet, amíg én még ügyködöm. Annyi ketyegés nem árt a motornak, míg levakarom a jeget, tessék – lássék lelököm a havat. Sajnos karcol a kaparó, de mit tehetünk. Nem melegítgetem, ha kilátok már, kis terheléssel elindulok, annál jobb bemelegítés nincs.

  • PAlex

    Nekem a fém élű jégkaparó jött be, a műanyagok csak a semminél jobbak, de foltosan vakarják a jeget.
    A gond egyébként akkor van, amikor indulás után, amíg nem meleg a motor, és olyan a kinti idő, akkor van, amikor vékonyan elkezd rögtön visszahártyásodni. Na, ilyenkor az első 1-2km izgalmas, főleg, ha a szembe nap van :)

  • Guevara

    V Johnny: Lehet hogy maga a karc eltűntethető, de az biztos hogy az üveg hullámosabb lesz, mint volt eredetileg.

  • v_johny

    Guevara:

    Szerintem a válaszod gondold át még egyszer alaposabban. Gondolj bele, hogy speciálisabb (finomabb) a technológia mint az autó fényezésének polírozásánál használt, mikronokról beszélünk (lényegében egy polírozott autó fényezésénél sem fogsz differenciát találni méréskor), azonban kismértékű fénytörés kialakulhat, ez a karc mélységétől függ… Ki tudja, annyi tűrés még lehet gyárilag is elmegy (tehát annyi felületi hullám akár gyárilag is lehet benne). Továbbá gondolom nem arra gondolsz, hogy évente kétszer meg kell polírozni. Ráadásul nagy felületű “csiszolás” történik, nem szabad “gödrösödnie”.
    http://szelvedoklinika.hu/index.php/galeriak/szelvedo-polirozas.html

  • Guevara

    Na minegy, így vagy úgy, azért a kaparót nem árt kiváltani jégoldóval. Ha meg az autó “életvitelszerűen” áll az utcán, akkor le kell takarni a szélvédőt.

  • kopasz0216

    Adok egy tippet mindenkinek, de nem kell megköszönni: a téli szélvédő mosó folyadékot egy spriccoló fejjel ellátott flakonba kell tölteni. Indulás előtt a szélvédőket lespriccelni, majd egy gumis lehúzóval lehúzni… Nincs üvegkár, van boldogság! :D

  • pécsimunkás

    kopaszasz0216!

    Bomba ötlet! Köszi,köszi,köszi!

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.