Mitől megy el egy autó 1 millió kilométert?

Szerző: hirdetes levél küldés 
Dátum: 2016.11.11. 11.00

Az autó hosszú élettartamának legfőbb titka az olajcsere, ami nem csupán a folyadék leváltását jelenti, hanem más tennivalókat is érdemes elvégezni, ha szorgalmasan gyűjtjük autónkkal a kilométereket.

Szinte minden évben akad egy kedves öreg veterán, ami közel huszonötször kerülte meg a Földet, tehát órájában 1 millió kilométert gyűjtött össze. Ez azonban nem csak egy nyugdíjas korba ért P1800-as Volvóval és 356-os Porschével történhet meg, hanem ennél jóval hétköznapibb körülmények között is hamar összegyűlhet.

Magánhasználatú személyautóknál elég ritka, jóval nagyobb valószínűséggel találunk döbbenetes futásteljesítményű autót egész nap szüntelenül az utakat járó négykerekűekben, mint az oktatóautók vagy a taxik. Ennél is gyakrabban előfordul haszonjárművek esetén, ahol nem számít meglepőnek a 40-60 ezres éves futásteljesítmény sem. Ebből következik, hogy míg a személyautók már 200-300 ezer kilométernél kikopnak a márkaszervizekből, addig a tehergépjárműveket jóval tovább tartják ebben a rendszerben.

Ebbe az 1999-es Ford Focus-ba 12 év alatt tekerték bele az 1 millió kilométert. Az 1,8-as dízelmotor bontatlan, csupán egy kuplungszettet cseréltek.

Ebbe az 1999-es Ford Focus-ba 12 év alatt tekerték bele az 1 millió kilométert. Az 1,8-as dízelmotor bontatlan, csupán egy kuplungszettet cseréltek.

Az elszánt kilométergyűjtők autóiban általában nem a márka vagy egy konkrét motor a közös, hanem a hozzáértő, gondos szerelő vagy a megbízható szerviz a kulcspont. Az ő ajánlásuk meg rendkívül egyszerű, mindössze annyit kell tenni, hogy betartjuk a különböző alkatrészek csereperiódusát, de legfőképpen a motorolajra figyelünk oda különös gonddal.

A legtöbb tulajdonos azonban tartós használati tárgyként tekint az autóra és nem szeretne végtelen időt eltölteni a megfelelő ember vagy szerviz keresgélésével, nekik lehet remek megoldás az egyre több márkánál fellelhető kedvezményes szerviz – mint a Ford Motorcraft, Toyota Szerviz 4+, Peugeot Főnix -, ami a garanciaidő után egy biztos, jól megszokott pont a karbantartás idején. További előnye, hogy a jobb ár mellett gyári új vagy felújított alkatrészek, képzett szakemberek és nem utolsó sorban márkaszerviz által vezetett szervizkönyv jár az autó mellé, ami eladáskor értéknövelő tényező.

Mit tegyünk ha mégis célba vennénk az 1 millió kilométert? Mivel a gyár által előírt csereintervallum átlagos felhasználásra vonatkozik,  ha csak városban használjuk a járművet, vagy sokat vontatunk, érdemes megfelezni. Tehát, ha a személyautó 30 ezer kilométerenként kéri a friss olajat, akkor érdemes 15 000-nél beiktatni egy köztes cserét. A szervizek kínálnak rejtett költségek nélküli csomagokat, mint a Ford Motorcraft, amelynél pontosan tervezhető, nem jelent extrém költséget egy ilyen plusz szervizlátogatás.

A haszonjárművek esetén kicsivel több, akár 20 ezer is lehet az ideális periódus. Mindkét esetben érdemes odafigyelni arra, hogy hidegen kíméljük a motort, mert elsőként a főtengelycsapágyak és a hajtókarcsapágyak eshetnek áldozatul a nagy igénybevétel miatt.  A legtöbb modern autó rendszere felismeri a kenőanyag számára komolyabb igénybevételt jelentő használatot és rugalmasan ehhez igazítja a javasolt olajcserét.

Már érdemes a garanciaidő után is felkeresni a márkaszervizeket

Már érdemes a garanciaidő után is felkeresni a márkaszervizeket

Nem elég egyszerűen friss és jó minőségű, biztos forrásból származó olajat önteni a gépezetbe, hanem ezzel együtt az elhasznált, már foszladozó olajszűrőt, elkoszosodott légszűrőt és dízeleknél a gázolajszűrőt is érdemes mindig jó minőségűre cserélni. Ez már csak azért is fontos, mert a kisebb áteresztőképességű szűrők alaposan megdolgoztatják az olajpumpát és az üzemanyag-szivattyút is. Bosszantó dolog egy ilyen apróság miatt elvesztegetni egy napot és trélert hívni a mozgásképtelen autóhoz.

Fontos feladatot lát el a motorban a légszűrő is, hiszen meggátolja, hogy a levegőben lévő apró részecskék megdolgozzák a dugattyúgyűrűket vagy rosszabb esetben a hengerfal felületét, valamint azt, hogy ezek a jelentéktelen méretű, de rendkívül káros szennyeződések az olajjal a motor egyéb területeire is eljussanak. A mai légszűrők ezeknek több mint a 95%-át kiszűrik, tehát elképesztően hatékonyak. Cserébe viszont a bennük rekedt részecskék hamar csökkentik az áteresztőképességet, ami így a motornak olyan lesz, mintha Usain Boltnak egy erős ruhacsipesszel az orrán kéne sprintelnie.

A motorolaj szerepe tehát igencsak nagy ebben a képletben és a feladata sem csak a kopás csökkentése, hanem nagy szerepe van a felületek hűtésében, a korrózióvédelemben, valamint – a szűrő mellett – magában tartja az égés során keletkezett részecskéket.

A vezérléscseréhez levett szelepfedél alatt rendszeres olajcserékről tanúskodik az egészséges mechanika

A vezérléscseréhez levett szelepfedél alatt rendszeres olajcserékről tanúskodik az egészséges mechanika

Ahhoz, hogy a motorolaj maradéktalanul el tudja végezni a feladatát, fontos momentum az indítás utáni melegítés, amire több módszer is kering a köztudatban. Mind közül a leginkább időrabló az, amikor a tulajdonos az indítás után megvárja, amíg a vízhőfokmérő mutatója lassan felkúszik a megfelelő 70-90 fokos tartományba, de ezt valószínűleg senki nem képes kivárni, amikor a munkaidő pillanatokon belül kezdődik egy gigantikus forgalmi dugó másik oldalán.

Jóval életszerűbb az, hogy indulás után rögtön a lehető legmagasabb fokozatra kapcsolunk és próbáljuk ezt egyenletesen tartani vagy éppen picike ingadozásokkal inkább a fordulatszámmérő alsóbb tartományában járatni a mutatót a megfelelő vízhőfok álláshoz. Tovább nehezíti a műveletet, hogy sok autónak a műszerfalán nincs vízhőfokmérő vagy csupán egy kis lámpa jelzi, hogy az autó szerint megfelelő a hőmérséklet. Nem ritka az sem, hogy ehhez az információhoz a menüből kell hozzájutni vagy OBD-csatlakozót használó mobilos alkalmazással. Ám ezekben a legtöbbször van egy kis csalás, hiszen a modern autók elektronikája mindent megtesz azért, hogy már az indítás után érzésre megkapja a sofőr a megszokott teljesítményt.

Az arany középút az, ha indítás után ellenőrizzük a lámpákat és a tükröket, becsatoljuk a biztonsági övet, ezek után pedig útra kelünk a maximálisan elérhető fordulatszám feléig vagy inkább alatta (benzineseknél 2500-ig, dízeleknél 2000-ig) használva a motort majd körülbelül 5-10 percenként fokozatosan nagyobb tartományba engedjük a motort. Jó tudni, hogy az olaj hőmérséklete a víznél hosszabb idő alatt éri el az ideális hőmérsékletet.

Nem elég indításkor körültekintőnek lenni, a motor leállítása is éppen ilyen fontos mozzanata a motor hosszú élettartamának, különösen a turbós motoroknál. Az autópályás menet vagy szimplán magas fordulaton autózás után érdemes egy-két percet rászánni arra, hogy a feltöltő visszahűljön és csökkenjen a fordulata. Hirtelen leállítás után a gyorsan forgó turbófeltöltő kenés nélkül marad, ami kopáshoz vezethet még akkor is, ha a motor leállítás után még egy ideig keringeti a hűtőfolyadékot. A start-stop rendszerű autóknál kevésbé áll fenn ez a veszély, hiszen ezek a rendszerek rendkívül sok tényezőt vesznek figyelembe, mint a hűtőfolyadék hőmérsékletét, az akkumulátor töltöttségét és a külső hőmérsékletet is.

2015_ford_mondeo_wagon_33_1920x1080

Egy furgon esetében a hosszú élettartam nagyban függ a rendeltetésszerű használattól is. Amíg egy személyautóban a leggyakrabban egy vagy két ember utazik jelentéktelen mennyiségű csomaggal, addig a tehergépjárművek folyamatos terhelésnek vannak kitéve. Legtöbben hajlamosak túlterhelni a munkára befogott furgont és felépítményezéskor figyelmen kívül hagyni a rugó teherbírását.

Ha betartjuk a fentieket, akkor egy átlagos autónak mindössze olaj- és az ezzel járó szűrőcserén kell túlesnie ahhoz, hogy továbbra is gondtalanul tegye a dolgát, közelítve az egymillió kilométeres futásteljesítményhez. (X)

 

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.