Luxuspickup vagy munkaeszköz – ez foglalkoztatja a közönséget azóta, hogy a Mercedes bejelentette: saját pickupot épít. Persze nem teljesen saját az a saját, a Nissan segítsége, a Navara rokonsága már a hátsó oldalablak felfelé csapó alsó éléből nyilvánvaló (valamint abból, hogy Európában a Nissan, Dél-Amerikában a Renault fogja gyártani a Mercedest), de lépjünk ezen túl, mert a műszaki részletek és a beltér kialakítása egyértelművé teszi, hogy sok munkaórát fektetett a járműbe a Mercedes. Sok munkaórát, és még több pénzt: az egy év múlva piacra lépő autó fejlesztésére és gyártására több százmillió eurós beruházással teremti meg a feltételeket a gyártó.

Na de akkor végül is prémium platós vagy melósmobil? Mindkettő, legalábbis egyelőre: a Mercedes két teljesen eltérő karakterű, de egyformán hiteles kivitelben mutatta be a leendő X-osztály előtanulmányát. Ugyanaz a kettősség érvényesül, mint amit a G-osztálynál láthatunk, a puritán és célszerű kivitel nyúzásra, mókázásra termett, a másikkal akár reprezentálhatunk is, ha olyan a helyzet.

Az autó létravázas szerkezetű, ami munkára predesztinálja, ugyanakkor a hathengeres motorok kínálata nem szokványos a szegmensben. A szabadidőjárműveket idéző idomok, az AMG-hangulatú stíluselemek már kevésbé megdöbbentőek, az összhatás azonban mindkét esetben erőteljes. Különösen látványos a jármű fara, ahol az egyik kivitelben LED-sáv keretezi a lenyitható hátfalat, egyszerre kiszolgálva a helyzetjelzők, a féklámpák és az irányjelzők szerepkörét, míg a másik verzióban rácsmintázat idézi a verseny-pickupok furcsán varázslatos világát.

Az utastérben valódi tölgyfa és nubuk bőr, illetve matt szénszálas felületek és remekül tapadó, szintén matt fekete bőr várja az utasokat; az anyósülés előtti tűzoltóberendezés és az elöl elhelyezett csörlő az ipari mennyiségű króm és alumínium ellenpontjaként jelzi, hogy éppen melyik változattal van dolgunk.

Ami közös, az a meglepő elrendezésű légbeömlő-csokor, a márkától megszokott, lebegő érintőképernyő, és a mezei gyökereket idéző, minden flanc ellenére meglehetősen egyszerűnek tűnő ülések, illetve a mechanikus kézifék, amelyhez hasonlót talán már látni sem láttak a gyár fiatalabb dizájnerei. És ha már a mechanikus szóba került: holmi ESP-pótlék helyett ilyen lesz a differenciálzár is, amelyből középre és hátra is jut egy-egy. A hajtáslánchoz felező is tartozik, így sem az 1,1 tonnás terhelhetőség, sem a 3,5 tonnás vontatható tömeg nem jelent problémát. A futóművet mindennek ellenére komfortosnak, dinamikusnak mondja a Mercedes.

Az autóban fejlett kapcsolódási, infotainment-technológia dolgozik, amelyet a szokásos módon, a padlókonzolon elhelyezett, érintésérzékeny tárcsáról vezérelhetünk. A vezetőtámogató rendszerek sem hiányoznak, így van esély arra, hogy az X-osztály a világ első olyan pickupja legyen, amelynek közúti alkalmassága nem csupán a marketing kommunikációs propaganda szerint kiváló.