80 millió tonna: ennyi istállótrágya keletkezik a japán gazdaságokban évente. Mezőgazdasági ismeretek híján nem tudjuk megítélni, ez sok vagy kevés, mindenesetre a szigetországban sokan figyelik aggódva a jelenséget, hiszen a trágya büdös, a belőle felszabaduló gázok erősítik a légkörben az üvegházhatást, az ivóvízbe szivárogva komoly szennyezést okoz, ráadásul még büdös is a trágya.

Minden jelentős probléma egyben üzleti lehetőséget is jelent, és ezt felismerve sokan, így a Toyota is dolgozik a trágyaterhelés hatásainak enyhítésén. Egy kontaktlencsegyártó vállalattal, a Meniconnal közösen immár tíz éve fejlesztenek és értékesítenek (resQ45 néven) olyan enzimtartalmú anyagokat, amelyekkel felgyorsítható az állati trágya komposztálása.

Livestock-manure

Legújabb fejlesztésük egy 2013-ban bevezetett, igen hatékony terméken alapul: a New-Tokubetsu-Kyuko port a trágyához adagolva megfeleződött (négy hétről kettőre) a trágya lebomlásának ideje, ráadásul a bűzt okozó ammónia keletkezését is visszaszorította, legalább 50, de akár 90 százalékkal (állattól függően).

A port elteríteni egy nagy rakás állati ürüléken persze macerás, ezért most elkészült a New-Tokubetsu-Kyuko Liquid, azaz a hatóanyag folyékony koncentrátuma, amiből 8 kg helyett elég 100 gramm, adagolása pedig egyszerűbb és gyorsabb, mint a poré.

Az új termék a resQ45 család “zászlóshajója”, amely olyan, vicces nevű trágyalebontó adalékok sorába csatlakozik be, mint a disznókakához kifejlesztett Buta resQ vagy a Moo resQ, amelyet nem nehéz értelmezni.

A New-Tokubetsu-Kyuko Liquid forgalmazásáról a Toyota-csoport két leányvállalata, a Toyota Tsusho és a Toyota Roof Garden gondoskodik.