A Mercedes-AMG bebizonyította, hogy gond nélkül építhető 360 lóerős, kétliteres motor, és hogy az ádáz fegyverkezési versenyben le ne maradjon honfitársa mögött, az Audi két évvel ezelőtt felvázolta egy 210 LE/liter fajlagos teljesítményű 2.0 TFSI blokk terveit – pontosabban bemutatott egy extrém sportautó-tanulmányt, amelybe egy 420 lóerős, kétliteres motort álmodtak bele.

A merész projekt élére megnyerték maguknak azt az embert, aki a fent említett AMG-motort is megvalósította: ha Freidrich Eichler sikerrel jár, az S4 teljesítményét költöztethették volna be a konszern gyakorlatilag bármelyik alsó-középkategóriás modelljébe.

Végül azonban a Volkswagen-csoport fejesei inkább a már meglévő 2,5 literes, öthengeres motornak szavaznak további bizalmat, és mivel két dudás nemigen fér meg egy csárdában, a reményteli újoncnak mennie kellett, a sokszor bizonyított veterán pedig maradt.

Az ikonikus öthengeres Audi-blokk. Ő marad, a négyhengeres is, csak kisebb teljesítménnyel.

Az ikonikus öthengeres Audi-blokk. Ő marad, a négyhengeres is, csak kisebb teljesítménnyel.

Ennek egyrészt praktikus okai vannak: az extrém terhelés miatt a négyhengeres turbómotor gyártási költségei végső soron magasabbak lettek volna, mint a kevésbé túlfújt ötösnek. Azt sem szabad azonban elfelejteni, hogy a soros öthengeres blokk igazi különlegesség, karakteres és egyedi motor, míg az EA888 projekt, akármilyen ütős, mégis csak egy négyhengeres maradt volna.