Felhasználói élmény: ennél szubjektívebb kategória aligha létezik a terméktesztek világában. Mindenkinek más fontos, és azon belül is eltérő skálán mozognak elvárásaink, így amiben az egyik autósnak fülig ér a szája, a másik talán csak biggyesztgeti ajkát.

Mindenesetre a Ward’s Auto, amelynek top 10-es motorlistája hosszú évek óta mértékadónak számít az iparágban, és az utóbbi években ennek mintájára az autóbelsőket is elkezdte értékelni, most ez utóbbiból leágazgatva létrehozta a User Experience (rövidítve UX), azaz felhasználói élmény versenyt.

És hogy mit értenek felhasználói élményen? Hát az érintőképernyők kezelhetőségét, a navigációs rendszerek felhasználóbarát mivoltát, az infotainment központok intuitív kialakítását. Ha működik a hangvezérlés, ha a mobilteló egy szempillantás alatt csatlakoztatható, ötös, ha elő kell venni a kézikönyvet, gond van.

Természetesen ennél fontosabb (ez megint szubjektív, nem igaz?) funkciókat is vizsgál a Ward’s Auto: a vezetőtámogató rendszerek megbízható működése, az anyagválasztás minősége is sokat nyom a latban.

Ezek alapján 29, az USA-ban forgalmazott típust vettek górcső alá, és a legjobb tízet emelték ki emblematikus listájukra. Lássuk, melyek ezek.

 

Audi Q7: zseniális adaptív tempomatjával és kiváló audiorendszerével került fel a listára, de a virtuális műszerfal is megfogta a tesztelőket.

BMW 7-es: hibátlan telefon-csatlakoztatás, a fedélzeti funkciók táblaszámítógépről történő vezérelhetőség, távolról lekérhető helyzetjelentés és csaknem hibátlan központi kezelőegység (iDrive) biztosította a luxusszedán helyét a listán.

BMW 7-es: hibátlan telefon-csatlakoztatás, a fedélzeti funkciók táblaszámítógépről történő vezérelhetőség, távolról lekérhető helyzetjelentés és csaknem hibátlan központi kezelőegység (iDrive) biztosította a luxusszedán helyét a listán.

Chrysler Pacifica: elsősorban multimédiás szolgáltatásaival hódít a buszlimuzin, de a második sori klímavezérlő és piros pontot kapott. A slusszpoén: hét (!) darab USB csatlatkozó található a fedélzeten.

Chrysler Pacifica: elsősorban multimédiás szolgáltatásaival hódít a buszlimuzin, de a második sori klímavezérlő és piros pontot kapott. A slusszpoén: hét (!) darab USB csatlatkozó található a fedélzeten.

Ford Escape: vezetőtámogató rendszerek garmadája, okostelefonos köldökzsinór az autó és tulajdonosa között, és az azóta ezerfelé elterjedt, de mégis csak a Ford által kitalált lábfejrángatásos csomagtérajtó-nyitás.

Ford Escape: vezetőtámogató rendszerek garmadája, okostelefonos köldökzsinór az autó és tulajdonosa között, és az azóta ezerfelé elterjedt, de mégis csak a Ford által kitalált lábfejrángatásos csomagtérajtó-nyitás.

GMC Acadia: a General Motors ötméteres szabadidőjárműve középre rendezett, mechanikus kapcsolókkal egészíti ki az egyre inkább készpénznek vehető multitouch érintőképernyőt. A tesztelők szerint különösen jó az adaptív tempomatja.

GMC Acadia: a General Motors ötméteres szabadidőjárműve középre rendezett, mechanikus kapcsolókkal egészíti ki az egyre inkább készpénznek vehető multitouch érintőképernyőt. A tesztelők szerint különösen jó az adaptív tempomatja.

Honda Ridgeline: a Honda önhordó karosszériás pickupja eleve kényelmesebb, mint alvázas-merevtengelyes osztálytársai, de ezen felül is ismer még olyan trükköt, amit mások nem: különleges audiorendszere az egész platót képes hangszóróként hasznosítani, így kempingezéshez, tábortűzhöz nincs jobb választás nála.

Honda Ridgeline: a Honda önhordó karosszériás pickupja eleve kényelmesebb, mint alvázas-merevtengelyes osztálytársai, de ezen felül is ismer még olyan trükköt, amit mások nem: különleges audiorendszere az egész platót képes hangszóróként hasznosítani, így kempingezéshez, tábortűzhöz nincs jobb választás nála.

Hyundai Elantra: nocsak, ez az autó (legalábbis valami hasonló, azonos névvel) nálunk is kapható. A koreai szedán felső kategóriás szolgáltatásokat (pl. dugókövetés automatikus kormányzással) kínál, méghozzá sokat, ráadásul tömegpiaci áron. A Hyundai a Top 10-es lista ár/érték bajnoka.

Hyundai Elantra: nocsak, ez az autó (legalábbis valami hasonló, azonos névvel) nálunk is kapható. A koreai szedán felső kategóriás szolgáltatásokat (pl. dugókövetés automatikus kormányzással) kínál, méghozzá sokat, ráadásul tömegpiaci áron. A Hyundai a Top 10-es lista ár/érték bajnoka.

Infiniti Q50: radarral és kamerával figyeli környezetét, ragyogó műszerfalon keresztül tájékoztatja gazdáját, és másokhoz hasonlóan néhány kilométeren át ő is képes sofőrje helyett önállóan vezetni saját magát.

Infiniti Q50: radarral és kamerával figyeli környezetét, ragyogó műszerfalon keresztül tájékoztatja gazdáját, és másokhoz hasonlóan néhány kilométeren át ő is képes sofőrje helyett önállóan vezetni saját magát.

Lexus RX: minden stimmel – nagyjából ez volt a szerkesztők összegzése a hibrid szabadidőjárműről. Még a hanyattegeres kezelőfelület is tetszett nekik, de említésre méltónak nem ezt tartották, hanem hogy az autó megőrizte a mechanikus kapcsolókat, méghozzá kiváló minőségben.

Lexus RX: minden stimmel – nagyjából ez volt a szerkesztők összegzése a hibrid szabadidőjárműről. Még a hanyattegeres kezelőfelület is tetszett nekik, de említésre méltónak nem ezt tartották, hanem hogy az autó megőrizte a mechanikus kapcsolókat, méghozzá kiváló minőségben.

Mercedes E-osztály: a német triumvirátus harmadik tagja is felkerült a listára. Magától előz, aktív zajkeltéssel óvja az utasok hallását a légzsákok csattanásától, kommunikál környezetével, drót nélkül tölti az okostelefonokat, és a legszebb: a távolból hívva kiáll a parkolóból, és odagurul elénk.

Mercedes E-osztály: a német triumvirátus harmadik tagja is felkerült a listára. Magától előz, aktív zajkeltéssel óvja az utasok hallását a légzsákok csattanásától, kommunikál környezetével, drót nélkül tölti az okostelefonokat, és a legszebb: a távolból hívva kiáll a parkolóból, és odagurul elénk.