A magyar sofőrök négyötöde telefonál vezetés közben

Szerző: Vezess levél küldés 
Forrás: LeasePlan
Dátum: 2016.09.15. 13.03

Egy 2015-ös felmérés szerint a magyar autóvezetők közel 80%-a megosztja figyelmét vezetés közben, majdnem fele pedig hajlamos a gyorshajtásra

A magyar sofőrök négyötöde telefonál vezetés közben

A hazánkban is jelenlévő, multinacionális flottakezelő, a LeasePlan felmérése szerint tízből nyolc (81%) járművezető több dologgal foglalkozik egyszerre vezetés közben.

Erre mutatott rá a LeasePlan Mobility Monitor elnevezésű globális felmérés, melyet a LeasePlan 2015-ben végzett 4000 járművezető részvételével, 17 országban. A jó hír az, hogy az eredmény enyhe javulást mutat a 2014-ben, hasonló témakörben végzett felméréshez képest, ahol a járművezetők 84%-a foglalkozott egyszerre több dologgal vezetés közben. A leggyakoribb vezetés közbeni tevékenység a telefonálás (69% 2015-ben, 73% 2014-ben), italfogyasztás (36% 2015-ben, 42% 2014-ben), és evés (32% 2015-ben, 37% 2014-ben). A legfrissebb felmérés szerint a járművezetők 17%-a állítja, hogy üzenetet, sms-t ír a volánnál (20% 2014-ben), míg 8%-uk közösségi médiát használ (9% 2014-ben).

Az X (1965 és 1981 között születettek) és Y (1982 és 1999 között születettek) generáció a baby-boomerekhez (1946 és 1964 között születettek) képest többször osztja meg figyelmét vezetés közben. A generációk közötti rés különösen nagy az üzenetírásban és közösségi média használatában. A baby-boomerekhez (9%) képest az üzenetírás az X generáció (18%) és az Y generáció (25%) körében majdnem kétszer olyan népszerű.

A baby-boomerek körülbelül 2%-a használja a közösségi médiát vezetés közben, míg az X generáció esetében ez 8%, az Y generációnál pedig 15%. A generációs különbségek ellenére a telefonálás elterjedt vezetés közbeni tevékenység minden korosztály számára; a megkérdezett járművezetők 69%-a válaszolta azt, hogy telefonál vezetés közben. A kommunikáció az emberi természet szerves része, mely magyarázatot adhat arra a tényre, hogy a járművezetők egy harmada (34%) nem tud fontossági sorrendet felállítani a telefonja és autója között. Magyarországon a telefonálás a leggyakoribb tevékenység (78%), míg a megkérdezettek 33%-a válaszolta, hogy üzenetet is szokott írni az úton.

road-rage

Agresszió az úton

A felmérés arra is rákérdezett, hogy a járművezetők találkoznak-e agresszív viselkedéssel az utakon. A legtöbb válaszadó szerint előfordult, hogy ledudálták őket, bevágtak eléjük, hátulról túl közel mentek hozzájuk, nagy sebességgel előzték meg őket, és agresszíven mutogattak feléjük. A szóbeli agresszió is növekedést mutat. Feltűnően sokan, minden háromból két válaszadó (60%) tapasztalt gyorshajtást más vezetők részéről, ugyanakkor a válaszadók fele maga is gyorsan hajt. A felmérés rámutat a három generáció által közösen zavarónak tartott tényezőkre: a baby-boomerek, az X és Y generáció is a hátsó követési távolság be nem tartását tartja a legzavaróbbnak, melyet a túl lassú vezetés és a hirtelen bevágás követ.

Gyorshajtás

A felmérés szerint majdnem minden, azaz négyből három járművezető (71%) gyorshajtott már. Ezek közül a legtöbb járművezető rendszeresen gyorsan vezet. Bevallásuk szerint csak az autópályán hajtanak gyorsan, az alsóbb rendű utakon nem (36%), míg négyből egy válaszadó csak akkor hajt gyorsan, amikor csendes a forgalom körülötte, és a járművezetők 21%-a csak akkor vezet túl gyorsan, amikor siet valahová. Az ausztrál és görög járművezetők vezetnek a legkevésbé gyorsan, míg a dán és belga sofőrök hajlamosak a leggyakrabban a gyorshajtásra. A magyar járművezetők 47%-a válaszolta, hogy gyorsan hajt, amikor siet.

Kommentek

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

F1: 2017-re kicsinálták az előzéseket

A versenyzők elmondása alapján beigazolódtak az előzetes félelmek, a 2017-es Forma-1-es autókkal igen nehéz, ha nem lehetetlen előzni. Idén körmenetek jöhetnek.

Egy apró csavar élete az F1-ben

Egy aprócska alkatrész, ami hatalmas utat tesz meg, mire behelyezik egy Forma-1-es autóba. Most végignézheted a folyamatot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.