Jobbkormányos autó – öröm, vagy szívás?

Jobbkormánnyal Budapesten

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.09.09. 06.30

Elsőre jó ötletnek tűnik Angliából használt autót hozni. Az árak egész ígéretesek, csak egy gond lehet az autóval, a jobb oldali kormány. De vajon tényleg akkora baj ez?

Egyáltalán nem. Jómagam hosszú éveken keresztül közlekedtem a jelenleg lassú és fájdalmas feltámadás alatt álló öreg, jobbkormányos Land Roveremmel. Budapesten, vidéken, külföldön egyaránt. Igaz, hogy a Land Rover vezetésében a legkisebb probléma az, hogy melyik oldalon van a kormány, a gyalázatos fék, az ingatag kormány, illetve az egész csattogó hóbelevanc kezelése jóval nagyobb összpontosítást igényel holmi kormányproblémánál. De akkor mi vele a baj?

Óbégatni kell, ha sajtburgert szeretnénk rendelni. A jeges teát harmadszorra értette meg a mikrofon túloldalán ülő teremtés

A legtöbb ember alaposan elhűl, ha kiderül, hogy egy autónak a másik oldalon van a kormánya, mint amit normálisnak tartanak. “Ebben az autóban rossz oldalon van a kormány”, vihogják az arcunkba, aztán jönnek a sablonkérdések. 100 emberből nagyjából 90 kezdi a következőkkel:

Nem volt nehéz megszokni?

Nem. Átlagembernek nagyjából pár órányi autózás után már nem szabad, hogy problémát okozzon egy szokványos jobbkormányos autó vezetése. Eleinte mindenkinél előfordul, hogy jobb kézzel kezd kotorászni a váltó után, de erről hamar le lehet szokni. Rá kell érezni, hogy az autó tőlünk balra és nem jobbra van, így egy darabig még előfordulhat, hogy a kocsi átlóg a szemközti sávba. Okos ember erre két perc alatt rájön és többet nem csinál ilyet.

Párhuzamos parkolásnál könnyű odafigyelni a felnire

Párhuzamos parkolásnál könnyű odafigyelni a felnire

Hogy kapott ez rendszámot? Ilyet lehet?

Igen. Minden további nélkül le lehet vizsgáztatni a jobbkormányos autót. Olyannyira, hogy a jobbkormányos lét egyik jó oldalát kihasználó – hogy a vezető a járdához közelebb ül –, közfeladatokat ellátó autókkal is találkozhatunk az utakon, hiszen könnyebb úgy söpörni, ha látja a vezető, hogy hol forog a kefe, mi kerül az útjába.

Függetlenül attól, hogy egy gépjármű jobb vagy bal oldali közlekedésre készült, azaz bal vagy jobb oldalon van a kormánya, mindkét változat közlekedhet ellentétes forgalmú országban is, de a vezetőnek ez esetben fokozottabban kell figyelnie, hisz a másik irányból kell forgalomra számítania, ellenkező irányba kell tartania, előzéskor pedig nehéz az előtte haladó gépjármű mögül kilesnie az esetleges szembejövő forgalmat – írja a wikipedia is.

Európában alig pár helyen van bal oldali közlekedés, ezek az Egyesült Királyság, Írország, Man-sziget, Guernsey, Jersey, Málta, Ciprus.

Nem vicces a sorompónyitás sem

Nem vicces a sorompónyitás sem

És a pedálok is fordítva vannak?

Nem. A jobbkormányos autók műszakilag teljesen megegyeznek a balkormányosokkal, a pedálok pont úgy vannak, mint a “normális” autókon. Szintén gyakran felmerül, hogy a váltó fokozatkiosztása is tükrözött-e. Nem, azok is ugyanott vannak. Az ablaktörlő és index terén lehetnek változások, van, ahol felcserélik ezeket és van, ahol tökegyformák, függetlenül a kormány helyétől. Jellemzően a japán belpiacos modelleken van jobb oldalon az irányjelző bajuszkapcsolója.

Mindössze egy buktatója lehet az Angliából hozott autónak, a vizsgán a fényszóróval gyűlhet meg az ember baja, a szimmetrikusan világító helyett az európai, aszimmetrikus fényű lámpákat kell hozzá szerezni. Már ha kell rá a hazai rendszám.

Mit szól hozzá a rendőr?

Biztos sokaknak megvan a Valami Amerika című film igazoltatós jelenete. Ha nincs, ideteszem, érdemes végignézni, alig több két percnél, de akinek volt már jobbkormányos autóban rendőrélménye, az biztosan felvonyított ennél a jelenetnél a moziban, annyira hasonlóan történnek ezek az igazoltatások.

Az én kalandom a Bartók Béla úton esett meg, amikor éjszakai túra után hajnalban fuvaroztam haza a tettestársaimat. Rendőr integet, én félreállok, pajtásom meg ördög tudja, miért, de nyitott sörrel a kezében kikászálódik a balegyből. Rendőr nem is érti, hogy lehet valaki ennyire kretén, amikor én jobbról érkezem a papírokkal és próbálom menteni a helyzetet. Sikerrel.

Nem rossz vele előzni?

De, nagyon vacak. A jobbkormányos autó addig kiváló, amíg nem kell vele előzni. Ilyenkor jó, ha megbízható ember ül bal oldalon és segít nekünk, hogy mikor kezdhetünk bele egy előzésbe. Egy jobbkormányos Zsigulin úgy segített magán a sofőr, hogy a bal oldali B oszlopra felszerelt egy tükröt, amely előre nézett.

Nagyjából ezek a kérdések foglalkoztatják a legtöbb embert. De vannak még ezenkívül is előnyei, hátrányai a jobbkormányos autóval közlekedésnek.

Jó napot kívánok, merre van a legközelebbi ciklotron?

Jó napot kívánok, merre van a legközelebbi ciklotron?

Mi benne a jó?

  • Könnyű vele párhuzamosan, az út jobb oldalán parkolni, padkázás nélkül.
  • Egyszerűbb a járdán bóklászó gyalogosokkal bármilyen célú kapcsolatot teremteni. Ha eltévedünk, kérdezősködhetünk, vagy csak kényelmesen megnézhetünk egy dekoratívabb hátsót.
  • A jobbkezes utcák jobban beláthatók, ha mi is jobb oldalon ülünk.
  • Indokolt esetben megterhelő ordítozás nélkül kezdeményezhetünk párbeszédet ügyefogyott közlekedőtársunkkal.
Párhuzamos parkolásnál könnyű odafigyelni a felnire

Párhuzamos parkolásnál könnyű odafigyelni a felnire

Mi benne a rossz?

  • Előzni rémes vele, vagy nagyon erős autót igényel a dolog, vagy vigyünk magunkkal még egy embert. Az beválhat.
  • McDrive-ban, illetve bárhol, ahol a bal oldali ablakon kinyúlva kell valamit megnyomni, megmondani, elvenni. Rettenetes, groteszk görcsölés lesz az egészből, ha egyedül próbáljuk ezeket megoldani.
Nem vicces a sorompónyitás sem

Nem vicces a sorompónyitás sem

Hogy felfrissítsem a jobbkormányos lét jó és rossz oldalait, egy nyitható tetős MR2-es Toyotát lejmoltunk – ezúton is köszönjük a segítséget –, amivel nem is volt annyira nehéz dolgunk a fényképezésnél. A nyitható tető sok bajtól megvéd – remekül átlátni a forgalmat, és a sorompók nyomkodása, sajtburger megragadása is jóval egyszerűbb volt így, mint ha fémtető alól kellett volna óbégatnunk a McDrive-ban.

A gőzölgő burgerekkel teli zacseszt is problémás megkaparintani

A gőzölgő burgerekkel teli zacseszt is problémás megkaparintani

Szóval a jobbkormányos autók vezetéséhez nem kell különleges embernek lenni. De egy dologra számítsunk, rettentő nehéz lesz eladni a kocsit. Ha valami különlegességünk van, az még elmehet árában, mert azt jó eséllyel egy vezetni tudó ember veszi majd meg, akit nem riaszt el a várható kényelmetlenségek sora. Az átlagautós viszont sosem ad pénzt egy ilyen gyári hibás autóért, az tuti.

Szavazás

Te vennél jobbkormányos autót?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.