Egymilliárd jüan, azaz mintegy 41 milliárd forintnyi állami támogatás jogosulatlan felhasználása miatt indított hadjáratot mintegy két tucat autógyártó ellen a kínai gazdasági minisztérium.

Pontosan nem tudni, mivel vádolják az autógyártókat, de az biztos, hogy a számunkra ismeretlen Suzhou Gemsea Coach Manufacturing működési engedélyét már visszavonták, mások pedig komoly büntetésekre számíthatnak.

A kínai kormány gigantikus összegű támogatási programot állított össze a közlekedés CO2-kibocsátásának csökkentésére (a vitatott összeg a teljes költségvetés 3 százaléka), eredményeképpen tavaly 331 ezer darab hibrid és elektromos autót adtak el a hatalmas országban, négyszer annyit, mint 2014-ben, idén pedig 700 ezer autó eladását tervezték.

A kínai autógyártók szövetsége szerint a botrány rendkívül rossz hatással lehet a helyi autóiparra, valamint számos importmárkára, így a Nissanra és a Hyundaira is, akiket szintén felsoroltak a minisztérium listáján.

A pontos vádakat egyelőre maguk a gyártók sem értik, mint ahogy azt sem tudják, miért pont az a huszonegynéhány márka került fel a listára.

Cinikus vélemények szerint a kormány szándékosan fojtaná botrányba a 2021-ig előirányzott programot, mivel az idei év első nyolc hónapjában mindössze 245 ezer plug-in hibrid és elektromos autó talált gazdára, és a kudarcot jobb a gyártókra fogni, mint az állami szervezetek esetleges inkompetenciájára.