Új felfüggesztésen dolgozik az Audi, amelyben az elektromechanikus, forgó lengéscsillapítók növelik a kényelmet, ugyanakkor az energia-visszatáplálást is lehetővé teszik.

Az eROT jelzésű prototípus működési elve viszonylag egyszerű: „Minden egyes egyenetlenség és hullám az útfelületben, illetve minden kanyar mozgási energiát generál az autó szerkezetében, amit jelenleg az éppen alkalmazott lengéscsillapítók vesznek fel, majd hő formájában veszendőbe megy” – magyarázta dr. Ing. Stefan Knirsch, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Az új elektromechanikus csillapítórendszer segítségével ezt az energiát kívánjuk hasznosítani, miközben a futómű-szabályozás egészen új lehetőségeivel szolgálunk ügyfeleinknek.”

 

A hagyományos lengéscsillapító forma szemben az új megoldással

Vagyis a lengéscsillapítók mozgási energiáját próbálják visszanyerni úgy, hogy a kerékagy mozgásait lengőkar közvetíti egy áthajtóművön keresztül az elektromos gép felé, amely generátorüzemben elektromos árammá alakíthatja azt. Németországi tesztek alapján a megoldás üzemanyag-megtakarítása akár a 0,7 litert is elérheti 100 kilométerenként.

Nem kell azonban nagyon magyarázni, hogy ez elsősorban nem a nyugat-európai országok lakóinál hoz majd jobb eredményt, mint inkább a magyar utakon, amelyek sokfelé pocsék állapotúak, így a lengéscsillapítók is többet mozognak.

Az eROT rendszer két további előnnyel is bír, aktív szabályozású csillapításként alkalmazkodhat az út egyenetlenségeihez és a sofőr vezetési stílusához, és megfelelő szoftverrel szabadon programozható, így kompromisszumok nélkül alakíthatnak ki lágy és kényelmes csillapítási karakterisztikát az összenyomás, azaz a berugózás fázisában. Emellett az álló elrendezésű teleszkópos lengéscsillapítókat vízszintesen beépített elektromos egységek váltják fel a hátsó felfüggesztésekben, amiből a csomagtér alakja és mérete profitálhat.

Elektromos áramot termel mozgásával a lengésscsillapító

Elektromos áramot termel mozgásával a lengésscsillapító

Az eROT technika sorozatgyártásának fő feltétele a 48 volt feszültségű fedélzeti hálózat, amely az Audi-modellek elektromossá alakításának egyik meghatározó eleme. Leghamarabb egy-két év múlva jelenhet meg egy hibrid modellben.