Pénzt spórolhatnak a rossz magyar utak az autósoknak

Szerző: Vezess levél küldés 
Forrás: Audi, lengéscsillapító
Dátum: 2016.08.16. 16.00

Többen próbálkoztak már vele, az Audi egyre közelebb a megvalósításhoz – a futóművek mozgásából nyernének energiát, amellyel üzemanyagot takaríthatnak meg.

Új felfüggesztésen dolgozik az Audi, amelyben az elektromechanikus, forgó lengéscsillapítók növelik a kényelmet, ugyanakkor az energia-visszatáplálást is lehetővé teszik.

Az eROT jelzésű prototípus működési elve viszonylag egyszerű: „Minden egyes egyenetlenség és hullám az útfelületben, illetve minden kanyar mozgási energiát generál az autó szerkezetében, amit jelenleg az éppen alkalmazott lengéscsillapítók vesznek fel, majd hő formájában veszendőbe megy” – magyarázta dr. Ing. Stefan Knirsch, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Az új elektromechanikus csillapítórendszer segítségével ezt az energiát kívánjuk hasznosítani, miközben a futómű-szabályozás egészen új lehetőségeivel szolgálunk ügyfeleinknek.”

 

A hagyományos lengéscsillapító forma szemben az új megoldással

Vagyis a lengéscsillapítók mozgási energiáját próbálják visszanyerni úgy, hogy a kerékagy mozgásait lengőkar közvetíti egy áthajtóművön keresztül az elektromos gép felé, amely generátorüzemben elektromos árammá alakíthatja azt. Németországi tesztek alapján a megoldás üzemanyag-megtakarítása akár a 0,7 litert is elérheti 100 kilométerenként.

Nem kell azonban nagyon magyarázni, hogy ez elsősorban nem a nyugat-európai országok lakóinál hoz majd jobb eredményt, mint inkább a magyar utakon, amelyek sokfelé pocsék állapotúak, így a lengéscsillapítók is többet mozognak.

Az eROT rendszer két további előnnyel is bír, aktív szabályozású csillapításként alkalmazkodhat az út egyenetlenségeihez és a sofőr vezetési stílusához, és megfelelő szoftverrel szabadon programozható, így kompromisszumok nélkül alakíthatnak ki lágy és kényelmes csillapítási karakterisztikát az összenyomás, azaz a berugózás fázisában. Emellett az álló elrendezésű teleszkópos lengéscsillapítókat vízszintesen beépített elektromos egységek váltják fel a hátsó felfüggesztésekben, amiből a csomagtér alakja és mérete profitálhat.

Elektromos áramot termel mozgásával a lengésscsillapító

Elektromos áramot termel mozgásával a lengésscsillapító

Az eROT technika sorozatgyártásának fő feltétele a 48 volt feszültségű fedélzeti hálózat, amely az Audi-modellek elektromossá alakításának egyik meghatározó eleme. Leghamarabb egy-két év múlva jelenhet meg egy hibrid modellben.

Kommentek

Kéne az első Ford Mustang?

Az első szériagyártású keménytetős Ford Mustang keresi új gazdáját, aki ezzel egy szelet autótörténelmet vásárol.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

Arrivabene: Ez mindenki győzelme

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta. A dobogósok nyilatkozatai.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.