Kamu volt a nemzeti buszgyártásra vonatkozó terv?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.11. 14.00

Két hónap elteltével elmondható, hogy sajnos nagyon úgy néz ki, megint parasztvakítás volt a nemzeti magyar autóbuszgyártás felfuttatására tett ígéret.

Kamu volt a nemzeti buszgyártásra vonatkozó terv?

Két hónap telt el azóta, hogy Varga Mihály bejelentette a nemzeti autóbusz-gyártási stratégiát. A tervek szerint a következő három évben a magyar kormány hitellel, támogatással és piaccal fogja segíteni a hazai cégeket, hogy 2019-re 1000 darab fölé nőjön a hazánkban évente legyártott autóbuszok száma. A helyzet az, hogy azóta két olyan tendert is kiírtak, melyen 160 használt és 13 új autóbuszt kívánnak beszerezni idehaza, állami kézben lévő volántársaságok. Piacot tehát egyelőre biztosan nem kapnak idehaza.

A használt buszos közbeszerzést egy 2006-ban alapított vállalkozás, a VOLÁN Buszpark Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. végzi, melynek fő tevékenysége a 3,5 tonna feletti járművek kölcsönzése. Ez a cég írta ki a tendert, de az elérhetőségek között ott szerepel a Volánbusz e-mail-címe is. A július 28-án megjelent dokumentáció szerint valamennyi autóbuszt lízingelnék és várhatóan nemcsak a Volánbusz, hanem más közlekedési társaságok is részesülnének az autóbuszokból.

A kiírás szerint 20, maximum hétéves szóló, illetve 15 legfeljebb 9 éves, csuklós kivitelű, teljesen alacsony padlós autóbuszokat lízingelnének, melyekben Euro 4-es vagy Euro 5-ös motorok dolgoznak. Az elvárt futásteljesítmény ezekkel szemben félmillió, illetve 650 ezer kilométer. Ezek mellett két- és háromtengelyes alacsony belépésű buszokat is lízingelnének. Előbbiből 55 darabot (maximum 650 ezer kilométerrel), utóbbiból 70 példányt (maximum 700 ezer futott kilométerrel). Ezeknél is követelmény az automata váltó, az elektronikus kijelző, erőforrásaiknak pedig legalább Euro 4-es emissziós normákat kell teljesíteniük.

Az alacsony belépésű buszokra kiírt tenderen elviekben lehetne indulni magyar buszokkal, de kicsi az esélye annak, hogy bárki meg akarna szabadulni itthon ilyen kedvező állapotban lévő hazai gyártmányú buszoktól. Minden bizonnyal tehát külföldről behozott járművekkel töltik fel a szükséges mennyiséget, de a használt buszokkal amúgy sem teremtenének új magyar munkahelyeket a hazai buszgyártásban.

Hogy kerek legyen a történet, ma közzétettek egy hirdetményt a közbeszerzési értesítőben, amely kivételesen új autóbuszok beszerzésére vonatkozik. Az ajánlatkérő a Volánbusz és a Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (KMKK) volt, melyek összesen 13 darab új, kéttengelyes, távolsági kivitelű autóbuszt kívántak beszerezni 900 millió forint értékben. A nyertes a Rába lett a Volvo 8900-as típussal, így ismételten elmondható, hogy külföldre vándorol a buszbeszerzésre fordított összeg.

Végezetül pedig az is látszik, hogy a budapesti, kiszervezéses metrópótló tenderen senki sem indult magyar busszal, pedig még a BKV is ringbe szállt, igaz, a közlekedési vállalat a Solaris Urbinóval pályázik. Borítékolható tehát, hogy a 150 darabos új buszflotta nem magyar fejlesztésű és gyártású busz lesz.

Persze a nemrégiben közzétett 61 darab új Credo vásárlása úgy van reklámozva, mintha azok már a nemzeti buszgyártási stratégia keretében kerülnének átadásra, de a hülye is látja, hogy ezeket a buszokat nem két hónappal ezelőtt kezdték el összehegeszteni. Azok után, hogy Varga Mihály a magyar buszgyártás felfuttatásának stratégiájáról beszélt, most úgy állunk, hogy két, jelentős mennyiségre vonatkozó, még futó tenderen nem lesz magyar gyártó.

 

Kommentek

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourneben, Sebastian Vettel a második, Valteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.