Kamu volt a nemzeti buszgyártásra vonatkozó terv?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.11. 14.00

Két hónap elteltével elmondható, hogy sajnos nagyon úgy néz ki, megint parasztvakítás volt a nemzeti magyar autóbuszgyártás felfuttatására tett ígéret.

Kamu volt a nemzeti buszgyártásra vonatkozó terv?

Két hónap telt el azóta, hogy Varga Mihály bejelentette a nemzeti autóbusz-gyártási stratégiát. A tervek szerint a következő három évben a magyar kormány hitellel, támogatással és piaccal fogja segíteni a hazai cégeket, hogy 2019-re 1000 darab fölé nőjön a hazánkban évente legyártott autóbuszok száma. A helyzet az, hogy azóta két olyan tendert is kiírtak, melyen 160 használt és 13 új autóbuszt kívánnak beszerezni idehaza, állami kézben lévő volántársaságok. Piacot tehát egyelőre biztosan nem kapnak idehaza.

A használt buszos közbeszerzést egy 2006-ban alapított vállalkozás, a VOLÁN Buszpark Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. végzi, melynek fő tevékenysége a 3,5 tonna feletti járművek kölcsönzése. Ez a cég írta ki a tendert, de az elérhetőségek között ott szerepel a Volánbusz e-mail-címe is. A július 28-án megjelent dokumentáció szerint valamennyi autóbuszt lízingelnék és várhatóan nemcsak a Volánbusz, hanem más közlekedési társaságok is részesülnének az autóbuszokból.

A kiírás szerint 20, maximum hétéves szóló, illetve 15 legfeljebb 9 éves, csuklós kivitelű, teljesen alacsony padlós autóbuszokat lízingelnének, melyekben Euro 4-es vagy Euro 5-ös motorok dolgoznak. Az elvárt futásteljesítmény ezekkel szemben félmillió, illetve 650 ezer kilométer. Ezek mellett két- és háromtengelyes alacsony belépésű buszokat is lízingelnének. Előbbiből 55 darabot (maximum 650 ezer kilométerrel), utóbbiból 70 példányt (maximum 700 ezer futott kilométerrel). Ezeknél is követelmény az automata váltó, az elektronikus kijelző, erőforrásaiknak pedig legalább Euro 4-es emissziós normákat kell teljesíteniük.

Az alacsony belépésű buszokra kiírt tenderen elviekben lehetne indulni magyar buszokkal, de kicsi az esélye annak, hogy bárki meg akarna szabadulni itthon ilyen kedvező állapotban lévő hazai gyártmányú buszoktól. Minden bizonnyal tehát külföldről behozott járművekkel töltik fel a szükséges mennyiséget, de a használt buszokkal amúgy sem teremtenének új magyar munkahelyeket a hazai buszgyártásban.

Hogy kerek legyen a történet, ma közzétettek egy hirdetményt a közbeszerzési értesítőben, amely kivételesen új autóbuszok beszerzésére vonatkozik. Az ajánlatkérő a Volánbusz és a Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (KMKK) volt, melyek összesen 13 darab új, kéttengelyes, távolsági kivitelű autóbuszt kívántak beszerezni 900 millió forint értékben. A nyertes a Rába lett a Volvo 8900-as típussal, így ismételten elmondható, hogy külföldre vándorol a buszbeszerzésre fordított összeg.

Végezetül pedig az is látszik, hogy a budapesti, kiszervezéses metrópótló tenderen senki sem indult magyar busszal, pedig még a BKV is ringbe szállt, igaz, a közlekedési vállalat a Solaris Urbinóval pályázik. Borítékolható tehát, hogy a 150 darabos új buszflotta nem magyar fejlesztésű és gyártású busz lesz.

Persze a nemrégiben közzétett 61 darab új Credo vásárlása úgy van reklámozva, mintha azok már a nemzeti buszgyártási stratégia keretében kerülnének átadásra, de a hülye is látja, hogy ezeket a buszokat nem két hónappal ezelőtt kezdték el összehegeszteni. Azok után, hogy Varga Mihály a magyar buszgyártás felfuttatásának stratégiájáról beszélt, most úgy állunk, hogy két, jelentős mennyiségre vonatkozó, még futó tenderen nem lesz magyar gyártó.

 

Kommentek

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.