A modern autók fedélzetén már most is optikai és radaros érzékelők tömegei figyelik a környezetet, egy beszállító szerint viszont a beltérben is elkelnének a hasonló technológiák – persze nem öncélúan.

A német Fraunhofer fél tucat ipari szereplővel közösen vesz részt a német minisztériumi forrásból finanszírozott intelligens utastér (inCarin) projektben, amelynek célja, hogy háromdimenziós érzékelők segítségével azonosítsák az utasok számát, elhelyezkedését és pillanatnyi tevékenységeit.

Ezzel egy sor újszerű funkciót lehetne megvalósítani: például ahelyett, hogy az autót vezető anyuka hátrafordulva rápillant gyermekeire, a rendszer (észlelve ez irányú szándékát) a műszerfali monitoron megjelenítheti a hátsó üléspad képét. Szintén optikai érzékelők vezérelhetnék például a légzsákok nyitását, igazodva az utasok magasságához – de például ha az utas felteszi lábát a műszerfalra, vagy táskát tart az ölében, eleve letiltható volna a légzsák működtetése.

A kutatás meglehetősen az elején tart még, de öt-tíz év múlva már megjelenhetnek az első prototípusok, amelyek ezt a technológiai koncepciót alkalmazzák. Végső soron az autonóm közlekedés egyik fontos pillére lehet az optikai utasészlelés, hiszen az autónak tudnia kell, hogy mondjuk visszaadhatja-e a vezérlést az utasnak vészhelyzetben, vagy magának kell megoldania a krízist.