Másképp csökken az autók fogyasztása

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.07.27. 14.50

Eddig az automata váltós autók fogyasztáscsökkentésének bevált eszköze volt a fokozatok számának növelése. Az áttételek szaporításának véget vethet a hajtáslánc villamosítása.

Másképp csökken az autók fogyasztása

Amióta a Vezess elindult 2001-ben, az érkező új automatikus sebességváltó-generációk egyre több fokozattal működnek. 2001-ben a ZF hatfokozatú szerkezete az E65-ös, Chris Bangle-féle 7-es BMW-ben debütált, majd megkapta a Jaguar S-Type is.

Több fokozat, többnyire növekvő súly

Nem sokkal később a Mercedes-Benz hétgangos automatikával kontrázott, később a Nissan, a Porsche és a VW konszern autóiban is elterjedt a hetedik fokozat, nem egy esetben dupla kuplungos sebességváltókban. A ZF8HP bevezetésével ismét a BMW-nél volt az előny, amely váltó nagyon gyorsan szétspriccelt a konkurensekbe is. A Mercedes-Benz szubkontrája a kilencfokozatú automata váltó volt, majd kijött a JEEP Cherokee-ban és a Range Rover Evoque-ban elsőként alkalmazott kilencgangos automata keresztmotoros felépítéshez.

Míg a Kia új dupla kuplungos automatikája a dízel Cee'dben hét, a rokon szerkezet a hibrid Niróban hat fokozattal dolgozik

Ám a hibrid járművek terjedésével a villamos gép és a benzines fogyasztását hajtásrendszerként kell lenyomni, ami új megoldásokat igényel. A BMW i8-ban például hatfokozatú a MINI-ből átvett, viszonylag csekély súlyú automatikus váltó. A Kia Niro dupla kuplungos automatikája szintén hatgangos, mert így könnyebb, mint az alapját adó, a Cee’dben hétfokozatú szerkezet. Mivel a villamos gép nagy nyomatéka kisegíti benzinest, a motor kevesebb áttétellel is a legalacsonyabb fogyasztásnak megfelelő tartományban járatható.

Villanymotorral nem kell 8-9 fokozat

A súlytakarékosság miatt a hibridek esetében csökkenhet a fokozatok száma az adott kategóriában megszokotthoz képest. A kevesebb áttétel könnyebb és kompaktabb felépítéssel jár együtt, ami fontos szempont. Az Automobilwoche című szaklapnak nyilatkozó Jürgen Greiner, a ZF sebességváltó-fejlesztési vezetője legfeljebb hat, de nem egy esetben 4-5 fokozatú automatikus sebességváltókra számít a hibrid autókban.

10 fokozatú automatikus sebességváltó: alig nagyobb áttételi tartományt fed le, mint a 8 vagy 9 fokozatúak, de többnyire nehezebb és bonyolultabb konstrukció náluk

10 fokozatú automatikus sebességváltó: alig nagyobb áttételi tartományt fed le, mint a 8 vagy 9 fokozatúak, de többnyire nehezebb és bonyolultabb konstrukció náluk

Belső égésű motoros autókban a szakember szerint 8-9 fokozat marad az uralkodó, mert itt jó viszonyban van a ráfordítás az eredménnyel. A több sebességgel lefedett szélesebb áttételtartománnyal mérsékelhető a motor fogyasztása.

Kommentek

Használt autó: gyógyítás 6000 forintból

Összesen 6000 forintba került, hogy használt autónk tisztesen működő motorja hirtelen megtáltosodjon. A megoldást sokan ismerhetik, a többiek fontolják meg a mi esetünket.

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb, mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.