Másképp csökken az autók fogyasztása

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.07.27. 14.50

Eddig az automata váltós autók fogyasztáscsökkentésének bevált eszköze volt a fokozatok számának növelése. Az áttételek szaporításának véget vethet a hajtáslánc villamosítása.

Másképp csökken az autók fogyasztása

Amióta a Vezess elindult 2001-ben, az érkező új automatikus sebességváltó-generációk egyre több fokozattal működnek. 2001-ben a ZF hatfokozatú szerkezete az E65-ös, Chris Bangle-féle 7-es BMW-ben debütált, majd megkapta a Jaguar S-Type is.

Több fokozat, többnyire növekvő súly

Nem sokkal később a Mercedes-Benz hétgangos automatikával kontrázott, később a Nissan, a Porsche és a VW konszern autóiban is elterjedt a hetedik fokozat, nem egy esetben dupla kuplungos sebességváltókban. A ZF8HP bevezetésével ismét a BMW-nél volt az előny, amely váltó nagyon gyorsan szétspriccelt a konkurensekbe is. A Mercedes-Benz szubkontrája a kilencfokozatú automata váltó volt, majd kijött a JEEP Cherokee-ban és a Range Rover Evoque-ban elsőként alkalmazott kilencgangos automata keresztmotoros felépítéshez.

Míg a Kia új dupla kuplungos automatikája a dízel Cee'dben hét, a rokon szerkezet a hibrid Niróban hat fokozattal dolgozik

Ám a hibrid járművek terjedésével a villamos gép és a benzines fogyasztását hajtásrendszerként kell lenyomni, ami új megoldásokat igényel. A BMW i8-ban például hatfokozatú a MINI-ből átvett, viszonylag csekély súlyú automatikus váltó. A Kia Niro dupla kuplungos automatikája szintén hatgangos, mert így könnyebb, mint az alapját adó, a Cee’dben hétfokozatú szerkezet. Mivel a villamos gép nagy nyomatéka kisegíti benzinest, a motor kevesebb áttétellel is a legalacsonyabb fogyasztásnak megfelelő tartományban járatható.

Villanymotorral nem kell 8-9 fokozat

A súlytakarékosság miatt a hibridek esetében csökkenhet a fokozatok száma az adott kategóriában megszokotthoz képest. A kevesebb áttétel könnyebb és kompaktabb felépítéssel jár együtt, ami fontos szempont. Az Automobilwoche című szaklapnak nyilatkozó Jürgen Greiner, a ZF sebességváltó-fejlesztési vezetője legfeljebb hat, de nem egy esetben 4-5 fokozatú automatikus sebességváltókra számít a hibrid autókban.

10 fokozatú automatikus sebességváltó: alig nagyobb áttételi tartományt fed le, mint a 8 vagy 9 fokozatúak, de többnyire nehezebb és bonyolultabb konstrukció náluk

10 fokozatú automatikus sebességváltó: alig nagyobb áttételi tartományt fed le, mint a 8 vagy 9 fokozatúak, de többnyire nehezebb és bonyolultabb konstrukció náluk

Belső égésű motoros autókban a szakember szerint 8-9 fokozat marad az uralkodó, mert itt jó viszonyban van a ráfordítás az eredménnyel. A több sebességgel lefedett szélesebb áttételtartománnyal mérsékelhető a motor fogyasztása.

Kommentek

Tarlós vs. közterület-felügyelet 39. rész

Egyeztetés kezdődött a kerületi közterület-felügyeletek ügyében – közölte Tarlós István csütörtök délután. A főpolgármester azt javasolja, hogy a kerületekkel valamilyen társulási formában valósítsák meg a feladatot.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

F1: A Mercedes kifigurázta a saját főnökét

Az internetet elárasztó mémtenger után a Mercedes is készített egy humoros animációt asztalcsapkodó csapatfőnökéről.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

F1: A Ferrari újra kölcsönadná a tartalékost

Olasz sajtóértesülés szerint a Ferrari a következő, kínai-bahreini dupla versenyhétvégére is a Sauber rendelkezésére bocsátotta a tartalékosát, Antonio Giovinazzit. Nem volt könnyű döntés.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.