Kíváncsi vagy néhány kulisszatitokra?

Szerző: Szabó-Jilek Ádám levél küldés 
Dátum: 2016.07.27. 12.19

Vajon mennyi idő átépíteni egy raliautó komplett futóművét?

Az idén ugyan csak aszfalton versenyeznek az ORB párosai Székesfehérváron, de az előző években az első versenynapot követően az esti szervizparkban kellett átalakítaniuk a csapatoknak az autókat murváról aszfaltra. Hadik András és alakulata két R5-ös Ford Fiestát versenyeztet a Magyar Bajnokságban, így a miskolci pilótát kérdeztük arról, hogy mégis mekkora feladat átépíteni egy ilyen csúcstechnikát egyik útfelületről a másikra.

Egy murva verseny teljesen más igénybevétel elé állítja a versenyautókat, mint egy aszfalt futam. Azzal még én is tisztában vagyok, hogy murván magasabb autóval versenyeztek, és gondolom, más futóműalkatrészeket használtok laza talajon, de ha aszfaltra való felkészítésről beszélünk, akkor mi az, amin csekklista szerint végigmentek és kicseréltek az autón?

Egy olyan R5-ös technika esetében, mint a mi Ford Fiestánk, a murva és az aszfalt futómű között a lengéscsillapítók jelentik a legfőbb különbséget, tehát négy teljesen eltérő lengéscsillapítót szerelünk be az autóba aszfaltra. Maga a kerékagy, amiben a kerékcsapágy van, és amire a kereket felcsavarozzuk, megmarad, viszont erre az egységre egy halom olyan alkatrészt át kell csavarozni, ami teljesen más aszfalton, mint murván. Gyakorlatilag ebből áll az átalakítás, illetve más alsó védelmet használunk murván, mint aszfalton.

Rugóútban óriási különbség van aszfalt és murva között, főleg egy ilyen épített gyári autón, mint az R5-ös, vagy akár egy WRC-n. Murván 35 cm az összrugóút, ami azt jelenti, hogy nagyjából a 35 cm felénél áll az autó, amikor keréken van. Tehát 17,5 cm-t tud be- és 17,5 cm-t tud kirugózni a kerék. Ettől egyébként pár centire el lehet térni, ez nyilván attól függ, hogy mennyire rossz minőségű a pálya, amin autózunk. Aszfalton 17-18 cm az összrugóút, de ott másként oszlik meg a ki- és a berugózás. Szilárd útburkolaton kétharmadot tud kirugózni és egyharmadot berugózni a kerék. Ez azt jelenti, hogy a 17 cm-ből egy olyan 6-7 cm-t rugózik be, a többit pedig kifelé mozogja a kerék, mert így vannak beállítva a futóművek.

VESZ1751

Aszfalton miért nagyobb a kirugózása a futóműnek? A kanyarlevágások miatt?

Alapvetően, ha nem egy padkára kell felmenni, akkor inkább kifele kell rugóznia a keréknek. Általában a pályákon gödrök és úthibák vannak és egy gödörben először kifele lép a kerék, utána rugózik be. Ezért van nagyobb rugóút aszfalton kifelé, de murván már más a helyzet, mert a kerék elé kerülhet egy kő, vagy egy olyan útkülönbség, amikor először befelé mozdul meg a futómű, ezért van ez az 50-50%, kitalálva, hogy egy ilyen akadályt is biztonsággal kimozogjon az autó. Aszfalton alapvetően erre nincs szükség.

Mekkora kerekeket használtok laza talajon és ehhez képest mennyivel nagyobbak az aszfalt kerekek?

Ez csalóka, mert murván 15 colos kerékkel megyünk, aszfalton pedig 18 colossal. De ugyanúgy 65 cm az átmérője a 18 colos aszfaltkeréknek, amin sokkal alacsonyabb abroncs van, mint a 15 colos murva keréknek. Tehát az átmérő azonos, viszont a murva keréken sokkal ballonosabb a gumi, ami azért van, hogy az útegyenetlenségeket jobban elnyelje, mint egy alacsonyabb falú abroncs. 

Amikor murváról aszfaltra átépítitek az autót, akkor valamennyit csökken a gép össztömege, vagy az egy adott érték, ami nem változik?

Murván elméletileg nő egy kicsit az autó súlya az aszfalthoz képest, mert erősebb alsóvédelmeket használunk. Míg aszfalton 6 mm-es karter- és hátsó diffivédő van egy ilyen R5-ös Fordon, addig murván 8 mm-es. Úgyhogy emiatt nő az autó tömege. Egyébként a murva felnik és abroncsok együttesen nehezebbek, mint az aszfalt kerekek. Összességében szerintem 8-10 kilogrammal nehezebb egy murvaautó, mint az aszfaltos verzió.

IMG_0950

Ha a hajtásláncról és a váltóról beszélünk, akkor más diffiket és áttételeket használtok a különböző útfelületeken?

A váltóáttétel nem feltétlenül attól függ, hogy aszfalton vagy murván versenyzünk egy ilyen autóval, inkább a pálya adottságaitól: Mennyire tempós a gyorsasági, mennyi kanyar van a pályán, mert az alacsonyabb sebességű szakaszokon a kigyorsításokra kell inkább koncentrálnunk. Ez mindig egy nagy dilemma, mert a Ford végsebessége a rövid váltóval 174-175 km/h, a hosszú áttétellel 10 km/h-val többet tud menni, de ugyanakkor kigyorsításnál veszítünk fontos tized vagy akár egész másodperceket. A váltóáttételt azt inkább az adott pályára vagy versenyre kell megválasztani, nem pedig murvára vagy aszfaltra. A futómű-geometriát és a diffiket pedig – ami egy nagyon bonyolult dolog egyébként- teljesen máshogy kell beállítani szilárd és laza útfelület esetén.

Ami engem talán a legjobban érdekel, az az, hogy mennyi időre és hány emberre van szükségetek ahhoz, hogy egy ilyen R5-ös Fiestát átépítsetek murváról aszfaltra?

Az idei Veszprém Rallye után, ahol a második nap eléggé sarasak voltak a pályák, mert folyamatosan szakadt az eső, az autók belseje is nagyon koszos volt, elég sokat kellett takarítani. A mosással napok mehetnek el, ha ezt igazán tökéletesen meg akarja csinálni az ember, akkor akár egy hetet is el lehetne vele szöszölni. Ha alapvetően minden tiszta, és adottak a körülmények, akkor egy ilyen R5-ös Fiestát murváról aszfaltra vagy aszfaltról murvára egy óra alatt át lehet építeni, hogyha mindenki tudja a dolgát és mondjuk minden keréknél van egy ember.

Azzal, hogy az idei évben két R5-ös Fiestát versenyeztettek a Magyar Bajnokságban, kellett változtatnotok a csapat összetételén, több szerelőre van szükségetek?

Ez logisztikában elég nagy problémát jelentett, főleg az, hogy nagyjából egyszerre van bent mindkét autó a szervizparkban és egy csapat dolgozik a két Fiestán, illetve ott vannak a tankolózónák, amik szintén külön embert igényelnek. Szóval a logisztikát át kellett variálni kicsit tavalyhoz képest, de alapvetően minden működik rendesen.

SZHE0072

Egy olyan futam esetében, mint a Veszprém Rallye, ahol fokozottabb igénybevételnek van kitéve az autó a sziklás, köves pályák miatt, jobban oda kell figyelni az alkatrészek futásidejére?

A szervizintervallumok a gyorsasági kilométerre vannak megadva. A futásidőt arra számoljuk, amikor padlón, versenykörülmények között üzemel a technika. Egy R5-ös autó alkatrészei túl vannak méretezve és biztonsággal, hibamentesen kibírnak egy magyarországi futamot, ha előtte normálisan át vannak nézve és ki vannak cserélve, akkor nem lehet gond egy ilyen autóval. Az biztos, hogy egy nehéz felületű murvás verseny jobban igénybe veszi a technikát, de nem a váltót vagy a diffit, hanem a futómű alkatrészeit. Ilyenkor hamarabb ki kell cserélni egy-egy elemet, ami elkezd kottyanni. Bodolai Laci végigment Veszprémben és az ő autóján ki kellett cserélni egy-két futóműalkatrészt, de a hajtáslánc és a váltó alapvetően bírja egy ilyen autón.

Szöveg: Vörös Gergely
Fotó: Szabó-Jilek Ádám

Kommentek

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.