Kockázatos játékot űz sok magyar autós

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.07.21. 13.26

Az autók több mint negyede most is téli gumival jár. Kockázatos stratégia nyáron „lejárni” a már elkopott téli gumit.

Kockázatos játékot űz sok magyar autós

A Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu az idei nyári szezon közepén ismét elvégezte a hazai autósok nyárigumi-használatára vonatkozó, véletlen mintavételen alapuló vizsgálatát, melynek eredményéről a mai napon az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közös sajtótájékoztatón számoltak be. A felmérés azt mutatja, hogy veszélyesen magas azok aránya, akik használt téli gumijukat nyáron is az autójukon hagyják.

Az immár évek óta ismétlődően zajló felmérés idei eredményei szerint júliusig az autósok nem kevesebb mint 26 százaléka hagyta fent téli gumiját az autón, miközben további 7 százalékuk alkalmaz valamilyen, a tesztek alapján kompromisszumos megoldásnak tekinthető négyévszakos abroncsot. A szemlézett gumik 56 százaléka 5 évnél fiatalabb, ami jó eredmény annak fényében, hogy a nyári gumiknál az életkor nem befolyásolja annyira a teljesítményt, mint a téli abroncsok esetében.

A prémium márkák továbbra is vezetnek a budget kategóriájú társaikkal szemben. Az átlagos profilmélység tavalyhoz képest jelentősen, 5,4-ről 4,7 milliméterre csökkent, igaz, ez az érték még mindig jóval az előírt 1,6, illetve a szakértők által minimálisan javasolt 3 milliméter felett van.

Ezt a videót is érdemes megnézni (a szerk.)

Természetesen területenként ezúttal is jelentősek az eltérések. Egy budapesti lakótelep parkolójában például az autók több mint harmadán volt téli gumi, és az átlagos profilmélység is mindössze 4,4 milliméter volt. Eközben a Szentendrén vizsgált autóknak az ötödén sem találtak téli gumikat, a budaörsi személyautók gumijának átlagos profilmélysége pedig 5 milliméteres átlagot adott.

Az adatok azt mutatják, hogy sok autós választja azt a stratégiát, hogy a télre javasolt 4 milliméteres profilmélységet már nem nyújtó téli gumit nyáron kívánja “lejárni”. Ez ugyan nem ütközik a jogszabályi előírásokkal, mégis komoly kockázatokkal jár. A tesztek ugyanis azt mutatják, hogy magas hőmérsékleten száraz aszfalton ötödével, míg nedves aszfalton harmadával nagyobb fékútra számíthat az, aki a legmelegebb hónapokban is téli gumit használ. Nem szólva arról, hogy egy nagyobb fékezés ilyenkor valósággal ledarálja a téli gumi felületét, ami nyáron néhány ezer kilométeres futással teljesen tönkre is tehető.

„A tartósan harminc fok feletti hőmérséklet kortól, nemtől, egészségi állapottól függetlenül minden ember szervezetét próbára teszi” – hívta fel a figyelmet a nyári közlekedés alapvető veszélyeire Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK OBB főtitkára. “Testünk különböző módszerekkel próbálja a forró napokat túlélni, és jelzi, ha valamit már képtelen elviselni. A hőségben a közlekedés résztvevőinek is nagyobb figyelemre, türelemre van szüksége. A reakcióidő meghosszabbodik, tompábbak lesznek az emberek, megnő a balesetveszély, ezért bizonyos jó tanácsokat, így a megfelelő gumiabroncs választását is érdemes a közlekedőknek megfontolniuk, még mielőtt bekövetkezne a baj. Elsődleges tanácsunk az, hogy aki nehezen viseli a forróságot, lehetőleg ne induljon útnak. Kerülje a tűző napfényt, fogyasszon kellő mennyiségű folyadékot, ehhez mindig legyen a táskában, kézben ásványvíz vagy üdítőital. Bármilyen nehéz is, legyenek türelmesebbek, tartsák be a szabályokat!”

Kommentek

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.