Újabb cég bukhat a Volkswagen dízelbotrányában

Szerző: Vezess levél küldés 
Forrás: MTI
Dátum: 2016.07.01. 11.56

A Volkswagen után a Bosch autóipari beszállító került a kártérítést követelő amerikai ügyvédek célkeresztjébe.

Újabb cég bukhat a Volkswagen dízelbotrányában

A Volkswagen-dízelbotrányban érintett tizenegymillió autójának többségéhez a Bosch szállította a dízelmotorok emissziós értékeit szabályozó szoftvert, amely tény mellett a Volkswagennel kötött kártérítési megállapodás után az amerikai ügyvédek a jelek szerint nem tudnak szó nélkül elmenni.

“Tettestársnak tekintjük az emissziós mérést leállító szoftvert a Volkswagen számára kifejlesztő Boscht a világszerte tizenegy és félmillió ügyfél félrevezetésében és tartós környezeti károkozásban” – tájékoztatta a Die Weltet Christopher Rother, az amerikai Michael Hausfeld ügyvédi iroda németországi képviseletének a vezetője.

A gyanú szerint a Bosch tudatában volt annak, hogy a Volkswagen “a csalás szándékával” kívánja felhasználni az általa kifejlesztett szoftvert. Sőt, a szoftver kifejezetten úgy készült a Bosch közreműködésével, hogy a motor károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében felismerje, mikor áll az autó mérőpadon.

Az amerikai törvények szerint szándékos esetben a tényleges kár háromszorosát is meg lehet ítélni kártérítésként. Az okozott kár a számítások szerint tízmilliárd dollár, a kártérítési igény tehát akár harmincmilliárd dollár is lehet. Ebből azonban le kell vonni a Volkswagen által a 15 milliárd dolláros megállapodás keretében az autók tulajdonosainak a visszavásárlásra vagy javításra szánt 10 milliárd dollárt.

A Welt információi szerint ez a visszavásárlási összeg a VW-modelleknél 12-32 ezer dollár, illetve az Audi-modellek esetében 44 ezer dollár is lehet. Kártérítésként a visszavásárlási összeg felett az autó értékének 20 százalékát, plusz 3 ezer dollárt kapnak a tulajdonosok, ami legfeljebb 10 ezer dollár lehet.

A 10 milliárd dollár levonásával tehát a Bosch kártérítési kötelezettsége akár 20 milliárd dollár is lehet – legalábbis elméletben. Ezt az összeget azonban még maguk a leendő felperesek is “abszurd magasnak” tartják. Az viszont már eldöntött ténynek tűnik, hogy milliárdos követeléssel lépnek fel a Bosch ellen. Első lépésben az amerikaiak peren kívül kívánnak megállapodásra jutni. “Ha a Bosch nem áll kötélnek, akkor perelünk” – jelentette ki Christopher Rother.

A dolog szépséghibája azonban, hogy a leendő felperesek még nem tudták bizonyítékokkal alátámasztani állításaikat, miszerint a Bosch egyrészt részese volt az emissziós értékek megváltoztatásának, másrészt tudatában is volt a Volkswagen “hátsó szándékainak”.

“A Bosch nagyon komolyan veszi a dízelmotorok vezérlőszoftverének manipulálására vonatkozó vádakat. Mint beszállító, a Volkswagen elleni vádak ismertté válásakor azonnal belső vizsgálatot indítottunk. A vizsgálat jelenleg is zajlik és folyamatosan kapcsolatban vagyunk a hatóságokkal” – közölte a Bosch.

A cég áprilisban 650 millió euró céltartalékot képzett jogi eljárásokkal kapcsolatban esetleg felmerülő kiadások fedezésére. Azt, hogy ebből az összegből mennyit szán a dízelbotrány esetleges költségeinek finanszírozására fordítani, a Bosch nem közölte.

A stuttgarti ügyészség már hónapok óta nyomoz annak gyanújával, hogy a Bosch egyes alkalmazottai is érintettek lehetnek a Volkswagen dízelbotrányában.

Ahhoz, hogy a Bosch elleni kereset sikerrel járjon, az amerikai vádlóknak be kell bizonyítaniuk, hogy a beszállító és a Volkswagen összejátszott. Ehhez két dolgot kell tisztázni: képes volt-e egyáltalán a Volkswagen a Bosch közreműködése nélkül a szoftvert úgy módosítani, hogy az alkalmas legyen az emissziós értékek manipulálására, és ha igen, akkor lehetséges volt-e egyáltalán, hogy a változtatások észrevétlenek maradjanak.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.