585 lóerőre növelt motorteljesítmény, teljes körűen módosított felfüggesztés, új aerodinamikai csomag, méregdrága anyagok használatával elért tömegcsökkentés: a novembertől megrendelhető, jövő márciustól átvehető AMG GT R minden téren többet nyújt mezei fivéreinél.

Utcai autónál soha ilyen mértékben nem hasznosította még a versenypályán szerzett tapasztalatait, a motorsportban használatos technológiákat az AMG, nyilatkozta legújabb alkotása kapcsán a cég, és bár ez az állítás nem ellenőrizhető tisztán objektív módszerekkel, a GT R paramétereit elnézve nehéz belekötni.

Kapásból tizenöt kilóval könnyebb az alapját adó GT S modellnél, ami a megnövelt teljesítménnyel együtt 2,66 kg/LE arányt eredményezett. Ehhez szénszálas kompozitból készült a tető, az első kerékdobok és a kardáncső. A kovácsolt alufelnik, a titán hangtompító is hozzátesz a tömegcsökkentéshez, és persze a legrégebbi recept: amit nem raksz bele (jelen esetben hangszigetelés), attól nem lesz nehezebb.

Pontosan ez az, amiért az autó nem könnyebb még ennél is: egy sor funkcionális extra került ugyanis bele. A legfontosabb talán a hátsókerék-kormányzás: az AMG által most első ízben alkalmazott rendszer villanymotorjai 100 km/óráig az elsőkkel ellentétes, e fölött azonos irányba fordítják el a hátsó kerekeket. Az ESP teljesen kikapcsolható, a kipörgésgátló kilenc fokozatban állítható; mindkét rendszer hangolásakor az AMG GT3 versenyautó állt modellt a mérnökök számára. A kormánymű egyébként változó áttételű, hátul elektronikus vezérlésű, de mechanikus működésű részlegesen önzáró differenciálművet találunk.

Az autó két legszembetűnőbb jellemzője (a megnövelt nyomtávokon, az 57 mm-rel nagyobb szélességet eredményező, vadonatúj alumínium karosszériaelemeken, és a hatalmas aerodinamikai komponenseken kívül) az exkluzív zöld fényezés, illetve a ‘Panamericana’ hűtőrács, amely az autóversenyzés hőskorát ünnepli, egyébként meg az AMG GT3 versenyautó nyomán kapta meg a kocsi, az utcai modellek között elsőként.

A harcias maszk mögött aktív lamellák dolgoznak, ezek azonban nem a közegellenállás, és ezáltal a fogyasztás csökkentését szolgálják: a megfelelő aerodinamikai komponensekhez terelik a levegőt, csökkentve a felhajtóerőt. A hatalmas hátsó diffúzor látványos darab, de csak a jéghegy csúcsa: a teljes fenéklemezt szénszálas burkolat fedi, amely azonban mozgatható: 80 km/óra felett (verseny üzemmódban) a lemez 40 mm-rel lesüllyed. A közte és a fenéklemez között eláramló levegő mintegy odaszívja az autót az aszfalthoz.

AMG GT R

A karosszéria torziós szilárdságát csak a karbon kardáncső önmagában 7,5 százalékkal növeli, de emellett a motorteret is kitámasztották, két darab szintén szénszálas merevítés keresztezi egymást. A fékek eleve nagyobb teljesítmények, de karbon-kerámia rendszer is kérhető, hosszabb élettartammal és további 17 kg megtakarítással.

Az AMG GT R motorja 585 lóerős, ami 70-nel több, mint az eddigi csúcsmodell GT S-é. A forgatónyomaték impozáns 700 Nm, ráadásul 1900 és 5500 között mindenhol rendelkezésre áll. A növekményt nagyobb töltőnyomás, módosított motorvezérlés, optimalizált kipufogó nyílások, átdolgozott sűrítési viszony és egy sor további változtatás adja ki.

AMG GT R

A hűtést is átdolgozták. Mindez 3,6 másodperces gyorsulást és 318 km/óra végsebességet ad ki, amiben persze a módosított hétfokozatú AMG duplakuplungos váltóműnek is szerepe van. A titán kipufogó hangzását két, automatikusan szabályozott csappantyú variálja; a hangváltás persze kézzel is kérhető.

Az autó értékesítése novemberben kezdődik, az átadásokra 2017-ig kell várni.