Ettől lesznek még takarékosabbak az autók

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.06.18. 08.00

Egy német beszállító szerint az elektronikus tengelykapcsolóval kombinált, hagyományos kéziváltóé a jövő.

Hiába nyertek teret az elmúlt években a duplakuplungos és egyéb automatikus működésű erőátviteli rendszerek, a globális autógyártásban mégis a kézi sebességváltó marad az uralkodó technológia. Ezért ahhoz, hogy széles körű emissziócsökkentést érjünk el, ezt a rendszert kell még takarékosabbá tenni.

2025-re teret nyernek a CVT-k, visszaszorulnak a hagyományos automaták, és csaknem kétszer annyian veszünk majd duplakuplungos váltót, de az autók többségét továbbra is szimpla kéziváltóval szerelik majd (Forrás: Schaeffler)

2025-re teret nyernek a CVT-k, visszaszorulnak a hagyományos automaták, és csaknem kétszer annyian veszünk majd duplakuplungos váltót, de az autók többségét továbbra is szimpla kéziváltóval szerelik majd (Forrás: Schaeffler)

Ez a logika támasztja alá a Schaeffler német autóipari beszállító vállalat egyik vezető munkatársának, Matthias Zinknek az Automotive News Europe hasábjain közölt gondolatait. Zink úr szerint az általuk kifejlesztett elektronikus tengelykapcsoló a mikrohibridek funkcionalitását (start-stop, vitorlázás) valósítja meg hagyományos manuális váltás mellett, ami akár 8 százalékos valós fogyasztáscsökkentést is eredményezhet.

Az MTPlus néven futó technológia háromféle megoldást kínál arra az esetre, amikor az autós nagy, állandó sebességgel halad sík úton (vitorlázás). Az egyiknél a legfelső fokozatban alapjáraton üzemel a hajtásról leoldott motor (-3,1% fogyasztás), a másiknál az összes fokozatban aktiválható ez a funkció (-4,4%), a harmadik lehetőség pedig, hogy a motort le is állítják, ami 8,2 százalékos csökkentést hoz. Ezek az értékek a beszállító szerint a jelenleg hatályos fogyasztási szabványokban nem érvényesülnének, mert ott nem mérik a vitorlázást, mint üzemi állapotot, a valós életben azonban érezhető volna a megoldás haszna.

Felmerül a kérdés, hogy ha mindezt egy egyszerű robotváltó is tudja, minek az extra fejlesztés? Nos, a válasz a költségekben rejlik: amennyiben az erőátvitel komponensei közül csak a tengelykapcsolót cseréljük elektronikus darabra, a gyártói költségek mintegy 100 euróval növekednek. Ezzel szemben egy robotváltóért 300,  egy duplakuplungos automatáért pedig akár 750  eurót fizet ki a gyártó – az ügyfél ennek kétszeresével számolhat a vásárláskor.

A Schaeffler elektronikus rendszerét jelenleg tíz prototípuson tesztelik nagy autógyártók; a megoldás már akár 2018-ban színre léphet. A rendszer gyakorlatilag ugyanúgy működne, mint egy hagyományos kéziváltó, épp csak a kuplungpedál kinyomásával elektronikus parancsot ad ki a sofőr. A beszállító szerint egyébként könnyen megvalósítható a kuplungpedál kiiktatása is; ekkor a váltókarba épített szenzorok működtetnék a tengelykapcsolót, mint régen a Renault Twingo Easy vagy még korábban a Trabant Hycomat típusokon; a gyártási költségek ezzel a kényelmi extrával is a robotváltók szintje alatt maradnának.

Forrás: Automotive News Europe

Kommentek

F1: A tavalyi autóval indulna a sereghajtó 2017-ben

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.