Ettől lesznek még takarékosabbak az autók

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.06.18. 08.00

Egy német beszállító szerint az elektronikus tengelykapcsolóval kombinált, hagyományos kéziváltóé a jövő.

Hiába nyertek teret az elmúlt években a duplakuplungos és egyéb automatikus működésű erőátviteli rendszerek, a globális autógyártásban mégis a kézi sebességváltó marad az uralkodó technológia. Ezért ahhoz, hogy széles körű emissziócsökkentést érjünk el, ezt a rendszert kell még takarékosabbá tenni.

2025-re teret nyernek a CVT-k, visszaszorulnak a hagyományos automaták, és csaknem kétszer annyian veszünk majd duplakuplungos váltót, de az autók többségét továbbra is szimpla kéziváltóval szerelik majd (Forrás: Schaeffler)

2025-re teret nyernek a CVT-k, visszaszorulnak a hagyományos automaták, és csaknem kétszer annyian veszünk majd duplakuplungos váltót, de az autók többségét továbbra is szimpla kéziváltóval szerelik majd (Forrás: Schaeffler)

Ez a logika támasztja alá a Schaeffler német autóipari beszállító vállalat egyik vezető munkatársának, Matthias Zinknek az Automotive News Europe hasábjain közölt gondolatait. Zink úr szerint az általuk kifejlesztett elektronikus tengelykapcsoló a mikrohibridek funkcionalitását (start-stop, vitorlázás) valósítja meg hagyományos manuális váltás mellett, ami akár 8 százalékos valós fogyasztáscsökkentést is eredményezhet.

Az MTPlus néven futó technológia háromféle megoldást kínál arra az esetre, amikor az autós nagy, állandó sebességgel halad sík úton (vitorlázás). Az egyiknél a legfelső fokozatban alapjáraton üzemel a hajtásról leoldott motor (-3,1% fogyasztás), a másiknál az összes fokozatban aktiválható ez a funkció (-4,4%), a harmadik lehetőség pedig, hogy a motort le is állítják, ami 8,2 százalékos csökkentést hoz. Ezek az értékek a beszállító szerint a jelenleg hatályos fogyasztási szabványokban nem érvényesülnének, mert ott nem mérik a vitorlázást, mint üzemi állapotot, a valós életben azonban érezhető volna a megoldás haszna.

Felmerül a kérdés, hogy ha mindezt egy egyszerű robotváltó is tudja, minek az extra fejlesztés? Nos, a válasz a költségekben rejlik: amennyiben az erőátvitel komponensei közül csak a tengelykapcsolót cseréljük elektronikus darabra, a gyártói költségek mintegy 100 euróval növekednek. Ezzel szemben egy robotváltóért 300,  egy duplakuplungos automatáért pedig akár 750  eurót fizet ki a gyártó – az ügyfél ennek kétszeresével számolhat a vásárláskor.

A Schaeffler elektronikus rendszerét jelenleg tíz prototípuson tesztelik nagy autógyártók; a megoldás már akár 2018-ban színre léphet. A rendszer gyakorlatilag ugyanúgy működne, mint egy hagyományos kéziváltó, épp csak a kuplungpedál kinyomásával elektronikus parancsot ad ki a sofőr. A beszállító szerint egyébként könnyen megvalósítható a kuplungpedál kiiktatása is; ekkor a váltókarba épített szenzorok működtetnék a tengelykapcsolót, mint régen a Renault Twingo Easy vagy még korábban a Trabant Hycomat típusokon; a gyártási költségek ezzel a kényelmi extrával is a robotváltók szintje alatt maradnának.

Forrás: Automotive News Europe

Kommentek

Unod a dugókat? Ettől most eldobod az agyad

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.