Mindig a tiéd az autó, bár sosem volt az

Mini Vision Next 100

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.06.17. 06.00

A BMW és a Rolls-Royce után a Mini is megépítette a maga centenáriumi jövőképét. A tanulmány nem annyira autó, mint szolgáltatás.

Mindig a tiéd az autó, bár sosem volt az

Nincs 24 órája, hogy levett a lábunkról a Rolls-Royce jövőbe tekintő tanulmányautója, a BMW azonos küldetésű, izgő-mozgó háromszögekből álló koncepciójának konszernszintű folyománya, és máris itt a Mini Vision Next 100, azaz a kérdés: milyen lesz száz év múlva a városi közlekedés?

A Mini szerint a válasz a természeti erőforrások és a rendelkezésre álló hely (végső soron ez is egy erőforrás) tudatos és felelősségteljes kihasználásában rejlik. Ebben a formában pedig a mindenki egyért, egy mindenkiért elvnek kell érvényesülnie: mindenki közösen használ minden Minit, ilyenformán bármikor, bárhol bepattanhatunk egybe, és magunkénak mondhatjuk a közlekedés hosszabb-rövidebb időtartamára.

A lényeg tehát a non-stop online kapcsolódás, illetve az autóbirtoklás fogalmának az elmosása.

Olyan kifejezésekkel állt elő a Mini, mint a „digitálisan enyém”, a „Cooperizátor”, a „városi gokart” – ez utóbbival legalább tudunk azonosulni, ahogy az utastérben felhasznált fenntartható anyagokra és az élmények megosztására is van tippünk – de lássuk, mit is takar az első két fogalom.

Digitálisan az enyém

A jövőben bárkinek lehet Minije, még ha nincs is neki. Erről szól az autómegosztás. A feladat viszont az, hogy bármelyik Minibe huppanunk be, azt azonnal a magunkénak érezzük.

 

Ennek érdekében a tervezők egyfajta vetítővászonként kivitelezték a karosszériát, a fényvezérelt beltéri hangulat követi a vezető kedvét, a fedélzeti információs csatornák pedig egyértelműen a sofőr igényeihez idomulnak.

Cooperizátor

Azt gondolnánk, egy hatalmas piros gombról van szó, ami félelmetes versenyautót varázsol egy szerény városi kisautóból, de nem: a cooperizátor a Mini központi, kerek műszeregységének az új neve. Ezt a tanulmányautóban kaleidoszkópként világítják meg, a színek és mintázatok a különböző funkciókat testesítik meg, így mindenki a maga képére szabhatja az autó digitális intelligenciáját. Menet közben a vezető egy forgótárcsával módosíthatja a hangulatot, így az autó, amely egyébként önmagától is képes közlekedni, pont olyan lesz, amilyennek az adott pillanatban sofőrje szeretné.

P90222691-highRes

Különleges funkció az „Inspirálj!” gomb (nem, sajnos nem nagy és piros), amit megnyomva beletúr személyes adatainkba a rendszer, és azok alapján próbál minket felvillanyozni – például úgy, hogy kedvenc előadónk beállításait aktiválja, vagy keres a környéken egy jó kis zúzós szerpentint.

Városi gokart

Na, ez igazán bizarr. Az autó akár saját magát is képes vezetni, de ha szeretnénk, átadja a volánt. Az elülső kijelzőre kivetíthető például az ideális nyomvonal, hogy lássuk, ügyesebbek vagyunk-e az autónál. A kényelmes egybeszabott üléspadból ilyenkor oldaltámasztékot biztosító elemek bújnak elő. Amikor meguntuk a sportos vezetést, betoljuk középre a kormányt, és ezzel visszaadtuk a kocsinak az irányítást.

P90222679-highRes

A gokartságnak egyébként egyéb aspektusai is érvényesülnek, például a minimális méret: mivel az autó képes önállóan közlekedni (elmegy egyedül áramot tankolni!), csökken a baleseti kockázat, ezért felesleges gyűrődőzónákat kialakítani, így a helykihasználás is javul. Apropó, helykihasználás: parkoláskor az ajtók érzékelik, meddig nyílhatnak, és addig maguktól fel is tárulnak.

Fenntartható anyagok használata

Az újrahasznosított műanyag, az alumínium uncsi, na de mikor találkoztál utoljára autóban réz szerelvényekkel, bazaltból készítet tárolóhálóval vagy cellulózrostokból gyúrt ülésekkel? Száz év múlva fogsz, állítja a Mini.

P90222668-highRes

Minden élmény közös

A Mini az élmények és események közösségi csatornákon történő megosztását is újraértelmezte. Például ha az én Minim tudja, hogy szeretek egy adott zenekart, egy másik Mini sofőrje pedig épp most vásárolt jegyeket a koncertre, összekapcsol minket, és megszervezi, hogy találkozzunk a koncert előtt. Már ha az nekünk jó.

Kommentek

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.